Millä mä saan ton lapsen kakkaamaan pottaan/pönttöön??????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miuku-Mauku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miuku-Mauku

Aktiivinen jäsen
23.07.2005
1 714
0
36
Mä oon ihan avuton, neuvolastakin sanottiin vaan että pitäis vaan tytölle sanoa, että ei enään noin iso tyttö tee kakkaa vaippaan.
Mutta kun se ei auta!!!! Oon koittanut hyvällä ja pahalla, lahjonut ja kiristänyt, tarroilla, namilla ja kaiken maailman lahjoilla...
Kerran on kakannut pottaan ja sitten sanoi, ettei enään. Tekee kakkansa vaan siis vaippaan.
tytöllä on aika kova vatsa, mutta nyt olen antanut tuota duphalac-jauhetta aina aamuisin aamupalan sekaan, jos sais sitä vähän pehmeämmäks. Neuvolan täti sanoi,että siihen ei jää koukkuun, luumuun kai ennemmin jää kiinni.
Mutta mikään ei auta. Pidättää sitten niin kauan, että on vatsa vielä enemmän kovalla. Joten pakko antaa se vaippa, ettei sitten pidätä.

Muuten ei tarvitse vaippaa, nukkuu ilman ja on ihan päiväkuiva ollut jo vuoden.

Jotain apua tarvitaan nyt!!!!

Niin ja tyttö täytti siis juuri lauantaina 3v.

Vaipat veks koko talosta. Pehmitysainetta esim. Duphalacia säännöllisesti, lääkekaappiin miniperäruiske paketti siinä on kai viisi ja sellainen vain silloin jos menee iihan kipeeksi. Pytylle isumaan kirjan kanssa.
Tarrataulu ja uimahallireissu kun tarpeeks monta tarraa.
Ja vähemmän nalkustusta asiasta. Näin tehdään piste. Itse saa päättää koska menee vessaan jos käy siellä riittävän usein ettei tule masu kipeeksi.
Tahtomisesta tuossa on kyse siis omantahdon kehittymisestä eikä kakkaamisesta :)

Meillä poika alkoi kakkaamaan pönttöön (siihen asti vaippaan ) oltuaan hiukan reilu 3v. Annoin aikaa ja päätin, että en ala ahdistamaan asialla. No, sitten hän vaan päätti sen itse ja nyt on siis puoli vuotta kakannut pönttöön/pottaan. Anna aikaa, kyllä se siitä.

Älkää ainakaan painostako kyllä se ajan kanssa jos vaippaan kakkaa suosiolla anna kakata.
Meillä oli tuolla pojalla kanssa umetusta ja vatsa aina kovalla ja kun näki koska on kakka hätä niin yritettiin painostaa jolloin kierre vaan paheni ja vielläkin pantaa kakkaa viimeiseen asti( nyt 6v). Pikkusisko jolla ollut/on edelleen kova masu, muuta saanut ihan omaa tahtia edennyt niin ei mitään ongelmia kakalla käynnin suhteen.

Meille sanoi lastenlääkäri että lapsilla ummetus on hyvin yleistä juuri tuosta syystä ja oli kuulemma omienkin lasten kanssa tehnyt saman virheen.

Anna aikaa ja edetä omaan tahtiin ja mä jättäisin neuvolan tädin komenttit omaan arvoonsa tässä suhteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en kyllä laittas sitä vaippaa ollenkaan enää jos on kuiva, ei sitä kakkaa pysty loputtomiin pidättelemään ja ei se kovin kivalle tunnu housussakaan!

en suosittele tätä. meillä poika olisi pidättänyt vaikka viikon ja siitä saattaa olla tuloksena leikkauspöytä! Tätä ei missään nimessä kannata tehdä! Vaippa vaan jos muuten ei kakkaa.

Mä en kyllä laittas sitä vaippaa ollenkaan enää jos on kuiva, ei sitä kakkaa pysty loputtomiin pidättelemään ja ei se kovin kivalle tunnu housussakaan!

Pystyy kuule pidättämään niin kauan että vatsa on kipeä ja kakkaaminen tosi tuskallista eikä paranna tilannetta yhtään päin vastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:
Vaipat veks koko talosta. Pehmitysainetta esim. Duphalacia säännöllisesti, lääkekaappiin miniperäruiske paketti siinä on kai viisi ja sellainen vain silloin jos menee iihan kipeeksi. Pytylle isumaan kirjan kanssa.
Ja vähemmän nalkustusta asiasta. Näin tehdään piste. Itse saa päättää koska menee vessaan jos käy siellä riittävän usein ettei tule masu kipeeksi.
Tahtomisesta tuossa on kyse siis omantahdon kehittymisestä eikä kakkaamisesta :)

ja tästä voi olla tuloksena kauhea kakkaamiskammo ja pidättely, jonka seurauksena lapsi voi olla leikkauspöydällä!

Sitä kakkaa pystyy pidättelemään niin kauan, että lapsi tulee todella kipeeksi ja kakka ei enää tule ulos. Ja kyllä, mulla on asiasta ihan omakohtaista kokemusta.. Mulle neuvolasta sanottiin, että jokainen aikanaan, että kyllä meinkin lapsi vielä pönttöön kakkaa, mutta nyt ei oteta asiasta ressiä eikä painosteta.. Meillä lapsella niin kova maha ollut aina, että olen onnellinen jokaisesta kakan tulo kerrasta, tuli se sitten vaippaan tai minne tahansa.. PISTE.

