milloin vauva ekaa kertaa hoitoon ja syöttövälien pidentämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä78

Jäsen
09.08.2007
204
0
16
Heippa vaan kaikille!
pohdiskelin vaan tässä kun olis juhlat tulossa ja poika hiukka alle neljän kuukauden, että miten pieninä ootte muut jättäny lapsen hoitoon? Poika ollut täysimetyksellä, annettu muutaman kerran tuttipullosta, että huolii myös sen. Esikoisen kanssa kun kävi niin, että ei huolinu pulloa lainkaan, tissin vaan reilun vuoden ikäseks, jonka jälkeen muki kävi. Siinä ei sitten juhlimassa käyty :)
Poika olisi jäämässä vain isän kanssa kotiin, mutta silti arvelluttaa; herääkö iskä yöllä kun vauvakin ja tuleeko eroahdistus ym... Nimittäin minusta tuntuu että vauva on jo alkanut vierastaan (äti vain kelpaa), vaikka ei vielä (kai) tässä iässä pitäisi.

Toinen juttu on se että poika on aika isokokoinen (3kk:n nuvolassa 65cm ja 7500g ja nyt jo varmasti 8kg) ja syö noin 1h - 2,5h välein päivisin ja yöllä hiukan harvemmin. Alle kolmikuukautisena yöllä nukkui 5 - 7h yhtä soittoa (yleensä klo:21 - 4), ja sitten aamusyöttö noin klo 7, mutta koko ajan vaan syöttövälit pienenee. Olen noin kolme viikkoa syöttänyt öisinkin 2 -3h välein; poika menee puol ysi nukkumaan, tankkaa vielä kymmeneltä sitten herätään yhdeltä, sitten puol neljä, puol kuus, ja puol kasi.
Matoa minulla käsittääkseni tulee runsaasti (rintapumpulla en kuitenkaan saa ikivä herutettua kuin noin 30ml kerrallaan ja sitten tulee jo tissit kipeiksi), sillä sitä suihkuaa runsaasti aina kun poika alkaa imemään. Hän kuitenkin viihtyy tissillä vain 5-10 min kerrallaan. Neuvolasta sain ohjeen, että yrittäisin pidentää syöttövälejä tutin ja vesipullon avulla, mutta eipä auta.. poika ei pidä vedestä ja yöllä ei huoli tuttia, nukahtaessaan vain. Yritän sitten aina syöttäessä saada vauvaa syömään enemmän kerrallaan, mutta sekään ei onnistu ja kun yritän muutaman minuutin tauon jälkeen antaa lisää, niin sekään ei kelpaa. Ihan kuin häneen ei mahtuisi millään enään. Mutta sitten on taas tunnin tai kahden päästä nälkä... Harkitsin jo kiinteiden aloittamista, josko se auttasi, vaikka nykyään suositellaankin 6kk täysimetystä. Onko kellään antaa neuvoja?!

Kiitos kovasti jo etukäteen :heart:

Minusta se ei ole hoitoon jättämistä, jos lapsi jää isänsä kanssa. Ainakin minun mieheni loukkaantuisi siitä tosi paljon. Ja jos on normaali isä-lapsisuhde, niin yhtä turvallista lapsen on olla isänsä kuin äitinsä kanssa =) Tietty eri asia on, jos isä asuu muualla eikä vietä paljon aikaa lapsen kanssa.

Esikoisen ollessa n. 2kk olin yhden yön pois kotoa. Mieheni, joka normaalisti nukkuu kuin tukki, heräsi vauvan pieniinkin ääntelyihin. Monesti on niin, että jos äiti täysimettää, niin isän "yövaistot" eivät toimi, koska sille ei ole tarvetta. Mutta jos on tilanne, että isän tarvitsee herätä, niin kyllä hän siihen herää. Luonto on hoitanut asian ;)

Kiinteiden aloituksesta sen verran, että itse aion aloittaa kiinteät heti kun itsestä tai lapsesta siltä tuntuu. Päivä kerrallaan katsotaan. Sitähän lastenlääkäritkin suosittelevat, että kiinteät aloitetaan yksilöllisesti 4-6kk iässä =) Viime viikolla neuvolassa terveydenhoitajakin sanoi, ettei koskaan voi olla sitä mieltä, että kaikkien täytyy täysimettää 6kk ikään asti. Ei mitenkään voi olla lapsen etu, että hän on koko ajan nälkäinen! Itse pidän kiinteiden aloituksen rajana sitä, että lapsella on jatkuvasti nälkä reilusti alle 2 tunnin välein. Siis tiheän imun kaudet on erikseen.

Jos isä on ihan normaalisti ollut vauvan kanssa ja on muutenkin aivan "tolkullinen" niin voit varmasti jättää vauvan hänen hoiviinsa. Meillä mies on ollut paljon vauvan kanssa päivisin (vauva nyt 2,5 kk). Olen pumpannut maitoa sekä ollaan käytetty korviketta eli hän on hoitanut myös syötöt jos en ole juuri silloin ollut kotona kun vauvalla on tullut nälkä. Yötä minun ei ole tarvinnut vielä olla pois kotoa, mutta varmasti pärjäisivät.

Sen tiedän, ettei mieheni niin helposti herää jokaiseen nyyhkäisyyn niin kuin minä. Mutta herää kyllä sitten jo hiukan kovempaan ääneen. Tyttöni tuulispää sanoikin jo samasta asiasta ja olen samaa mieltä hänen kanssaan.

Syöttöihin en osaa ottaa kantaa, kun meillä nukutaan hiukan pidempiä öitä ja kiinteät eivät ole vielä ajankohtainen asia meille.

HEI!

