minä ja mies ollaan ihan epätoivoisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aniida

Aktiivinen jäsen
08.02.2007
1 293
0
36
mä tiedän että tää on jollekkin viiden lapsen äidille ihan piece of cake mutta antakaa nyt neuvoja...

eli meillä 3v tyttö joka on heittäytynyt täysin hankalaks. Kaikki muut uhman elkeet yms on hallinassa meillä eli koetaan olevamme vanhemmat jotka asettavat rajat lapselleen jne, mutta iltanukahtamisesta on tullut tahtojen temmellyskenttä. Kaikki keinot on käytetty: ollaan oltu helliä, ollaan pidetty rutiineista kiinni, ollaan rauhotettu illat, ollaan uhkailtu kiristetty lahjottu. Olaan annettu huutaa, mutta mikään ei auta. Eilen ilallla juuri 2,5h nukuttamisessio takana.

Tässä vähän taustoja...
Eli lapsi nukkunut aina meidän välissä ja ollaan koettu se oikein mukavaks ja käytönnölliseks eikä sillon mitään riitoja pahemmin ollu. Nyt keväällä saatiin tietää odottavamme toista lasta ja touko-kesäkuun vaihteessa lapsi sitten siirtyi omaan sänkyyn nukkumaan, kun ajattelin että kojhta ei mahan takia enää mahduta samaan sänkyyn ja että omaan sänkyyn nukkumaan oppiminen pitää tapahtua ennen kuin uusi vauva tulee taloon.

Aluksi kaikki sujui hyvin. Iltarutiinit on iltapala, iltapesu, kaksi kirjaa iltasaduksi ja nukkumaan niin että jompikumpi vanhemmista jäi huoneeseen lukemaan vielä omaa kirjaa. Näin mentiin eka kuukausi täysin tyytyväisinä. Mutta nyt pikkuhiljaa se on muuttunut hirveeksi temmellyskentäksi. Mulla aplaa pinna tosi nopeesti ja nyt on alkanut mun miehelläkin palamaan. Ollaan jo yritetty sitäkin että ei sitten nukuteta (istuta vieressä) vaan annetaan huutaa yksin (eilenkin 2,5h).

neuvokaa...millä me sadaan toi lapsi nukkumaan? millä me saadaan pinna kestämään pidempään?

Meillä pojat on aina nukkunu omassa huoneessa, mutta tuon ikäisenä niille tuli joku kausi, että nukahtaminen vei usein jopa kolme tuntia. Sitte me ruvettiin makoilemaan niiden vieressä niin kauan, että ne nukahtaa, siinäkin alkoi sitten vierähtää monta tuntia. Sitte mä päätin, että mä en rupea iltojani pilaamaan istumalla/makoilemalla niiden huoneessa. Sen jälkeen luettiin iltakirja ja sanottiin hyvät yöt, jos ne huuteli, niin pari kertaa kävin peittelemässä ja sanomassa, että nyt nukutaan. Sen jälkeen kävin mitään sanomatta nostamassa sänkyyn, jos nousivat.
Äkkiä ne alkoi nukahtamaan nopeammin, loppujen lopuksi nukahtaminen kesti vartin :o Jäi illalla vielä vähän omaakin aikaa. Nukutusrumba on raskasta ja hermoja vaativaa hommaa... ja varsinkin kun nuo kaksi aina villitti toisiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
neuvokaa...millä me sadaan toi lapsi nukkumaan? millä me saadaan pinna kestämään pidempään?

katsokaa että lapsi on sopivan väsynyt (päiväunet ?, ulkoilu ?, herääminen) ja sitten huilaatte etukäteen (+aloitatte sen verran aikaisin että itse jaksatte) . Itse istun monasti tietokoneella palstailemassa ja välillä teille ruikutan jumpasta. Kun50 minuuttiakin nousee tuolista ja kantaa taaperon omaan sänkyynsä, kyllä se jumpasta käy. Ensin saatan jotain sanoakin, mutta lopuksi olen jo aika ilmeetön.

