Minkä ikäinen on mielestäsi liian vanha rattaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kyllä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja öööh;26162556:
Yli 4v, 3-4v on todellakin hyvä laittaa rattaisiin/rattaat mukaan jos pidemmälle lähtee, esim shoppailemaan koko päiväksi. Mun mielestä vaan vitun typerää kun näkee niitä 3,5v raukkoja jotka sitten kiukuttelevat kun eivät koko päivää jaksa kävellä, mutta ei...vanhemmat eivät vaan voi ottaa niitä rattaita mukaan.

Mitä HAITTAA niistä rattaista on, jos kulkevat varmuuden vuoksi mukana?

Musta on typerää viedä 3-4 vuotias koko päiväksi shoppailemaan. Oli rattat tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja öööh;26162556:
Mitä HAITTAA niistä rattaista on, jos kulkevat varmuuden vuoksi mukana?

Riippuu vähän missä on :) Kapeissa kaupoissa ovat vähän epäkätevät. Ja itse mietin, että haluan opettaa lapseni myös kävelemään. Mutta ihmisiä on monenlaisia, kuten lapsiakin. Ymmärrän hyvin, että jos on tosi vilkas nelivuotias vaikka, pitää sen kaupassa mieluummin kärryissä ettei tarvitse koko ajan kieltää.

Ja siis tosiaankin noissa liikennevälineissä ne haittaavat muita vaunujen tai pyörätuolin kanssa kulkevia kun kyytiin mahtuu tavisbussissa vain kahdet. Muut jäävät sitten pysäkille odottelemaan, kun kärryt on mukana varmuuden vuoksi. Ja ettei tarvii maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162586:
Musta on typerää viedä 3-4 vuotias koko päiväksi shoppailemaan. Oli rattat tai ei.
Ai miksi ihmeessä, hänkin tykkää siitä toso paljon, koska shoppailuun liittyy jätskillä käynti, ravintolassa syöminen ja lapsellekin ostamme silloin jotain mukavaa. :)

Eipä ole valittanut, kun saanut välillä huilia rattaissa, ei ne rattaat voi ketään häiritä, paitsi elämäntapavalittajia, joita häiritsee ihan kaikki maailmassa vaikkei itseään koskisi paskanvertaa. :D

Mä teen noin, mulla on aikaa kortilla, kuten varmasti suurimmalla osalla yli 3v äideillä onkin, sitä ei vaan tarvotse käydä näyttämässä. Olkaa ilosia että vien ne rattaat kasaan. Vaikkakin nyt alkaa tuntua siltä, että tästälähin jätän ne ihan kiusallaan siihen ettette itsekkäät paskat pääse kyytiin, hah.

Ihan teitä ajattelin ja siksi vein ne kasattuna muualle, oikein hankittiin tällaiset pikkurattaat muita ajatellen, mutta mikään ei kelpaa. 3,5v ei jaksa ikävä kyllä vielä kävellä montaa tuntia.

Kuka on sanonut, että ei saisi laittaa rattaita kasaan ja mennä penkeille istumaan? Ongelmana on tapaukset, joissa mennään penkeille ja jätetään ne rattaat avonaisina siihen vaunupaikalle tukkimaan yhden vaunun tilan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;26162593:
Riippuu vähän missä on :) Kapeissa kaupoissa ovat vähän epäkätevät. Ja itse mietin, että haluan opettaa lapseni myös kävelemään. Mutta ihmisiä on monenlaisia, kuten lapsiakin. Ymmärrän hyvin, että jos on tosi vilkas nelivuotias vaikka, pitää sen kaupassa mieluummin kärryissä ettei tarvitse koko ajan kieltää.

Ja siis tosiaankin noissa liikennevälineissä ne haittaavat muita vaunujen tai pyörätuolin kanssa kulkevia kun kyytiin mahtuu tavisbussissa vain kahdet. Muut jäävät sitten pysäkille odottelemaan, kun kärryt on mukana varmuuden vuoksi. Ja ettei tarvii maksaa.

