Minun rahat, miehen rahat (taas...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuikituntematon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pitäisikö?:
Etkö sä oikeasti näe eroa siinä tilanteessa, että tienaava puoliso pistää ei-tienaavan maksamaan kaikkien ruoat kuin mitä itse kerrot, että sinä tienaavana et osaa pitää rahapussistasi kiinni vaan puolisosi tuhlaa sinun tilisi?

Tilannehan on pohjimmiltaan kuitenkin ihan sama? Minä saisin mielestänne päättää täysin omasta rahapussistani? Mutta apn mies sitten taas ei? Hänen kuuluu maksaa kaikki mitä ap vaatii?

exra hommia? sillonkun mies on kotona niin sie menisit töihin. meillä on niin ja toimii hyvin. ja olen tienannutkin ihan hyvin. ei kodinhoidontuki riitäisi kuin just ja just miun laskuihin. ei sillä enää ruokaa makseta. kirjoitit että miehesi maksaa vuokran entä sähkö/vesi? miksi miehesi ei osallstu lapsen vaatekuluihin? onhan se lapsi hänenkin? ottaako miehesi huomioon että kotonaollessasi sinä teet kotityöt? vai onko tellä näin? teeppä niin että laita omat ruokasi omalle puolelle jääkaappia ja nimeä ne... ja kun teet ruokaa niin sano että se on vain sinulle ja lapselle tehköön ite pöperönsä... nilkki!!! että itseppä halusi tälläisen järjestelyn. ei sinulla ole pikkutuloilla vara elättää työssäkäyvää miestä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se prkl että aikuiset miehet täällä valittaa kun pitää peräti omasta vaimosta ja lapsesta huolehtia eikä voi vain tuhlata rahojaan miten haluaa. Kasva aikuiseksi!

Ennen kuin alat enemmän kiehumaan? Niin lue tuosta edes pääkohdat niin tiedät missä mennään?

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1145525,75

Että kuka huolehtii ja kuka tuhlaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Ei ole. Hän teki sopimuksen, jonka mies epäreilusti muutti kesken matkan ja jätti hänet köyhään elämään. Ja ap sentään harkitsee eroa, toisin kuin sinä joka itket akkojen keskustelupalstalla ja haet hyväksyntää uhrautumisellesi.

Tossukka se on, kun meni ja suostui tuommoiseen sopimukseen. Mutta mihin "uhrautumiseen" minä olen hakemassa nyt hyväksyntää?

Mutta eipä siinä mitään, jos täällä "akkojen keskustelupalstalla" ei kaivata meitä miehiä, niin eihän täällä minunkaan mikään pakko ole olla. Tarvii varmaan siirtyä keskustelemaan nyrkillä, niin on kaikille osapuolille parempi - vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Ei ole. Hän teki sopimuksen, jonka mies epäreilusti muutti kesken matkan ja jätti hänet köyhään elämään. Ja ap sentään harkitsee eroa, toisin kuin sinä joka itket akkojen keskustelupalstalla ja haet hyväksyntää uhrautumisellesi.

Tossukka se on, kun meni ja suostui tuommoiseen sopimukseen. Mutta mihin "uhrautumiseen" minä olen hakemassa nyt hyväksyntää?

Mutta eipä siinä mitään, jos täällä "akkojen keskustelupalstalla" ei kaivata meitä miehiä, niin eihän täällä minunkaan mikään pakko ole olla. Tarvii varmaan siirtyä keskustelemaan nyrkillä, niin on kaikille osapuolille parempi - vai?

Samaa kohtelua saa naisetki ku miehetki. Tässä se nyt pistää enemmän silmään kun oot mies.

Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Etkö sä oikeasti näe eroa siinä tilanteessa, että tienaava puoliso pistää ei-tienaavan maksamaan kaikkien ruoat kuin mitä itse kerrot, että sinä tienaavana et osaa pitää rahapussistasi kiinni vaan puolisosi tuhlaa sinun tilisi?

