Millainen lääkäri on puolisona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lääkärin kanssa yhteen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olipa omituinen aloitus. Ymmärtäisin ,jos oltaisiin jossain muualla kuin Suomessa, sillä täällähän ei oikeasti lääkäri ole sen kummoisempi kuin moni muukaan, liksa ei automaattisesti ole päätä huimaava jos olet lääkäri. Ja mitä ihmettä tarkoittaa se, että lääkäri (joka ilmeiseti on aina mies??) haluaa kotirouvan ja tästä syntyisi jotain konfliktia..? Ihmiset ovat erilaisa, niin ne mahtavat lääkäritkin. Lähipiiriini kuuluu muuten pariskunta, jossa molemmat ovat lääkäreitä, ja lapsensakin vielä lääkiksessä..

Myös kummitätini on lääkäri (ei tosin Suomessa), hän on eronnut. Voiko näistä tehdä jotain johtopäätöksiä? No ei. Kun me ihmiset olemme erilaisia, riippumatta ammatista.

"Olipa omituinen aloitus. Kun me ihmiset olemme erilaisia, riippumatta ammatista."

Sanos muuta. Ainut kommentti kirjoitukseesi: Suomessa lääkärien palkat ovat keskimäärin huonommat kuin muualla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Esimerkiksi Pohjoismaissa ne ovat 30-50% korkeammat kuin täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ex-juoppo:
Alkuperäinen kirjoittaja 2 v raittiina:
"World Medical Association teki päätöksen 1970 luvun alussa, että alkoholismi luokitellaan sairaudeksi. (tunne elämän sairaus) Meillä vasta 1980 luvulla myönnettiin ensimmäiset eläkkeet alkoholismin vuoksi. "

Niin, alkoholismihan on siitä mielenkiintoinen "sairaus", ettei siihen tunneta muuta tehokasta parannuskeinoa kuin potilaan oma päätös tervehtyä eli lopettaa juominen. Alkoholistiksihan tulee kuka tahansa, joka juo riittävän paljon riittävän pitkään.

Se mikä on kullekin "riittävä" sitten vaihtelee yksilöstä riippuen. Naisillehan vähempikin riittää alkoholisoitumiseen.

Olisiko oikeampi ajatella, että joidenkin ihmisten vastustuskyky hermomyrkylle nimeltä alkoholi on heikompi kuin toisten? Alkoholismiin "sairastumiselta" välttyy, jos ei k.o. ainetta sisäänsä laita. Alkoholiahan ei kenenkään ole pakko alkaa juomaan, kyse on täysin vapaaehtoisesta typeryydestä.

Ihan kuin arsenikkiin kuoleminen olisi myös sairaus - voivoi, miten sitä nyt noin pääsi käymään että myrkky meni ja tappoi!

Kirjoittamani perustuu faktoihin, ei minun mielipiteisiini. Jos alkoholisti siis päättä lopettaa juomisen, homma hanskassa? Ei se kuule ihan niin helppoa ole. Raitistumiseen tarvitaan aivan ensimmäisenä oma vilpitön halu juomisen lopettamiseen. Kaikki juopothan on tehnyt tuon päätöksen / lupauksen lukemattomia kertoja. Aina vaan retkahtavat uudelleen juomaan. Jos raitistumisen syynä on perhe, työ, raha....jne, raittiit päivät ovat luetut. Raitustuminen vaatii lähes täydellisen elämäntavan muutoksen, ja sen tulee tapahtua vain ja ainoastaan itsensä vuoksi. Vaikutta vähän siltä ettet taida sittenkään olla "alan" ihmisiä. Joillekin jo ensimmäinen humala on niin kielteinen kokemus, ja se ei tuo sitä mielihyvän tunnetta. Heistä harvemmin tulee ongelma käyttäjiä.

Aiheeseen palatakseni, lääkärit ovat samanlaisia ihmisiä puolisoina kuin kuka tahansa, oli juoppo tai ei.

Aivan niin - jos juoppo päättää lopettaa juomisen, se on siinä. Mikään muu hoito ei tehoa. On aivan sama, minkälaista hoitoa annetaan, jos juoppo ei halua juomistaan lopettaa, "sairaus" ei hoidoilla parane.

Ja mistäkö tiedän? Omasta kokemuksesta. Olen nyt ollut tuon kaksi vuotta myös juomatta, eikä siinä mitään vaikeaa ollut. Riitti, kun oivalsi, ettei alkoholia tarvitse MIHINKÄÄN.

