Miksi vieläkin ihmiset antaa Emmaa ja Ellaa tytöilleen nimiksi vaikka nää nimet on jo ainakin 5v keikkuneet TOP3:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22752150]Yhtälaillahan tekin niitä olette jostain bongailleet ja ne nimet vasta leviääkin niiden erikoisten ihmisten erikoisissa perheissä kuin kulovalkea.[/QUOTE]

Ihan tavalliset nimet meidän lapsilla on. Kalenterista löydetyt.

Itse olen myös täällä palstalla keikkuessani ihmetellyt tätä nimipolitiikkaa.

Kaikki tahtovat nykyään antaa lapselleen "harvinaisen" nimen. Silti nämä "harvinaisuudet" ovat niitä nimiä jotka ovat sillä hetkellä muodissa, ja parin vuoden päästä sen nimisiä lapsia on vaikka kuinka paljon.

Mutta, jos joku täällä palstalla haluaisi poiketa massasta, ja antaa lapselleen vaikka nimeksi Jenna, Hanna, Joni, Toni ym, niin johan heti "muodikkaat" palstamammat kiljuvat "tuo on niiiiiiiiiin 80- lukua!!! yäk!!"

Ja sitten taas jos joku heittää tällä hetkellä muodissa olevat nimet romukoppaan, ja tekee jo olemassa olevasta nimestä jonkin muunnoksen, tulee kasapäin kommentteja "En antaisi edes eläimelle nimeksi! Siis kamalan outo!"

Myöskään ulkomaalaiset nimet eivät palstan mukaan kelpaa.

Joten mitä tästä päättelemme? Palstalaiset tahtovat antaa lapsilleen "harvinaisia" nimiä, jotka kuitenkin ovat sen hetken top 10:stä, ja harvinaisiksi jääneet 80-luvun nimet ovat yäk, kun taas oikeasti harvinaiset nimet ovat eläinten nimiä.

Älä siis koskaan kysy palstamammoilta mielipidettä lapsesi nimeen

jos minä joskus tytyön saan niin Ella on yksi ehdokas nimeksi...Emmakin kaunis. Meeri olisi ihana :) Mutta mulla vain poikia ja poikien nimet on valittu niin että ne mielyttää meitä ja että lapsi ei joudu kärsimään äidin ja isän liian vilkkaasta mielikuvituksesta...

Kyllä mäkin voisin sanoa rumasti niistä erikoisista nimsitä, että niiden antajat ovat sosiaaliluokaltaan yleensä alemmalla asteella , haluavat sillä erikoisuuden tavoittelulla olla jotain suurempaa ja parempaa mitä kokevat olevansa oikeasti. Että lähiön lapsesta tulisi joku tähti ja ihme kun se sattuu olemaan Ridge Henrik Aapeli Forrester Penttinen. Puetaan nyt vielä kimperiin ja meandiin koko perhettä myöten, niin erotutaan varmasti kerrostaloharmaudesta ja ollaan tosi outoja <3

Ei mun tarvitse nimillä hakea mitään erikoista eroittuvuutta ja huomiota, me ollaan sitä muutenkin.

[QUOTE="alkup.";22751730]Jaa. No on se kumma ettei 30v sitten annettu Emmaa eikä Ellaa juuri nimeksikään, mutta kun siitä on tullut suosittu niin ihmiset kyllä antaa.[/QUOTE]

Meidän mökin seudulla on paljon Ella nimisiä +70 vuotiaita.
Ja Emmakin on ollut suosittu nimi ennen meidän mummoja.

[QUOTE="vieras";22752205]Kyllä mäkin voisin sanoa rumasti niistä erikoisista nimsitä, että niiden antajat ovat sosiaaliluokaltaan yleensä alemmalla asteella , haluavat sillä erikoisuuden tavoittelulla olla jotain suurempaa ja parempaa mitä kokevat olevansa oikeasti. Että lähiön lapsesta tulisi joku tähti ja ihme kun se sattuu olemaan Ridge Henrik Aapeli Forrester Penttinen. Puetaan nyt vielä kimperiin ja meandiin koko perhettä myöten, niin erotutaan varmasti kerrostaloharmaudesta ja ollaan tosi outoja <3

Ei mun tarvitse nimillä hakea mitään erikoista eroittuvuutta ja huomiota, me ollaan sitä muutenkin.[/QUOTE]

Hei tervemenoa katsomaan vaikka Helsingin keskustan päiväkotien eteiseen mitä nimiä siellä on.
Monet nimet mitä täällä meuhkataan lähiönimiksi löytyy noilta rikkaiden alueiden päiväkodeista :whistle:

Lyödäänkö vetoa. Jos olisit ollut 70-luvun äiti ja lapsesi syntynyt vuonna -71, MINNA olisi ollut juuri se täydellisin ja kaunein nimi lapsellesi. Ehkä 1% tänä vuonna Emmaa antavista olisi päätynyt samaan nimeen jonain toisena aikakautena.

