Minkä ikäinen on mielestäsi liian vanha rattaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kyllä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä just tossa aikaisemmassa viestissä sanoin että se ärsyttää että iso lapsi istuu rattaissa mentäessä bussiin ja sit kuitenkin mennään istumaan, eli mä en oo ikinä nähnyt että äiti maksais matkasta jos menevät kuitenkin sit penkeille istumaan, eli kyse on varmasti siitä että halutaan vain matkustaa ilmaiseksi. :D

En ole asettanut mitään aikarajaa koska oma lapsi on liian vanha rattaisiin. Eikä ole koskaan tullut mieleenkään kyttäillä muiden lapsia minkä ikäisiä/kokoisia ovat rattaisiin. Sillä tiedän että se riippuu niin tilanteesta ja lapsesta. Esim kun itselläni ei ole ajokorttia niin rattaat ovat päivittäin aktiivisessa käytössä, lapsikin on tosin vielä pieni.

Mutta on niin helppo arvostella isojen lasten kuljettamista rattaissa jos itse kuljettaa lapsia autossa. Tai jos ei paljon kulje paikasta toiseen päivittäin tai jos paikat missä kulkee sijaitsevat lähellä.

Kyllä monella äidillä on se voimassa oleva bussikortti vaikka rattaissa on isokin lapsi. Vai meinaako joku että työssäkäyvä äiti joka kulkee bussilla töihin ottaa töihinsä mukaan lapsen ja rattaat että pääsee ilmaiseksi kulkemaan. Eihän ne lapset aina ole mukana kun jonnekin menee. Joskus taas on ne rattaat ja lapsi jolloin voi ns ilmaiseksi kulkea vaikka laukussa olisikin se bussikortti.

Meillä ei ole autoa perheessä. Lähin kauppa noin kilometrin päässä ja yleensä käydään kaupassa lähemmäs 10 km päässä. Bussilla tulee siis kuljettua paljon.

En yleensä kauheasti kiinnitä huomiota muihin matkustajiin tai lapsiin rattaissa. Kuitenkin ne kerrat, kun olen isoihin lapsiin kiinnittänyt huomiota ovat olleet jotenkin poikkeavia.

Esimerkkini kaverukset isoine lapsineen kiinnitti tosiaan huomioni, koska molemmat eivät bussin vaunupaikkaan mahtuneet, joten toinen jäi siihen ovien eteen ja hänen kullannuppunsa (uskokaa tai älkää nimeltään Niko-Petteri!) potki minua monta kertaa matkan aikana.

Eräällä toisella kerralla vaunupaikka jälleen täysi niin bussiin tulee silti isä ison lapsensa kanssa. Lapsi penkille ja isä ovien edessä rattaineen, jolloin ei itse tiennyt, mihin suuntaan väistää bussista pois jääviä matkustajia.

Jos siis matkustaa rattaiden kanssa bussilla isojen tai pienten lasten kanssa, niin voisi edes noudattaa sääntöjä ja jättää tunkematta bussiin, jos vaunupaikalle ei mahdu.

Alle 4 v on mun mielestä yläraja. Tai siis ehkä 4 v, mutta ei jokapäiväisessä käytössä enää rattaita.

5 v lapsi ei mun mielestä tarvitse rattaita, ei vaikka miten koko päivän shoppailisi ja väsähtäisi.

Meillä tyttö luopui rattaista 2½ v iässä, sitä ennenkin jo käveli paljon. Ja poika istui satunnaisesti rattaissa n. 3½ v ikään asti, tosin siten että viimeisen puolen vuoden aikana rattaita käytettiin ehkä kerran kuussa jos niinkään usein.

