Minkä ikäinen voi jäädä kotiin hetkeksi - 2h yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielipiteitä?

Vieras
Kaveri jättää aina päälle 5 vuotiaansa yksin kotiin, kun lähtee käymään jumpassa. Minusta tuo on väärin, enkä itse koskaan uskaltaisi tuon ikäistä jättää. Joku on aikonut tuosta tehdä lastensuojeluilmoituksen. Itse mietin vielä.

Meillä 6 v tyttö ja harjoitellaan jo vähän yksin oloa. Äiti käy postilaatikolla tai hakemassa pikkusiskon perhepäivähoitajalta joka ihan lähellä n.100m eli on nyt parikertaa ollut max 15 minsaa yksin. Aikaisemmin ei halunnut, mutta kerran tässä sanoi, että voi jäädä siksi aikaa kotiin. Hyvin meni.

Muistan kyllä itse pelänneeni yksin kotona olemista vielä 7-vuotiaana ekaluokkalaisena. Harvoin jouduin yhtä tuntia pidempään olemaan, ennenkuin joku sisaruksista tuli kotiin (ja silloin menin sovitusti naaapuriin), mutta tuo tuntikin tuntui minusta aika kamalalta. Usein jäin silloin koulun pihalle tunniksi keinumaan, ja vasta sitten kotiin kun tiesin isoveljenkin tulevan.

Tee vain reilusti LS-ilmoitus jos 5-vuotias on yksin kotona. Lapsella on oikeus vanhemman läsnäoloon.

[QUOTE="Hui";25988524]Meillä 6 v tyttö ja harjoitellaan jo vähän yksin oloa. Äiti käy postilaatikolla tai hakemassa pikkusiskon perhepäivähoitajalta joka ihan lähellä n.100m eli on nyt parikertaa ollut max 15 minsaa yksin. Aikaisemmin ei halunnut, mutta kerran tässä sanoi, että voi jäädä siksi aikaa kotiin. Hyvin meni.[/QUOTE]

Järjestätkö lapsillesi iltapäivähoidon koulun jälkeen 10-vuotiaaksi asti, vai onko teillä aina joku kotona siihen aikaan? Kyllä yleensä kouluikäinen voi olla yksin, kunnes vanhemmat palaavat töistä (eli helpostikin muutaman tunnin).

Ei todellakaan 5v voi jäädä kahdeksi tunniksi yksin. Tuon ikäinen korkeintaan sen verran, että vie roskat tai käy postilaatikolla. Koiralenkkiinkin menee helposti ainakin 15min (ellei sitten talon nurkalle pissata) ja sekin on liikaa noin pienelle.

Hetkeksi: vaikka 3-4 v ikäisen. Itse jätin kyllä jopa 1½-vuotiaan nukkumaan yksin päiväunia kun vein roskat tai kävin postilootalla (eli olin poissa kotoa 2 minsaa).

2 tunniksi: ekaluokkalaisen, jos tämä uskaltaa ja haluaa olla.

[QUOTE="hmm";25988575]Järjestätkö lapsillesi iltapäivähoidon koulun jälkeen 10-vuotiaaksi asti, vai onko teillä aina joku kotona siihen aikaan? Kyllä yleensä kouluikäinen voi olla yksin, kunnes vanhemmat palaavat töistä (eli helpostikin muutaman tunnin).[/QUOTE]

Minä en pystynyt 1-2 luokkalaisena olemaan. Se yksinolemisen ahditus kotona oli hirvittävä, tunne nousee mieleeni vieläkin vahvana kun sitä ajattelen nyt aikuisena.
Onneksi en usein joutunut yksin olemaan, vaan löytyi joku ratkaisu, kuten naapuri, kaverilla käynti tms. Vanhempani onneksi ymmärsivät tarpeeni, kun kieltäydyin yksin kotona olosta.

Lapset ovat luonteeltaan yksilöitä ja tässä asiassa vanhempien pitäisi kyllä aika tarkkaan kuunnella lastensa tunteita. Joku pystyy hyvinkin olemaan jo 7-vuotiaana iltapäivän yksin, toinen tarvitsee seuraa ehkä vielä 10-vuotiaaksi asti.

Mulla tuli mieleen lisäkysymys: minkä ikäisen jättäisit kotiin yksin yöksi kun vanhemmat on töissä?

Meillä on 14- ja 10-vuotiaat, eikä vielä olla uskallettu jättää. Vaikka isompi sanookin, että voisi ihan hyvin olla yön yksin. Mutta kun on tuo pikkusisaruskin. Teemme miehen kanssa molemmat yötöitä, usein menee yöt päällekkäin. Onneksi mummot on voineet tähän mennessä auttaa.

