Minä oon niin kyllästynyt, minä en jaksa enää :((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itken kohta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itken kohta

Vieras
8vuotias ei tee asioita kun pyydetään. Saa olla pyytämässä monta kertaa nätisti ja kun ei tapahdu niin sit palaa käämit ja alan huutamaan.

On asioita mitä on monet kerrat kerrattu. Kypärä naulakkoon, avaimet naulakkoon jne. Monesti oon nätisti sanonu vaan ei tapahdu. Ne löytyy lojumasta milloin mistäkin asuntoa.

Ei auta missään kun ei jaksa jen. Ei mee siis mikään jakeluun ja minä alan olla niin väsynyt tähän etten tiiä miten pitkään jaksan.

On ollu vapaita viikonloppuja, että saan hengäthtää, mutta silti ei vaan jaksa.

Muutkin asiat apinaa päälle kun exän kanssa koko ajan sukset ristissä ja minä olen syntipukki aina ja ikuisesti riippumatta asiasta.

En tiiä on tuo ikä vai mitä juttuja voi oikeesti laittaa ADHD:n piikkiin?

Yksin huollan ja hoidan lapsen.

Taas se sama virsi.
Ei se auta alkaa opettamaa niitä tapoja sitten kun on jo myöhäistä.
Ja tarkista se tyyli millä vaadit ne tekmään.
Kyllä varmana tekee jos ne oikein vaaditaan sitä en uskokkaan.

Samanlainen tapaus löytyy täältäkin. Joka asiasta pitää sanoa tuhat kertaa jne :) Poika kyllä auttaa kotia siivotessa ja tekee välillä asioita pyytämättäkin, mut just noi tommoset, että takki menis naulakkoon, lippis laatikkoon, kengät nätisti jne on aivan mahdottomia...

Mutta eipä voi moittia, kun äiti on vähän samanlainen :D

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Taas se sama virsi.
Ei se auta alkaa opettamaa niitä tapoja sitten kun on jo myöhäistä.
Ja tarkista se tyyli millä vaadit ne tekmään.
Kyllä varmana tekee jos ne oikein vaaditaan sitä en uskokkaan.

Kuulepa ihan on pienestä pitäen alettu asioita opettelemaan EIKÄ VASTA NYT!
Ja mikähän on oike tyyli? Eikä nätisti sanominen ja pyytäminen ole oikea tapa? Joskus jopa näyttäminen mioten se asia tapahtuu ??? Kerro, jos kerta oot niin paljon parempi kasvattaja!

Mulla on välillä just tollasia hetkiä/päiviä, että tuntuu, että ei vaan jaksa. Nyt on taas ollut pari päivää ihan ok ja ei niitä taas muistakkaan :) Sellaista se on lasten kanssa :) Huomenna taas kivampi :)

Voisko tässäkin miettiä pojalle jotain porkkanaa, jotta tavarat alkaisivat löytää oikeille paikoilleen? Valitus ja nalkutus kun eivät yleensä tuppaa menemään perille kenellekään. Tai onko naulakot ehkä liian korkealla tai liian täynnä vaatetta, eli onko pojan vaikea saada omia vaatteitaan laitettua sinne?

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Voisko tässäkin miettiä pojalle jotain porkkanaa, jotta tavarat alkaisivat löytää oikeille paikoilleen? Valitus ja nalkutus kun eivät yleensä tuppaa menemään perille kenellekään. Tai onko naulakot ehkä liian korkealla tai liian täynnä vaatetta, eli onko pojan vaikea saada omia vaatteitaan laitettua sinne?
Mä meinasin ehdottaa samaa, mutta ehditkin ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Ymmärretäänpäs vitsit vitseinä, eikä yleistyksinä :)
Oukei sitten :D Mut mä tässä mietin, mitä mä tein, että toi kuopus on aina ollut avulias. Kun en mielestäni ole tehnyt mitään sen ihmeempää. Ottanut mukaan kotihommiin pienestä pitäen enkä muuta.

on samanlainen 11v. TYTTÖ. Aivan kaikesta saa sanoa miljoona kertaa eikä silti tapahdu...
Mitkään palkkiot tai rangaistukset ei auta. Ainut mikä auttaa on vuosien jankutus asiasta, esim nyt n. vuoden verran on hammaspesut ja suihkussa käynti sujunu vain muutamalla sanomisella, siitä voi sit laskea monenko vuoden jankkaamisen se vaati. Mikään muu ei suju vieläkään. Joo, likalla on ADHD.

Ja varmaan oon huono äiti yms. Mä en vaan jaksa enää välittää muitten mielipiteistä täs asias ku itte tiedän minkälaista ton kans on ja tiedän ettei se oo "normaalia".

Alkuperäinen kirjoittaja x:

Pojalle on ihan varta vasten naulakko laitettu, koska toi norminaulakko on liian korkea ja hengarillinen. Eli siis ihan oma naulako on.

Porkkanoita on ollu monesti ja ne on vähän aikaa tehonnut vaan sit aina uudestaan sama.

Oisko ehdotuksia millaset porkkanat ois tehokkaita ja jopa pidempi aikasia?

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
on samanlainen 11v. TYTTÖ. Aivan kaikesta saa sanoa miljoona kertaa eikä silti tapahdu...
Mitkään palkkiot tai rangaistukset ei auta. Ainut mikä auttaa on vuosien jankutus asiasta, esim nyt n. vuoden verran on hammaspesut ja suihkussa käynti sujunu vain muutamalla sanomisella, siitä voi sit laskea monenko vuoden jankkaamisen se vaati. Mikään muu ei suju vieläkään. Joo, likalla on ADHD.