Viimeksi muokattu:
mä just tossa aikaisemmassa viestissä sanoin että se ärsyttää että iso lapsi istuu rattaissa mentäessä bussiin ja sit kuitenkin mennään istumaan, eli mä en oo ikinä nähnyt että äiti maksais matkasta jos menevät kuitenkin sit penkeille istumaan, eli kyse on varmasti siitä että halutaan vain matkustaa ilmaiseksi. :D

Niitä rattaita ei voi laittaa kasaan, koska sitten siitä matkasta pitää maksaa. Eihän se pummeille käy. :whistle:

Voisi tulla sääntö, että vain lapsen istuessa rattaissa matkan ajan, saa bussissa kulkea rattaiden kera ilmaiseksi. :D

• Tykkää
Reactions: miauh
Esimerkkini kaverukset isoine lapsineen kiinnitti tosiaan huomioni, koska molemmat eivät bussin vaunupaikkaan mahtuneet, joten toinen jäi siihen ovien eteen ja hänen kullannuppunsa (uskokaa tai älkää nimeltään Niko-Petteri!) potki minua monta kertaa matkan aikana.

Eräällä toisella kerralla vaunupaikka jälleen täysi niin bussiin tulee silti isä ison lapsensa kanssa. Lapsi penkille ja isä ovien edessä rattaineen, jolloin ei itse tiennyt, mihin suuntaan väistää bussista pois jääviä matkustajia.

Jos siis matkustaa rattaiden kanssa bussilla isojen tai pienten lasten kanssa, niin voisi edes noudattaa sääntöjä ja jättää tunkematta bussiin, jos vaunupaikalle ei mahdu.

Näin se tuntuu menevän. Ne vanhemmat, jotka matkustaa yli-ikäisten rataslasten kanssa, usein ovat juuri niitä jotka röyhkjeästi jättävät noudattamatta bussimatkustamisen kultaisia sääntöjä. Lisäksi lähes poikkeuksetta nämä ylikokoiset lapset joko matkan ajan kitisee rattaissa ja vaativat pääsyä pois tai sitten äiti ( harvemmin isä) antaa lapsen kiivetä rattaista heti bussiin päästyä ja yhdessä meneväty istumaan. Luonnollisesti tyhjät rattaat jäävät vaunupaikalle.

Ollaan kohta lähdössä ulos tuon 7v kehitysvammaisen esikoisen ja 1v5kk ikäisen kuopuksen kanssa. Matkaa leikkipuistoon on noin puolisen kilometriä, todennäköisesti tehdään paluumatka kylän kautta eli vähän vajaa kilometrin verran.

Suunnittelin ottaa mukaan brion ponyt, istukoot niissä sitten se kumpi sillä hetkellä on enemmän kyytiä vailla.

Niitä rattaita ei voi laittaa kasaan, koska sitten siitä matkasta pitää maksaa. Eihän se pummeille käy. :whistle:

Voisi tulla sääntö, että vain lapsen istuessa rattaissa matkan ajan, saa bussissa kulkea rattaiden kera ilmaiseksi. :D
Täällä tuo sääntö oli voimassa silloin kun itse vielä kuljin rattaiden kanssa. Mutta eipä sitä noudatettu, eikä kuskit pystyneet kontroloimaan kuka matkustaa pummilla ja kuka ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162261:
Täällä tuo sääntö oli voimassa silloin kun itse vielä kuljin rattaiden kanssa. Mutta eipä sitä noudatettu, eikä kuskit pystyneet kontroloimaan kuka matkustaa pummilla ja kuka ei.

Mä en itseasiassa tiedä, onko täällä tuollaista sääntöä. Voisi sen tietysti netistä tarkistaa, mutta en jaksa, kun ei mua koske. Meillä lapset pysyvät vaunuissa koko matkan ajan. Siitä ei neuvotella.

Poikkeuksena tietysti, jos ollaan koko perheen voimin liikkeellä ja ne rattaat laitetaan kasaan.

Alle 4 v on mun mielestä yläraja. Tai siis ehkä 4 v, mutta ei jokapäiväisessä käytössä enää rattaita.

5 v lapsi ei mun mielestä tarvitse rattaita, ei vaikka miten koko päivän shoppailisi ja väsähtäisi.

Meillä tyttö luopui rattaista 2½ v iässä, sitä ennenkin jo käveli paljon. Ja poika istui satunnaisesti rattaissa n. 3½ v ikään asti, tosin siten että viimeisen puolen vuoden aikana rattaita käytettiin ehkä kerran kuussa jos niinkään usein.

