Minua on huijattu! Maailmanlaajuinen salaliitto!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerronpa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja koloppa:
Edellisellä "tavisäidillä" on siis kolmoset ??!
onnea vaan !

No eihän se varmana onnistukaan kolmen vauvan kanssa,
itselläkin oli kyllä kaksosten kanssa tekemistä tuossa hommassa ....

??? Siis kolme lasta...??? Köllin aamulla kaikkien kolmen kanssa sängyssä, viimeinen on vielä vaipassa (ja toisellakin yövaippa...) Millä logiikalla heistä kolmoset saisi, en tiedä. Mutta vaikka yhtäkin lähtee pissattamaan, niin aamuhetki on rikottu...

Onhan tuo aika koominen tuo otsikko ;) maailmanlaajuinen salaliitto... ketään ei varmaankaan vähempää voisi kiinnostaa vauvan pissatus noin niinkun maailmalaajuisesti. Ja vielä salaliitto ;) kyllähän se kotiäidin maailma kutistuu, mutta tämä kyllä sai aikaan suuren naurun remakan...

^Hienoa että pipo ei kiristä (vaikka tekstistä voisi kyllä päätellä toisinkin...)

Tämä on äitien Huumoria :) Sille pitääkin ymmärtää nauraa! Itse sisältö on ihan oikeaa asiaa.

Jospa meilläkin joululoman aikana...

Alkuperäinen kirjoittaja Potan viereltä:
"Ei kukaan tässä ole sanonut mitään sinne päinkään, että se on laiska ja saamaton joka ei potata pientä."

Alkuperäinen kirjoittaja tavisäiti touhuilee:
Hohhoijaa. Olen varmaan laiska ja saamaton äiti, mutta olen odottanut kaikkien kolmen lapseni kohdalla, että ne alkaa itse puhua potalle menosta ja sitten mennään! En todellakaan ehdi enkä jaksa seurata niiden silmänliikkeitä ja työntää pottaa alle silloin, kun silmä välkkää siihen malliin, että kohta pisuttaa. Meillä on muutakin elämää: kolme lasta, yritys, 2 koiraa ja kissaa. Seuraa siinä sitten vielä jotain ihme merkkejä.... Kaksi ensimmäistä on ainakin päässeet pois vaipoista kolmeen ikävuoteen mennessä ja se riittää minulle vallan mainioisti. Enkä koe, että minua olisi huijattu millään tavoin, ei maalimanlaajuisesti eikä kansallisestikaan.

Tässä kyllä sanotaan...

Tavisäiti puhuu itsestään, ja keksi sen itse. Kukaan ei ollut täällä tuominnut vaippaa suosivia. Kiusallista, että potattajia ja esimerkiksi kestovaippailijoita jostain syystä pidetään aina pätijöinä, jotka pitävät toisia itseään huonompina. Vaikkeivät pukahtaisikaan siihen suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja No kiva että kerroit:
mutta mistä helvetistä noin dramaattinen otsikko....?

No siitä, kun minulle oli uskoteltu, ettei pientä VOI eikä SAA opettaa potalle. Olisinpa tiennyt tästä, olisin kokeillut jo esikoisella. Ja uskon, että olisi ollut helpompaa hänenkin kanssaan!

Alkuperäinen kirjoittaja maailmanlaajuinen salaliittoko?:
Onhan tuo aika koominen tuo otsikko ;) maailmanlaajuinen salaliitto... ketään ei varmaankaan vähempää voisi kiinnostaa vauvan pissatus noin niinkun maailmalaajuisesti. Ja vielä salaliitto ;) kyllähän se kotiäidin maailma kutistuu, mutta tämä kyllä sai aikaan suuren naurun remakan...

