Millainen lääkäri on puolisona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lääkärin kanssa yhteen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lääkärin kanssa yhteen?

Vieras
Onko se nyt sitten niin erikoista tai ihmeellistä...? Toiset ovat sitä mieltä, että jotkut lääkärit haluavat vaimon, joka on aina kotona (ei käy ansiotyössä) ja että vaimo itse ei ole kovin korkeasti koulutettu. Aiheutuuko parisuhteessa paineita tai ristiriitoja nimenomaan se, ettei puoliso ole "koulutuksellisesti tasavertainen" partnerinsa kanssa ja siksi tuntee alemmuudentunnetta?
Toivottavasti tulee mielenkiintoisia ja erilaisia vastauksia! :)

Vanhanaikaista ajattelua se, että lääkärin vaimon pitää olla kotirouva, jota hyväpalkkainen lääkäri elättää. Noin ajateltiin viime vuosituhannella, 40-50 vuotta sitten. Tuskin kukaan nykyajan lääkäri edes ryhtyy enää vaimon elättäjäksi, nykyään mies ja nainen hankkivat oman koulutuksensa ja tienaavat omat rahansa. Kaikkien lääkärien palkatkaan eivät nykyään enää ole huippupalkkoja, paitsi jos on edennyt ylilääkäriksi tai muuten edennyt urallaan. Lääkri on puolisona samanlainen kuin kuka tahansa muukin ihminen, ammatti ei tee yhtään paremmaksi tai huonommaksi. Samat heikkoudet ja vahvuudet kuin muillakin. Ei pidä asettaa lääkärismiestä jalustalle.

Lääkärin ammatti on ammatti ihan kuin jokin muukin. Eivät lääkärit ole mitään yli-ihmisiä. Itse asiassa lääkikseen on helpompi päästä kuin opiskelemaan sairaanhoitajaksi ammattikorkeakouluun.

no joo, varmaan on erillaisia lääkäreitä kun on erillaisia ihmisäkin.

- joten revi siitä itelles se oikee, varmaan lääkärin liksa tuo mahdollisuuksia. Mikä sekin todennäköisimmin on syy että lääkärin nait... eikä siinä ole mitään vikaa kun miettii että lapsetkin on elätettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkärin kanssa yhteen?:
Onko se nyt sitten niin erikoista tai ihmeellistä...? Toiset ovat sitä mieltä, että jotkut lääkärit haluavat vaimon, joka on aina kotona (ei käy ansiotyössä) ja että vaimo itse ei ole kovin korkeasti koulutettu. Aiheutuuko parisuhteessa paineita tai ristiriitoja nimenomaan se, ettei puoliso ole "koulutuksellisesti tasavertainen" partnerinsa kanssa ja siksi tuntee alemmuudentunnetta?

Ihmiset ovat keskenään, ei koulutukset ja tittelit. Ihanko tosissasi kyselet?

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattimies:

Ihmiset ovat keskenään, ei koulutukset ja tittelit. Ihanko tosissasi kyselet?

Minä ymmärsin ap:n kymysyksen niin, että ovatko lääkärit (ja jotkut todella ovat) senverran älykköjä, että kaltaistensa kanssa olisi "hankala" elää. Ehkä niinkin asia voi joskus olla. Älä ota lääkäriä, jos siltä tuntuu...

Alkuperäinen kirjoittaja alustukseksi:
Lääkärin ammatti on ammatti ihan kuin jokin muukin. Eivät lääkärit ole mitään yli-ihmisiä. Itse asiassa lääkikseen on helpompi päästä kuin opiskelemaan sairaanhoitajaksi ammattikorkeakouluun.

BULLSHIT!

Puolisona lääkäri oli vaikea. Hänellä meni päivittäin aikaa siihen että piti miettiä, oliko "diagnoosit" oikeita vai ei.

Kielellinen taso ainakin pitäisi olla tasapainossa. Jos toinen käyttää puhuessaan paljon sivistyssanoja ja toinen ei ymmärrä niitä, niin ei se ainakaan yhdistä heitä. Samallalailla kun minulle käy täällä. Jos sitten kysyn mitä tarkoitit, niin vastaus on googleta. Entä jos puoliso joka lauseen jälkeen sanoisi, googleta.

