minä ja mies ollaan ihan epätoivoisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuulostaa ni tutulta.. Meillä kesti tota jonkun puol vuotta, että illalla mentiin hirveellä huudolla nukkumaan, ja meni n.2 tuntia..Koitin kaikki maholliset konstit, mut sitä vaa kesti sen puolisen vuotta, ja sitte rauhottu... Eikä siihen kertakaikkiaa auttanu mikään.. Meillä oikeestaan paheni vaan sillä, jos nukkui päiväunet, joten annoin sillo olla ilman päikkäreitä, ni sai pikkasen rauhallisemmin neidin sitte nukkumaan... Mut ymmärrän täysin, ja otti todellaki voimille... KOitahan vaan jaksella, vaikka tuntuski epätoivoselta!!

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
mä kerron vielä sen verran että iltarutiinit on meillä aina samat. Lisäks tyttö herää aamulla klo 06:30 ja nukkuu noin 1-1,5h päikkärit. Iltaunille aletaan menemään siinä 20-20:30...

ja siis kaikki muut jutut menee illalla ihan ok. iltapala, iltapesut ja siihen asti kun sanon että no niin nyt nukutaan sitten, pää tyynyyn. sitten alkaa ensin kauhee vonkaaminen: haluan pissalle, haluan juomaan, kerro vielä yks satu, mulla on asiaa, mulla on kuuma, mulla on pikkarit huosti jne...ainoa mihin suostun1 kerran on juominen ja pissahätä, koska musta ne pitää käydä tarkistamassa, muut "hullutukset" vaan sivuutetaan sanomalla että "aamulla sitten taas, nyt sä käyt nukkumaan.."

Eli nukkumaanmenon aikaistaminen! Ei se päiväunien poisjättäminen ole ensimmäinen keino uhmaikäisellä, joka ikänsä puolesta vielä päikyt tarvitsee. Ja noin aikainen herätyskin on, joten ehdottomasti tarvitsee päivälevon! Uhma vain pahenee jos lapsi pääse yliväsyksi, ja SILLOIN ovat keinot vähissä vanhemmilla...

AP: Jos lapsi herää jo 6.30, milloin päikyt? Meinaan, jos se toinen puoli päivästä onkin liika pitkä lapselle ja hän onkin YLI väsynyt eikä osaa itsekseen rauhoittua? Jos herää päikyiltä klo 14 (kuten viimeistään hyvä olisi ) niin sänkyyn voisi mennä jos 19.30, nukahtaisi paremmin kun menisi levollisempana sänkyyn?

Hali! Ja vaikeeta voi olla vaikka oisi viisi lasta, mulla on tosin vaan kolme :)

Yrittäkääpä tuota väsyttämistä. Ja koskapa oleskelu huoneessa nukahtamiseen asti ei ole tuottanut tulosta, niin eipä siihen sitten kannata käyttää aikaa. Lukemisten jälkeen halit ja hyvät yöt (meillä laulu iltasadun sijaan on yleisempi) ja sitten vaan nukkumaan ja vanhempi pois huoneesta.

Meidän 2,5 v kiljukaula ei aina pysy pedissä iltaisin jos päikkärit on nukuttu liian hyvin. Nukkumaan mennään isoveikan kanssa yhdessä, nukkuvat samassa huoneessa kuin me vanhemmatkin. Poika palautetaan aina hellästi ja varovasti, mutta aivan tasan varmasti sänkyyn, peitellään ja joskus saatan kuiskia hiljaa hetken tai ehkä laulaa lurauttaa.

Joululta otettiin käyttöön tämä linja ja pääsääntöiseti se toimii hienosti. Mutta isoveli on iso nukahtamisapu. Pienenkin on turvallista olla kun ei koe olevansa yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
nukkuuko vielä päiväunet? meillä just 3-vuotiaan pojan kanssa oli ihan samanlaista.. heti ku jätin päikkärit pois ja päivällä vaan hetkeksi rauhotuttiin kirjojen pariin tai telkkarin ääreen ehkä tunnin ajaksi niin illatkin sujui hyvin ja nimenomaan nukkumaanmeno. valehtelematta ennen meni se 1-3 tuntia illalla nukuttamiseen ja ihan samalla tavalla, mikään ei auttanut. nyt ei tarvii ku viedä sänkyyn ja jutella ehkä 2min, jättää sit yksin nukahtamaan niin korkeintaan 5 min ja jätkä nukkuu. suosittelen ainakin kokeilemaan :)

