Minkä ikäinen lapsi voi itse päättää mitä syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26886044]Ihan kuule syön ravintosuositusten mukaan. Ruokaympyrän mukaan. Päivän lämpimässä ruuassa on aina hieman jotain lihatuotetta. Se ei ole määrällisesti liikaa. En mätä kanapihviä kilokaupalla, vaan pienen paln kerrallaan.

Alunperin mun kysymys oli, että mitä muut tekisivät vastaavassa tilanteessa eli tekisivätkö htä pientä lasten varten oman kasvispiirakan tässä tilanteessa, jos muiden on tarkoitus syödä lihaa sisältävää piirakkaa.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän perhe söisi kilokaupalla lihaa joka aterialla aamusta iltaan.

Kyse oli tästä yhdestä tarjoilusta ja sen vaihtoehdoista. Olin jo päättänyt tarjota tätä piirakkaa jasitten selvisi viime hetkellä, että se liha ei nyt sitten enää yhtäkkiä sovikaan, kuten on tähän asti ollut.

Näköjään enin osa kasvissyöjistä on omaa ajatustapaansa puolustavia hörhöjä, jotka haluavat tahallaan ymmärtää väärin. Jos minä en pidä parsapiirakasta, olen täysin kelvoton luonnon tuhoaja ja syön liikaa lihaa.
Jos näin on, niin olkoon.[/QUOTE]

Minä ainakin olen ihan sekasyöjä, sinun asenteesi vain oli tässä jokseenkin outo. Ei kannata tehdä ongelmaa sellaisesta, mikä ei ole ongelman arvoinen asia. Tarjoat varmaan usein muillekin vieraille niitä karjalanpiirakoita tms., joten ne ovat ihan hyvä vaihtoehto nytkin.

Mä oon samaa mieltä että kyllä 6v jo ymmärtää tuon asian päälle ja sillä on oikeus jättää eläimet syömättä jos se haluaa.

Laita sille lapselle vaikka päällystettyjä voileipiä, leivän päälle juustoa, kurkkua, tomaattia, paprikaa tms. Tulee hyvän makuista.

Mutta sitä en kyllä oo oikein ikinä tajunnu että miten sen kasvisruuan tekeminen VOI olla niin vaikeeta. Esim piiraassa lihan vaihtaminen kasviksiin, miten se voi olla ylivoimaista? Eihän siihen tartte kun laittaa kasvistäyte lihatäytteen sijaan :O

[QUOTE="vieras";26886164]kiitos, joku osasi vastata asiallisesti kysymääni asiaan.[/QUOTE]

:D :D

Oliko tosiaan ensimmäinen asiallinen vastaus ?? Aletaanko laskemaan niitäkin?

Jos teillä syödään sitä lihaa vain pieni murena kerrallaan, niin onko ihan pois suljettu ajatus tehdä siihen jauhelihapiiraaseen kohta, josta ne muruset puuttuvat? Kasivssyöjälle kelpaa vieraisilla kyllä ihan normiruokakin lihattomana, ei tarvitse olla mitään "pahaa" kasvisruokaa.

Toki voileivätkin käyvät, mutta vastaisen varalle voi olla mukava tietää, että niitä omia lempiruokia voi tehdä myös lihattomia annoksia. Kasvissyöjiä kun varmasti teillä vielä toistekin kylässä käy.

Mä olen samoilla linjoilla ap:n kanssa. Mä en itse pidä kasvisruuista, joten en sellaista myöskään tekisi. Syön jonkun verran kasviksia, mutta salaatteina tai ylipäätään liharuuan lisukkeena. Mäkään en siis tekisi mitään kasvispiirakkaa ihan vaan siksi, että yksi vieraista sitä ehkä saattaisi syödä. Tässä tapauksessa laittaisin voileipää, jos lapsi jotain suolaista ylipäätään haluaisi. Ja juu, kyllä se kasvisruuan tekeminen voi olla todella vaikeaa, jos sitä tekee ihan vastoin tahtoaan.