Ei se ole yhtään helpompaa viiden lapsen äidillekään.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Mitä tarkoittaa käytännössä se että teillä alkaa pinna palaa? Miten käyttäydytte silloin?

No huudetaan että "nyt sä nukut" tai "pää tyynyyn!" jotain sellasta...mua alkaa joskus itkettämäänkin kun tuntuu pahalta huutaa ilkeesti. Ja sitten monesti me huudetaan vielä toisillemmekin kun kummallakin hermo tiukassa. Ja sitten se paha mieli joka jatkuu sitten koko illan.

mä kerron vielä sen verran että iltarutiinit on meillä aina samat. Lisäks tyttö herää aamulla klo 06:30 ja nukkuu noin 1-1,5h päikkärit. Iltaunille aletaan menemään siinä 20-20:30...

ja siis kaikki muut jutut menee illalla ihan ok. iltapala, iltapesut ja siihen asti kun sanon että no niin nyt nukutaan sitten, pää tyynyyn. sitten alkaa ensin kauhee vonkaaminen: haluan pissalle, haluan juomaan, kerro vielä yks satu, mulla on asiaa, mulla on kuuma, mulla on pikkarit huosti jne...ainoa mihin suostun1 kerran on juominen ja pissahätä, koska musta ne pitää käydä tarkistamassa, muut "hullutukset" vaan sivuutetaan sanomalla että "aamulla sitten taas, nyt sä käyt nukkumaan.."

Mitä tarkoittaa käytännössä se että teillä alkaa pinna palaa? Miten käyttäydytte silloin?

No huudetaan että "nyt sä nukut" tai "pää tyynyyn!" jotain sellasta...mua alkaa joskus itkettämäänkin kun tuntuu pahalta huutaa ilkeesti. Ja sitten monesti me huudetaan vielä toisillemmekin kun kummallakin hermo tiukassa. Ja sitten se paha mieli joka jatkuu sitten koko illan.

No just... itsekin varmaan ymmärrät että tuo vain pahentaa tilannetta! Lapsi ei varmasti rauhoitu illalla jos vaistoaa että vanhemmilla on pinna kireällä, saati silloin kun vanhemmat huutavat lapselle tai toisilleen.

Kannattaisi nyt ihan ekana muuttaa sitä omaa käytöstä. Pieni lapsi ei tuota kiusallaan tee.

No just... itsekin varmaan ymmärrät että tuo vain pahentaa tilannetta! Lapsi ei varmasti rauhoitu illalla jos vaistoaa että vanhemmilla on pinna kireällä, saati silloin kun vanhemmat huutavat lapselle tai toisilleen.

Kannattaisi nyt ihan ekana muuttaa sitä omaa käytöstä. Pieni lapsi ei tuota kiusallaan tee.

no näin on! tietenkin me se tiedetään ja eilenkin ilalla 1,5h meni rauhallisesti, mutta sitten se alkaa kiristämään.

Nukkuuko lapsi vielä päiväunia? Itse olen huomannut, että jos ei tyttö nuku (ikä siis 3 v.), niin illalla nukahtaminen on vaikeampaa. Teette nyt selkeät säännöt. Eli joko te nukutatte lapsen tai sitten ette nukuta. Lapsi menee sekaisin, jos välillä lapsi nukutetaan ja välillä taas ei. Oletteko kokeillut tarroja? Kun lapsi nukahtaa illalla kiltisti omaan sänkyyn, niin saa tarran? Meillä tehoaa aina tämä, kun on kyse jostain "uuden" asian opettelusta.

Siitä on tainnut vaan jo tulla tapa, josta hän ei osaa enää luopua? Nukkuuko hän siis eri huoneessa? Voisiko hän tulla teidän makuuhuoneeseenne nukkumaan? On aika iso muutos yhtäkkiä vierestä siirtyä omaan sänkyyn ja vielä eri huoneeseen.

entäs jos kokeiletta tätä. Kun iltasatu on luettu niin toivotatte hyvää yötä ja poistutte itse huoneesta, jos lapsi tulee perästi niin opastatte hänet takaisin sänkyyn

