Minkälaisia 5-vuotiaita teillä on? (voiko tämä meidän olla normaali?? )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pamppelsson

Aktiivinen jäsen
12.06.2006
20 482
6
38
En tiedä onko tuossa meidän lapsessa jotain vikaa, vai mikä on. Itselläni on voimat niin lopussa, että en tiedä mitä teen.
Lapsi on siis kotihoidossa, mutta en tiedä kuinka kauan. Mun polla ei vaan kestä enää.
Ikuista huutoa, raivoamista, uhmaa.
Nytkin tuolla yläkerrassa huoneessa itkee, huutaa, raivoaa, ulvoo, heittelee tavaroita. Ja minkä takia? No siksi, että joutui itse (tänäänkin ) pukea kumpparinsa jalkaan kun kerhosta lähdettiin.
Tuosta siis aikaa nyt puolisen tuntia, mut raivo ei hellitä.

Saattaa jonkun mielestä jopa kuulostaa normaalilta, mutta mulla on paljon kavereita joilla saman ikäisiä lapsia ja he kaikki ovat suu auki katsoneet tuota meidän lapsen raivoamista ja todenneet, että eivät koskaan ole nähneet vastaavaa.
Lapsi siis menee aivan hysteeriseksi, häneen ei saa minkäänlaista kontaktia kun hän on vihainen.
Ei kuuntele, ei näe eikä kuule mitään.
Jatkaa vaan raivoamistaa ja inttää samoja asioita kerta toisensa jälkeen.

Tuntuu siltä, että koko kasvatus on mennyt aivan hukkaan, kun lopputulos on tuo.
Meillä on 5-vuotisneuvolalääkäri perjantaina, en tiedä pitäisikö kysyä häneltä mielipidettä tähän. Mä olen yrittänyt uskotella itselleni että tämä menee ohi, mutta ei näytä siltä. Nyt olen valmis lyömään hanskat tiskiin.

Niin paljon kun tota lasta rakastankin, mä en jaksa enää. En päivääkään.

5v neiti käy kerhossa ma-pe 9-11.30. Muutoin kotihoidossa pikkusiskon kanssa.
Ei saa sen kummempia kohtauksia, mitä nyt vaatteiden vaihtamisesta. Vaihtaa vaatteensa ainakin 4krt päivässä!
Osaa kyllä inttää ja mököttää välillä jos ei oma tahto mene läpi.
Kuulostaa kyllä teillä tosi temperamenttiselta lapselta ja kun meno on tuota rataa, voin vaan kuvitella millaiset voimavarat sulla ontäytynyt olla! :hug: Enpä voi sanoa että kyllä se siitä. Puhu siellä neuvolassa, varmasti osaavat auttaa eteenpäin. :heart:

Voi kuule, isot halit sulle...

Meillä on aivan vastaavanlainen tapaus ja mullakin alkaa keinot ja voimat loppua eikä mua enää oikeen edes kiinnosta yrittää kun mistään ei ole mitään apua...

Aamulla se alkaa.
Aamupalan aikaan hypitään ympäri taloa ja kiusataan kahta pikkusisarusta ja jos komenna millä tavalla tahansa,
suuttuu, alkaa raivota jne jne jne jne...

Sit sitä jatkuu kokopäivän.
Kaikkeen on vastaus EI, en mä halua, en mä ainaskaan,
ja koskaan ei ole ite syyllinen mihinkään
ja kun komentaa, alkaa se ainainen raivoaminen ja yrittää lyödä, potkia, itkee, kiljuu, huutaa...
Ja kokoajan härnää pienempiään oikeen semmonen rasittava virne suupielessä...

Argh.
Mutta siis tuntuu että tällä viisveellä on KAKSI ääripäätä:
Joko ihan tajuttoman kiltti
tai sit tajuttoman tuhma...

Enkä mäkään jaksais enää vaan pakkohan se on.
Vaikka oonkin kyllä jo luovuttanu monelta osin...

Eli siis en voi sua auttaa muutakuin lohduttamalla että yks toinenkin samanlainen kauhukakara on..