Mutta sitä en kyllä oo oikein ikinä tajunnu että miten sen kasvisruuan tekeminen VOI olla niin vaikeeta. Esim piiraassa lihan vaihtaminen kasviksiin, miten se voi olla ylivoimaista? Eihän siihen tartte kun laittaa kasvistäyte lihatäytteen sijaan :O

entäs jos kukaan muu pöydässä ei tykkää siitä kasvistäytteestä? onko heidän sitten pakko syödä sitä väkisin, jos kasvissyöjänkään ei ole pakko syödä väkisin edes yhtä jauhelihanmurenaa? Mä ymmärrän kyllä, jos aikuinen on ollut vuosia syömättä lihaa ja eteen tuodaan pihvi, niin tuleehan siitä kipeäksi. Mutta nyt ei ole kyse sellaisesta tilanteesta.

En ole koskaan tehnyt kasvispiirakkaa, mutta jos kasvissyöjävieraita olisi tulossa, niin mielelläni kokeilisin. Tekisin kahdenlaista piirakkaa. Ketjun innoittamana alkoi tehdä jo mieli kokeilla, vaikka kasvisyöjävieraita ei ole tulossakaan. Joku feta-parsa-piirakka kuulostaisi loistavalta.

Kyllä minä huomioisin sen lapsen ruokavalion jotenkin, vaikkapa tekemällä lapselle ihan pienen pienen kasvispiirakan. Samalla sen tekee kun tekee sen toisenkin piirakan. Tai sitten joku lämmin voileipä.

Ap, haluat että kasvissyöjät tarjoavat liharuokaa vierailleen, mutta itse et voi tehdä kasvisruokaa koska et osaa. Miten kasvissyöjä osaa tehdä liharuokaa kun ei voi edes maistaa, että miltä se maistuu. Sehän voisi olla vaikka todella pahaa tai vaikka raakaa (jos ei ole koskaan lihaa laittanut). Sinä sentään voit maistaa ja olet varmasti kasviksista jotain joskus tehnyt.

[QUOTE="Äiti";26886318]Tarjoisin sitä piirakkaa kaikille.
Ei erikseen kasvisjuttua 6v. nicopetterille.
Kotona syököön mut kylässä ei kronklata.[/QUOTE]

mä taas tekisin mielelläni tuollaiselle lapselle oman piiraan, mun mielestä on hienoa et tuon ikäinen jo miettii ja kyseenalaistaa asioita.Ja vielä ehkä hienompaa et vanhemmat kunnioittaa lapsensa mielipiteitä, niin sen kuuluu mennäkkin.

[QUOTE="vieras";26886492]entäs jos kukaan muu pöydässä ei tykkää siitä kasvistäytteestä? onko heidän sitten pakko syödä sitä väkisin, jos kasvissyöjänkään ei ole pakko syödä väkisin edes yhtä jauhelihanmurenaa? Mä ymmärrän kyllä, jos aikuinen on ollut vuosia syömättä lihaa ja eteen tuodaan pihvi, niin tuleehan siitä kipeäksi. Mutta nyt ei ole kyse sellaisesta tilanteesta.[/QUOTE]

Ainakaan minun ruuista ei vieraiden ole pakko pitää, enkä loukkaannu vaikka vieraalle ei tarjottavani kelpaa. Toivon tietenkin että pöydässä on jotakin mitä vieras voi syödä (ja sellaista pyrin järjestämään mahdollisuuksien mukaan), mutta jos ei ole olkoon ilman tai tuokoot omat eväät, oli sitten kyse aikuisesta tai lapsesta.

[QUOTE="vieras";26886633]Mun mielestä siinä vaiheessa kun lapsi ostaa ja tekee omat ruokansa saa päättää mitä syö.[/QUOTE]

mun mielestä syömistä tärkeämpää on opettaa lapsille et jokaisen mielipide asioista on yhtä tärkeitä, vaikka ne poikkeaisi omista mielipiteistä.Ja jos jyräisin joka kerta lapsen oman mielipiteen niin minkä esimerkin silloin antaisin?
melkein minkä tahansa ruoan tekemisen ohessa voi tehdä kasvisvaihtoehdon pienellä vaivalla, laittaa vaan toiseen astiaan kiehumaan/uuniin samoja aineksia mut jättää sen lihan siitä pois.tai ottaa yhden annoksen pois ennen lihan lisäämistä.