"Toivottavasti tulee mielenkiintoisia ja erilaisia vastauksia! :)"

vai oikein erilaisia vastauksia toivotaan, ihme kun et jo keksinyt vastauksiakin valmiiksi.

hah heh nainen kysyy palstalla miten lääkäri rakastaa, eivät naiset sentään niin tyhmiä ole.

Sinällään kysymys on täysin absurdi, sillä ihmiset ovat kaikki yksilötä. Toki tietynlaiset ihmiset monesti suuntautuvat tiettyihin ammatteihin mutta persoonallisuuden suhteen siitä ei kuitenkaan voi muodostaa mitään yleistyksiä. Kaikki tuntemani lääkärit ovat kaikki todella erilaisia, yksi on kolmen lapsen tunnollinen isä, yksi himobailaaja jota ei voisi ikinä arvata lääkäriksi ellei tuntisi ihmistä, kolmas ei edes tee perinteisiä lääkärinhommia vaan on hallinnollisissa tehtävissä, neljäs on hissukka kotona viihtyvää tyyppiä jne...

Sellainen tuli vielä mieleen, että lääkäreillä ei välttämättä ole mikään huippu hyvä yleissivistys, esim. politiikasta tai historiasta ei monikaan ymmärrä juuri sen enempaa kuin kukaan muukaan normaali kadun tallaaja...

Alkuperäinen kirjoittaja RJV:
Kielellinen taso ainakin pitäisi olla tasapainossa. Jos toinen käyttää puhuessaan paljon sivistyssanoja ja toinen ei ymmärrä niitä, niin ei se ainakaan yhdistä heitä. Samallalailla kun minulle käy täällä. Jos sitten kysyn mitä tarkoitit, niin vastaus on googleta. Entä jos puoliso joka lauseen jälkeen sanoisi, googleta.

Tuossakaan ei ongelma tule sivistyssanoista, vaan siitä että toinen on ylimielinen idiootti ja käskee googlettamaan.
Jos minä osaan sivistyssanan ja mieheni ei, minulla ei ole tarvetta sivistyssanan osaamisen vuoksi alkaa leijua. voin kertoa hänelle mitä se tarkoittaa.
Junttimaisuus ei ole sivistyssanojen osaamattomuutta, vaan kaikelle vieraalle ja erilaiselle naureskelua ja osoittelua. Pahinta lajia on kun jonku hermoilee että "lääkäri"t sitä ja tätä. Siihen kuuluu yleensä paaastorin pelko, rovasti ja nimismies seikkailevat myös usein henkilön unissa. Hän kokee että kaikki tittelin tai minkä tahansa koulutuksen omaavat ihmiset ovat hänen yläpuolellaan, ja asettaa itsensä maan matoseksi. Siksi hänen kanssaan on tohtoreilla ja pastoreilla vaikea olla.

"Pastori on hyvä ja istuu alas. Herra paastori ottaa nyt pullaa" "Päivää nimismies"

Sitten puhuvat pahaa seläntakana, kun pitää etsiä kateuksissaan niistä ihmisistä heikkoudet.

Jos joku ei tiedä onko lääkäri sopiva puoliso vai ei, voin kertoa että siinä tapauksessa ei ole.
Jos se niin kovasti mietityttää onko lääkärillä munat ja voiko hän koulutuksesta huolimatta elää kuten ihminen, niin voi olla parempi että se ihminen etsii itsensä "tasoisen" puolison, niin ei tule mitään komplikaatioita.

No se on sitten eri asia nettikeskustelu kun parisuhde. Täällä kuitenkin aina käsketään googlettamaan. Parisuhde on sitten parempi.
Lääkäristä tuli mieleen, kun olen joskus pyytänyt vaimolta saada katsella häntä. Vastaus oli, olisit lukenut lääkäriki. Siis onko lääkäreillä jotain etuoikeuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja RJV:
No se on sitten eri asia nettikeskustelu kun parisuhde. Täällä kuitenkin aina käsketään googlettamaan. Parisuhde on sitten parempi.
Lääkäristä tuli mieleen, kun olen joskus pyytänyt vaimolta saada katsella häntä. Vastaus oli, olisit lukenut lääkäriki. Siis onko lääkäreillä jotain etuoikeuksia?

Miksi esität hölmöä? Olet näyttänyt ennenkin että olet ihan viksu mies. Mistä yhtäkkiä moinen takapakki?