Nyt on vaan mun mitta niin täys et itken vaan. En voi ymmärtää että lapsi voikin viedä kaikki voimat näin täysin! Ja oon niin hton huono myöntämään et asiat on näin solmussa, tuntuu nololta ettei "pärjää" oman lapsen kanssa..
Temperamenttiä taitaa tytöllä tosiaan olla, aivan liikaa.

:'(

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Lapsi siis menee aivan hysteeriseksi, häneen ei saa minkäänlaista kontaktia kun hän on vihainen.
Jatkaa vaan raivoamistaa ja inttää samoja asioita kerta toisensa jälkeen.

Tuntuu siltä, että koko kasvatus on mennyt aivan hukkaan, kun lopputulos on tuo.
Meillä on 5-vuotisneuvolalääkäri perjantaina, en tiedä pitäisikö kysyä häneltä mielipidettä tähän. Mä olen yrittänyt uskotella itselleni että tämä menee ohi, mutta ei näytä siltä. Nyt olen valmis lyömään hanskat tiskiin.

Ouhu ihmeessä lääkärin kanssa. Onko lapsella aina ollut jotain tuonsuuntaista? Aistiyliherkkyyttä? Vaikeuksia tunteiden sääntelyssä? Lääkäriltä voisi tulla edes neuvoja siitä, miten tilannetta voisi purkaa.

Kamalan raskas tilanne sulla. Yritä kuitenkin keksiä vaikka yksi positiivinen hetki päivästä, ettet ihan mustuuteen vajoa. Ja vaikka voi olla hankalaa muistaa, niin yritä ajatella, että kiukkuisella/ilkeällä/tuhmallakin lapsella on oikeus rakkauteen ja syliin.

Meillä myös, kuten "harmaana" sanoi, kaksi ääripäätä. Joko maailman kiltein, aurinkoisin lapsi tai sitten aivan hirviö. Missä se kultainen keskitie on??
Helpottava kuulla, että muilla vastaavia tapauksia, olin melko varma että lynkataan heti.

Meillä tyttö 5,5v ja aikamoinen kiljukaula on jos suuttuu. Ja kans hysteerisiä raivareita välillä vetää, onneksi ei ihan joka päivä. Meillä ne liittyy väsymiseen, ja on sitten ihan tolkuttomia, ja räkä valuu leukaa pitkin ja hiukset pyyhkiytyy siihen (no sivuseikka joo mutta inhottavan näköstä)...

Aiheita mm nukkumaanmeno, ulosjäänti kerhon jälkeen (monesti ulkoillaan siinä puolisen tuntia jos ruoka ei ole valmista), hiustenpesu, pikkuveljen kans välillä sukset ristiin.

siis meiän 4½ v on iiiihan samanlainen! |O aloitti parikuukautta sitten päiväkodin ja meno senkun vaan yltyy kotona. raivoo, huutaa heittelee tavaroita yms... mää olen myös aivan neuvoton. mikä ihmeelisintä hän käyttäytyy vain minun kanssa näin :o kun isänsä kotona ei ole mitään ongelmaa, hänen isä vaan ei ole juuri koskaan kotona, on yrittäjä. sitten on vielä tuo 1v poika, joka sairastelee koko ajan, 6v tyttö joka tappelee 4v kanssa ja sitten on vielä 9v dysfasia tyttö. on tää meno täällä joskus ihan epätodellista :snotty: mutta siis ap:lle, luulen että kyseessä on sen vuoden valmistusvirhe ( 04 ) ainakin meillä ;)

Meilläkin huudetaan ja raivotaan, paiskotaan ovia, yritetään käydä käsiksi ja potkia. Ja tyttö täyttää huomenna 5v. Mutta rauhoittuu aika nopeasti, ja yleensä hänen raivari muuttuu lohduttomaksi itkuksi, ihan kun tyttö pelkäis omia reaktioitaan, ja sitä tunnetta, että kun oikein suututtaa. Meillä riidat sovitaan aina mahdollisimman nopeasti, ja tyttö ymmärtää, jos tekee väärin.
Mä ap puhuisin sinuna sen neuvolalääkärin kans, koska mua jäi huolettaa tää kohta sun tekstissä: "Lapsi siis menee aivan hysteeriseksi, häneen ei saa minkäänlaista kontaktia kun hän on vihainen.
Jatkaa vaan raivoamistaa ja inttää samoja asioita kerta toisensa jälkeen. "

:hug: Apua saa hakea, ja onneksi sitä on saatavilla!