Meillä on neiti (nyt hiukan alle 5kk), syönyt jo noin kuukauden todella lyhyitä aikoja kerrallaan, noin 5-10min myös. Luin imetykseen liittyvästä kirjallisuudesta, että vauvojen imutekniikka kehittyy vanhetessa tehokkaammaksi ja tällöin pienempikin ruokailuaika saattaa hyvinkin riittää. Lisäksi meidän neiti alkoi kiinnostua n. 4kk iässä niin paljon ympäristötään, ettei aina meinannut malttaa syödä ;) Itse en kovasti katsele kelloa imetyksen kanssa, vaan pidän tärkeimpänä riittävästi märkiä vaippoja/pv, painon nousua ja vauvan tyytyväisyyttä syöttöjen välillä...vaikka ymmärrän kyllä hyvin, että yöheräilyt väsyttävät. Jokainen päättää itse harkintansa mukaan lisäruoan aloittamisesta.

Oletko kokeillut syöttää vauvaa unisena niin, että hän on nukahtamaisillaan tai heräämäisillään, siten meidän tyttönen ainakin viihtyy pisimpään rinnalla. Ja toinen juttu on maidon suihkuaminen rinnasta (josta itsekkin kärsin)...syötätkö useammin peräkkäin samasta rinnasta? Itse syötän väh. kaksi kertaa/rinta, jotta turvaan vauvan paksumman "takamaidon" saannin, tällöin hän tuntuu pysyvän pidempään kylläisenä(?). Toisaalta voithan olla todella ylpeä siitä, että vauvasi on kasvanut noin upeasti maidollasi =)

Vierastamisesta sen verran, että on se sitten varsinaista vierastamista tai ei, meillä oli jossakin vaiheessa aika pitkään sellaista (2-3kk iässä), että itkettiin aina muiden kuin äidin sylissä, vaikka isi on hoitanut todella paljon. Nyt taas viihdytään isinkin kanssa. Kahdestaan tyttö on ollut isin kanssa vain max.2tuntia/kerta, meillä kun ei pulloa huolita.

toivottavasti helpottaa :wave:

kiitokset vastauksista, mukavaa kun saa lukea muiden kokemuksista ja mielipiteitä! Lisääkin mielellään saa laittaa =)

Isän kanssa vauva kyllä viettää aikaansa joka päivä, mutta tällä hetkellä aika on jääny vähäiseksi isän työkiireiden takia :( ja iskälle vauva on ensimmäinen ja hän hiukka aristelee kahdestaan jäämistä. Tosin ollut hyvänä isähahmona esikoiselleni kaksivuotiaasta lähtien :)

Ja syöttämisestä. Olen tosiaan kokeillut syöttää unisena ja silloin syökin pidempään, tosin tuntuu välillä, että se menee sellaiseksi "lutkuttamiseksi" etten tiedä saako vaavi paljon mitään silloin. Olen syöttänyt aina vuorotellen rinnoista, täytyykin kokeilla jos 2krt/rinta auttaisi ja jos ei auta niin kokeilla ehkä pikkuhiljaa kiinteitä =)

Meillä poika on nyt 9 vkoa ja rapiat ja on ollut yökylässä neljästi. Ekan kerran noin 4 viikon ikäisenä. Meillä on ollut aikuisten häärikas kesä, ja en ole niistä halunnut olla poissa (ei mitään tutuntuttuja vaan läheisiä ystäviä)...

Hoidoissa on mennyt paremmin kuin hyvin, nämä yökyläilyt ovat olleet äitini ja mieheni äidin luona. Mies on ollut vauvan kanssa muuten paljon (tuntitolkulla) muttei yötä...

Mielestäni se on äidistä ja hoitajista ja siitä kiinni syökö vauva pullosta voiko hoitoon jättää. Kun vauva on ollut yötä poissa olen kieltämättä soittanut ja laittanut aika monta tekstaria tiedustellakseni miten menee.

mä olin alussa ihan paniikissa, kun en uskaltanut olla erossa vauvasta ollenkaan. Nyt olen ollut jo kaksikin kertaa, siskon synttäreillä ja luokkakokouksessa. Sillon vauva on ollut isin kanssa kotona. Meillä vauva syö korviketta, joten myös isi voi syöttää. Molemmilla kerroilla tulin kyllä niin aikaisin illalla kotiin, ettei vauva vielä ollut ehtinyt herätä syömään.
Vielä en osaisi ulkopuoliselle antaa hoitoon, mutta johtuu varmaan kun mulla ei oikein ole semmosii kenelle voisin antaa... oma sisko on niin kiireinen etten halua vaivata(enkä uskalla) ja miehen vanhemmillekaan en uskalla...
Mun mies ei normaalisti herää aina kun vauva herää syömään, joskus havahtuu jos vaihdan esim vaippaa ja vauva vähän metelöi. Mutta minä herään jotenkin automaattisesti aina vähän ennen kuin vauva ilmoittaa nälkäänsä =)
Meidän vauva on 9 viikkoa ja risat nyt, elikäs kiinteistä en minäkään osaa sanoa, ja meillä myös yöunet jo melko pitkiä.

Itse en myöskään laske hoitoon jättämiseksi jos vauva jää isänsä kanssa...

Meillä on tuo kolmonen ollut nuorin, kun on jäänyt isänsä kanssa useammaksi päiväksi ja yöksi. Jouduin nimittäin vauvan ollessa 2.5kk sairaalaan keuhkokuumeen takia. Ja hyvin pärjäsivät.

Isovanhemmille nuo lapsukaiset ovat päässeet hoitoon vasta 1.5v ikäisenä kukanenkin. Kovin paljon alle sen ikäistä en hoitoon anna =)

Yhteistyössä