No tyttö on perhepäivähoitajalla ja siellä nukkuu päikkärit vielä 5 vuotiaatkin joten...ja mikä tietenkin totta, niin siellä mennyt aina yksin nukkumaan ilman inahdustakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Ooks kattonu niitä lapsityrannit ohjelmaa.. ?
Siinä nukutus niinkuin missmaisa sanoi.. eli ensin luetaan se satu sit hyväät yöt ja halit ja suukot ja pois huoneesta. Ja jos huutaa menee sinne halii sanoo hyvää yötä nyt nukutaan ja pois huoneesta ja niin jatketaan niin kauan kun jää sinne nukkumaan.. Ei saa jäädä lörpöttämään ja höpöttämään mitään muuta.. ja meillä samoin joskus tehty.. toimii.Voi kestää viikonkin tuo mutta toimii!

tätä ja tarrahomaa siis kokeilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Siitä on tainnut vaan jo tulla tapa, josta hän ei osaa enää luopua? Nukkuuko hän siis eri huoneessa? Voisiko hän tulla teidän makuuhuoneeseenne nukkumaan? On aika iso muutos yhtäkkiä vierestä siirtyä omaan sänkyyn ja vielä eri huoneeseen.

no meidän makuuhuone on niin pieni että sinne ei mahdu edes pinnasänky, just just meidän parisänky.

mua ei olis haitannut yhtään nukuttaa lasta vieressä pidempäänkin, mutta tota toista ajatellen ja tätä mahankasvua niin pakko oli siirtyä tähän omahuone ratkaisuun. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
nukkuuko vielä päiväunet? meillä just 3-vuotiaan pojan kanssa oli ihan samanlaista.. heti ku jätin päikkärit pois ja päivällä vaan hetkeksi rauhotuttiin kirjojen pariin tai telkkarin ääreen ehkä tunnin ajaksi niin illatkin sujui hyvin ja nimenomaan nukkumaanmeno. valehtelematta ennen meni se 1-3 tuntia illalla nukuttamiseen ja ihan samalla tavalla, mikään ei auttanut. nyt ei tarvii ku viedä sänkyyn ja jutella ehkä 2min, jättää sit yksin nukahtamaan niin korkeintaan 5 min ja jätkä nukkuu. suosittelen ainakin kokeilemaan :)

No tyttö on perhepäivähoitajalla ja siellä nukkuu päikkärit vielä 5 vuotiaatkin joten...ja mikä tietenkin totta, niin siellä mennyt aina yksin nukkumaan ilman inahdustakaan.

juu, meilläkin kyllä meni päikkäreille hirmu kivasti, mutta iltanukuttaminen oli yhtä helvettiä. meidän esikoinen nukkui vielä 6-vuotiaana päikkärit silloin tällöin ja meinasin kyllä että tää keskimmäinenkin nukkuis (oon ollut aina päikkäreiden puolestapuhuja, mutta..) lapsen on niin erilaisia... kokeilkaa vaikka viikonloppuna miten se toimisi ilman päikkäreitä, meillä ero oli heti selvä ku yöllä ja päivällä. se että jos naapurin 5-v kalle nukkuu päiväunia, niin ei tarkoita että meidän 3-v ville tarviis niitä enää.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Ooks kattonu niitä lapsityrannit ohjelmaa.. ?
Siinä nukutus niinkuin missmaisa sanoi.. eli ensin luetaan se satu sit hyväät yöt ja halit ja suukot ja pois huoneesta. Ja jos huutaa menee sinne halii sanoo hyvää yötä nyt nukutaan ja pois huoneesta ja niin jatketaan niin kauan kun jää sinne nukkumaan.. Ei saa jäädä lörpöttämään ja höpöttämään mitään muuta.. ja meillä samoin joskus tehty.. toimii.Voi kestää viikonkin tuo mutta toimii!

tätä ja tarrahomaa siis kokeilemaan.

