Minkä ikäisenä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipa

Aktiivinen jäsen
03.05.2007
3 987
0
36
Teillä on lapset oppineet tuntemaan kellon?

Meillä on poika nyt 5v ja aika hienosti tuntee jo kellon tasa ja puolet tunnit hahmotti jo keväällä , mutta menee jo muutkin sekuntti viisari välillä sekoittaa.
Jäin miettimään minkä ikäisenä yleensä lapset oppii kellon, kun oli kaverin kanssa leikkimässä ja sanoin että täytyy tullla tiettyyn aikaan kotiin, kun silloin lähdetään. No tuli hädissään itkien ja syykin selvisi että kaveri oli sanonut väärän kellon ajan ja poika luuli että oltiin lähdetty. Nyt sitten selittää että tuo kaveri on huijannut häntä, mutta me miehen kanssa mietiittiin jospa hän ei tunne kelloa vaikka rannekello olikin.

Meillä alkoi ekaluokkalainen ymmärtää kelloa ja vasta nyt tokaluokalla alkaa hahmottamaan kunnolla 24 tunnin kellotaulun (siis ettei kello ole enää 2 päivällä vaan 14:sta).

Itse muistan, että vielä neljännellä sekoilin noissa tunneissa. Jos äiti esim. sanoi, että kello 17:15 kotiin, minun piti laskemalla laskea kahdestatoista monelta minun on oltava kotona. Itselleni kellon hahmottaminen oli tavattoman vaikeaa ja taisin tahallani myös vältellä sen opettelemista.

Meidällä on naapurissa pari eka luokkalaista ja noiden vanhemat ihmetteli kesällä, miksi meidän poitsulla oli rannekello ulkona ja kerroin että osaa tulla kotiin sovituun aikaan niin he oli ihmeissään että tunteeko teillä jo kellon ei meillä vielä.
Ostin hänelle spaiderman rannekellon tuliaisiksi Tallinan reissulta ja se oli kimmokeena kellon opetteluun, kun luvattiin että saa sen ulos kun oppii kellon.
Toki meneehän ne ajat sekasin vielä mies kertoi kun olin töissä niin poika oli mennyt herätää isää ja sanonut huomenta kello on nyt 9 tulisitko antaa aamu palaa mies oli katsonut niin kello oli 15 vailla 12 (miksiköhän eivät koskaan nuku mun vapaa päivinä noin myöhään :headwall: )

eskari osaa tasa ja puolet tunnit varttia vaille ja yli mutta jos sanoo että viisminuuttia vielä niin sitten menee yli sen hilseen. esim. ennen kun mummo tulee....

Yhteistyössä