Alkuperäinen kirjoittaja En tajua!:
Mä en oikeesti tajua miten te onnistutte tossa? Miten tohon tilanteeseen on tultu? Siis jos vuoden on kuiva mutta te pidettä vaippaa lapsella, en tajua!

Eipä sitä tajua jos ei itselle ole sattunut kohdalle. Eikä sitä vaippaa 24/7 pidetä, höh.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:

ja tästä voi olla tuloksena kauhea kakkaamiskammo ja pidättely, jonka seurauksena lapsi voi olla leikkauspöydällä!

Ei muuten ole. Meillä oli juuri tuollaiset ongelmat eikä ole enää :) Lapsi on nyt 5v

Alkuperäinen kirjoittaja Nipu:
Mä en oikeesti tajua miten te onnistutte tossa? Miten tohon tilanteeseen on tultu? Siis jos vuoden on kuiva mutta te pidettä vaippaa lapsella, en tajua!

Eipä sitä tajua jos ei itselle ole sattunut kohdalle. Eikä sitä vaippaa 24/7 pidetä, höh.

Niin siis lapsi on kuiva ja sitten annetaan vaikka kaamista varten? Kuka tuon idean keksi? En tajua. Siis lapsi on vuoden ollut kuiva, siis silloin 2 v niin tuskin on tullut itse vaippaa pyytämään. Aikuinen sen vaipan laittaa. Typerää syyttää kovaa vatkassa ja pelotella ummetuksella. Siis jos lapsella ei ole vaihtoehtona kuin huosut tai potta/pytty niin sillä selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tajuu:

Niin siis lapsi on kuiva ja sitten annetaan vaikka kaamista varten? Kuka tuon idean keksi? En tajua. Siis lapsi on vuoden ollut kuiva, siis silloin 2 v niin tuskin on tullut itse vaippaa pyytämään. Aikuinen sen vaipan laittaa. Typerää syyttää kovaa vatkassa ja pelotella ummetuksella. Siis jos lapsella ei ole vaihtoehtona kuin huosut tai potta/pytty niin sillä selvä.

Joo, mutta entäs sitten, kun on niin paha ummetus, että ei yksinkertaisesti kakka enään tule???? Ja meillä tyttöä ei pysty ainakaan väkisin pitämään potalla, tulee siitä itse pois. Enkä mä ainakaan siinä väkisin voi istuttaa!!!

Vai miten se onnistuu???
Sitä Duphalacia on nyt parisen viikkoa syötetty, eikä mitään vaikutusta ollut...

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

en suosittele tätä. meillä poika olisi pidättänyt vaikka viikon ja siitä saattaa olla tuloksena leikkauspöytä! Tätä ei missään nimessä kannata tehdä! Vaippa vaan jos muuten ei kakkaa.

Meillä on ihan sama juttu!
Ja meillä tyttö hakee itse vaipan ja laittaa sen.

Mä todellakin tekisin vaikka mitä että tyttö sais kakattua sinne pottaan. Kerran me huudettiin ja tapeltiin illalla tunti,että olisin saanut lapsen kakkaamaan. Hän ei yksinkertaisesti suostu sitä pottaan/pönttöön tekemään.
Sitten tulee se ummetus niin pahaksi ettei enään syö eikä juo. Ja vatsa on kipeä.

No meillä oli sama ongelma. Aluksi täytyy varmistaa, ettei lapsella tosiaan ole kovalla. Mä sain sen asian hoidettua syöttämällä pojalle paljon omenaa, viinirypäleitä ja vaikka noita pikkuvauvojen persikka-, kuningatar- ym. soseita.

Sitten tein kylmästi niin, että kun näin, että hätä oli käsillä niin potalle vaan ja sanoin, että pois ei nouse ennenkuin kakka potassa. Tuloksena hirveä huuto. Huusi varmaan 10 minuuttia mutta sitten teki pottaan ja on tehnyt siitä lähtien. Ja ennen tätä äärimmäistä tekoa oli tosiaan kokeillut kaikki kumman konstit vaikka päälläni seisoin, mut ei.

Toisille tää ehkä sopii ja toisille ei. Aika varovainen varmaan kyllä saa tämän metodin kanssa olla, niinkuin täällä on varoteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tajuu:

meillä poika haki itse vaipan ja sanoi, että haluaa kakata siihen eikä suostunut pöntölle/potalle. Pissalla kävi kyllä. En alkanut todellakaan painostamaan, vaan ajattelin, että kyllä se siitä ja niinhän se menikin. Ei tuo nyt niin hirveä asia ole kuin se, että lapsi menee tukkoon (kirjaimellisesti ) Ja on leikkauspöydällä. Siihen ei edes paljon tarvita, joten ei todellakaan ole mikään leikin ja pakottamisen asia!

Juu mutta oikeesti, jos lapsi osaa PUHUA ja vaatia vaippaa niin kai sitten vois pakottaa sinne pytyllekin. Mä en tajua miksi opettaa vaippaan kakkaamaan. Miksi?

Miksi lapselta otetaan tuttipullo ja tutti pois vaikka siitä vaan haluis juoda?

Juu ja itse en ole tuossa tilanteessa ollut ksokaaen. Meillä kun vaippaan kakkaaminen on loppunut ennen 1 v ikää. Kumpikaan ei halunnut vaippaan vääntään kakkaa vaan ennemmin potalla. Siinä sitten ongelma oliskin ku oltiin kylässä jos ei pottaa ollut....

Yhteistyössä