Mutta ei siellä huoneessa tarvi minuutin välein ravata, vaikka huutaakin, kyllä lapsi voi 5-15 minuuttia itkeäkin. Ja jos tulee huonesta pois, niin ekakerralla selitetään että nyt nukutaan, pitää pysyä sängyssä ja hyvää yötä ja viedään sänkyyn. Toisella kerralla sanotaan vain että nyt nukutaan jas hyvää yötä. Kolmannella kerralla sanotaan vain että nyt nukutaan. Ja jos vielä tulee pois, niin sitten ei puhuta mitään, viedään vain RAUHALLISESTI takaisin sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Meillä pojat on aina nukkunu omassa huoneessa, mutta tuon ikäisenä niille tuli joku kausi, että nukahtaminen vei usein jopa kolme tuntia. Sitte me ruvettiin makoilemaan niiden vieressä niin kauan, että ne nukahtaa, siinäkin alkoi sitten vierähtää monta tuntia. Sitte mä päätin, että mä en rupea iltojani pilaamaan istumalla/makoilemalla niiden huoneessa. Sen jälkeen luettiin iltakirja ja sanottiin hyvät yöt, jos ne huuteli, niin pari kertaa kävin peittelemässä ja sanomassa, että nyt nukutaan. Sen jälkeen kävin mitään sanomatta nostamassa sänkyyn, jos nousivat.
Äkkiä ne alkoi nukahtamaan nopeammin, loppujen lopuksi nukahtaminen kesti vartin :o Jäi illalla vielä vähän omaakin aikaa. Nukutusrumba on raskasta ja hermoja vaativaa hommaa... ja varsinkin kun nuo kaksi aina villitti toisiaan.

Tää toiminut myös meillä!
Ja tosiaan juuri tuossa iässä meilläkin vaikeutuneet nukkumaanmenot.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Mitä tarkoittaa käytännössä se että teillä alkaa pinna palaa? Miten käyttäydytte silloin?

No huudetaan että "nyt sä nukut" tai "pää tyynyyn!" jotain sellasta...mua alkaa joskus itkettämäänkin kun tuntuu pahalta huutaa ilkeesti. Ja sitten monesti me huudetaan vielä toisillemmekin kun kummallakin hermo tiukassa. Ja sitten se paha mieli joka jatkuu sitten koko illan.

istu samassa huoneessa jossa hämärää. jos lapsi nousee sängystä viet takasin etkä sano mitään, tämän toistat niin usein kun lapsi nousee pois. vaatii kärsivällisyyttä mutta tuottaa tulosta. ensi alkuun saat nostaa sen sata kertaa... mitään ei saa sanoo vaikka nousee pois. koska sillon lapsi on päässy tavotteeseensa ja saanu huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiljuset:
Meillä tuo tempperamenttisin tyttö tuon ikäsenä ei antanu itsensä nukahtaa ja illat oli hirveitä. piti kanssa istua huoneessa ja tiukasti mutta rauhallisella äänellä komentaa pitämään jalat ja kädet paikallaan ja suu kiinni, kun tahallaan venkoili ja huuteli sängyssä niin pitkään että uni karkas ja sit olikin huutoo pitkän aikaa. Helpotti heti tosiaan kun heti sänkyyn mennessä käskin ettimään itelleen hyvän nukkuma asennon, ja että alan iltasatua lukemaan heti kun on asennon löytänyt ja pysyy paikallaan. Ja iltasatu keskeyty ja toisinaan loppu kesken kokonaan kun venkoilu alko. Yritti kokeilla että miten käy jos vaikka heiluttelee vaan varpaitaan tai sormiaan ettei uni tulis...sekin heiluttelu piti komentaa loppumaan kun sai unen karkaamaan jo silläkin. Heti alkoi nukahtaminen sujumaan hienosti kun lapsi oppi täysin pysähtymään sänkyynsä ja kuunteli hiljaa sadun ja sen aikaa rauhututtuaan uni tuli nopeesti ja helposti.

mä boldasin ton kohdan ja juuri noin meilläkin on, ja tota venkoilua saattaa kestää tuntikaupalla. sitten jos jätetään yksin hakemaan unta alkaa huutaminen joka loppuu siihen että tytöllä meinaa lähtee ääni... :'(

Alkuperäinen kirjoittaja nukkumaan myöhemmin:
Miksi nukuttaa lasta, joka ei ole väsynyt? Entä jos nukkumaan lähtöä vähän myöhennettäisiin, jolloin lapsi olisi oikeasti väsynyt ja nukahtaisi helpommin?
quote]

mä siis uskoisin että tyttö on väsynyt. yöunet siis noin 21:00-06:30 ja noin tunnin päikkärit. musta tuntuu enemmänkin että "pelkää" nukahtaa että jotain siinä on semmosta...

Alkuperäinen kirjoittaja Meitsi mamma:
mä kerron vielä sen verran että iltarutiinit on meillä aina samat. Lisäks tyttö herää aamulla klo 06:30 ja nukkuu noin 1-1,5h päikkärit. Iltaunille aletaan menemään siinä 20-20:30...

ja siis kaikki muut jutut menee illalla ihan ok. iltapala, iltapesut ja siihen asti kun sanon että no niin nyt nukutaan sitten, pää tyynyyn. sitten alkaa ensin kauhee vonkaaminen: haluan pissalle, haluan juomaan, kerro vielä yks satu, mulla on asiaa, mulla on kuuma, mulla on pikkarit huosti jne...ainoa mihin suostun1 kerran on juominen ja pissahätä, koska musta ne pitää käydä tarkistamassa, muut "hullutukset" vaan sivuutetaan sanomalla että "aamulla sitten taas, nyt sä käyt nukkumaan.."

