Millaista ruokaa 1v. lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1v.:n äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1v.:n äiti

Vieras
Olen tähän asti syöttänyt lapselle suurimmaksi osaksi kaupan purkkiruoki. Nyt alan tekemään itse ruuat kun lapsi täytyy kohta 1v. Kaipaisinkin vinkkejä mitä ruokia olette tehneet? Haluasin tehdä terveellisiä ja hyviä ruokia mitä voisimme koko perhe syödä. Mutta myös suht helppoja.:)

Ihan perus kotiruoka, esim. makaronilaatikko, pinaattiletut (itse helppo tehdä pakastepinaatista ja paksusta lettutaikinasta), riisi + kanawokki, perunat + jauhelihakastike...

Meidän 1-vuotiaan lemppariruokia: jauhelihakeitto, kalakeitto, rakettispagetti ja jauhelihakastike, kana ja riisi, kinkkukiusaus, jauhelihakiusaus, makaronilaatikko, naudansuikalekastike ja peruna, kalapuikot ja kananmunakastike+peruna... eli ihan perusruokia :)

Meidän tyttö syö mieluiten keittoja ja risottoja.
Jauheliha keitto.broileri/jauheliha risotot.Sitten myös makaroonilaatikko ja lihapullat +muussia..eli siis hyvin normi ruokaa.Jätän vain suolan pois,käytän kyllä mausteita!jos ruoka liian "kuivaa" niin loraus vaikka maitoa makaroonilaatikon joukkoon ni menee paremmin alas! :)Raasteena kurkkua ja porkkanaa,olen tehnyt todella hienoksi raasteeksi kun typyllä vasta 4 hammasta ;)

meillä syötiin ihan normaalia kotiruokaa jo 10kk iässä, toki maustoin ruuan meille vanhemmille vasta kun olin erotellut lapsen ruuan siitä. Eli suolattomana söi 1,5kk ikään asti. :)

- perunamuusia/kukkakaalimuusia/parsakaalimuusia/perunaporkkanamuusia & lihaa
- keittoja
- laatikoita
- pastaruokia

:)

meillä syötiin ihan normaalia kotiruokaa jo 10kk iässä, toki maustoin ruuan meille vanhemmille vasta kun olin erotellut lapsen ruuan siitä. Eli suolattomana söi 1,5kk ikään asti. :)

- perunamuusia/kukkakaalimuusia/parsakaalimuusia/perunaporkkanamuusia & lihaa
- keittoja
- laatikoita
- pastaruokia

:)

Siis syoko lapsesi ihan lihaa paloina? Meilla 1-v. tytolla ei edelleenkaan mene muuta kuin ihan hienoksi soseutettua ruokaa. Ehka syyna on vain 4 hammasta?

Tassa mina taisin tehda virheen. Olisi pitanyt tarjota sormiruokaa alusta asti, nyt tyttoni ei osaa sormiruokaa syoda ollenkaan, vaan kaikki pitaa lapata lusikalla hienona soseena suuhun.

Meillä myös 1-vuotias, ja aluksi ei meinannut millään syödä karkeampia soseita, vaikka onkin syönyt sekä sormiruokaa että soseita. Pikkuhiljaa olen kuitenkin saanut hänet syömään haarukalla muussattua ruokaa. Sormiruokana on koko ajan siis palaset kelvanneet mutta lusikasta ei meinannut huolia niitä.
Kyllä varmasti alkaa teilläkin sujumaan. Eikä sillä ole oikeasti väliä, missä muodossa se ruoka maistuu, kunhan lapsi syö.

Kaksoset 13kk, syöneet n.10kk iästä samaa kuin me. Osan sormiruokana, osan syötän vielä heille, pikkasen harjoiteltu haarukan/lusikan käyttöä.

Meillä viime päivinä syöty mm. seuraavaa:

itsetehtyä kasvispitsaa
lihapullia ja uunijuureksia
kikhernepataa
itsetehtyä hernekeittoa
kidneypapucurrya ja riisiä
suppilovahverorisottoa
aurajuustopunajuurivuokaa
soijarouhechiliä
fetasalaattia ja paistettua broileria.

Mausteita olen laittanut jo ihan 6kk iästä, suolaakin on ruoassa nykysin.
Ovat tottuneet mausteiseen ruokaan ja hyvin uppoaa kaikki.
Ihan perusruokia syövät, keitot eivät ole oikein maistuneet, siis se liemi, joten syövät lähinnä niitä sattumia sieltä.

Yhteistyössä