On aivan eri asia, kun juoppo lupailee itselleen ja muille, "ettei koskaan enää". Kukaan ei valehtele itselleen niin paljon kuin alkoholisti - hänen koko elämänsähän on pakoa todellisuudesta.

Olen AA:ssa ja ideologiamme mukaan, välttelemme riiteleviä ihmisiä, emmekä väheksy kenenkään tapaa olla raittiina. Hyvää jatkoa sinulle.

Niin, AA ei minulle sopinut, koska siellä käyvien ihmisten elämää alkoholi hallitsee aivan samoin kuin ennen juomisen lopettamista: joka päivä pitää kokoontua kertomaan, että TÄNÄÄNKÄÄN en juonut.

Ymmärrän kyllä, että joidenkin omaa häpeää lievittääkseen on tarpeen puhua juomisesta sairautena.

Yhtäkaikki, toivon sinulle ja kaikille meille juopoille raitista huomista!

Osa pystyy lopettamaan juomisen vain päättämällä, osa tarvitsee AA-ryhmän tuen pysyäkseen kuivilla. Edelliset kuuluvat tietääkseni vähemmistöön. Samalla tavalla saattaa olla tupakoinnin lopetuksen kanssa. Ei ehkä kannata kinastella täällä. Tärkeintä lienee, että pysyy kuivilla.

Mitä aa kokouksiin tulee, siellä ei juurikaan puhuta juomisesta eikä päihteistä. Siellä jokainen jakaa kokemuksia elämästään, juoma aikana, mutta erityisesti elämästä raittiina ja tästä päivästä. Juomajutut kuuluu kentälle. Jos on piipahtanut aa:ssa, ei kannata julistaa mitä aa on.

http://www.aa.fi/mika.html

Olen muuten lääkärin mies, eikä hän erotu muista vaimoista, äideistä, naisista ja on perin tavallinen nainen.

TÄNÄÄN OLEN ELÄNYT NIIN ETTEI HUOMENNAKAAN TARVITSE JUODA.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen aa:lainen:
Mitä aa kokouksiin tulee, siellä ei juurikaan puhuta juomisesta eikä päihteistä. Siellä jokainen jakaa kokemuksia elämästään, juoma aikana, mutta erityisesti elämästä raittiina ja tästä päivästä. Juomajutut kuuluu kentälle. Jos on piipahtanut aa:ssa, ei kannata julistaa mitä aa on.

http://www.aa.fi/mika.html

Olen muuten lääkärin mies, eikä hän erotu muista vaimoista, äideistä, naisista ja on perin tavallinen nainen.

TÄNÄÄN OLEN ELÄNYT NIIN ETTEI HUOMENNAKAAN TARVITSE JUODA.

Sattui sitten kohdalleni juuri ne parikymmentä kertaa, jolloin niissä ryhmissä joissa kävin, kaikki puhuivat miten ihanaa on tänään kun en juonut.

En tarvinnut enää sitä 21:a kertaa samaa jorinaa. Kävi sitten vissiin huono tuuri ryhmien suhteen?

Älykkyys ja alkoholismi korreloivat kääntäen verrannollisesti. Älykkäästä ihmisestä ei tule alkoholistia, vaikka joisi miten paljon. Vrt. Juice Leskinen tai 2 x Mannerheim-ristin lentäjäritari Hasse Wind. Molemmat olivat alkoholin suurkuluttajia, mutta kumpikaan ei ollut alkoholisti. Älykkyys esti alkoholisoitumisen.

Lähiöpubin Jorska tai Arska alkoholisoituvat parissa vuodessa jäätyään peruspäivärahalle ja naiskumppanin vaihdettua maisemaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mensalainen:
Älykkyys ja alkoholismi korreloivat kääntäen verrannollisesti. Älykkäästä ihmisestä ei tule alkoholistia, vaikka joisi miten paljon. Vrt. Juice Leskinen tai 2 x Mannerheim-ristin lentäjäritari Hasse Wind. Molemmat olivat alkoholin suurkuluttajia, mutta kumpikaan ei ollut alkoholisti. Älykkyys esti alkoholisoitumisen.

Lähiöpubin Jorska tai Arska alkoholisoituvat parissa vuodessa jäätyään peruspäivärahalle ja naiskumppanin vaihdettua maisemaa.

Miksi tuollainen nimimerkki. Olet kaikkea muuta kuin Mensalainen. Juise oli rapajuoppo, jolla maksa ja haima paskana, heh.