[QUOTE="hmm";25988575]Järjestätkö lapsillesi iltapäivähoidon koulun jälkeen 10-vuotiaaksi asti, vai onko teillä aina joku kotona siihen aikaan? Kyllä yleensä kouluikäinen voi olla yksin, kunnes vanhemmat palaavat töistä (eli helpostikin muutaman tunnin).[/QUOTE]

Täällä vielä tokaluokkalaisetkin pääsee. Sen jälkeen yritän saada esim naapurin eläkeläispariskunnan, mummon tai muun tutun... Toki lyhyitä aikoja voi olla ehkä itsekseen. Mutta on sen verran ehtiväinen ja huithapeli. Että hyvä ois jonkun vähän perään katsoa. Ja on ikävää jos joutuisi olemaan yksin ja se lapsesta tuntuisi pitkälle ja kurjalle, yksinäiselle aika. Joten hyvä jos voisi mennä välillä naapuriin.

[QUOTE="Hui";25988668]Täällä vielä tokaluokkalaisetkin pääsee. Sen jälkeen yritän saada esim naapurin eläkeläispariskunnan, mummon tai muun tutun... Toki lyhyitä aikoja voi olla ehkä itsekseen. Mutta on sen verran ehtiväinen ja huithapeli. Että hyvä ois jonkun vähän perään katsoa. Ja on ikävää jos joutuisi olemaan yksin ja se lapsesta tuntuisi pitkälle ja kurjalle, yksinäiselle aika. Joten hyvä jos voisi mennä välillä naapuriin.[/QUOTE]

10-vuotiaana mä tulin koulusta kotiin, lämmitin ruuan (mikrossa tai uunissa) ja lähdin bussilla hevostallille. Mun mielestä kuulostaa kyllä oudolta, jos 10-vuotias ei pärjää kotona yksin...

10-vuotiaana mä tulin koulusta kotiin, lämmitin ruuan (mikrossa tai uunissa) ja lähdin bussilla hevostallille. Mun mielestä kuulostaa kyllä oudolta, jos 10-vuotias ei pärjää kotona yksin...
Meilläkin tuo 8 v tokaluokkalainen on jo hyvän aikaa (ekalla luokalla jo) tullut kotiin (bussilla, ekan luokan alusta asti eli 6 v ikäisestä alkaen), ottanut välipalaa, tehnyt läksyt ja lähtenyt kaverille joko kävellen tai bussilla.

Mutta joku 10 v voi tosiaan olla vielä ihan huithaipeli, joka ei vaan voi olla yksin. Sitä en kyllä tiedä, miten 6 v lapsesta näkee ettei tämä vielä 10-vuotiaanakaan tule pärjäämään yksin kotona? Lapsethan kasvaa ihan hirmuisesti vielä kesällä ennen koulun alkua, ja ekan luokan aikana myös :)

[QUOTE="vieras";25988652]Mulla tuli mieleen lisäkysymys: minkä ikäisen jättäisit kotiin yksin yöksi kun vanhemmat on töissä?

Meillä on 14- ja 10-vuotiaat, eikä vielä olla uskallettu jättää. Vaikka isompi sanookin, että voisi ihan hyvin olla yön yksin. Mutta kun on tuo pikkusisaruskin. Teemme miehen kanssa molemmat yötöitä, usein menee yöt päällekkäin. Onneksi mummot on voineet tähän mennessä auttaa.[/QUOTE]

Kyllä kai nyt ainakin 14 vuotias pärjää yksin..Jotenkin outoa jos teini ikäinen ei osaa olla/vanhemmat ei uskalla jättää, jos kuitenkin ihan normaalista teinistä kyse. kasiluokkalainen kuitenkin. Ja sen 10 vuotiaan ymmärrän jos ei uskalla yksin olla, mutta jos isosisarus myös kotona niin luulis että uskaltaa..

[QUOTE="vieras";25988652]Mulla tuli mieleen lisäkysymys: minkä ikäisen jättäisit kotiin yksin yöksi kun vanhemmat on töissä?

Meillä on 14- ja 10-vuotiaat, eikä vielä olla uskallettu jättää. Vaikka isompi sanookin, että voisi ihan hyvin olla yön yksin. Mutta kun on tuo pikkusisaruskin. Teemme miehen kanssa molemmat yötöitä, usein menee yöt päällekkäin. Onneksi mummot on voineet tähän mennessä auttaa.[/QUOTE]

No kai nyt 14 vuotias osaa herranjumala olla yöt yksin.. kuitenkin yläasteella olevasta teinistä kyse.. Ymmärrän jos 10v ei uskalla, mutta luulisn että uskaltaa sisaruksen kanssa..

Meilläkin tuo 8 v tokaluokkalainen on jo hyvän aikaa (ekalla luokalla jo) tullut kotiin (bussilla, ekan luokan alusta asti eli 6 v ikäisestä alkaen), ottanut välipalaa, tehnyt läksyt ja lähtenyt kaverille joko kävellen tai bussilla.

Mutta joku 10 v voi tosiaan olla vielä ihan huithaipeli, joka ei vaan voi olla yksin. Sitä en kyllä tiedä, miten 6 v lapsesta näkee ettei tämä vielä 10-vuotiaanakaan tule pärjäämään yksin kotona? Lapsethan kasvaa ihan hirmuisesti vielä kesällä ennen koulun alkua, ja ekan luokan aikana myös :)

No eihän nää mitään sitovia suunnitelmia ole. Katsotaan nyt. Ihan hyvin voi pätkäkään itsekseenkin. Mutta kyllä toivon että 1 ja 2 luokalla voi olla iltspäiväkerhossa.... Jatkon näkee sitten...