Pienoinen kärjistys, jotta houkuteltaisiin lukijoita kirjoitukselleni;) Ei kai kukaan oikeasti ottanut sitä ihan tosissaan...? Muuten noin niinkun maailmanlaajuisesti, enemmän sitä vauvoja pissatetaan kuin pidetään passiivisesti vaipoissa. Tosin ei siitä mitään meteliä pidetä, eikä ajatella että nytpäs me kannatamme tällaista metodia, kun se on yhtä normaalia kuin vauvojen syöttäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja tavisäiti touhuilee taas:
Joo, näinhän se on, että kukin tyylillään. Minusta on vain ollut ihana vain kölliä esim. aamulla sängyssä lasten kanssa eikä pompata ylös, kun näyttää pisu olevan tulossa. Tai joskus jopa kakka! Sitten pikkuhiljaa vääntäydytään ylös ja peseskellään. Ihana aamuhetki vain katkeaisi, jos yksi kolmesta käytäisiin välillä pesemässä... On hyvin kaukana minun ajatusmaailmasta tuo ilmeiden tarkkailu siinä mielessä, että jaksaisin, ehtisin tai pystyisin heti säntäämään hakemaan pottaa tai pytyttämään. Mutta onneksi jotkut ovat löytäneet tuon ilon ja sen suon heille! Ja jatkan itse samalla tyylillä kuin ennenkin...

Meilläkin köllitään rauhassa aamuisin, pidetään nääs pottaa sängyn vieressä:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Joo, näinhän se on, että kukin tyylillään. Minusta on vain ollut ihana vain kölliä esim. aamulla sängyssä lasten kanssa eikä pompata ylös, kun näyttää pisu olevan tulossa. Tai joskus jopa kakka! Sitten pikkuhiljaa vääntäydytään ylös ja peseskellään. Ihana aamuhetki vain katkeaisi, jos yksi kolmesta käytäisiin välillä pesemässä... On hyvin kaukana minun ajatusmaailmasta tuo ilmeiden tarkkailu siinä mielessä, että jaksaisin, ehtisin tai pystyisin heti säntäämään hakemaan pottaa tai pytyttämään. Mutta onneksi jotkut ovat löytäneet tuon ilon ja sen suon heille! Ja jatkan itse samalla tyylillä kuin ennenkin...

Hm, potta sängyn vieressä ja sieltä sitten kakkapyllyllä takaisin sänkyyn vai miten...?

No siitä, kun minulle oli uskoteltu, ettei pientä VOI eikä SAA opettaa potalle. Olisinpa tiennyt tästä, olisin kokeillut jo esikoisella. Ja uskon, että olisi ollut helpompaa hänenkin kanssaan!

Psykoanalyyttisessä teorianmuodostuksessa lapsen anaalivaihe sijoittuu jonnekin ikävuosien 2-3 tienoille. Silloin lapsi oppii tietoisesti kontrolloimaan omaa rakkoaan ja peräaukkoaan. Ainakin näin oli ennen, en sitten tiedä, miten on noilla vaipattomilla lapsilla. Suurena vapautuksena pidettiin aiemmin vaippojen tuloa, sillä se vapautti vanhemmat kontrolloivasta ja usein ankarasta lasten siisteyskasvatuksesta. Ajateltiin, että lapsi vapautui. En tiedä sitten, miten tämä uusi systeemi istuu yhteen näiden näkemysten kanssa ja onko tarpeenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja oula:

Hm, potta sängyn vieressä ja sieltä sitten kakkapyllyllä takaisin sänkyyn vai miten...?

Ei kun ollaan siitä onnellisessa asemassa, ettei kakka tule aamuisin:)

Alkuperäinen kirjoittaja yksi näkökulma:

Psykoanalyyttisessä teorianmuodostuksessa lapsen anaalivaihe sijoittuu jonnekin ikävuosien 2-3 tienoille. Silloin lapsi oppii tietoisesti kontrolloimaan omaa rakkoaan ja peräaukkoaan. Ainakin näin oli ennen, en sitten tiedä, miten on noilla vaipattomilla lapsilla. Suurena vapautuksena pidettiin aiemmin vaippojen tuloa, sillä se vapautti vanhemmat kontrolloivasta ja usein ankarasta lasten siisteyskasvatuksesta. Ajateltiin, että lapsi vapautui. En tiedä sitten, miten tämä uusi systeemi istuu yhteen näiden näkemysten kanssa ja onko tarpeenkaan.

Teorioitahan on... Tuo alussa mainitsemani keskustelupalsta on täynnä äitejä, jotka ovat valmiit vannomaan, että heidän alle yksivuotiaansa pystyy pidättämään ja osaa tietoisesti tehdä kakan/pissan pottaan. Kuten tarinassani kerroin, minäkin huomasin vähän yli puolivuotiaan tietoisesti pinnistelevän lavuaarilla.