No mua haittaa kyllä ihan samalla tavalla se 6kk vanha ja 3,5v vanha lapsi jos jään pysäkille, sitpaitsi isompien lasten rattaat yleensä viedään kohteliaasti kasaan sinne penkkiriville. Joten ehkä enemmän mua vituttaa se vauvan kanssa lähteny. Jäis kotiinsa! Tai sillonhan voi käyttää vielä kantoliinaakin, eikä paina mitään, miks pitää tukkia vaunupaikat niillä järkäleillä? Sisarusrattaat jossa kaks vierekkäin, on vielä pahemmat, kuka ääliö ostaa kaupunkiin sellaset kun päällekäinkin on olemassa, sellainen jota ei muut kiinnosta, niin! :)

[QUOTE="sama";26162597]Ai miksi ihmeessä, hänkin tykkää siitä toso paljon, koska shoppailuun liittyy jätskillä käynti, ravintolassa syöminen ja lapsellekin ostamme silloin jotain mukavaa. :)

Eipä ole valittanut, kun saanut välillä huilia rattaissa, ei ne rattaat voi ketään häiritä, paitsi elämäntapavalittajia, joita häiritsee ihan kaikki maailmassa vaikkei itseään koskisi paskanvertaa. :D[/QUOTE]

Ok. Sulla on kummallinen lapsi. Mun tuntemat lapset ei viihdy shoppailemassa ja rattaisiin jos ne ois laitettu istumaan päivän ajaksi koska mamma vähän shoppailee, niin ois kyllä lapset saaneet kamalat kilarit. Ja suoraan sanottuna, olen nähnyt kaupoilla ainoastaan niitä kiljuvia/kiipeileviä/vaatetangoista vaatteita repiviä lapsia rattaissa kun äiti vähän shoppailee.

Mä teen noin, mulla on aikaa kortilla, kuten varmasti suurimmalla osalla yli 3v äideillä onkin, sitä ei vaan tarvotse käydä näyttämässä. Olkaa ilosia että vien ne rattaat kasaan. Vaikkakin nyt alkaa tuntua siltä, että tästälähin jätän ne ihan kiusallaan siihen ettette itsekkäät paskat pääse kyytiin, hah.

Ihan teitä ajattelin ja siksi vein ne kasattuna muualle, oikein hankittiin tällaiset pikkurattaat muita ajatellen, mutta mikään ei kelpaa. 3,5v ei jaksa ikävä kyllä vielä kävellä montaa tuntia.

Siis mitkään kasatut rattaat ei kyllä mua häiritse pätkän vertaa :) Oon pari kertaa nähnyt näin tehtävän eikä oo kyllä mielessäkään käynyt että silloin olisi ne rattaat mukana vain ilmaisen matkan takia. Eli älä jätä vastaisuudessakaan, vaan kiitos kun joku ajattelee muitakin kun itseään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162617:
Ok. Sulla on kummallinen lapsi. Mun tuntemat lapset ei viihdy shoppailemassa ja rattaisiin jos ne ois laitettu istumaan päivän ajaksi koska mamma vähän shoppailee, niin ois kyllä lapset saaneet kamalat kilarit. Ja suoraan sanottuna, olen nähnyt kaupoilla ainoastaan niitä kiljuvia/kiipeileviä/vaatetangoista vaatteita repiviä lapsia rattaissa kun äiti vähän shoppailee.
No ne on just niitten lapsia jotka ei käy missään ja heti kun astuu kauppaan sisään alkaa vinkuminen. Aika harvoin meillä ollut mitään kiukkua, vissiin kerran tai pari ja sekin taltutettu 5min sämpylällä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei kyllä;26161701:
Minkä ikäinen on mielestäsi liian vanha rattaisiin? Tämä tuli mieleen eilen bussissa matkatessa kun näin noin 3-4 vuotiaan rattaissa.

Sellainen joka ei enää halua rattaissa istua, jaksaisi hyvin kävelläkin.