Eli nukkumaanmenon aikaistaminen! Ei se päiväunien poisjättäminen ole ensimmäinen keino uhmaikäisellä, joka ikänsä puolesta vielä päikyt tarvitsee. Ja noin aikainen herätyskin on, joten ehdottomasti tarvitsee päivälevon! Uhma vain pahenee jos lapsi pääse yliväsyksi, ja SILLOIN ovat keinot vähissä vanhemmilla...

AP: Jos lapsi herää jo 6.30, milloin päikyt? Meinaan, jos se toinen puoli päivästä onkin liika pitkä lapselle ja hän onkin YLI väsynyt eikä osaa itsekseen rauhoittua? Jos herää päikyiltä klo 14 (kuten viimeistään hyvä olisi ) niin sänkyyn voisi mennä jos 19.30, nukahtaisi paremmin kun menisi levollisempana sänkyyn?

päiväunet on 12:30-13:30/14:00. auttaiskos toi aikastaminen?

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Joululta otettiin käyttöön tämä linja ja pääsääntöiseti se toimii hienosti. Mutta isoveli on iso nukahtamisapu. Pienenkin on turvallista olla kun ei koe olevansa yksin.

kiitos :)

tätä mäkin, mustakin tuntuu pahalta että joutuu yksin nukahtamaan, no jouluta sinne syntyy toinen kiljukaula :) enhän mäkään nuku yksin vaan miehen kaikussa, mutta muuta keinoa ei nyt keksitty. tuntuu että on kuitenkin parempi yrittää nyt käydä tää taistelu kun sitten kun kakkonen syntyy jollon tyttö saattaa kohdistaa syyt siihen että vauva on tärkeempi tms...

No sittenpä tuo päikkäreiden poisjättäminen ei onnistu. Se olisi nimittäin ollut helpoin keino. Tässä pinossa on jo annettu hyviä neuvoja, eli vaikka sitten huudon kanssa nukkumaan, mutta vähintään sen vartin välein lohduttelua ja peittoa päälle - jos lapsi pysyy sängyssä. Ellei pysy, niin sitten vain viedään hänet takaisin sänkyyn, niin monta sataa kertaa illassa kuin se vaatii. Pysykää itse rauhallisina - helppo sanoa, mutta vaikeampi toteuttaa, tiedän kokemuksesta. Te kuitenkin olette aikuisia, ja varmasti osaatte vähän "vedättää" lastanne, ja ns. voitatte hänet, eli hän alkaa toimia kuten haluatte.
Jos se huoneessa istuminen auttaa tilannetta, niin siitä voi vähitellen opetella pois. Eli istuu siellä, ja siirtää tuolia vähitellen lähemmäksi ovea. Sitten jossain vaiheessa, kun tuoli on jo oven ulkopuolella, niin poistutaan hetkeksi... lapselle voi sanoa, että käyn keittiössä tekemässä jonkin tärkeääkin tärkeämmän homman, ja lupaa tulla takaisin. Ja tulee ja istuu tuolille, seuraavana iltana sama homma, mutta nyt ollaankin hiukan pidempään poissa. Jne.

Tsemppiä, tahtoa ja voimia teille! :flower:

kiitos kaikille!

jotenkin täytyy vaan luottaa itseensä ja ehkäpä keskustella miehen kanssa TÄSTÄ VIELÄ ETTÄ JOS TOISELLA MEINAA MENNÄ HERMO, NIIN TOINEN YRITTÄÄ RAUHOTTAA tilanteen (hups, anteeksi isot kirjaimet). ja tota tarrakeinoa ja itsekseen nukahtamista me kokeillaan varmasti. ehkäpä se tästä...

kiitos kaikille!

jotenkin täytyy vaan luottaa itseensä ja ehkäpä keskustella miehen kanssa TÄSTÄ VIELÄ ETTÄ JOS TOISELLA MEINAA MENNÄ HERMO, NIIN TOINEN YRITTÄÄ RAUHOTTAA tilanteen (hups, anteeksi isot kirjaimet). ja tota tarrakeinoa ja itsekseen nukahtamista me kokeillaan varmasti. ehkäpä se tästä...