Tohon ikäänkin kuuluu tollainen uhma, joka nimen omaan kohdistuu äitiin ja kenties isäänkin. Toisaalta jos käytös on aina ollut kovin raivoisia kannattaa lääkärille puhua. 5v tarkastuksessahan kiinnitetään huomiota kouluvalmiuteen ja myös käytös on samanlaista muuallakin kuin kotona, niin kenties tulevaisuudessa koulussa, joten lääkärit puuttuvat asiaan, jos on tarvetta.

Niin ja meillä ei nyt 5 vuotiaita, mutta kyllä noi pojat osaavat raivota vieläkin. Vaikea vain on näin netin välityksellä sanoa, raivoavatko samoin, vai onko lapsesi raivo "häiriintyneempää".

onko teidänkin lapsi tyttö.. luulen että suurinosa näistä kiljukauloista on tyttöjä.. niin kuin tuo meidän 3v. likka on vällillä ihan mahdoton olen kans miettiny et missä se kultainen keskitie on..

En ainakaan itse ole nähnyt vastaavaa käytöstä kuin tuttavan adhd -lapsella. Mutta voihan se olla että lapsessa ei ole mitään vikaa, sinä vaan olet liian kiltti äiti ja annat hänen raivota ilman seuraamuksia koska ajattelet sen olevan normaalia. Lapsi käyttäytyy niin huonosti kuin aikuinen antaa, vaikka mitään häiriöitä ei olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ainakaan itse ole nähnyt vastaavaa käytöstä kuin tuttavan adhd -lapsella. Mutta voihan se olla että lapsessa ei ole mitään vikaa, sinä vaan olet liian kiltti äiti ja annat hänen raivota ilman seuraamuksia koska ajattelet sen olevan normaalia. Lapsi käyttäytyy niin huonosti kuin aikuinen antaa, vaikka mitään häiriöitä ei olisikaan.

Niin, jos kotiaresti, leffakielto, kaverikielto, jäähypenkki ja tiukat keskustelut tekee minusta liian kiltin äidin niin sitten en todella tiedä miten kuuluisi käyttäytyä.
Koskaan ikinä en ole antanut raivota il,man seuraamuksia, vaan aina se johtaa asiaan jos toiseenkin.
Tänään esim ilmoitin ettei ulos mennä tänään kavereiden kanssa kun ei osata käyttäytyä. No, minuutin päästä olisi tullut tunti raivoamista täyteen, ja ton ulosmenokiellon ilmoitin noin 50min sitten. Nyt tyttö rauhoittui.

Täällä nykyisin 11-vuotiaan äiti. Poika on ihan pienestä alkaen ollut erittäin voimakastahtoinen. Tuossa 4-5 vuotiaana alkoi saada noita järkyttäviä raivareita ja käyttäytyi niinkuin ap kuvasi. Raivoamista saattoi kestää tunnista pariin. Annoin raivota omassa huoneessaan ja kävin välillä kyselemässä joko olet rauhoittunut. Sitten kun oli rauhoittunut juteltiin asiasta ja unohdettiin koko juttu. Kyllä otti koville. Mutta ei siinä auta muu kuin itse yrittää pysyä rauhallisena ja aikuisena.
Nyt kun poika on isompi niin osaa jo käsitellä tunteitaan enemmän verbaalisti, mutta kyllä meillä edelleen ovet paukkuvat välillä. Hankin muuten pojalle sellaisen nyrkkeilysäkin aikoinaan, että saa siihen purkaa kiukkuaan.
Jotkut lapset vaan ovat tempperamenttisia. Ihan "normaali" meidänkin poika muuten on.