[QUOTE="vieras";26886633]Mun mielestä siinä vaiheessa kun lapsi ostaa ja tekee omat ruokansa saa päättää mitä syö.[/QUOTE]
hohoijaa, siis millä tavalla lapsen mielipide on jotenki ala-arvoisempi kuin aikuisen kun ei kukaan aikuinenkaan tykkää kaikesta? kyllä ihminen iästä riippumatta saa päättää mitä tahtoo syödä varsinkin jos ruoka on epämiellyttävää useamman maistamisen jälkeen

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26886694:
mun mielestä syömistä tärkeämpää on opettaa lapsille et jokaisen mielipide asioista on yhtä tärkeitä, vaikka ne poikkeaisi omista mielipiteistä.Ja jos jyräisin joka kerta lapsen oman mielipiteen niin minkä esimerkin silloin antaisin?
melkein minkä tahansa ruoan tekemisen ohessa voi tehdä kasvisvaihtoehdon pienellä vaivalla, laittaa vaan toiseen astiaan kiehumaan/uuniin samoja aineksia mut jättää sen lihan siitä pois.tai ottaa yhden annoksen pois ennen lihan lisäämistä.

mut eihän se mitään kunnollista kasvisruokaa ole, jos vain jättää lihan pois. jos aikoo syödä kasvisruokaa täysipainoisesti, pitää olla aika hyvin selvillä mistä saa mitäkin ravintoaineita. lihasta saatavat aineet pitää korvata jollain.

hohoijaa, siis millä tavalla lapsen mielipide on jotenki ala-arvoisempi kuin aikuisen kun ei kukaan aikuinenkaan tykkää kaikesta? kyllä ihminen iästä riippumatta saa päättää mitä tahtoo syödä varsinkin jos ruoka on epämiellyttävää useamman maistamisen jälkeen

entä jos lapsen suosima ruokavalio ei ole riittävä, eikä terveellinen? saako hän silloinkin päättää itse mitä hän syö? Jos meidän lapselta kysyis, niin mieluiten hän varmasti söisi öö jääteöä näin kesäaikaan.

[QUOTE="vieras";26886711]mut eihän se mitään kunnollista kasvisruokaa ole, jos vain jättää lihan pois. jos aikoo syödä kasvisruokaa täysipainoisesti, pitää olla aika hyvin selvillä mistä saa mitäkin ravintoaineita. lihasta saatavat aineet pitää korvata jollain.[/QUOTE]

no toki sinne lisätään papuja tms, mut tarkoitin et jos muille tekee lihapataa, niin voi pienempään astiaan laittaa uuniin lihattoman vaihtoehdon, aikaa ei just enempää mene kuitenkaan.
tai keiton kasvikset voi keittää isossa kattilassa, ja sen jälkeen ottaa osa erikseen ja sitten isoon määrään laittaa makkaraa pieneen sit jotain muuta.
ei siis tarvitse alusta alkaen tehdä kahta ruokaa =)

[QUOTE="vieras";26886732]entä jos lapsen suosima ruokavalio ei ole riittävä, eikä terveellinen? saako hän silloinkin päättää itse mitä hän syö? Jos meidän lapselta kysyis, niin mieluiten hän varmasti söisi öö jääteöä näin kesäaikaan.[/QUOTE]

Aika pienellekin lapselle pystyy selittämään että ruuan on pitää sisältää erilaisia ravintoaineita ja vitamiineja, pelkkä jäätelö (tai leipä tai mansikat) ei riitä siihen että kasvat isoksi.

Eikö teillä, sekasyöjäperheissä, koskaan syödä pelkkää kasvisruokaa? Ilman lihaa? Meillä syödään usein, lihaa on ehkä 3-4krt viikossa, sekin usein broiskua tai kalaa (itse en syö punaista lihaa, lapseni kyllä syövät). Tekisi hyvää kaikille syödä välillä kasvisruokaa :)

Minäkin laittaisin tarjolle kaikille esim. karjalanpiirakoita tai esim. juustosarvia.

Yhteistyössä