Monet lapsien erityispiirteet eivät näy ulospäin. Mua ainakin hävettäis jos olisin tollanen putkiaivokyylä kuin ap. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää!!;26162288:
Meidän 4v nukkuu vieläkin päiväunet ja jos olemme koko päivän reissussa, siis oikeasti aamusta iltaan eikä tule automatkaa välillä että vois autossa nukkua niin on rattaat mukana että pääsee ottamaan unet, hyvin mahtuu rattaissa nukkumaan. Mä en ole IKINÄ matkustanut julkisilla vaunujen/rattaiden kanssa, asutaan maalla ja ne kaupunki reissut mitä tehty Helsinkiin ystävän luokse niin on kävelty kyllä kaikki välimatkat ja lapsi saanut halutessaan kävellä tai istua. Ja meillä maalla ollaan ulkona koko ajan, paitsi näin päiväuni aikaan, niin varmasti lapset liikkuvat paljon, tekevät pitkiä metsäretkiä, kiipeilevät puihin, pyöräilevät, pelaavat pallopelejä jne. Ja silti se 4v tarvii reissussakin ne päiväunet mitä varten rattaat on. Arkikäytössä meillä ei rattaita ole ja perhepäivähoitoon on n. 2km ja se kävellään aina aamuisin ja iltapäivisin. Rattaita käytetään harvemmin kuin joka toinen kuukausi ja näin on ollut vajaa 2vuotiaasta asti.

Pitäkää oikeasti huoli omista asioistanne ja antakaa ihmisten kuljettaa vaikka 15vuotiasta rattaissa jos siltä tuntuu. Te ette tiedä OIKEATA syytä miksi ne rattaat on mukana!!

Oonko mä viddu sanallakaan sanonut, että SÄ et saisi omaa lastasi rattaissa vaikka 15 v ikäiseksi kuljettaa? En. Tai sanallakaan puhunut julkisista? En.

Mun lapset ei oo enää 4 v iässä tarvinneet rattaita. Mun mielestä 5 v lapsi on jo liian iso rattaisiin. Mun. Minä. Minun mielipiteeni. Ei tämä ollut mikään ohjesääntö jonka mukaan just sun pitää elää, joten maalaispalko pois nokasta vaan.

[QUOTE="sama";26162622]Muistakaa että on erilaisia perheitä. Me nautimme perheen kesken kaupunkireissuista, jossa on kaikille jotain mukavaa. :)[/QUOTE]

Kyllä mekin kaupungilla käydään (lapset 1,5v ja 3v), mutta kyllä se shoppailu jää silloin vähän vähemmälle :D Ravintolassa käydään kyllä. Ja kärryt on mukana, tosin jos isomman kanssa vain menisin niin en ottaisi enää mukaan.

Mutta siis kuten sanoin, ei mua ne kärryt kaduilla yms. haittaa. Siellä bussissa vaan silloin kun pienemmät ei mahdu kyytiin niiden takia.

[QUOTE="sama";26162612]No mua haittaa kyllä ihan samalla tavalla se 6kk vanha ja 3,5v vanha lapsi jos jään pysäkille, sitpaitsi isompien lasten rattaat yleensä viedään kohteliaasti kasaan sinne penkkiriville. Joten ehkä enemmän mua vituttaa se vauvan kanssa lähteny. Jäis kotiinsa! Tai sillonhan voi käyttää vielä kantoliinaakin, eikä paina mitään, miks pitää tukkia vaunupaikat niillä järkäleillä? Sisarusrattaat jossa kaks vierekkäin, on vielä pahemmat, kuka ääliö ostaa kaupunkiin sellaset kun päällekäinkin on olemassa, sellainen jota ei muut kiinnosta, niin! :)[/QUOTE]

Laitapa tuo 1,5-vuotiaana 89 cm ja päälle 14 kg ollut taapero sinne päällekkäinistuttaviin vaunuihin. :D

Mä otin rinnakkainolevat sen vuoksi, että ne on selälle ystävällisemmät (vähemmän kumartelua), lapsi mahtuu niihin paremmin ja ne usko tai älä mahtuvat bussiinkin paremmin kuin päällekkäinistuttavat. Päällekkäinistuttavat kun ovat liian pitkät vaunupaikkaan, ja siten tukkivat kulkuväylää pahemmin kuin rinnakkainistuttavat, jotka mahtuvat pääasiassa siihen vaunupaikkaan. Tosin joissain busseissa se vaunupaikan syvyys on liian pieni jopa niille rinnakkainistuttaville.