Etyylialkoholi on solumyrkky, joka liuottaa aivoja. Älykkyyskin laskee rankan juomisen seurauksena. Älykkäästä alkoholin suurkuluttajasta voi tulla ajan mittaan alkoholisti ja rapajuoppo, joka juo elämänsä ja kohtalonsa, ehkä lopulta itsensä hautaan. Näitäkin on nähty.

Mensa, lääkikset, jne. ei neminun luonnettani tai heikkouksiani miksikään muuta. Joskus tahdon olla parisuhteessa se vahva koska olen "viisaampi", siksi lyön turvan lyttyyn jos se alkaa mulle....

Jos ihminen ei itse päätä raitistua, niin kuka sitten? Kukaan toinen ei voi sitä päätöstä toisen puolesta tehdä. Itse on tehtävä valinta. Olkoonkin että se ei ole helppoa. Tiedän että alkoholismi on sairaus ja että alkoholirippuvuus on vaikea katkaista. Asiaa ei mielestäni voikaan ratkaista pelkän järjen avulla, taustalla on käsitykseni mukaan tunne-elämän häiriö. Kun tunteet ovat tasapainossa, ihminen/lääkäri ei tarvitse viinaa "ratkaistaakseen" ongelmansa. Itse olen niitä ihmisiä, jotka ovat ottaneet milloin mihikin stressaavaan tilanteeseen alkoholia. Nyt kun olen sovussa itseni kanssa, viinit ja kaljat eivät käy edes mielessä. Ja elämäni on mielestäni nyt hienompaa ja parempaa kuin koskaan aikaisemmin.

"Nyt kun olen sovussa itseni kanssa, viinit ja kaljat eivät käy edes mielessä. Ja elämäni on mielestäni nyt hienompaa ja parempaa kuin koskaan aikaisemmin."

Noin minullakin. Siksi se juomattomuus ei ole vaikeaa, kun on sisäistänyt sen MIKSI joi niin sitä humalaa ei tarvitse enää pakopaikaksi.

"Nyt kun olen sovussa itseni kanssa, viinit ja kaljat eivät käy edes mielessä. Ja elämäni on mielestäni nyt hienompaa ja parempaa kuin koskaan aikaisemmin."

Noin minullakin. Siksi se juomattomuus ei ole vaikeaa, kun on sisäistänyt sen MIKSI joi niin sitä humalaa ei tarvitse enää pakopaikaksi.

Käännyt täällä elleissä vähän "tuulien" mukaan, miten mahtaa olla raittiutesi kanssa. Varmaan hönössä paraikaa.

Mites tästäkin keskustelusta tuli juoppojenparaati? Olisi varsin omituista, että noinkin moni juoppo olisi yllättäen löytänyt nämä tyttöjen sivut. Taas johtaa jäljet vippiin. Noloa todellakin kirjoittaa kilpaa itsesä kanssa ja kehua itseään eri nikkien takaa.

Se, että yksi taho ilmoittaa juoppouden olevan sairaus ei sitä siksi tee. Yhteistä kaikille juopoille taitaa olla tuo selittelyn halu, ei millään otettaisi vastuuta omista tekosistaan.

Hanki nyt, äijäraasu, itsellesi elämä muualta. Luulisi 7-kymppiä käyvällä ukolla olevan muuta puuha kuin väittely naisten palstalla ainakin puolet nuorempien naisten kanssa.

Kyllä taas huomaa, että vanhusten hoito on retuperällä. Senpä takiakin kannattaa elää elämäänsä järkevästi, ilman rötöstelyitä ja liiallista tuttavuutta alkon tuotteiden kanssa. Hyvät elämätavat edesauttavat sitä, ettei niin helposti joudu tuohon jamaan missä tämä tuhatnikki on.

ylemmyydentuntoisia. Katsovat tavallista naisduunaria tai potilasta pitkin nenävarttaan, vaikka ois pätkä mies. Tekevät pitkiä päiviä ja päivystävät. Säpinää on lähinnä sairaanhoitajien kanssa. Lääkärit eivät saa seurustella potilaiden kanssa, vaikka moni mielestään hyvännäköinen naispotilas niihin pihkaantuu. Myös rahanahneita ovat. Aika moni menee yksityiselle lääkäriasemalle töihin tai perustavat yksityisen vastaanoton. Ulkomaisia lääkäreitä on enimmäkseen terveyskeskuksissa, niille kelpaa pienempikin palkka verrattuna kotimaansa palkkoihin. Sehän on selvää, ettei ne duunaria huoli, ellei ole joku hyvin uralla edennyt. Minäkin reppana pihkaannuin, mutta onneksi se ei sitä huomannut. Meni tuo pihkaantumisen tunne ohi vasta vuosien päästä. Nyt en millään huolis koko äijää.