Joku siellä joskus arveli, että lapsella on siinäkin asiassa varmaan useita herkkyyskausia.

Mieluummin tietysti käytettäköön vaippoja vaikka nelivuotiaaksi kuin palattaisiin kontrolloivaan ja ankaraan siisteyskasvatukseen, mutta muitakin vaihtoehtoja on!

Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
vai muka 730 vaipan säästö vuodessa? vaihdatko oikeasti vauvalta vaipan ihan jokaisen lirun jälkeen? itse en kyllä niin tee. mutta huono äitihän olenkin, kun käytän vauvalla niitä vaippoja.

Nyt lopettakaa tuo huonoista äideistä puhuminen. Täällä ei ole kukaan maininnut huonoista äideistä kuin juuri vaippojen käyttäjät. (Käytetään muuten meilläkin vaippoja...) Alussa nimenomaan kirjoitin, etten tarkoita, että kaikkien pitäisi tähän ruveta, vaan että tällaisesta vaihtoehdosta vain tiedettäisiin, jos ketä sattuu kiinnostamaan.

Okei, en kyllä vaihda, mutta sanotaan sitten 365 vaippaa vuodessa:)

Niinkuin vanha kansa sanoo: "Aa tuti lulla, anna pissan tulla...."

VVV:ssä lapselle annetaan vapaus tehdä tarpeensa muualle kuin vaippaan, kun hän sitä pyytää (mielestäni aikuisten vapaus tässä asiassa on toissijainen asia). Vauvaa ei voi pakottaa tekemään tarpeitaan, hänelle annetaan siihen tilaisuus. (Puristaako sitä vauvaa pitää että kakka irtois...) Kun asia on vauvasta asti tuttu, niin pottailu tulee kuin itsestään. Vanhemmalle ja lapselle on muodostunut asiasta yhteinen kieli ja ymmärrys. Mielestäni vvv ja pidätyskyky on kaksi ihan eri asiaa. Lapsi osaa todellakin ilmaista milloin rakko/suoli on täyttynyt siihen pisteeseen että sen voisi tyhjätä. Pidättäminen onnistuu sitten kun lihaksisto on siihen kypsä, oli ikä mikä hyvänsä.

Tämä ei ole mikään kilpajuoksu, että pitäisi olla kuiva ennen muita. Harmi, kun tästäkin mukavasta asiasta tehdään -ismi, kuten kestovaipoistakin.

Freud keksi paljon hyvää ja kaunista,ja paljon hassua ja dramaattista... Enää ei Freudin kehitysopillisia teorioita opetella kuin kuriositeettina ja kaikki psykologia ei enää keskity pippeleihin :-D

Lapsen tietoinen kontrolli ei ehkä kehity ennen ensimmäistä ikävuotta, eikä todennäköisestikään (en ole lääkäri niin en tiedä tuolta kannalta), mutta lapsi viestii jo kohdussa. Varmaa on, että hän viestii ruumiintoiminnoistaan eleillä heti vastasyntyneenä.

Tässä VVV:ssä ei ole mitään velvoittavaa lasta kohtaan. Käsittääkseni lapsen viestejä opetellaan tulkitsemaan ja siten toimimaan lapsen ajassa. Onhan hieno vapautus lapselle, jos hänen tarpeisiinsa voitaisiin heti vastata, eikä vasta sitten kun kuuluva itku tulee kun tarpeet alkavat haitata vaipassa sietokyvyn rajalle...

Kaikkien ei tarvitse tehdä näin, mutta ei siinä myöskään mitään tuomittavaa ole. Itse en ole lasteni kohdalla tätä kokeillut, vaikka nyt kyllä kiinnostaa. Äitiyteen kuuluu niin paljon asioita, että kenenkään ei ole syytä soimata itseään siitä että ei jaksa tähän perehtyä. Hattua voisi kyllä nostaa niille, jotka viitsivät.

pottailevat pikkuvauvat eivät siis osaa itse tietoisesti haluta potalle, mutta heillä on nopeasti oppivia ja ylettömän tarkkaavaisia äitejä, joten homma toimii kuitenkin ja äidit ovat ylpeitä "osaavaisista" vauvoistaan :).

Alkuperäinen kirjoittaja yhteenveto?:
pottailevat pikkuvauvat eivät siis osaa itse tietoisesti haluta potalle, mutta heillä on nopeasti oppivia ja ylettömän tarkkaavaisia äitejä, joten homma toimii kuitenkin ja äidit ovat ylpeitä "osaavaisista" vauvoistaan :).