Miten helvetissä jollain voi vielä olla käsitys, että tietyn ammatin harjoittajat ovat asenteeltaan niin konservatiivisia, että haluavat kotirouvan? Lekureilla on vanhemmiten keskimäärin kyllä sellainen liksa, että se saattaa olla mahdollista ilman taloudellista katastrofia.

Onko AP muuten pistänyt merkille, että nykyisin varmaan jo enemmistö lääkäriksi valmistuneista on naisia? Haluavatko nämä ylensä kotona lapsia paapovan kotirintamamiehen, jota lääkärirouva elättää?

...sillä tunnen läheisesti yhden lääkärin eli setäni. Hänen vaimonsa on proviisori. He elävät hyvin kiireistä elämää, eivät ole koskaan yhtä aikaa kotona, lomailevat pääosin erikseen ja ovat hyvin toimeentulevia taloudellisesti.

Se on ihan tapauskohtaista, miten synkkaa yhteen. Jos puolisot ovat kumpikin uraihmisiä, niin se voi olla hyvä asia (kummallakin vastuullinen työ, joka tuo tyydytystä ja kumpikin ymmärtää toisen menoja), mutta se voi olla myös huono asia (liian vähän aikaa olla yhdessä ja erityisesti jos suhteeseen syntyy lapsia, niin siitä voi aiheutua ristiriitoja, että kumman ura on tärkeämpi ja kumpi voi lähteä töistä ajoissa hakemaan lapsia).

Tunnen vain kaksi lääkäriä. Toinen on jo uransa ehtoopuolella oleva papparainen, joka ottaa työt aika lunkisti ja ei juurikaan ole iltoja pois kodista. Toinen sen sijaan vasta rakentaa uraansa ja tapaamisille pitää etsiä kalenterista aikaa ja silloinkin voi olla, että hän myöhästyy tai peruu tapaamiset. Itse en haluaisi puolisokseni lääkäriä, joka tekee esim. tutkimustyötä yliopistolla päivät ja sitten illat sekä viikonloput pitää omaa praktiikkaa yksityisellä puolella. Haluan parisuhteen, jossa minä olen tärkeämpi kuin työ. Lapset ovat minulle tärkeitä, joten en haluaisi sitä tilannetta, että lapset on toivottuja, mutta isällä ei ole koskaan aikaa lapsilleen, vaan kaikki asiat menevät isän työn ehdoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta:
Puolisona lääkäri oli vaikea. Hänellä meni päivittäin aikaa siihen että piti miettiä, oliko "diagnoosit" oikeita vai ei.

Pakkoneuroottisia on kaikissa ammattiryhmissä. Tuota ei voi yleistää. Eivät kaikki lääkärit mieti diagnooseja vapaa-aikanaan.

Voi hyvät ihimiset..mites sen rakkauven kanss..onko sitä?
Entäs muuta sielujen ym.sympatiaa?

Moon ollu koulutetumman kans yksiss nuan 100 vuotta ja oon sitä mieltä nottei siittä voi olla kyse jos muute synkkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ilimi:
Onko se nyt sitten niin erikoista tai ihmeellistä...? Toiset ovat sitä mieltä
Voi hyvät ihimiset..mites sen rakkauven kanss..onko sitä?
Entäs muuta sielujen ym.sympatiaa?

Samaa kysyn minäkin kuin ilimi.
Onko ketjun aloittajalla itsetunto-ongelmia, varsinkin kun pitää kysellä, mitä muut ajattelevat?
Eikös oman kumppanin pitäisi olla tietyllä tavalla spesiaali ammatista riippumatta?
Onko mukana lainkaan rakkautta vai pitääkö vain saada hyvän ammatin edustaja kumppaniksi, jotta voi vähän rehvastella?
Ehkä sinun ei kannata ruveta lääkärin kumppaniksi, jos moisia mietit. Taidat olla lääkärille pelkkä riippa komplekseinesi, jos et tuon itsenäisempään ajatteluun kykene.

Kouluttaudu itse lääkäriksi tai opettajaksi äläkä mahdollisen tulevan kumppanisi ammatin merkitystä arvuuttele netin keskustelupalstoilla.

"Itse asiassa lääkikseen on helpompi päästä kuin opiskelemaan sairaanhoitajaksi ammattikorkeakouluun."

No, mikäs siinä. Pyri sinne sitten. Sittenpähän näet, kuinka helppoa se on. Ja kuinka "vähän" tarvitsee valmistautua.

Yhteistyössä