[QUOTE="sama";26162634]No ne on just niitten lapsia jotka ei käy missään ja heti kun astuu kauppaan sisään alkaa vinkuminen. Aika harvoin meillä ollut mitään kiukkua, vissiin kerran tai pari ja sekin taltutettu 5min sämpylällä. :)[/QUOTE]

Tai sitten ne on normaaleja lapsia jotka haluaa leikkiä ja tuhlata sitä energiaa, jota lapset usein on täynnä.

[QUOTE="vieras ap";26161794]No en minä sitä nyt niinkään tuomitsevasti ajatellut. Kunhan vain pohdin asiaa. Ensin ajattelin, että lapsi voisi olla vanhempikin, 5-vuotias, mutta jutuista päätellen ehkä silti hieman nuorempi.[/QUOTE]

No, mutta tarkoitinkin juuri sitä että saa ihmiset pohtimaan. :)

Meidän pitkä 2,5v tyttö on oppinut varhain puhumaan ja hiukset on paksut. Voi vaikuttaa siis isommalta kuin onkaan. Motoriikassa on varmaan ihan ikäistensä tasolla.

Me asutaan kaupungissa, ei käytetä julkisia, mutta liikutaan P&T rattailla kahden kanssa. Joskus mennään lyhempiä ja joskus pidempiä matkoja. Isompi kävelee jos jaksaa tai haluaa. Pidetään sisaristuinta ainakin mukana niin kauan kun isompi vielä saattaa haluta kyytiin.

Entäs jos aamusta lähtee jonnekin vaikka huvipuistoon ja vasta iltasella on paluumatka, niin hyvähän se on tollanen 3 v sit kärrätä kotiin niin saa vaikka nukahtaa. Vastaa vähän shoppausreissua.

Ootko yhtä julma tän idean suhteen?

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162656:
Tai sitten ne on normaaleja lapsia jotka haluaa leikkiä ja tuhlata sitä energiaa, jota lapset usein on täynnä.

Eihän kaupunkireissu poissulje sitä leikkimistä ollenkaan. ;) Kaupungillakin on leikkipaikkoja, ennen kaupungille menoa voi käydä puistoissa ja seuraavana päivänä voi ulkoilla metsässä/puistoissa vaikka koko päivän! :)
Ehkä me olemme vaan vähän aktiivisempia. :)

Voi olla, mutta joskus pitää näinkin tehdä. Sitä kun menee tuonne isoon kaupunkiin käyttämään lasta keskussairaalassa esim. kontrollikäynnillä, niin samalla tulee käytyä ostoksilla. Ja lapsi on otettava mukaan. Kun tuonne kaupunkiin ei viitsi kovin useasti ajella, matkaa yhteen suuntaan tulee melkein 300 kilometriä.

Ja tuo samainen muksu menee rattaisiin/kaupan ostoskärryjen istuinosaan aina silloin jos tarvitsen molemmat kädet, enkä voi pitää lasta kädestä kiinni koko aikaa. Nyt viis vee autisti ei oikein vielä kaupassa käyntejä hallihe.

Että välillä pitää tehdä näitä typeriäkin asioita ja on mentävä tilanteen mukaan.

Ja onhan toki erityislapset asia erikseen, mutta eipä meidän muksustakaan heti yhdellä tai kahdellakaan vilkaisulla autismia huomaa. Se minkä voi huomata on esim. kiukkukohtaukset tai säntäilyt, tavaroihin koskeminen ja valikoiva kuulo jos mamma on kädestä irti päästänyt/rattaat/kärryt puuttuu.

Entäs jos aamusta lähtee jonnekin vaikka huvipuistoon ja vasta iltasella on paluumatka, niin hyvähän se on tollanen 3 v sit kärrätä kotiin niin saa vaikka nukahtaa. Vastaa vähän shoppausreissua.