Ja varmaan oon huono äiti yms. Mä en vaan jaksa enää välittää muitten mielipiteistä täs asias ku itte tiedän minkälaista ton kans on ja tiedän ettei se oo "normaalia".

Minä olen kylpytakista kaksi vuotta jankannut, että vie kuivumaan kun aina löyty hostain huoneen nurkasta. Ja eihän sitä kylppärissä koskaan ollu kun ois tarvinnu. Nyt vihdoinkin on mennyt se asia perille lukuunottamatta paria kertaa.

Mietin vain montako vuotta pitää toisaan samoista asioista jankuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:

Ja muuten kuulostaa ihan samalle kuin meillä. Rangaistukset ja palkinnot yms ei vaan auta. Kuulostaa vaan jotenkin niin mun tekstiltä toi.

On kokemusta tuollaisesta mutta kyse ei ole omasta vaan miehen lapsesta, 10-vuotiaasta pojasta. Meni yli vuosi ennen kuin sain pojan vetämään vessan meillä käydessään. Joka kerta piti sanoa asiasta. Samoin käsien pesusta. Enimmäkseen sanoin ihan asiallisesti ja ystävällisesti mutta pari kertaa jo hermostuin kun aina piti sanoa samasta jutusta. Ja vaatteet tietty heitetään lattialle, maitoa ei koskaan laiteta takaisin jääkaappiin jne.

Tämän pojan kohdalla kyse on osittain siitä että vanhemmat ovat laiminlyöneet siisteyskasvatuksen täysin eikä äiti nykyään piittaa pojan hygieniasta muutenkaan, kun tämä aina meille tullessaan haisee hielle ja on likaisissa vaatteissa. Mutta olen alkanut miettiä onko kyse myös jonkinlaisesta tarkkaavaisuushäiriöstä, koska poika jatkuvasti unohtaa ja hukkaa tavaroitaan ja on ihan muissa maailmoissa. Tuntuu että hänen on vaikea keskittyä edes lyhyen aikaa johonkin asiaan. Toisaalta koulusta tulee hyviä numeroita, vain huolellisuutta on moitittu heikoksi.

Meilläkin likalla tulee koulusta hyviä numeroita, vaikkei koskaan lue kokeisiin eikä muutenkaan tee mitään kouluun liittyvää jos ei oo pakko. Näitten pakollisten kans takutaankin sitten kaikki arki-illat.

Tuo hygienia juttu ainakin meillä tuntuu liittyvän asiaan, likkaa ittiänsä ei yhtään kiinnosta kuinka paskaanen ja haiseva se on. On mullakin aikoja ettei tahdo jaksaa vaan antaa sen vaan sitte haista, ihan senkin takia että näkee koska se rupee häiritteen sitä itteensä. No eipä häiritte koskaa..

Ja näköjään jankuttaa saa ainakin semmosen kuus vuotta ennenku tehoaa, vaikka useimmis asiois näköjään kauemminkin.

Kaikista raskainta mulle on ollu se et noi lääkärit ym. ei tajua yhtään minkälaista tää on. Vain sellaset ymmärtää joilla on ittellä samanlaista. Ja kun mä en osaa edes kunnolla selittää sitä.

Voisko olla mahdollista, että lapsi on jo turtunut siihen jankuttamiseen? Ts sanominen menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ilman, että lapsi edes ajattelee, mitä aikuinen sanoi?

Meidän lapset on siinä iässä että kaikki opittu on jälleen unohtunut. Pizzalautaset löytyy koneelta, puhelimet milloin mistäkin kadoksista, likaiset treenivehkeet hermeettisesti suljetusta harkkakassista seuraavana päivänä.
Sanon asiasta , joskus tehoaa joskus ei ja sitten usein kyllä itse hoidan homman en nimittäin jaksa jankuttaa . Sitten kun muuttavat omilleen varmaan viimeistään tajuavat. Semmoista se on, mielestäni elämäniloa ei kuitenkaan voi tuollaiset asiat viedä, ap, jos väsyt tämmöisiin ilmiöihin syy on varmaan jossain muussa kuin lapsen huithapelimaisessa käytöksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Meidän lapset on siinä iässä että kaikki opittu on jälleen unohtunut. Pizzalautaset löytyy koneelta, puhelimet milloin mistäkin kadoksista, likaiset treenivehkeet hermeettisesti suljetusta harkkakassista seuraavana päivänä.
Sanon asiasta , joskus tehoaa joskus ei ja sitten usein kyllä itse hoidan homman en nimittäin jaksa jankuttaa . Sitten kun muuttavat omilleen varmaan viimeistään tajuavat. Semmoista se on, mielestäni elämäniloa ei kuitenkaan voi tuollaiset asiat viedä, ap, jos väsyt tämmöisiin ilmiöihin syy on varmaan jossain muussa kuin lapsen huithapelimaisessa käytöksessä.

Siis just näitä kommentteja!!! Mä uskoin näihin kunnes tutustuin pariin muuhun ADHD lapsen äitiin... Kysymys kun ei tosiaankaan oo tollasesta "normaalista".

Alkuperäinen kirjoittaja 11v. tytön äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja bdt:

Siis just näitä kommentteja!!! Mä uskoin näihin kunnes tutustuin pariin muuhun ADHD lapsen äitiin... Kysymys kun ei tosiaankaan oo tollasesta "normaalista".

Selvä juttu, minä en tiennyt että tässä puhutaan ADHDsta, vaan ihan yleisesti lasten selektiivisestä kuulosta. Pyydän anteeksi moukkamaista kommenttiani arvon keskustelijat.