Minä en enää jaksa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liikaaliianvarhain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liikaaliianvarhain

Vieras
Sairastan vakavaa masennusta, ahdistuneisuushäiriötä ja rajatilahäiriötä (persoonallisuushäiriö). Elämä on usein vähän turhankin vaikeaa, isoksi osaksi varmasti edellä mainittujen sairauksien takia. Oman osansa pahaan oloon tuovat mm. lapsuuden traumat (väkivaltainen, sairas äiti, sekä alkoholisti-isä), koko koulu-uran jatkunut kiusaaminen, ystävien puute ja ulkonäköongelmat (ihollani on taipumus arpeutua). Minut on itsestäni riippumattomista syistä mm. huostaanotettu, käyty käsiksi, yritetty raiskata. Elämä ollut helvetin synkkää...

Mukana elämän polulla on kulkenut mieheni, kohta 7 vuotta. Hän on ns. normaali, tavallisesta perheestä. Luulimme kai molemmat että rakkaus parantaa haavat tms. paskaa, mutta oloni vaan paheni vuosien aikana. En rakasta häntä enää kumppanina, en luota häneen. Hän sai niskaansa paljon paskaa nuorelta minulta, joka kipuili ja velloi milloin itsesäälissä, milloin masennuksessa...joten en syytä häntä. Se sensijaan harmittaa, että en kyennyt päästämään hänestä irti aiemmin. Tulin raskaaksi.

Poikamme on nyt 2 vuotta. Ihana ja terve lapsi, joka kärsii epävakaan äitinsä viikottaisesta huudosta, itkusta, itsetuhoisuudesta. Hänen isänsä, mieheni, on todella hyvä ja omistautunut isä. Hän jäi kotiin lapsen synnyttyä, sillä oma pääni ns. levisi pian sen jälkeen ja olin todella huonovointinen reilun vuoden. No, se aika on nyt takana ja mieheni onnistui, lastensuojelun avulla myös, olemaan 2 vuotta kotona ongelmitta. Minä taas...niin. Minä en ole kehittynyt suuntaan enkä toiseen.

Olen niin väsynyt! Menneisyyden haamut kummittelevat päivittäin, olen alkanut näkemään asioita, joita muut eivät näe. Oloni on samaan aikaan raivostunut että turhautunut; itken ja esim. hakkaan kättäni seinään. Tuntuu että pää hajoaa kahtia just nyt. Mikään ei auta; rajatilaan ei ole lääkitystä enkä minä muista ottaa edes antipsykoottisia lääkkeitäni, sillä muistini on 90-vuotiaan tasolla. Tähän etsitään koko ajan syytä (olen menossa mm. aivokuvaukseen), mutta itse olen luovuttanut jo. Elämä on yhtä kärsimystä, pahaa oloa, syyllisyyttä ja väsyneisyyttä päivästä toiseen.

Kirjoitan tätä ylipitkää sepustusta siksi että en saa enää tukea mieheltäni ja koska minulla ei ole ystäviä, jollekin täytyy "puhua". Kotona asiat ovat nyt menneet siihen että mieheni kirjaimellisesti dissaa minua kympillä ja jään yksin huutamaan/itkemään, usein aiheettomastikin. Anelen että hän ei jättäisi minua yksin vaikeiden tunteiden kanssa vaan olisi edes vieressäni kun itkettää. Turhaa. Mies sulkee lastenhuoneen oven ja menee leikkimään poikamme kanssa, ihan kuten joka päivä. Minä menen joko itkemään huoneeseeni tai käperryn keittiön lattialle (viihdyn keittiössä jostain syystä).
Syy on aina minussa, minähän sen riidan joka kerta aloitan.

Mutta nyt. Tänään en jaksa, en enää. En jaksa itkeä, en tahdo. Olen ollut sairaana pian 1,5kk (ilmeisesti infektiokierre), nukkunut viimeisinä kolmena yönä yhteensä alle 5 tuntia. Fyysisesti sattuu kaikkialle, lääkkeet eivät tehoa. En pysty enää nukkumaan enkä koe olevani edes väsynyt. Käsiin tulee kramppeja, nytkin sormet nytkyvät omia aikojaan. Pyysin mieheltä että lähtisi pojan kanssa ulos, sillä "tuntuu että kohta räjähdän". Mies tokaisi "etkö jaksa odottaa edes kolmeen, silloin voitais ehkä mennä". Joo-o...selitin tarkemmin että miksi hänen olisi nyt vaan parempi viedä poika vaikkapa kirjastoon, annan vaikka vähän rahaa niin pääsevät esim. jätskille samalla. Mies huokaisi ja sanoi "me lähdetään sit kolmen maissa. Jos sä et jaksa meitä, mene huoneeseesi".