Niin miksiköhän mun toisen lapsen nimi ei ole siellä top listalla lähelläkään, kun mä kerran niin mielikuvitusköyhä olen, että menin yhden lapseni vielä tällä vuosikymmenellä Emmaksi ristimään :)

[QUOTE="vieras";22752252]No ehkä toi oli vitsi, ja yhtä ylilyöty juttu mitä täällä muutkin tähän asti.[/QUOTE]

Tätä lukee täällä oikeasti usein. Mä olin välillä oikeasti töissä kielisolmussa ku tuli uusia lapsia ja yritin muistaa kaikki erikoiset nimet. Nyt olen ollut lähiössä töissä ja ihanaa kun lähes kaikilla lapsilla on ihan perus nimet.

Eikös Maria ole jo varsin käytetty? :D Alla väestörekisterikeskuksen tiedoista napattuja nimimääriä.

Maria 363 273
Ella 11 684
Eeva 49 142
Suvi 13 867
Emma 17 876

Tuo listaus on sikäli vähän harhaanjohtava, että Mariaa on tosi paljon toisena nimenä.

Minä ainakin olen heti karsinut nimiehdotuksista pois sellaiset, joita löytyy nimirekisteristä paljon viime vuosilta, koska olen itse ollut luokassa yksi kolmesta samannimisestä. Kuopuksella on "väärän vuosikymmenen taktiikka", eli 70/80 luvun nimi.

Mutu-tuntumalla sanoisin, että Emma ja Ella alkaa pikkuhiljaa harvinaistumaan. Samoin kait Aino, koska tiedän monia teini-ikäisiä Ainoja, joten on ollut suosittu jo silloin. Pikkuhiljaa alkaa uudet tuulet puhaltaa. Menee varmaan silti monia vuosia että laskevat listalta kokonaan pois.

Mun mielestä ne ovat kauniita nimiä. Ella oli yhtenä vaihtoehtona, jos tytön olisimme saaneet. Ella sattuu myös olemaan mun isoäidinäidin nimi. Enkä mä muutenkaan tuijottele noita kärkinimilistoja.

Tiedän monia vanhempia, joiden tarkoituksena ei ole nimetä lastaan erikoisella nimellä vaan sellaisella, ettei lapsi erotu liikaa joukosta eikä häntä ainakaan nimen takia kiusata. Siksi kauniit nimet Emma ja Ella ovat olleet meilläkin hyvinkin edustettuna piha- ja ystäväpiirissä. Paitsi kummityttöni äiti olisi halunnut tytöstä aikanaan Emman, niin isänsä piti sitä liian erikoisena ;)

Mielestäni ei ole ulkopuolisten asia arvostella lapsen hyvän maun mukaista nimeä. Omansa saa nimetä sen mukaan, mikä itseään miellyttää ja niin tekevät toivottavasti muutkin.

Suositut nimet ovat usein hyviä nimiä, aikansa ihanteisiin nähden ainakin. Esimerkiksi juuri mainitut Emma ja Ella ovat kauniita, sointuvia, vokaalivoittoisia nimiä, jotka sopivat hyvin suomalaisiin sukunimiin mutta toisaalta ovat kansainvälisiä. Lisäksi ainakin Emma löytyy monesta suomalaisesta suvusta, mikä nykyään on myös tärkeää nimenantajille.

Erikseen ovat sitten ne nimenantajat, joille on erityisen tärkeää että nimeä on annettu alle 100 tai alle 10 kappaletta. He joutuvat sitten ehkä tinkimään muista asioista.

[QUOTE="alkup.";22751806]Pistäkää vaikka Eila tai kansainvälinen Maria ihan etunimeksi eli kutsumanimeksi!
Tai Eeva, jos pitää E:llä alkaa. Muita nelikirjaimisia vaikka: Auni, Anna, Essi, Assi, Aili, Armi, Aura, Auri, Eine, Elmi, Elsi, Heli, Iina, Kati, Leea, Mari, Meri, Sini, Suvi, Siru, Säde, Teea jne.
Kalenteri on täpötäysi vähemmän käytettyjä, kulutettuja nimiä.[/QUOTE]

Tiedätkö mitä, nimilistastasi ainut minun mielestäni kaunis nimi on Maria, muista en pidä. Eli eiköhän liene kyse nimenomaan makuasioista. Minulla tosin on 3 poikaa, joten tämä ei sillä tavalla meitä kosketakkaan.

[QUOTE="poikia3";22752915]Tiedätkö mitä, nimilistastasi ainut minun mielestäni kaunis nimi on Maria, muista en pidä. Eli eiköhän liene kyse nimenomaan makuasioista. Minulla tosin on 3 poikaa, joten tämä ei sillä tavalla meitä kosketakkaan.[/QUOTE]

Juu, ei nuo nimet muhunkaan oikein iske. :ashamed:Mut esim. Ennistä tykkään, se taas sattuu olemaan mun mummon nimi.