Tilannehan on pohjimmiltaan kuitenkin ihan sama? Minä saisin mielestänne päättää täysin omasta rahapussistani? Mutta apn mies sitten taas ei? Hänen kuuluu maksaa kaikki mitä ap vaatii?

Eli et näe eroa. Pointti on se, että kun ap:n puoliso lupaa ensin toista ja sitten sulkee lompakkonsa kun toisen tulot ovat n. 300 euroa kuukaudessa ja vaatii ap:tä vielä maksamaan hänenkin ruokakulunsa (ja kaikki lapsen kulut), niin se ei ole ok. Sinä olet siellä toisella seinällä, että annat kaikki tienaamasi rahat vaimollesi vastentahtoisesti ja painat lisää töitä mukisematta. Te olette ap:n kanssa täysin eri tilanteissa ja kummallekin teille tekisi hyvää käydä keskustelu puolisoittenne kanssa siitä mikä on perheen yhteinen hyvä ja miten siihen kumpikin osallistuu. Jos sopua ei synny, niin todellakin se ero on hyvä vaihtoehto. Sinulla sopeutuminen on mennyt liian pitkälle ja sinusta on tullut vässykkä. Ap:n puoliso taas on tyranni. Etkö todellakaan näe eroa näissä asioissa? Ymmärrätkö, että teidän kummankin tulisi löytää asioiden keskitie, jotta asia toimisi?

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:

Samaa kohtelua saa naisetki ku miehetki. Tässä se nyt pistää enemmän silmään kun oot mies.

Jotenkin tulee joskus sellainen olo, että tuon takia olen vapaata riistaa.

On se prkl että aikuiset miehet täällä valittaa kun pitää peräti omasta vaimosta ja lapsesta huolehtia eikä voi vain tuhlata rahojaan miten haluaa. Kasva aikuiseksi!

Ennen kuin alat enemmän kiehumaan? Niin lue tuosta edes pääkohdat niin tiedät missä mennään?

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1145525,75

Että kuka huolehtii ja kuka tuhlaa?

Sori, mä en ala lukemaan aiempia ketjuja, jotta tuntisin sinut paremmin. Jos haluat keskustella tästä aiheesta, niin voit ihan näpytellä näppikselle sanottavasi.

Mitä tarkoitat sillä että suostui sopimukseen? Luitko ollenkaan tuota ensimmäistä ap:n viestiä? Hän suostui alkuperäiseen sopimukseen, jota mies muutti sitten omin päin.

Tämä uhrautuminen oli varmaan minulle. Veikkaan. Sen verran tullut lunta tupaan...

Miehiä ei kaivata varmaankaan. Olen osallistunut useampaan keskusteluun joissa on käsitelty tätä minulle "arkaa" aihetta eli perheen sisäistä tulonjakoa. Se ihmetyttää että yhä edelleen suurimmalla osalla on tuo "mies maksaa" ajattelu. Näinä tasa-arvon aikoina?

Ja mitä taas eroamiseen tulee. Niin jos tietäisin että saisin lapset haltuuni niin eroaisin heti! Lasten ja oma taloudellinen tilanne paranisi merkittävästi. Mutta kun suomalaisessa systeemissä lapset tuntuvat 99% päätyvän äidille. Niin minä olisin edelleen maksumies ja lasten taloudellinen tilanne heikkenisi jos siinä tilanteessa edes pientä oikeudenmukaisuutta maksujen suhteen noudatettaisiin. Minä käytännössä maksaisin tulevan ex-vaimon tuhlailun edelleen.

Herra100 voisi käyttää kaiken tuon energiansa vaimonsa kanssa keskustelemiseen ja asioiden selvittämiseen. Kuinka paljon silläkin on mennyt aikaa täällä marmattamiseen?

Sori, mä en ala lukemaan aiempia ketjuja, jotta tuntisin sinut paremmin. Jos haluat keskustella tästä aiheesta, niin voit ihan näpytellä näppikselle sanottavasi.