Tuon keksit kyllä itse. Tässähän on koko ajan jauhettu niistä vauvan viesteistä ja siitä, että vauvat todella osaavat haluta potalle. Ja jotka eivät ole viestejä seuranneet, ovat potattaneet milloin ehtineet, ihan totuttaakseen vauvan pottaan pienestä asti. Edelleenkään, vvv ei ole vaipattomuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja sesama:
niin ei meillä ole mitään muuta elämää kuin tuijottaa jotain ihme merkkejä vauvan naamassa. Mitäs sitä muuta näin äitiysvapaalla ;)

Ahaa, nyt ymmärrän, miksi jokin aika sitten ensimmäisen lapsensa saanut tuttavani ei saa hetkeksikään silmiään irti pienokaisesta. Ilmeisesti myös korvat herkistyvät, sillä jokainen lapsen äännähdys menee muiden keskustelujen edelle. :D

Elkääs nälvikö:lle, niin keksinkin itse yhteenvetoni, sillä juuri tuoltahan tämä asia meistä tyhmistä asiaan perhetymättömistä vaikuttaa ;). Eihän tuo varhainen pottailu ole lapsen oppimista, vaan nimenomaan äidin oppimista ja ylpeilyn aihe.

Täti 31 v. kiitos aamun parhaista nauruista xD!

Alkuperäinen kirjoittaja psyk.op.:

Freud keksi paljon hyvää ja kaunista,ja paljon hassua ja dramaattista... Enää ei Freudin kehitysopillisia teorioita opetella kuin kuriositeettina ja kaikki psykologia ei enää keskity pippeleihin :-D

Lapsen tietoinen kontrolli ei ehkä kehity ennen ensimmäistä ikävuotta, eikä todennäköisestikään (en ole lääkäri niin en tiedä tuolta kannalta), mutta lapsi viestii jo kohdussa. Varmaa on, että hän viestii ruumiintoiminnoistaan eleillä heti vastasyntyneenä.

Tässä VVV:ssä ei ole mitään velvoittavaa lasta kohtaan. Käsittääkseni lapsen viestejä opetellaan tulkitsemaan ja siten toimimaan lapsen ajassa. Onhan hieno vapautus lapselle, jos hänen tarpeisiinsa voitaisiin heti vastata, eikä vasta sitten kun kuuluva itku tulee kun tarpeet alkavat haitata vaipassa sietokyvyn rajalle...

Kaikkien ei tarvitse tehdä näin, mutta ei siinä myöskään mitään tuomittavaa ole. Itse en ole lasteni kohdalla tätä kokeillut, vaikka nyt kyllä kiinnostaa. Äitiyteen kuuluu niin paljon asioita, että kenenkään ei ole syytä soimata itseään siitä että ei jaksa tähän perehtyä. Hattua voisi kyllä nostaa niille, jotka viitsivät.

Kyllä hyvin monet nykyisestkin kehitysteoreettiset näkemykset nojaavat nimenomaan psykoanalyyttiseen teorianmuodostukseen, jota edustavat monet muutkin kuin Freud. Hänellä on paljon seuraajia myös nykyisin. Esimerkiksi suurin osa nykyisin paljon käytetystä vauvahavainnoinnista perustuu psykoanalyyttiseen teoriaan.

Pointtini oli vain tuoda yksi näkökulma tähän keskusteluun. Itse harrastin tuota vv:tä ihan mielenkiinnosta ja eräänlaisena empiirisenä kotitekoisena testinä ennen lapsen hoitoon viemistä. Aika kivasti opin mielestäni havainnoimaan hänen viestejään. Se vaatii todellakin äidiltä aikaa ja paneutumista ja mielestäni tuolla alhaalla vedetty johtopäätös on aika oikeaan osuva väittäessään, että kyseessäo nimenomaan äidin oppiminen, ei niinkään vauvan. Lapsemme meni päivähoitoon yksi vuotta täytettyään eikä vaipattomuus siellä luonnollisestikaan ollut enää mahdollista. Asia ei minua sen kummemmin haittaa, tilanteiden mukaan mennään.