Meidän 4v nukkuu vieläkin päiväunet ja jos olemme koko päivän reissussa, siis oikeasti aamusta iltaan eikä tule automatkaa välillä että vois autossa nukkua niin on rattaat mukana että pääsee ottamaan unet, hyvin mahtuu rattaissa nukkumaan. Mä en ole IKINÄ matkustanut julkisilla vaunujen/rattaiden kanssa, asutaan maalla ja ne kaupunki reissut mitä tehty Helsinkiin ystävän luokse niin on kävelty kyllä kaikki välimatkat ja lapsi saanut halutessaan kävellä tai istua. Ja meillä maalla ollaan ulkona koko ajan, paitsi näin päiväuni aikaan, niin varmasti lapset liikkuvat paljon, tekevät pitkiä metsäretkiä, kiipeilevät puihin, pyöräilevät, pelaavat pallopelejä jne. Ja silti se 4v tarvii reissussakin ne päiväunet mitä varten rattaat on. Arkikäytössä meillä ei rattaita ole ja perhepäivähoitoon on n. 2km ja se kävellään aina aamuisin ja iltapäivisin. Rattaita käytetään harvemmin kuin joka toinen kuukausi ja näin on ollut vajaa 2vuotiaasta asti.

Pitäkää oikeasti huoli omista asioistanne ja antakaa ihmisten kuljettaa vaikka 15vuotiasta rattaissa jos siltä tuntuu. Te ette tiedä OIKEATA syytä miksi ne rattaat on mukana!!

On muuten varmaan hauskaa kuunneltavaa kaupassa, kun yksi hokee koko ajan "jalka pois renkaasta" tai "jalka ylös". :headwall:

Meidän kohdalla se meni sitten miljoonannen sanomisen jälkeen siihen että mä sanoin jotain yhtä fiksua kuin "Mä sidon sun jalkas ihan kohta kiinni jos ne ei pysy aisoissa..." Lapsi lopetti. Mutta heti perään mulle tulee kauhean huono omatunto "No emmä oikeesti sido niitä mihinkään, mutta älä nyt silti....... NYT ne jalat ylös sieltä!!".... Jne. Sit mä en jaksanu enää tapella..

[QUOTE="vieras";26162351]Siis Suomessa saa matkustaa ilmaseksi bussilla jos on lapsi rattaissa?! Aina sitä oppii uutta... entäs metro, onko sekin ilmaista?[/QUOTE]

On. Ja ratikka..

[QUOTE="vieras";26162351]Siis Suomessa saa matkustaa ilmaseksi bussilla jos on lapsi rattaissa?! Aina sitä oppii uutta... entäs metro, onko sekin ilmaista?[/QUOTE]

Ei kaikissa kaupungeissa. Esim. meillä aikuisen pitää maksaa, alle neljä(?) vuotiaat ilmaiseksi,rattailla tai ilman.
Vielä pari vuotta sitten vaunuista/rattaista piti maksaa lisäksi puolet aikuisten maksun hinnasta.

Ei kaikkialla saa. Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa, Vantaalla ja Turussa ainakin saa. Monessa muussakin isossa kaupungissa saa, mutta nuo tiedän varmoiksi.

Ja noissa pk-seudun kaupungeissa koskee niin bussia kuin metroa, junaa ja ratikkaakin.

On muuten varmaan hauskaa kuunneltavaa kaupassa, kun yksi hokee koko ajan "jalka pois renkaasta" tai "jalka ylös". :headwall:

Meillä esikoinen keksi jo aikaa sitten tuon saman homman. Onneksi apuvälinerattaat on sellaiset että niissä tuota on vaikea toteuttaa mutta pyörätuolissa pystyy hankaamaan koko hihaa renkaaseen.

Joku aika sitten kyllästyin ja pistin pyörätuolin toistaiseksi syrjään, otetaan uudelleen käyttöön kun poika ulkoilee lyhythihaisella paidalla.

joissain kaupungeissa saa. Ja sitä kyllä osataan käyttää valitettavasti hyväksi. Vaunu/rataspaikkojen vähyyden vuoksi tuo räikeä hyväksikäyttö hankaloittaa monen oikeasti vaunupaikan tarvitsevan matkustamista.