"Mene huoneeseesi" on aika vakivastaus nykyään kaikkeen. Jos hermostun ihan aiheesta (esim. levy jäänyt päälle), mies alkaa puhumaan jotain rajatilastani, joka ei liity siihen tilanteeseen mitenkään, ja sitten ehdottaa painokkaasti että menisin muualle. Ensin suutuin kohtelusta; millä oikeudella hän mitätöi tunteitani?? Nyt vaan lähinnä surettaa. Tuntuu että minulla ei ole muuta roolia kotona kuin siivoaminen ja huoneessa kököttäminen. Nyt kun olen ollut vuoteenomana yli viikon, mies on tasan kerran täyttänyt astianpesukoneen. Kaikki muu on tekemättä! :( Itkin hänelle tätä aamulla ja kysyin, miksi hän ei voi oma-aloitteisesti osallistua. Eipä siihen tullut vastausta, tälläkään kertaa...

Kirjoitin ja sanoin kai jo liikaa. Anteeksi. Sori että on paskaa tekstiä.

Tiedän tunteen..
Laitan sulle ehdotuksia nyt

-Mene lääkäriin
-Pyydä kunnon rauhoittavalääkitys
-Pyydä kunnon nukahtamislääkkeet
-Tai pyydä osastolle pääsyä
-Nuku

Ja sitten alat itse auttaa itseäsi.
Tiedän että vaikeaa mutta..
Ulkoile.Kun hermostuttaa ja pää meinaa räjähtää ota rauhottavia.Syö kunnolla ja lopeta itsesäälissä keikkuminen.
Helppoa ei ole mutta eipä sille vaan voi mitn..

Onko sinulla lääkitys kunnossa? Mietihän mikä oikeasti aiheuttaa jatkuvaa ahdistusta, jos et huomioi lapsuuden tapahtumia?

Raha-asiat? Lapsen hoito? Miehesi? Asunto? Peli tms riippuvuus?

Mieti noita asioita, mulle voit laittaa yksäriä, itse olen ollut pari vuotta sitten samankaltaisessa tilanteessa, niin voitas ainakin keskustella jos ei muuta.

Käsittääkseni miehesi yrittää estää lasta näkemästä tota tilannetta sulkeutumalla. Ehkä miehesikin pelkää tilannetta, eikä käsitä sitä.

Kaiken aa ja oo on saada se lääkitys pelaamaan nyt kunnolla. :hug:

Hmm? Huhhuh! Oletpa pahassa tilassa. Ymärrän että tarvitsisit henkistä tukea päivittäin. Samalla ymmärrän ettei ( yksin ) yksi ihminen voi sitä antaa, ei kukaan yksin noin pahassa tilanteessa. Miehesi on kuitenkin ihminen ja ihmiseen vaikuttaa toisen ( läheisen ) hyvinvointi tai pahoinvointi. Hän ahdistuu pahasta olostasi? Nyt hän on ehkä rakentanut suojamuurin sinua tunteman rakkauden takia ettei lähtisi kokonaan pois elämästäsi ja että kestäisi itse hajoamatta. Siksi hän on pinnallinen tässä tilanteessa.

Ymmärrän hyvin että olet pohjalla mutta etkö vaadi hiukka liikaa yhdeltä ihmiseltä? Hän on vain ihminen. Hän ei ehkä kestä. Muistatko kun olit lapsi ja et kestänyt sairaita vanhempiasi? Aikuinen kestää vielä huonommin tilannetta. Kun moni psykiatrian ammattilainenkaan ei kestä hajoamatta aina.

Voi kun saisit nyt tukea muualtakin. En tarkoita että teet väärin kun haluat apua ja tukea mieheltäsi. Mutta hän ehkä kaipaa myös tukea koska tilanne on myös hänen elämässään. Olette pulassa ja tarvitsette vähintään perheterapiaa.

Toisaalta jos et itse enää rakasta miestäsi niin oletko harkinnut yksin oloa?

Juu, hoida itsesi kuntoon. Miehesi on varmaan väsynyt myös tuohon menoon, koska ei mielenterveyden kanssa kamppailevan kanssa eläminen ole sekään helppoa. Ja toivottavasti lapsenne on ok, surettaa ajatuskin. Koko perhe on melko lailla kriisissä. Toivottavasti saatte apua. Keskenään kinasteleminen ei nyt kyllä auta, sinä tarvitset apua, ja lapsesi tarvitsee vakaan ja rauhallisen kodin, jossa elää.