Ootko yhtä julma tän idean suhteen?

Kummassa lapsi viihtyy paremmin huvipuistossa vai shoppailemassa?

Julmaksi en koe itseäni, vaikka en ymmärräkkään terveen 3+ vuotiaan lapsen tarvetta kulkea rattaissa.

[QUOTE="sama";26162664]Eihän kaupunkireissu poissulje sitä leikkimistä ollenkaan. ;) Kaupungillakin on leikkipaikkoja, ennen kaupungille menoa voi käydä puistoissa ja seuraavana päivänä voi ulkoilla metsässä/puistoissa vaikka koko päivän! :)
[/QUOTE]
Totta.

Mun lapset on pienestä saakka kulkeneet mukana shoppailureissuilla, aamusta iltaan jopa. Ja ovat tykänneet. Hyvin viihtyneet ja hyvin viihtyvät yhä.

Ostoskeskuksissa ovat päässeet leikkipaikkaan välillä remuamaan, ja sitä rataa.

Joskus ennen ostoksille lähtöä ollaan oltu ulkona, joskus jälkeen, joskus sekä että. Joskus ei ollenkaan, jos on esim. ollut kamala sadeilma; mun mielestä ihan joka päivä ei oo pakko ulkoilla. Mutta sitten ovat leikkineet kotona aamulla/illalla.

Ja tosiaan, ostoskeskuspäivää on voinut seurata metsäretkipäivä tai vaikkapa mökkeilyviikonloppu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162686:
Kummassa lapsi viihtyy paremmin huvipuistossa vai shoppailemassa?

Julmaksi en koe itseäni, vaikka en ymmärräkkään terveen 3+ vuotiaan lapsen tarvetta kulkea rattaissa.

Joo sulle toi ratasasia on jotenkin herkkä aihe, on tullut huomattua. ;)

Muoks. meillä viihtyvät sekä-että.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="humppa";26162670]Voi olla, mutta joskus pitää näinkin tehdä. Sitä kun menee tuonne isoon kaupunkiin käyttämään lasta keskussairaalassa esim. kontrollikäynnillä, niin samalla tulee käytyä ostoksilla. Ja lapsi on otettava mukaan. Kun tuonne kaupunkiin ei viitsi kovin useasti ajella, matkaa yhteen suuntaan tulee melkein 300 kilometriä.

Ja tuo samainen muksu menee rattaisiin/kaupan ostoskärryjen istuinosaan aina silloin jos tarvitsen molemmat kädet, enkä voi pitää lasta kädestä kiinni koko aikaa. Nyt viis vee autisti ei oikein vielä kaupassa käyntejä hallihe.
[/QUOTE]

Itse ymmärrän koko päivän shoppailureissun vähän toisin kun pakollisilla ostoksilla käymisen.

Joo sulle toi ratasasia on jotenkin herkkä aihe, on tullut huomattua. ;)

Ei se oo herkkä aihe, eikä edes enään kosketa mua sinällään kun ei tarevita niitä vaunupaiukkoja busseissa. Mutta kyllä myönnän että pistää silmään ne isot muksut jotka vangitaan rattaisiin koska äiti tahtoo selvitä arjesta helpommalla. Viis veisataan sen lapsen tarpeista. Lapsi voi karjua ja huutaa rattaisaan ja koittaa kiivetä pois, mutta eipä se mammaa haittaa. Ne isommat muksut jotka istuu nätisti rattaissa, jää multa varmaan jopa huomaamatta.

Tää on ihan OT mutta pakko sanoa tohon shoppailu juttuun että meidän molemmat tytöt 3v8kk ja 2v3kk molemmat rakastaa meidän shoppailupäiviä joita on noin 2krt/kk ja lähetään koko perheellä yleensä itikseen tai keskustaan.

Yhtään kertaa ei oo ollut raivoavia lapsia, vauva-ajan jälkeen :D

Eikä me mennä sinne äidille mitään vaatteita ostamaan vaan ns ihmisten ilmoille, syömään ja nauttimaan. Lapset aina villiintyy kun kerrotaan että lähdetään :)

Yhteistyössä