Kyllä se siitä. Lapsi on kuitenkin vaan lapsi ja lopulta sekin haluaa että teillä on kiva ja hyvä olla perheenä. Teitä on onneksi kaksi ja meilläkin käytetään surutta juuri sitä, että kun toisella meinaa palaa hihat kii niin silloin toinen vanhempi astuu remmiin.

Minä olen huomannut tuon meidän kolmevuotiaan kanssa sen, että jos ilta venyy liian pitkäksi niin nukahtaminen on yhtä h*****tiä. Jos hän nukkuu päivähoidossa päikkärit, niin silloin iltapuuhat (iltapala, pesu, satu, silittely) aloitetaan noin klo 19-19.30 ja mukula nukahtaa helposti noin klo 20-20.30 ja herää noin 7-7.30. Mutta jos päikkärit on jäänyt väliin (kuten usein jo käy) niin silloin iltapuuhat aloitetaan jo noin klo 18 ja mukula nukahtaa helposti ja herää noin 6.30-7.30.

Jos väsymys menee sen tietyn pisteen ohi, niin hän pyörii ja hyörii ja huutelee tuntitolkulla ja nukahtaminen venyy jopa kymmeneen asti. Meilläkin oli ennen jokailtinen nukkumaanlaittoshow, kunnes armas äitini vinkkasi aikaistamaan nukkuumaanlaittoa. Toimii ainakin meillä! VOIMIA! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja mamamaalta:
Minä olen huomannut tuon meidän kolmevuotiaan kanssa sen, että jos ilta venyy liian pitkäksi niin nukahtaminen on yhtä h*****tiä. Jos hän nukkuu päivähoidossa päikkärit, niin silloin iltapuuhat (iltapala, pesu, satu, silittely) aloitetaan noin klo 19-19.30 ja mukula nukahtaa helposti noin klo 20-20.30 ja herää noin 7-7.30. Mutta jos päikkärit on jäänyt väliin (kuten usein jo käy) niin silloin iltapuuhat aloitetaan jo noin klo 18 ja mukula nukahtaa helposti ja herää noin 6.30-7.30.

Jos väsymys menee sen tietyn pisteen ohi, niin hän pyörii ja hyörii ja huutelee tuntitolkulla ja nukahtaminen venyy jopa kymmeneen asti. Meilläkin oli ennen jokailtinen nukkumaanlaittoshow, kunnes armas äitini vinkkasi aikaistamaan nukkuumaanlaittoa. Toimii ainakin meillä! VOIMIA! :flower:

Näin ajattelen minäkin. Koska aapeen lapsi heräilee päikyiltä 13.30-14, arvelisin että tuo sänkyynmenon aikaistaminen tuohon 19-19.30 voisi hyvinkin auttaa. Kannattaa ainakin kokeilla!

Päiväunet pois ja sängystä ei enää nousta kun sinne mennään, pissalla käydään ennen kuin sänkyyn mennään vaikka ei niin hätä olisikaan ja vettä juodaan että ei voi olla jano. Poistat lapselta kaikki tekosyyt jonka varjolla hän pääsee sen yhdenkään kerran pois sieltä sängystään. Ja niin hirveää kuin sitä huutoa on kuunnella niin kunhan ette vastaa siihen niin kyllä lapsi lopettaa kun huomaa että ei saa sillä tahtoaan läpi.

Mitä tarkoittaa käytännössä se että teillä alkaa pinna palaa? Miten käyttäydytte silloin?

No huudetaan että "nyt sä nukut" tai "pää tyynyyn!" jotain sellasta...mua alkaa joskus itkettämäänkin kun tuntuu pahalta huutaa ilkeesti. Ja sitten monesti me huudetaan vielä toisillemmekin kun kummallakin hermo tiukassa. Ja sitten se paha mieli joka jatkuu sitten koko illan.

No just... itsekin varmaan ymmärrät että tuo vain pahentaa tilannetta! Lapsi ei varmasti rauhoitu illalla jos vaistoaa että vanhemmilla on pinna kireällä, saati silloin kun vanhemmat huutavat lapselle tai toisilleen.

Kannattaisi nyt ihan ekana muuttaa sitä omaa käytöstä. Pieni lapsi ei tuota kiusallaan tee.

Kyllähän on helppo neuvoa..kylää pieni lapsi,tuon ikäinen juuri,osaa tahallansa kokeilla ja ärsyttää,sehän nimenomaan kuuluu tuohon ikään!!!!Vuorotelkaa...vaikea juttu!Menee ohi ajan kanssa yms.

Yhteistyössä