Yleisön pyynnöstä... Onneksi cutandpaste toimii...

Lukekaas nuo ketjut jos haluatte tietää enemmnä tilanteestani. Toisen ketjun "avaukseni" olen kopioinut tähän alle. Mutta kyllä kun tilanne huomioidaan niin minä olisin aika lailla katkera jos minulle määrättäisiin tuollaiset elatusmaksut. ukekaa ensin nuo jutut ja kivittäkää minut sitten jos haluatte. Mutta olisin silti katkera.Ja olisiko se lapsen etu. Kävi vain mielessä että tämänkään ketjun aloittaja ei välttämättä ole kertonut kaikkea mutta haluaa silti "riittävästi" rahaa exältä ja perusteena on tietysti lapsen eu. Ja koska äiti on ÄITI niin hän tietää parhaiten lapsen edun. Mutta älkää tällaisen katkeran miehen puheista välittäkö, eihän tällainen voi tajuta sitä että ÄITI ajattelee aina vain ja ainoastaan lapsen etua.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1141985

Hieman miesnäkökulmaa ja erilaista näkökulmaa keskusteluun. Tosin todennäköisesti leimaudun vielä pahemmaksi urpoksi kuin APn mies mutta ei voi mitään. Kerron vain miten myös voi käydä ja saatte sitten arvostella onko se reilua eli ei. Kaikki alkoi jo yli 17 vuotta sitten kun jonkun aikaa seurusteltuamme muutimme yhteen. Ensiksi vuokralle omaan yhteiseen vuokra-asuntoon. Mielestäni vähän liian kalliiseen asuntoon mutta ajattelin että jos hän sellaiseen haluaa niin kaipa hänellä on varaa sitten maksaa puolet vuokrasta. Ja heti meni pieleen. Jonkun ajan kuluttua kävi ilmi että hän oli opiskeluaikanaan viettänyt niinsanotusti täyttä elämää ja käytännössä lähes koko hänen palkkansa meni opintolainojen korkoihin ja lyhennyksiin. Opintolainoja oli noin 4 kertaa enemmän kuin minulla vaikka minä olin opiskellut pitempään. Että eletty oli. Mutta vähän ajan päästä kun lainojen lyhennykset alkoivat ja korot olivat korkealla niin minä maksoin "kaiken" eli vuokran, auton, matkat, ruoat, hänen vaatteensa ja runsaan määrän hänen ns heräteostoksiaan. Joita riitti. Tingin omista menoistani varsin paljon että sain rahat riittämään. Käytännössä minulla ei ollut omia menoja, ei harrastuksia ei mitään puhumattakaan että olisin voinut haaveilla jostakin. Siinä vaiheessa olisi hälytyskellojen jo pitänyt alkaa soida ja olisi pitänyt nostaa kytkintä. Mutta ei, jostakin syystä pidin hänestä kuitenkin. Sitten mentiin naimisiin ja ostettiin oma asunto. Ja tulonjako ja menonjako oli edelleen että hän huolehti omat lainansa ja ehkä jotain pientä ja minä sitten "loput". Jossakin vaiheessa yritin tehdä sellaisen systeemin että jaoimme laskut että minulle sinulle jne. Mutta ei toiminut. Kun hänellä palkkapäivän jälkeen oli rahaa niin sitä sitten oli ja se sitten meni. Nopeasti, melkein mihin tahansa. Aina piti jotakin ostaa. Kun sitten sovitut laskut piti maksaa niin rahaa ei löytynytkään. Mistään. Kaikki mennyt. Opin pian siihen että minun täytyi aina yrittää säästää ja varautua vaikka mihin. Aina varuillani ja varpaisillani. Tein kahta työtäkin että olisin saanut rahat riittämään ja itsellenikin jotain mutta hyvin usein kävi niin että kun kuvittelin että olin saanu vähän jotain säästettyä niin eikös vain puolisoni ollut ostanut jotakin ja minulla ei ollutkaan yhtään rahaa. No, lapsiakin sitä sitten tuli, kaikkiaan kolme. Hän halusi lapsiaan hoitaa kotona ja näin tehtiin. Tässä tilanteessa siis maksoin kaiken elämisen, lasten kulut jne kaikki. Hän maksoi lapsilisillä jne saamillaan tuloilla