Viimeksi muokattu:
Kyllä se muoti muovaa ihmisten mieliä meidän huomaamatta. Kummasti juuri ne muodissa olevat nimet tuntuvat kivoilta. Sama juttuhan se on monesti vaatteiden yms. kohdalla.

Mitä tulee Emmaan, niin se alkaa kyllä olla jo laskusuunnassa. Johan se noilla listoilla taisi olla pykälän-pari alempana kuin edellisvuosina. Ellan veikkaan kyllä keikkuvan listoilla vielä jokusen vuoden siellä huippusuosituissa. Aino on juuri nyt suosionsa huipulla ja alkaa varmasti myös kohta laskea. VEETI on keikkunut sinnikkäästi huipulla ja näköjään viime vuoden nro 1. Itse en siitä nimestä pidä ja ihmettelen suosiota, mulle tulee mielleyhtymä Veet-karvanpoistoon, joka kotoisasti on myös "Veetiä".

Aada, Olivia, Anni yms. nousee nyt edelleen vielä.

Kertoo vanhempien huonosta itsetunnosta, jos kaikkien lasten kaikki nimet löytyy syntymävuoden suosituimpien listalta. Ei se vielä, jos joku nimi siellä sattuu olemaan, mutta kun on niitä perheitä joiden lapset on Emma Sofia, Veeti Matias ja Aino Maria tms. Siinä haetaan jo nimeä, joka on mahdollisimman hyväksytty juuri nyt. Tästähän joku jo edellä näköjään on kirjoittanutkin, että jotkut vanhemmat tahtoo lapselleen mahdollisimman tavallisen nimen, jonka takia ei ainakaan tule kiusatuksi.

Mä tässä jo aiemmin mietin, että jostain syystä jo omina kouluaikoina ne muotinimen omaavat Minnat ja Sarit oli usein (huom, tiedän että yleistän mutta näin) kaikkein ilkeimpiä lapsia. Sama vastaavasti poikien nimien kohdalla.

Nyt kun katselee esim. esikoistyttären (vm. -00), ikäluokkaa, niin kyllä juuri ne Jennat ja Roosat jne. sen ajan muotinimen omaavat on niitä, jotka eniten hakee hyväksyntää muilta, tahtoo olla eniten esillä ja ei kestä sitä että joku on kauniimpi/suositumpi tms. Tääkin puoltaa sitä, että huonoitsetuntoiset vanhemmat antaa sen hetken suosituimpia nimiä.

Nimimuoti menee niin, että muotiin tulevat isoisovanhempien nimet. niinpä meidän lapset antavat luultavasti lapsilleen nimiksi Pentti, Ritva, Tuula ym. mukavat 1950-luvun nimet :).

Kertoo vanhempien huonosta itsetunnosta, jos kaikkien lasten kaikki nimet löytyy syntymävuoden suosituimpien listalta. Ei se vielä, jos joku nimi siellä sattuu olemaan, mutta kun on niitä perheitä joiden lapset on Emma Sofia, Veeti Matias ja Aino Maria tms. Siinä haetaan jo nimeä, joka on mahdollisimman hyväksytty juuri nyt. Tästähän joku jo edellä näköjään on kirjoittanutkin, että jotkut vanhemmat tahtoo lapselleen mahdollisimman tavallisen nimen, jonka takia ei ainakaan tule kiusatuksi.

Mä tässä jo aiemmin mietin, että jostain syystä jo omina kouluaikoina ne muotinimen omaavat Minnat ja Sarit oli usein (huom, tiedän että yleistän mutta näin) kaikkein ilkeimpiä lapsia. Sama vastaavasti poikien nimien kohdalla.

Nyt kun katselee esim. esikoistyttären (vm. -00), ikäluokkaa, niin kyllä juuri ne Jennat ja Roosat jne. sen ajan muotinimen omaavat on niitä, jotka eniten hakee hyväksyntää muilta, tahtoo olla eniten esillä ja ei kestä sitä että joku on kauniimpi/suositumpi tms. Tääkin puoltaa sitä, että huonoitsetuntoiset vanhemmat antaa sen hetken suosituimpia nimiä.

Huoh, palstalla kyllä kuulee uskomattomia juttuja. Meillä vois olla hyvinkin olla Emma, Sofia, Veeti, Aino. Mun mielestä kauniita nimiä kaikki. Mutta en oo kyllä koskaan tienny, että meillä on huono itseluottamus ja sen takia nimet oltas laitettu. Mutta kaikkea täällä palstalla oppii :D

Oletko Minna vai Sari?

Aada, Nea, Enni, Aino, Veeti, Leevi... varsinkin neeaa tunnutaan huueskeltavan melki joka paikassa. Oisko nää neeat nyt sit 3,4,5 vuotiaita nykyään. Muistan nimittäin kun se neeabuumi alko. Samaan syssyyn menee toi aada.

Yhteistyössä