Kiitos vastauksista ja virtuaalihaleista, ne ihan oikeasti lämmittävät mieltä.

Olen miettinyt Auroraan soittamista, mutta viimeksi sanoivat etteivät ota pienten lasten äitejä osastolle ollenkaan (reilu vuosi sitten). Sekin huolettaa että jos lähden, mies ei varmastikaan pärjää kahta päivää pidempään. Minä olen elättänyt meidät perinnöllä tähän asti ja koska rahaa on vain vähän jäljellä, heti alkukuusta tulisi mennä Kelaan ja sossuun käymään (minulla kyllä sairaslomatodistukset ym. tarvittavat), jotta ehtisi jättää käsiteltäväksi hakemuksia. Jos nyt jätän mieheni yksin kotiin ja joudunkin sitten osastolle... mitä tulee tapahtumaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olen miettinyt Auroraan soittamista, mutta viimeksi sanoivat etteivät ota pienten lasten äitejä osastolle ollenkaan (reilu vuosi sitten). Sekin huolettaa että jos lähden, mies ei varmastikaan pärjää kahta päivää pidempään. Minä olen elättänyt meidät perinnöllä tähän asti ja koska rahaa on vain vähän jäljellä, heti alkukuusta tulisi mennä Kelaan ja sossuun käymään (minulla kyllä sairaslomatodistukset ym. tarvittavat), jotta ehtisi jättää käsiteltäväksi hakemuksia. Jos nyt jätän mieheni yksin kotiin ja joudunkin sitten osastolle... mitä tulee tapahtumaan?

Ei ole sinun asiasi miettiä tuossa tilanteessa raha-asioita. Mene osastolle jos pääset, soita sosiaalitoimistoon ja pyydä sieltä miehellesi apua taloudenhoitoon liittyvissä asioissa.

Kyllä miehesi varmasti pärjää, yllättävän hyvin ne sit tilanteeseen sopeutuu kun vaihtoehtoja ei anneta.

Lisään sen verran että emme ole enää lastensuojelun parissa, sillä silloin kun minulla menee hyvin, olemme ihan tavallinen perusperhe. Nyt oli monta kuukautta ns. tasaista menoa, mutta tämän sairastelun myötä...niin.

Olen puhunut miehelleni tuosta että jos minä muuttaisin omilleni, hän kieltäytyy edes ajattelemasta asiaa. Miehen argumentti on, että minä masentuisin niin pahasti yksinolon takia (mikä pitää kyllä paikkansa), että varmaankin yrittäisin itsemurhaa. Minä taas mietin asiaa vain lapsen kannalta; mies on höveli monessa jutussa mutta hänellä on hyvä sydän ja ainakin suurimmaksi osaksi terve pää. Pärjäisi siis varmasti loistavasti lapsen kanssa ja olisinhan minäkin siinä sitten vointini mukaan lähellä. En todellakaan aikoisi hylätä lastani, en pystyisi! Rakastan häntä kovasti ja hän on ajatuksissani aina.

Soitat sairaalaan tai sossuun. On paikkoja, joihin pääsee pienen lapsen kanssa yhdessä. Mieestä ei tunnu apua olevan, mutta älä silti kärsi yksin! Jos Aurorasta sanvat, etteivät ota äitejä, niin kysyt kuka ottaa, että on päästävä nyt. Tai soitat suoraan ambulanssin, kai ne johonkin teidät on pakko viedä??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Miehesi on ollut kotona lapsen kanssa jo 2v, miten hän ei pärjää?? nyt en ymmärrä. Kyllä sun täytyy nyt PIKAISESTI tehdä tilanteellesi jotain, kuten hakeutua sairaalaan. Ymmärrän myös miestäsi, hän on varmasti myös todella väsynyt tilanteeseen ja haluaa mysö että parannut tai voit paremmin.

Mene jonnekin missä saat levätä. sen jälkeen mietit mitä haluat elämältä ja mikä nykyisessä elämässä mättää.
Ehkä miehesi on tarvinnut sinua tunteakseen itsensä tärkeäksi ja saadakseen merkityiksen elämälleen. Hän on tarvinnut sitä, että sinä olet sairas, koska sitten hän on parempi ja hänellä on tehtävä? parantaa sinut, hoitaa sinua?

nyt hänellä on lapsi. hän dissaa sinua koska ei ikään kuin tarvitse sinua enää?