omaa opintolainaansa. No, se opintolaina onneksi loppui aikanaan ja kun rahaa oli enemmän niin hän halusi jäädä lasten kanssa kotiin. Ja jäikin. Maksumiehen osani siis jatkui. Tietysti hän hoiti lapset ja kodin mutta kyllä tuollaiset puskista tulleet pikahankinnat vähän ottivat nuppiin. Otetaan vaikka esimerkkinä niin vähintään kerran vuodessa koko taloon piti ostaa uudet verhot. Ja paljon sellaista tavaraa jonka minä luokittelen osastoon tarpeetonta tavaraa. Minä yritin säästää omistani edelleen mutta kaikki raha meni. No, sitten hän halusi töihin. Valitettavasti vain sopiva työpaikka oli kovasti kaukana. Mutta siihen hän halusi. Koska matka on pitkä niin piti tietysti olla hyvä auto alla. En kehtaa edes sanoa kuinka hyvä mutta hyvä. Tuon tasoinen jolla minä olin ajanut vuosikaudet parhaimmillaan 30.000 kilometriä vuodessa öin ja päivin työn merkeissä ei kelvannut. Parempi piti olla. Hirveetä syyllistämistä että minä haluan hänen kuolevan huonossa autossa maantiellä työmatkalla. Eli hän sitten sai autonsa. Valitettavasti kun hänen palkkansa on mikä on niin se vain johti tilanteeseen jossa lähes koko hänen palkkansa menee työssäkäynnin kustannuksiin. Maksimissaan 200 euroa jää kun vähennetään autolaina + auton kulut + polttoaineet + muut välttämättömät kuten ruoka työpäivinä. Jos lasketaan vaatteet, meikit yms ("Pitäähän töissä olla hyvän näköinen!") niin lopputulos on noin nolla. Lasten elatukseen ei jää mitään eli hän ei siten siihen osallistu. Paitsi lapsilisillä mutta nekin hän laskee omaksi tulokseen ja käyttää niitä sen mukaan. Hän on nyt olla töissä noin puolitoista vuotta. Ja koska hän käy töissä niin hänhän saa omalla palkallaan ostaa mitä haluaa. Ja ostettu onkin. Mistään ei koskaan keskustella että tarvitaanko tai ostetaanko, hän vain ostaa. Ja luottokorttejahan pitää olla. Ja useampi niitä onkin. Mutta puolentoista vuoden jälkeen tilanne on se että hänellä on lähes kaikki luottokortit limiitissä, lisäksi on tililuottoja ja muuta. Yhteensä vähintään 5000 mutta taitaa olla yli 6000 euroa. Niin että kohta ollaan taas siinä mistä aloitettiin kun maksoin hänen opintolainansa. Kun eihän hän pysty käteen jäävillä max 200 eurolla noita maksamaan. Mutta mitä sanotte, onko reilua ja kohtuullista?

Vielä vähän jos tuli vähän väärää tietoa. Siis puolisoni hoitaa ostamiset jne mutta kyllä se olen minä joka maksan lasten vaatteet, ruoat, pyörät, harrastukset jne kaiken mahdollisen. Asunnon, autot, huollot, kodinkoneet jne jne. Mahdolliset lomamatkat ja muut. Lapsilistä tietty osa menee lapsillekin asti joskus onneksi. Mutta kyllä se tietty kun itselle ei kohtalaisesta palkasta yhtään mitään käteen jää ja sitten puoliso voi esimerkiksi ihan ilman mitään laittaa 100 euroa siihen että lähtee ystävien kanssa teatteriin jne jne. Joskus toivoisi että minullakin olisi mahdollisuus mutta ei. Valitettavan usein käy niin että palkkani on laitettu menemään jo ennen palkkapäivää. Mitään sananvaltaa minulla ei ole siihen mihin rahat käytetään jos puoliso jotakin haluaa. Tai yleensä ostaa jotakin ilman mitään sen kummempia. Tässä vielä erona sellainen että minä olen melko köyhistä oloista ja tyydyn aika vaativattomaankin. Mutta vaimon mielestä vähän karrikoiden "salaatti ei ole mitään ilman mustia oliiveja". Vähän karrikoiden mutta kuvastaa ajattelutapojen eroja siitä mikä on välttämätöntä ja mikä taas ei.