Meillä isompi tyttö 3v8kk on mennyt seisomalaudan kyydissä jo reilu 1,5v, sitä ennen phil&tedseissä. Nykyään kuskaan vaunuissa ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, jos tyttö on kipeenä niin lääkäriin tai viikonloppuna kaatui ja löi polvensa niin otettiin pikkusisko kantoon ja isompi sai mennä rattaisiin.

Kyllä kotioloissa on jo ihan ylärajoilla eli en kuljettais enää rattaissa kuin erikoistilanteissa. Meillä ei ole autoa ja liikutaan pitkiä matkoja julkisilla ym. Mutta tyttö tottunut käyttämään seisomalautaansa. Jonnekin etelään tms lähtiessä vuokraisin kyllä molemmille hotellilta matkarattaat kun oltais koko päivä liikenteessä koko viikko. Varmaan vielä 5-6-vuotiaallekin.

Oltiin maaliskuussa Kanarialla ja meillä oli siellä rattaat tuolle 3,5-vuotiaalle. Me liikutaan siellä paljon, joten rattaat on oikeastaan pakolliset, ei tuo lapsi jaksa meidän vauhdilla kävellä kilometritolkulla.
Muutenkin tuo vanhempi on aina ollut huono kävelemään, touhuaa kyllä muuten ja on hyvinkin aktiivinen, mutta käveleminen on sen mielestä ollut aina tuskaista, ei millään kävelisi minnekään. Nykyään kuljetaan pitkälti autolla tai sitten nuorempi on rattaissa ja vanhempi seisoo seisomalaudalla. Tuo isompi on kaikenlisäksi sellainen haahuilija, että koko koko ajan saa muistutella, että katsoo eteensä ja lyhytkin matka kestää kauan.

Mulle on aivan sama minkä ikäisiä lapsia ihmiset kärryissä kadulla lykkivät, mutta kun useamman kerran jouduin odottamaan seuraavaa (tai jopa sitä seuraavaa!) bussia kahden alle 2-vuotiaan kanssa, koska ei mahduttu bussiin niiden kävelevien 5-vuotiaiden ja ostoksia täynnä olevien rattaiden takia, aloin kädä keskustalla autolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162405:
joissain kaupungeissa saa. Ja sitä kyllä osataan käyttää valitettavasti hyväksi. Vaunu/rataspaikkojen vähyyden vuoksi tuo räikeä hyväksikäyttö hankaloittaa monen oikeasti vaunupaikan tarvitsevan matkustamista.

No näinpä juuri.

Musta olis parasta, että toi maksuttomuus kävisi vain vaikka alle 3-vuotiaiden kanssa. Sitä vanhemmalle jos tarvii rattaat niin voisi maksaa. Vaikea toteuttaa toki, ellei jopa mahdotonta.

Yli 4v, 3-4v on todellakin hyvä laittaa rattaisiin/rattaat mukaan jos pidemmälle lähtee, esim shoppailemaan koko päiväksi. Mun mielestä vaan vitun typerää kun näkee niitä 3,5v raukkoja jotka sitten kiukuttelevat kun eivät koko päivää jaksa kävellä, mutta ei...vanhemmat eivät vaan voi ottaa niitä rattaita mukaan.

Mitä HAITTAA niistä rattaista on, jos kulkevat varmuuden vuoksi mukana?

Mä teen noin, mulla on aikaa kortilla, kuten varmasti suurimmalla osalla yli 3v äideillä onkin, sitä ei vaan tarvotse käydä näyttämässä. Olkaa ilosia että vien ne rattaat kasaan. Vaikkakin nyt alkaa tuntua siltä, että tästälähin jätän ne ihan kiusallaan siihen ettette itsekkäät paskat pääse kyytiin, hah.

Ihan teitä ajattelin ja siksi vein ne kasattuna muualle, oikein hankittiin tällaiset pikkurattaat muita ajatellen, mutta mikään ei kelpaa. 3,5v ei jaksa ikävä kyllä vielä kävellä montaa tuntia.

Yhteistyössä