Miltä teistä tuntuisi? -lapsen "hetkelliseen" hoitoon liittyvää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuh..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puuh..

Vieras
Hmm, mistähän aloittaisi..

Oon itse ollut tosi huono pyytämää apua lapsen hoitoon, vaikka tiedän että lähes varmasti saamme apua jos joltaikin pyytää.
Tosin kukaan ei ole tarjoutunut hoitamaan lasta vaikka on ollut tilanteita jossa olis ollut "helppo" tarjota mm. mies ylitöissä ja meidän (eli tässä tilanteessa minun) vuoro leikata taloyhtiön nurmikot. Ja sitten pohdittu muiden läsnä ollessa kuinka ehditään/järjestellään juttu.

Toinen oli kun mies jälleen pitä olla ylitöissä ja "valitin" kun en saa lapsen kanssa pestyä lattioita ni mummo sanoi että kyllä täti ottaa lapsen hoitoon että saan siivottua. Täti oli vieressä eikä sanonut juuta eikä jaata, eli oletin ettei halua/ehdi ottaa. Enkä kysellyt edes jälkeen päin ottaisiko.

Nyt olin suunnitellut meneväni mattopyykille ja isä olis lapsen kanssa sen aikaa. Isällä oliskin puuhommia tehtävänä kun on hyvä ilma ja sanoi jos mummo hoitaisi sen aikaa. Mummo tuumasi että tuo sitten kun lapsi nukkuu (=kuumin aika päivästä) tai jos haluat aamusta mennä ni täti varmasti ottaa, sillä on menoa vasta iltapäivällä.

Loukkaannunko turhasta kun päätin etten mene mattopyykille kun kukaan ei halua hoitaa hoitaa lasta?
Tuntuu että lapsi on muille "ongelma josta halutaan selvitä mahdollisimman helpolla", itku tulee..
Musta tuntuu äärettömän pahalle lapsen "torjuminen", en tarkoita et kaikkien pitäis kilpailla kuka saa hoitaa, mutta ei ole kivaa hoitotarjous tavallaan annetaan toisen puolesta ja sitten tämä toinen on vähän "hankalassa" asemassa :( Veisin lapsen riemusta kiljuen hoitoon jos mummo/täti ITSE sanois että voin ottaa hetkeksi.

Mummo ja täti innoissaan puuhaavat lapsen kanssa ku ollaan kylässä tms. eli tykkäävät kyllä ja ovat hoitaneetkin, eli en usko että pelkäävät ottaa vastuuta.

Kiitos ja anteeksi

Oma mielipiteeni on, että teet kärpäsestä härkäsen. Kysy suoraan mummolta ja tädiltä., haluaisivatko he hoitaa lastanne joskus. Voihan olla, että he eivät uskalla tarjota apuaan tai pelkäävät etteivät osaa hoitaa yksin tms. Miksi ihmeessä sun sun pitää odottaa sitä että he itse sen sanoisivat. Nostakaa kissa pöydälle niin kenenkään ei tarvisi loukkaantua ja miettiä kuka mitäkin ajattelee.

Miksi et voi ottaa lasta mukaan sinne mattopyykille? Tai mitä nyt teetkään. Meillä lapsi on ihan vauvasta asti ollut joka paikassa mukana. Ottaa vain omia leluja, juomista ja vaikka syömistä mukaan lapsi viltille leikkimään jos pieni/vauva. Tai jos on taapero jo niin sitten mukaan pesemään mattoja! Miksi ajattelet niin vaikeasti? Miksi aina pitäisi olla hoitaja?

Uskomatonta uusavuttomuutta mistä monet kärsivät...

Jos mummo ensin sanoo, että kyllä täti hoitaa, niin täti odottaa, että sinä kysyt hoitoa. Jos et sano mitään mummon kommentin jälkeen, niin täti ajattelee, ettet halua antaa lasta hänelle hoidettavaksi.

Mutta voi se olla niinkin, että täti ajattelee, että sinun pitäisi pystyä leikkaamaan ruohot ja pesemään matot lapsen kanssa.

miten voi mummo sanoo tädin puolesta että vie sille.
sori nyt mutta kyllä kuulosti torjunnalta, varsinkin se kun sano että tuo nukkuvana. jos ois mun sukulainen ei näkis meitä kyllä kun HARVOIN

Vähän tuli tunne että otat tällasen marttyyri-asenteen. " En mee sitten mattopyykille..". Miten tekisit, jos ei olisi miestä eikä niitä sukulaisia?