Siis kyllähän minäkin tuollaisen postimyyntikiellon olen laittanut. Montakin kertaa... Riidathan meillä ovat rahasta jo monta kertaa riideltykin. Vuosien mittaan... Mutta kun näkemykset rahan käytöstä vain ovat niin kovin erilaiset niin vaikeaa on... Ihan niin paha tilanne ei ole kuin 109 kertoi mutta voisi meillä olla kyllä mielenkiintoista. Itsekin akateeminen ja kohtalaista palkkaakin saan mutta kun mikään ei tunnu riittävän. Aina on ostettava jotakin uutta. Hyvä mies minä en ole. Suomalainen puhumaton jörö. Hellyyttä ja hellittelyä yritän mutta vähän niin ja näin. Kotitöitäkin voisin varmasti enemmän tehdä. Lapsia voisin enemmän hoitaa, tunnen sanomatonta syyllisyyttä siitä että joudun tekemään niin paljon töitä perheen elatuksen eteen että en ehdi olla tarpeeksi lasten kanssa. Jossakin vaiheessa laskin että itse asiassa vaikka en saisi puolisoltani elatusapua lapsista lainkaan niin silti jos lapset jäisivät minulle ja saisin lapsilisät käyttööni niin minulle itse asiassa jäisi erotilanteessa enemmän rahaa käyttööni kuin nyt. Turhia menoja tippuisi paljon pois ja saisin itse päättää menoistani ilman yllätyksiä. Olen kyllä miettinyt monta monta kertaa...

ja kuten taas huomaamme niin miehet on paskoja kun eivät suostu maksamaan kaikkea...juu, juu... Ja naisen kuuluu saada olla LASTEN takia kotona, vaikka rahaa ei olisikaan. Sehän on lasten etu! :headwall:

Tämä uhrautuminen oli varmaan minulle. Veikkaan. Sen verran tullut lunta tupaan...

Miehiä ei kaivata varmaankaan. Olen osallistunut useampaan keskusteluun joissa on käsitelty tätä minulle "arkaa" aihetta eli perheen sisäistä tulonjakoa. Se ihmetyttää että yhä edelleen suurimmalla osalla on tuo "mies maksaa" ajattelu. Näinä tasa-arvon aikoina?

Ja mitä taas eroamiseen tulee. Niin jos tietäisin että saisin lapset haltuuni niin eroaisin heti! Lasten ja oma taloudellinen tilanne paranisi merkittävästi. Mutta kun suomalaisessa systeemissä lapset tuntuvat 99% päätyvän äidille. Niin minä olisin edelleen maksumies ja lasten taloudellinen tilanne heikkenisi jos siinä tilanteessa edes pientä oikeudenmukaisuutta maksujen suhteen noudatettaisiin. Minä käytännössä maksaisin tulevan ex-vaimon tuhlailun edelleen.

No joo. Nyt alkaa tulla niin paksua paskaa, että mä lopetan lukemisen. Jos sulla on sellainen palkka, jolla maksellaan koko perheen menot, vaimon tuhlailut, syömiset, lainat ja kaikki niin ei ne elatusmaksut sun talouttasi enää kiristäisi. Lakkaa ruikuttamasta ja tee päätös.

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:

Jotenkin tulee joskus sellainen olo, että tuon takia olen vapaata riistaa.