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuliina:
Nukkuuko lapsi vielä päiväunia? Itse olen huomannut, että jos ei tyttö nuku (ikä siis 3 v.), niin illalla nukahtaminen on vaikeampaa. Teette nyt selkeät säännöt. Eli joko te nukutatte lapsen tai sitten ette nukuta. Lapsi menee sekaisin, jos välillä lapsi nukutetaan ja välillä taas ei. Oletteko kokeillut tarroja? Kun lapsi nukahtaa illalla kiltisti omaan sänkyyn, niin saa tarran? Meillä tehoaa aina tämä, kun on kyse jostain "uuden" asian opettelusta.

mä oon miettinyt tota tarrahomaa. tehoaako jo 3 vuotiaalla. Ja joo, nyt ollaan miehen kanssa sovittu että ei nukuteta vaan tyttö opettelee vaikka vaikeimman kanssa nukahtamaan itsekseen sadun jälkeen.

että mua harmittaa tää...tunnen itteni jotwnkin aivan epäonnistuneeks. sitten mä ajattelen koko aika niitä traumoja joita lapselleni aiheutan tälläsellä että huudan jne. kun yleensä pystyn olemaan jämäkän tiukka nostamatta ääntä ja tyttö tottelee.

nukkuuko vielä päiväunet? meillä just 3-vuotiaan pojan kanssa oli ihan samanlaista.. heti ku jätin päikkärit pois ja päivällä vaan hetkeksi rauhotuttiin kirjojen pariin tai telkkarin ääreen ehkä tunnin ajaksi niin illatkin sujui hyvin ja nimenomaan nukkumaanmeno. valehtelematta ennen meni se 1-3 tuntia illalla nukuttamiseen ja ihan samalla tavalla, mikään ei auttanut. nyt ei tarvii ku viedä sänkyyn ja jutella ehkä 2min, jättää sit yksin nukahtamaan niin korkeintaan 5 min ja jätkä nukkuu. suosittelen ainakin kokeilemaan :)

mä oon miettinyt tota tarrahomaa. tehoaako jo 3 vuotiaalla. Ja joo, nyt ollaan miehen kanssa sovittu että ei nukuteta vaan tyttö opettelee vaikka vaikeimman kanssa nukahtamaan itsekseen sadun jälkeen.

että mua harmittaa tää...tunnen itteni jotwnkin aivan epäonnistuneeks. sitten mä ajattelen koko aika niitä traumoja joita lapselleni aiheutan tälläsellä että huudan jne. kun yleensä pystyn olemaan jämäkän tiukka nostamatta ääntä ja tyttö tottelee.

Meillä ainakin tarrat toimivat jo alle 3-vuotiaalla. Kannattaa kokeilla.

Ei lapsi voikaan nukahtaa, jos ilmapiiri on kireä.
Vaistoaa teidän kiukun ja hermostuu vaan enemmän. Mieluummin sen huutamisen tilalta käytte peittelemässä/nostamassa takaisin sänkyyn (rauhallisesti) ja rauhallisella äänellä sanotte, että nyt nukutaan, hyvää yötä. (tätä voi toistaa vartin välein, kauempaa ei kannata huudattaa kerralla) Ja sitten sen rauhallisen peittelyn jälkeen itse vaikka ulos tai kellariin iskemään nyrkkiä seinään tai karjumaan kiukut pihalle, mutta lapselle ei kiukkua kannata näyttää, siitä on vaan haittaa.

Meillä ainakin tehoaa hyvin tuo tarrahomma. Olen luvannut, kun esim. kymmenen tarraa on saanut, niin sitten saa jotain kivaa ostaa. Meillä liimataan tarrat johonkin paperille näkyvään paikkaan.

Meillä oli kanssa tuo nukahtamis ongelma tytön kanssa. Mutta oppi tolla keinoilla nukahtamaan itse. Muistutin aina illalla, että nyt nukkumaan kiltisti, niin saa aamulla liimata tarran.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:

Ei lapsi voikaan nukahtaa, jos ilmapiiri on kireä.
Vaistoaa teidän kiukun ja hermostuu vaan enemmän. Mieluummin sen huutamisen tilalta käytte peittelemässä/nostamassa takaisin sänkyyn (rauhallisesti) ja rauhallisella äänellä sanotte, että nyt nukutaan, hyvää yötä. (tätä voi toistaa vartin välein, kauempaa ei kannata huudattaa kerralla) Ja sitten sen rauhallisen peittelyn jälkeen itse vaikka ulos tai kellariin iskemään nyrkkiä seinään tai karjumaan kiukut pihalle, mutta lapselle ei kiukkua kannata näyttää, siitä on vaan haittaa.