Iso kiitos kaikille vastanneille :)
Täytyy tosiaan perjantaina puhua neuvolassa. Vaikka tämän ketjun luettuani syttyikin pieni toivonkipnä, että tämä on ikään kuuluvaa uhmaa, joka vaan tulee extrapahana tytön temperamenttisuuden vuoksi. (ja en kyllä itsekään lapsena mikään viilipytty ollut, enkä ole vieläkään.. Joten kaipa sitä saa vähän geenejäkin syyttää? :whistle: )

se on se vm. -03..meillä myös samanlainen. saa välillä semmosia tunnin kestäviä raivokohtauksia mihin ei auta mikään. tyttö on jossain ihan muualla. ekan kerran mietimme ukon kaa kutsua maanaajaa paikalle. ihan olemattomista asioista se suuttuu. eli ihan normaalilta kuulostaa teiän tyttö. :hug: =)

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Täällä nykyisin 11-vuotiaan äiti. Poika on ihan pienestä alkaen ollut erittäin voimakastahtoinen. Tuossa 4-5 vuotiaana alkoi saada noita järkyttäviä raivareita ja käyttäytyi niinkuin ap kuvasi. Raivoamista saattoi kestää tunnista pariin. Annoin raivota omassa huoneessaan ja kävin välillä kyselemässä joko olet rauhoittunut. Sitten kun oli rauhoittunut juteltiin asiasta ja unohdettiin koko juttu. Kyllä otti koville. Mutta ei siinä auta muu kuin itse yrittää pysyä rauhallisena ja aikuisena.
Nyt kun poika on isompi niin osaa jo käsitellä tunteitaan enemmän verbaalisti, mutta kyllä meillä edelleen ovet paukkuvat välillä. Hankin muuten pojalle sellaisen nyrkkeilysäkin aikoinaan, että saa siihen purkaa kiukkuaan.
Jotkut lapset vaan ovat tempperamenttisia. Ihan "normaali" meidänkin poika muuten on.

Tämä antoi ehkä eniten toivoa mulle, kiitos siis :flower:

ai niin ja tyttö ei myöskään tottele yhtään..syyttää toisia esim. kun ite rikkonu tai hukannu lelunsa. jossian vaiheessa sillä oli jopa "monsterikäsi" joka teki kaiken pahan..ite oli tietysti syytön. :whistle:

meillä on auttanu virikehoito. :D

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
ai niin ja tyttö ei myöskään tottele yhtään..syyttää toisia esim. kun ite rikkonu tai hukannu lelunsa. jossian vaiheessa sillä oli jopa "monsterikäsi" joka teki kaiken pahan..ite oli tietysti syytön. :whistle:

Ei kuulosta ihan normaalilta tuo.

Meillä tyttö neljänä päivänä viikossa kerhossa ja nyt tosiaan mietin et auttaiskohan jos veisin muutaman päivän viikossa päiväkotiin, ihan siis tyyliin kuudeksi tunniksi kerrallaan..

Huoh.Miten voikaan olla näin helpottavaa kuulla, että muillakin on näitä temperamenttihirviöitä! :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:

Mun mielestä kuulostaa siltä, että HelloShittyn tytöllä on hiton vilkas mielikuvitus.

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:

no siis tuo monsterikäsi oli käytössä kun tyttö oli 3-4v joten kyllä se ihan normaalia on.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Meillä tyttö neljänä päivänä viikossa kerhossa ja nyt tosiaan mietin et auttaiskohan jos veisin muutaman päivän viikossa päiväkotiin, ihan siis tyyliin kuudeksi tunniksi kerrallaan..

Huoh.Miten voikaan olla näin helpottavaa kuulla, että muillakin on näitä temperamenttihirviöitä! :xmas:

mun tyttö on hoidossa joka päivä 4h ja sekin auttaa jo. saa ite hengädystauko ja tyttö ei oo niin villi kun tulee kotiin. oon myös huomannu että kun on noin villi ja temperamenttinen lapsi niin rutiinit ovat a ja o. sitä ei ollu pidätty yhtä paljon kiinni kotona. nyt meillä on selvä päiväsuunnitelma ja se on auttanu. tosin ne raivokohtaukset tulee silti mutta oon miettiny että se on tytön tapa puhdistaa ilmaa.

pahinta on kun toi 5v ja 2v alkaa riidellä. molemmat ovat ku 2 pässii. :kieh:

Yhteistyössä