Höpsis. Samalla tavalla täällä esim minäkin saanut akat kimppuun jonki alotukseni takia. Tää palsta vaan on tämmänen. Pitää osata antaa mennä toisesta sisään ja toisesta ulos. Joitakin alatuksia en edes avaa ku niis vaan tapellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
ja kuten taas huomaamme niin miehet on paskoja kun eivät suostu maksamaan kaikkea...juu, juu... Ja naisen kuuluu saada olla LASTEN takia kotona, vaikka rahaa ei olisikaan. Sehän on lasten etu! :headwall:

Näin.
Töitä pitää etsiä jos ei rahat riitä nykyisessä tilanteessa.

Ruikutus jatkuu... Tule puhumaan tasa-arvosta siinä vaiheessa kun sinä olet se vähemmän tienaava osapuoli, joka kantaa, synnyttää ja hoitaa ne lapset siellä kotona. Me ei voida mitään sille, että sä olet nainut laiskan harakan, mutta tasa-arvoon on täysin turha vedota rahassa niin kauan kuin naisten euro on 80 senttiä. Sä olet nainut pienituloisen dominoivan naisen ja sun on oikeasti vain elettävä sen asian kanssa. Jollet halua elää sen asian kanssa, niin eroat. Niin asiat hoituu tässä elämässä. Halusit tai et.

Eli et näe eroa. Pointti on se, että kun ap:n puoliso lupaa ensin toista ja sitten sulkee lompakkonsa kun toisen tulot ovat n. 300 euroa kuukaudessa ja vaatii ap:tä vielä maksamaan hänenkin ruokakulunsa (ja kaikki lapsen kulut), niin se ei ole ok. Sinä olet siellä toisella seinällä, että annat kaikki tienaamasi rahat vaimollesi vastentahtoisesti ja painat lisää töitä mukisematta. Te olette ap:n kanssa täysin eri tilanteissa ja kummallekin teille tekisi hyvää käydä keskustelu puolisoittenne kanssa siitä mikä on perheen yhteinen hyvä ja miten siihen kumpikin osallistuu. Jos sopua ei synny, niin todellakin se ero on hyvä vaihtoehto. Sinulla sopeutuminen on mennyt liian pitkälle ja sinusta on tullut vässykkä. Ap:n puoliso taas on tyranni. Etkö todellakaan näe eroa näissä asioissa? Ymmärrätkö, että teidän kummankin tulisi löytää asioiden keskitie, jotta asia toimisi?

Lupaa ja lupaa? Mitä on luvattu ja mitä ei? Jotenkin voin kuvitella että keskustelu on mennyt vakiotyylillä että ap on sanonut jotakin ja mies puolijuolimattomasti kuunnellut ja ynähtänyt jotakin. Ja se oli sitten se lupaus?

Minäkin lupasin huolehtia vaimosta ainakaan kun hän jäi kotiin. Kokonaan toinen juttu on se että jotta kulut olisivat hallinnassa niin käytännössä kokemuksen tuoma ainoa tapa on että minä hoitaisin kaikki raha-asiat ja vaimon pitäisi pyytää rahaa kaikkiin pikkuostoksiinkin alkaen pikkuhousunsuojista yms... Kovasti kiva tilanne josta varmasti kaikki täälläkin palstailevat olisivat sitä mieltä että "siinäpä loistava aviomies".

Pakko sanoa, että toi Herra100:n tarina menee heti alusta puskaan. Ei kukaan saa tehtyä opintolainaa enempää kuin sen maksimin verran. Lainan määrää säännöstellään eikä sitä noin vain nostella...

No joo. Nyt alkaa tulla niin paksua paskaa, että mä lopetan lukemisen. Jos sulla on sellainen palkka, jolla maksellaan koko perheen menot, vaimon tuhlailut, syömiset, lainat ja kaikki niin ei ne elatusmaksut sun talouttasi enää kiristäisi. Lakkaa ruikuttamasta ja tee päätös.