Juuri näin.

Ooks kattonu niitä lapsityrannit ohjelmaa.. ?
Siinä nukutus niinkuin missmaisa sanoi.. eli ensin luetaan se satu sit hyväät yöt ja halit ja suukot ja pois huoneesta. Ja jos huutaa menee sinne halii sanoo hyvää yötä nyt nukutaan ja pois huoneesta ja niin jatketaan niin kauan kun jää sinne nukkumaan.. Ei saa jäädä lörpöttämään ja höpöttämään mitään muuta.. ja meillä samoin joskus tehty.. toimii.Voi kestää viikonkin tuo mutta toimii!

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mamma:
entäs jos kokeiletta tätä. Kun iltasatu on luettu niin toivotatte hyvää yötä ja poistutte itse huoneesta, jos lapsi tulee perästi niin opastatte hänet takaisin sänkyyn

Joo, ja teette samanlailla, täsmälleen samanlailla illasta toiseen. Jos kokeilette kokoajan jotain erilaista, niin lapsi menee sekaisin eikä opi mitään. Vaikka joutuisitte kuukauden tekemään samaa ja saisitte kantaa 50 kertaa sen takaisin sänkyyn, niin teette sen vaan itsepintaisesti, puhumatta, päättäväisesti, mutta hellästi. Lapsi oppii kyllä ihan varmasti, kun se tietää 100% varmuudella mitä tapahtuu ja sama asia toistuu aina. Se voi vaatia työtä, mutta se työ palkitsee tuloksilla ihan varmasti.

Meillä tuo tempperamenttisin tyttö tuon ikäsenä ei antanu itsensä nukahtaa ja illat oli hirveitä. piti kanssa istua huoneessa ja tiukasti mutta rauhallisella äänellä komentaa pitämään jalat ja kädet paikallaan ja suu kiinni, kun tahallaan venkoili ja huuteli sängyssä niin pitkään että uni karkas ja sit olikin huutoo pitkän aikaa. Helpotti heti tosiaan kun heti sänkyyn mennessä käskin ettimään itelleen hyvän nukkuma asennon, ja että alan iltasatua lukemaan heti kun on asennon löytänyt ja pysyy paikallaan. Ja iltasatu keskeyty ja toisinaan loppu kesken kokonaan kun venkoilu alko. Yritti kokeilla että miten käy jos vaikka heiluttelee vaan varpaitaan tai sormiaan ettei uni tulis...sekin heiluttelu piti komentaa loppumaan kun sai unen karkaamaan jo silläkin. Heti alkoi nukahtaminen sujumaan hienosti kun lapsi oppi täysin pysähtymään sänkyynsä ja kuunteli hiljaa sadun ja sen aikaa rauhututtuaan uni tuli nopeesti ja helposti.

Miksi nukuttaa lasta, joka ei ole väsynyt? Entä jos nukkumaan lähtöä vähän myöhennettäisiin, jolloin lapsi olisi oikeasti väsynyt ja nukahtaisi helpommin?

Päikkäreitä voisi koittaa lyhentää tai siirtää niitä aiemmaksi. Miten muuten nukahtaa päikkäreille? Onko se tappelua, vai mitä teette toisin?

Meillä on auttanut tuohon omaan sänkyyn & huoneeseen siirtymisessä juttelu, että näin nukkuvat isot lapset, vauvat ja pikkulapset nukkuvat isän ja äidin kanssa, isot omassa sängyssä/omassa huoneessa. Ainakin omalle 3-vuotiaalle on jo kunnia-asia saada nukkua omassa huoneessa, kun hän on niin "iso". :)

Yhteistyössä