Itse vain mietin vaipattomuutta harrastaessani, että pyrinkö nyt "opettamaan" vauvaa kontrolloimaan jotain sellaista, johon hänellä ei vielä ole fyysisiä valmiuksia eli tiedostamaan oman rakon tai anaalialuuen toimintaa. Tästä kai lähtee se puhe siitä, että liian aikainen potalle opettaminen olisi lapselle traumaattista - häneltä siis vaadittaisiin jotain sellaista, mihin hänellä ei vielä ole fysiologista valmiutta. Sama kuin kävellyttäisi 4-5 kk ikäistä lasta. En tiedä, miten on, mutta tällainen ajatus kävi mielessä. Toisaalta, maalaisjärjellä, tuskin vauva siitä kärsii, jos hän rypistää kasvojaan pissatessaan ja äiti samassa nostaa hänet pesualtaan päälle tai potalle... Onko sitten kyseessä vauvan oppinen, minusta ei...

Alkuperäinen kirjoittaja vielä taas ja kerran:
Pointtini oli vain tuoda yksi näkökulma tähän keskusteluun. Itse harrastin tuota vv:tä ihan mielenkiinnosta ja eräänlaisena empiirisenä kotitekoisena testinä ennen lapsen hoitoon viemistä. Aika kivasti opin mielestäni havainnoimaan hänen viestejään. Se vaatii todellakin äidiltä aikaa ja paneutumista ja mielestäni tuolla alhaalla vedetty johtopäätös on aika oikeaan osuva väittäessään, että kyseessäo nimenomaan äidin oppiminen, ei niinkään vauvan.

Itse vain mietin vaipattomuutta harrastaessani, että pyrinkö nyt "opettamaan" vauvaa kontrolloimaan jotain sellaista, johon hänellä ei vielä ole fyysisiä valmiuksia eli tiedostamaan oman rakon tai anaalialuuen toimintaa. Tästä kai lähtee se puhe siitä, että liian aikainen potalle opettaminen olisi lapselle traumaattista - häneltä siis vaadittaisiin jotain sellaista, mihin hänellä ei vielä ole fysiologista valmiutta. Sama kuin kävellyttäisi 4-5 kk ikäistä lasta. En tiedä, miten on, mutta tällainen ajatus kävi mielessä. Toisaalta, maalaisjärjellä, tuskin vauva siitä kärsii, jos hän rypistää kasvojaan pissatessaan ja äiti samassa nostaa hänet pesualtaan päälle tai potalle... Onko sitten kyseessä vauvan oppinen, minusta ei...

Ah niinhän se oikeastaan onkin, vauvahan OSAA homman, ei hänen tarvitse opetella... Siis osaa ilmaista luonnostaan, milloin pitää päästä potalle. Tosiaan pitää äidin sitten paneutua siihen. Anteeksi myös "yhteenveto?". Korjaisin vain vielä, että eivät äidit sitä harrasta ylpeilläkseen... Minä en edes kehtaa kertoa kenellekään meidän vauvan pottaharjoittelusta, pelkään että luulevat brassailevan.

Se vaan, että kuka uskoo. Tosissaan! Nekö psykoanalyytikot oli lapsen kehityksen asiantuntijoita, näkis vaan. Ja meillä myös on lapset osanneet käydä potalla kovin pienestä alkaen, että ainakin sen verran voin sanoa teoriasta vs. käytäntö...

Nimimerkille "vielä taas ja taas kerran"_ Psykoanalyysi on yhä keskeinen (tiedostamattoman tutkiminen), mutta Freudin kehitysopillinen teoria eli psykoseksuaalinen teoria ei ole enää nykykäsitysten suuntainen.

Totta on, että monet kehitysteoriat ovat vain sinne päin. Esim Erikson perusti omat teoriansa vain omien lastensa tarkkailulle. Jokainen meistä äideistä tietää, miten yksilöllisiä lapset ovat... Freudin on todettu osaksi keksineen potilaskertomuksia vahvistaakseen omia pyrkimyksiään ja luodakseen näennäistä tukea teorioilleen ;)

Hei te "olen-nyt-sitten-tietysti-huono-äiti"-äidit! Jos ette tykkää että äitejä leimataan sen perustella käyttävätkö he vauvojaan potalla ... Niin älkää tekään leimatko vauvan pissattajia ylimielisiksi ylpistelijöiksi!

Yhteistyössä