Maksellaan kyllä. Palkka on siis kahdesta työstä. Tai riippuu vähän, tällä hetkellä ehkä 1,5 työstä, talvella taas enemmän jne.

voin myötää, että meillä ei mies suostu todellakaan siihen, että on pelkkä rahamasiina taloudessa ja minä olisin aina käsiojossa. Olisi helvetin noloa kyllä minullekin! Toki aina voi sanoa, että kotona on lasten takia, mutta todellisuudessahan yleensä on niin, että äidillä ei ole työpaikkaa tai EI HALUA mennä siihen työhön enää joka odottaa! Minä uskon, että ehkä 20% on niitä jotka ajattelevat että lapsen kuuluu olla 3v kotona!

Pakko sanoa, että toi Herra100:n tarina menee heti alusta puskaan. Ei kukaan saa tehtyä opintolainaa enempää kuin sen maksimin verran. Lainan määrää säännöstellään eikä sitä noin vain nostella...

Taas oletat väärin... Nimittäin tämähän pätee valtion takaamaan opintolainaan. Tietysti. Mutta entäpä jos se ei riitä? No, sitten hankitaan varakkaat isovanhemmat takaamaan se opintolaina tutun pankin tutulta pankinjohtajalta. Tämähän se olikin. Minulla oli itselläni alle tuon maksimin kun tein jo opiskellessa töitä. Ja vaimolla oli sitten loppu tuota "lisälainaa". Onko jotakin epäselvää tämän suhteen?

Lupaa ja lupaa? Mitä on luvattu ja mitä ei? Jotenkin voin kuvitella että keskustelu on mennyt vakiotyylillä että ap on sanonut jotakin ja mies puolijuolimattomasti kuunnellut ja ynähtänyt jotakin. Ja se oli sitten se lupaus?

Minäkin lupasin huolehtia vaimosta ainakaan kun hän jäi kotiin. Kokonaan toinen juttu on se että jotta kulut olisivat hallinnassa niin käytännössä kokemuksen tuoma ainoa tapa on että minä hoitaisin kaikki raha-asiat ja vaimon pitäisi pyytää rahaa kaikkiin pikkuostoksiinkin alkaen pikkuhousunsuojista yms... Kovasti kiva tilanne josta varmasti kaikki täälläkin palstailevat olisivat sitä mieltä että "siinäpä loistava aviomies".

Jollet sinä tiedä millainen ap:n ja hänen miehensä keskustelu on ollut, niin älä puutu siihen. Sä et voita yhtään mitään sillä että morkkaat naisia tai kuvittelet että kaikki on samanlaisia tossukoita kuin sinä. Susta voi tuntua tosi oudolta, mutta joissakin perheissä todellakin keskustellaan asioista ja sovitaan pelisäännöistä. Ja vaikka se mies olisi vain hymähtänyt, niin siinähän se hänen osuutensa sitten on. Jollei halua suostua johonkin vaimon ehdottamaan asiaan, niin eikö silloin kannattaisi sanoa mielipiteensä eikä vain hymähdellä? Se on sitten eri asia, jos ei haluta kuunnella mitä sillä vaimolla on sanottavaa vaan ne formulasivut on tärkeämmät.

Miksi teillä ei toimisi sellainen jako, että kummankin rahat pannaan yhteen, maksetaan pakolliset laskut ja muut pois niistä rahoista ja sitten loppuosa jaetaan kummallekin? Sinä et näe kuin kaksi ääripäätä: joko vaimo saa tuhlata mielinmäärin tai sitten sinä istut täysin rahojen päällä. Kompromisseja on olemassa. Tuhannet ja tuhannet perheet onnistuvat ratkaisemaan raha-asiansa, mutta siihen vaaditaan nimenomaan keskustelua ja sitä että kumpikin sanoo rehellisesti mielipiteensä ja suostuu yhteisiin pelisääntöihin.

Yhteistyössä