Millä perusteella joutuu raskausaikana sokerirasitukseen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä joutuu kaikki odottavat äidit ja jos ei ekalla kerralla "jää kiinni" niin sitten on uusinta kierros. Tätä minä ihmettelen jo aika tavalla. En oo kuullu muualla näin tehtävän?

Mä joudun sen takia etten oo koskaan aikasemmin käyny, 3 raskautta ennen. Eikä mul myöskään oo tullu painoa lisää ollenkaan nyt. Itel tuli noist selityksist semmonen olo et niil tarvii olla joku % määrä lähettää sinne kokeisiin.

PÄÄÄSEEEE! Sinne päästään, ei jouduta.

Nykyisin iän perusteellakin, joillakin paikkakunnilla kaikki yli 26 v. pistetään. Joillakin yhä painonperusteella. Ja sit jos on jotakin syytä epäillä, että sokerit vois heittää.

Se on pääsyä, ei joutumista. Äidin sekä lapsen parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Ja kuinka monta verikoetta se käytännössä tarkoittaa? Onko pakko mennä jos sinne lähetetään?

3 koetta. 1 ennen sen litkun juomista, 1 tunnin päästä ja 1 kahen tunnin päästä. Ei oo pakko mennä mutta kyllähän se kannattaa jos sitä epäillään tai on suurempi riski sairastua. Omasta ja vauvan terveydestä kuitenkin kyse.

Ja kuinka monta verikoetta se käytännössä tarkoittaa? Onko pakko mennä jos sinne lähetetään?

3 verikoetta ja ei kai sinne pakko ole mennä, mutta jos itestään ja vauvasta haluaa pitää huolta niin syytä olisi (että osaavat sairaalassa/neuvolassa varautua mahdollisiin Diabeteksesta johtuviin ongelmiin)

Alkuperäinen kirjoittaja +:

sehän on sen vauvan parhaaksi.!!!!

Aivan niin. Ei kannata sitä ottaa henk. koht. Ja muistaa ettei kaupunki maksa ylimääräisyyksistä joten kiusantekoa se ei ole sinua kohtaan. Se on ihan tosi vain vauvan parhaaksi.

ite on normaalipainoinen, kaks raskautta takana ilman raskausdiabetesta. Suvussa kyllä runsaasti kakkostyypin diabetesta. Nyt ootan kolmatta ja oon miettiny että joko joudun siihen testiin. Viikkoja nyt 17+. Missä vaiheessa siihen yleensä joutuu jos joutuu?

Minä olen joutunut kahdesti kun SF-mitta ollut iso. Ne kokeet otetaan sormenpäästä, ensimmäinen on paastoarvo, sitten juot sellaisen sokerilitkun ja siitä 1h ja 2h päästä otetaan sormenpäästä näyte. Odotteluaikana vain istutaan, ei saa kuljeskella.

Mäki jouduin just ton BMi:n takia, oli sillon hurjat 37. 3 verikoetta otettiin tunnin välein, ei ollu mun mielestä niin kauheata kun eka odotin (kun olin lukenu kauhujuttuja), vähä tuli huono olo sen toisen verikokeen jälkeen. Mulla arvot oli tosi hyvät vaikka painoa olikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Minä olen joutunut kahdesti kun SF-mitta ollut iso. Ne kokeet otetaan sormenpäästä, ensimmäinen on paastoarvo, sitten juot sellaisen sokerilitkun ja siitä 1h ja 2h päästä otetaan sormenpäästä näyte. Odotteluaikana vain istutaan, ei saa kuljeskella.

mulla otettiin ihan kunnon verikokeet kästaipeesta

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
ite on normaalipainoinen, kaks raskautta takana ilman raskausdiabetesta. Suvussa kyllä runsaasti kakkostyypin diabetesta. Nyt ootan kolmatta ja oon miettiny että joko joudun siihen testiin. Viikkoja nyt 17+. Missä vaiheessa siihen yleensä joutuu jos joutuu?

Nykyisin se tehdään kai kahteen otteeseen, eka jo rv 12. Mulla tehtiin aikoinaan rv 26 tms.

Ja edelleen. Siihen todellakin PÄÄSTÄÄN. Samaan aikaan ne, joilla oikeasti epäillään diabetesta, mutta jotka eivät ole raskaana, jonottavat kiltisti puoli vuotta jonossa sairautensa vahvistamista.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

mä kävin tänään siellä ja viikkoja on 26+4

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

mulla otettiin ihan kunnon verikokeet kästaipeesta

Kuin myös.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
kyl sinne JOUTUU.. on se litku sen verran pahaa....

Se maistuu hiilihapottomalta kokikselta.

Ja sen jälkeeen, kun on yön ollut juomatta, se maistuu taivaalta (kuten varmaan kuravesikin jo siinä vaiheessa, kun on kunnon jano). :D Eikä se juotava määrä ole niin suuri, että tällä perusteellakaan voi kukaan AIKUINEN sanoa, että siihen on "joutunut".

Kiitos :hug:
Jos ne otetaan sormenpäästä, niin voin käydä vaikka kerran viikossa.

Mulla on ihan päätohtorin diagnoosi pistosfobiasta, se on ihan v*tun turha tulla jeesustelemaan mistään äidin ja vauvan parhaasta, kun vedän paniikkikohtauksen ja hyperventiloin jo jos nään telkkarissa neulan :|

Yhteistyössä