Ystävättäreni on naimisissa lääkärin kanssa ja valittaa sitä, että ei koskaan saa mitäänä myötätuntoa, jos on itse sairaana tai on joku kipu. Nyt kun odottaa heidän esikoistaan, voi pahoin ja selkä on kipeä, mies sanoo vaan, että raskaus on naiselle luonnolllinen olotila ja siihen kuuluvat vaivat on ihan normielämää.

Toimin Leelian lepotuolina hänelle, mutta toisaalta ihmettelen, ettei lääkäriltä löydy sympatiaa omalle vaimolle. Joka ei kuitenkaan ole mikään turhan valittaja.

Ystävättäreni mies, (lääkäri) jätti vaimonsa, kun lapsi oli syntynyt. Se vielä jutussa oli ihmeellistä, että mies sitä lasta halusi, vaimo olisi vielä harkinnut. Mies hankki lapsen syntymän jälkeen rakastajattaren, jonka kanssa myöhemmin avioitui ja hankki pari lasta. Nyt hekin ovat eronneet. Lääkäri oli todennut eronsa jälkeen, ettei naisista ole kuin harmia. Ei kuulemma kannata avioitua.

Semmosia kuin miehet ovat ja kuin naiset ovat. Kotioloissa ihan tavaailia ihmisiä, ei tänne asti ulotu minkäänsorttiset statukset.

Tiskaavat, imuroivat, niistävät neniä ja pyyhkivät pyllyjä. Käyvät veskissä ja päästelevät ilmoja pihalle. Tiuskivat, ovat hyvällä tuulella ja rakastelevat, kun siltä tuntuu ja puoliso on samaa mieltä. Marisevat roskapussin viemisestä ja yrittävät delegoida sen nuorisolle. - Ei se kotona näy, mikä on ammatti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ettäkö millaisia?:
Semmosia kuin miehet ovat ja kuin naiset ovat. Kotioloissa ihan tavaailia ihmisiä, ei tänne asti ulotu minkäänsorttiset statukset.

Tiskaavat, imuroivat, niistävät neniä ja pyyhkivät pyllyjä. Käyvät veskissä ja päästelevät ilmoja pihalle. Tiuskivat, ovat hyvällä tuulella ja rakastelevat, kun siltä tuntuu ja puoliso on samaa mieltä. Marisevat roskapussin viemisestä ja yrittävät delegoida sen nuorisolle. - Ei se kotona näy, mikä on ammatti.

miten voi kehdata väittää, että lääkäritkin paukuttelevat ja oliko kysymys vielä naislääkäristä!

Isäni on lääkäri ja ihminen siinä missä muutkin. Onhan niitä lääkäreitäkin moneen lähtöön. Sen voin sanoa että ihmisten valituksen kuunteleminen päivästä toiseen vuositolkulla on rasittavaa hommaa. Auttaa jaksamaan, jos kotona on rauhallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ystävättären mies:
Ystävättäreni on naimisissa lääkärin kanssa ja valittaa sitä, että ei koskaan saa mitäänä myötätuntoa, jos on itse sairaana tai on joku kipu. Nyt kun odottaa heidän esikoistaan, voi pahoin ja selkä on kipeä, mies sanoo vaan, että raskaus on naiselle luonnolllinen olotila ja siihen kuuluvat vaivat on ihan normielämää.

Toimin Leelian lepotuolina hänelle, mutta toisaalta ihmettelen, ettei lääkäriltä löydy sympatiaa omalle vaimolle. Joka ei kuitenkaan ole mikään turhan valittaja.

Tuo on valitettavan totta. Lääkäri ei kysy läheistensä vointia. Jos jostain kivusta tai vaivasta kertoo lääkäripuolisolleen, niin hän kehoittaa menemään lääkäriin. lapsenkin kuume on ihan normaali ilmiö, ei sitä tarvitse mitata, tuntee muutenkin! Jne.

Eli myötätuntoa, empatiaa ja välitttämistä saa hakea muualta. Lääkärin kosketus on steriili, kuin ruumista koskettaisi. Mutta kun on tunteet, siis itsellä ei hänellä. Lääkäri nauttii enemmän anatomiasta. Hän tunnustelee rintarauhastasi, onko emätin ja kohtu etu- vai takaviistossa. Millainen rakenne on sukuelimissä. No aikansa sitäkin latinaa sietää.

Ja sitten ainakin mieslääkäreille on tyypillistä, että he etsivät viimeistään viisissäkymmenissä anatoomisesti tuoreemman "keissin".

Yhteistyössä