[QUOTE="vieras";24166093]Miksi et voi ottaa lasta mukaan sinne mattopyykille? Tai mitä nyt teetkään. Meillä lapsi on ihan vauvasta asti ollut joka paikassa mukana. Ottaa vain omia leluja, juomista ja vaikka syömistä mukaan lapsi viltille leikkimään jos pieni/vauva. Tai jos on taapero jo niin sitten mukaan pesemään mattoja! Miksi ajattelet niin vaikeasti? Miksi aina pitäisi olla hoitaja?

Uskomatonta uusavuttomuutta mistä monet kärsivät...[/QUOTE]

ja kaikkien lapset eivät ole samanlaisia eli jos sun lapsesi on sellainen paikallaan tököttävä tyytyväinen istuja, ei toisen lapsi ole. Meilläkin on otettu mukaan kotihommiin ja muuhun puuhasteluun, mutta kun on lapsi on luonteeltaan kovin aktiivinen ja utelias, niin ei kovin kauaa jaksa missään matolla istuskella tai pestä 2-3 tuntia mattoja. Haloo!

AP:lle, mulla on ollut vähän samanlaisia ajatuksia, kun ei mullekaan ole kukaan muu kuin mummo tai mummu tarjonnut apua. Siis tilanne ok siltä osin, että pääsen asioille etc., mihin lasta ei voi ottaa mukaan hyvin. Se mistä kiikastaa on, että esim. kukaan kummeista tai tätinsä ole koskaan ilmoittanut halukkuutaan hoitaa. Rohkeasti vaan kysymään!

[QUOTE="vieras";24166112]Jo on ongelmat sullakin. Ota lapsi mukaan mattopyykille, ruohonleikkuuseen ja lattian pesuun, niin on ennenkin tehty. Näkeepähän lapsi tekemisen mallia.[/QUOTE]

Nurmikonleikkuussa ei todellakaan onnistu, nurmikot on pienehköinä pläntteinä parkkipaikan ja tien laidalla.
No mattopyykillä ehkä onnistuisi koska on aidattu pesupaikka, tosin aikaa menis tuplasti ku vahtisin ettei mene muiden pesuvesiin ym.

Eikö äidin ole sallittua haaveilla joskus pääsevänsä helpommalla ja nopeammin, eli ilman lasta jostain hommista?
Kukaan ei sanonut että laita lapsi isän mukaan puuhommiin :(

Itse en periaatteesta "ymmärrä" vihjailuja. Jos joku minulta jotain haluaa, niin kysyköön suoraan. Muuten saa valittaa vaikka tällä palstalla. Että voi oikeasti ärsyttää marisijat, jotka odottavat muiden tarjoavan apuaan pienen vihjailun ja valituksen jälkeen. Kysy itse suoraan, jos apua tarvitset!

Kukaan ei ole ikinä tarjonnut minulle hoitoapua vapaaehtoisesti. Kun olen kysynyt apua olen useimmiten iloisen myöntävän vastauksen. Tänäkiin aamuna laitoin kummille viestiä ehtisikö ruokapalkalla puistoilemaan tunnin tyttöni kanssa palaverin ajaksi. Ja lupasi lähteä. Jos ei olisi päässyt lapsi olisi tullut palaveriin. Yksinkertaista.

tämän kunnan mattonpesupaikka on joen rannalla ja joka paikassa kasvaa valtavasti nokkosia. Sinne ei oo lapsilla siis mitään asiaa, paitsi jos ne saa laittaa 20 cm narulla aitaan kiinni...

Itse olsin tehnyt juuri niin kuin mummo ehdotti. Lapsi aamulla tädilleen ja täti voisi sitten viedä nukkuvan lapsen mummolleen. Jos on liian herkkänahkainen ja tai arka apua pyytämään ei sitä varmasti saa. Lapsenhoitotarjoukset oman havaintoni mukaan myös vähenevät sitä mukaa, kun lapsimäärää lisääntyy.

Yhteistyössä