Ei todellakaan 5-vuotiasta kuulu jättää jumpan ajaksi yksin kotiin, jos tuollaisesta tietäisin, sanoisin äidille asiasta ja jos ei tehoaisi niin LSilmoituksen tekisin. Oman 6-vuotiaan kanssa ollaan harjoiteltu pari kertaa yksin oloa, olen ollut pois noin 15 minuuttia. Olemme käyneet toimintaohjeet miten tulee toimia jos jotain käy, kännykän laitoin myös valmiiksi että osaa soittaa jos jotain hätää tulee. Lapsen aloitteesta olemme harjoitelleet, minusta lapsen pitää kokea olevansa valmis harjoittelemaan asiaa.
2h voi jättää koulikäisen joka osaa käyttää puhelinta ja halukas olemaan tuon ajan yksin kotona.

minulle oli ekalla varattu iltapäivä kerho. No yhden päivän sielä viihdyin ja siitä asti yksin olen ollut montakin tuntia yksin. Itseasiassa rakastin sitä. Ja välillä siis olin jopa 6h yksin Veli oli tuosta ajasta n 1-2h kotona. Mutta riippuu ihmisestä. Haluaako jäädä ja alkaako pelottaa

Mulla on aina ollut se hyvä puoli, että äitini oli yrittäjänä töissä kotona. Siis hänen vastaanottonsa oli omakotitalomme toisessa päässä. En siis koskaan ollut teknisesti yksin kotona,äiti oli vain "toisessa huoneessa" ja jos tuli tarve niin sain käydä koputtamassa ovelle ja äiti tuli heti kun pääsi. Alle kouluikäisenä olin toki hoidossa päivät, mutta isän ollessa oman työn ohella maanviljelijä ja kun äiti teki pitkää päivää töissä, saatoin olla edellä mainitulla järjestelyllä yksin kotona muutaman tunnin myös alle kouluikäisenä.

itse en kokenut sitä ahdistavaksi, keksin aina tekemistä: videot,piirtäminen, barbileikit jne...

[QUOTE="öööö";25988779]Kyllä kai nyt ainakin 14 vuotias pärjää yksin..Jotenkin outoa jos teini ikäinen ei osaa olla/vanhemmat ei uskalla jättää, jos kuitenkin ihan normaalista teinistä kyse. kasiluokkalainen kuitenkin. Ja sen 10 vuotiaan ymmärrän jos ei uskalla yksin olla, mutta jos isosisarus myös kotona niin luulis että uskaltaa..[/QUOTE]

Ihan normaali teini-ikäinen kyseessä, tosin seiskaluokkalainen. Lähinnä mä ajattelen, mitä jos jotain sattuu... Meille on kuitenkin yhden kerran tunkenut yksi tuntematon ukko ovesta sisään huumepäissään, onneksi silloin mies oli kotona. Ja ihan keskellä päivää. Mietin lähinnä, mikä hätä lapsilla olisi, jos jotain sattuisi yöllä eikä vanhemmat olisi heti auttamassa. Töistä kun ei voi lähteä kesken pois.

Tämä taas riippuu ihan valtavasti lapsesta! Enemmän yksilöstä kuin iästä. Meillä vanhempi jäi ekoja kertoja yksin kotiin n. 5min kun oli 6v. Nuorempi taas on jo 5-vuotiaana ollut max puoli tuntia yksin (ei tosin usein!, joskus pari vuotta vanhemman sisaruksen kanssa mutta alle tunnin aina). 2 tunniksi voisin ekaluokkalaisen jättää poikkeustapauksessa, tokaluokkalaisen rauhallisemmin mielin.

6-vuotiasta on hyvä harjoittaa yksinoloon lyhyillä ajoilla. Esim. oman 6-vuotiaan olen hänen omasta halustaan jättänyt siksi aikaa kotiin katsomaan lasten dvd:tä, kun olen käyttänyt koiraa iltapissalla tuossa meidän risteyksessä. Aikaa kuluu noin 10min ja lapsi näkee minut ikkunasta vaikka koko ajan jos tahtoisi nähdä, kaiken lisäksi osaa soittaa minulle omalla kännykällään jos siltä tuntuu. Nelivuotias pikkuveli on nukkumassa toisessa huoneessa sen ajan, joten tokihan se on ihan eri juttu kuin että jäisi ihan totaalisen yksin, mutta jopa tuon kymmenen minuutin aikana, vaikka näkeekin minut ikkunasta, on poika toisinaan soittanutkin vielä varmuuden vuoksi eli 5-vuotias 2h yksin on aivan liian nuori! En tahdo edes ajatella miten kauhealta sellainen yksinolo noin pienestä lapsesta tuntuu. Kyllä pitää löytyä lapsenvahti pariksi tunniksi tai sitten on vaan jätettävä jumpat väliin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä