Minun rahat, miehen rahat (taas...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuikituntematon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä potkaisisin pihalle. Yhteiselämän ei todellakaan kuulu olla toisen kiristämistä perheenjäsenten hyvinvoinnin kustannuksella.
Ai niinkun että "Minä halun jäädä kotio, joten sinä maksat kaiken, jos et suostu niin potkaisen sut pihalle etkä nää lastas enää koskaan."

Kiristämistä minä en katselisi hetkeäkään.

Minkä kukin kokee kiristämisenä? Tavallaan meilläkin on ehkä varmaan kyse tästä? Ihan kaikkia kiemuroita kun ei viitsi edes nimettömänä netin palstoilla kertoa... Joskus vain hyvät vaihtoehdot on tosi vähissä...

ei herranjumala..tätä mä en ole koskaan käsittänyt että jos ollaan yhteisiä niin miksi ne rahat ei ole yhteisiä tuo on todella naurettavan kuulosta sun miehltäs..ei helkkari.

Tää on musta jotenkin niin kummallista. Että miehet kitisee kuinka ne on epätasa-arvoisia kun ne joutuvat elättämään perhettään. :O Mikä helvetin pakko on hommata perhe jos sen kokee niin suureksi taakaksi ja rahareiäksi? Ja kuten naisillekin usein sanotaan: niin kannattaa katsoa millaisen ihmisen kanssa niitä lapsia tekee.

Tää on musta jotenkin niin kummallista. Että miehet kitisee kuinka ne on epätasa-arvoisia kun ne joutuvat elättämään perhettään. :O Mikä helvetin pakko on hommata perhe jos sen kokee niin suureksi taakaksi ja rahareiäksi? Ja kuten naisillekin usein sanotaan: niin kannattaa katsoa millaisen ihmisen kanssa niitä lapsia tekee.

Siis kuka on täällä tuommoista "kitissyt"?

Vaikka tässä:

Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Olen osallistunut useampaan keskusteluun joissa on käsitelty tätä minulle "arkaa" aihetta eli perheen sisäistä tulonjakoa. Se ihmetyttää että yhä edelleen suurimmalla osalla on tuo "mies maksaa" ajattelu. Näinä tasa-arvon aikoina?

Koska onhan se niin, että jos toinen hoitaa lapsia kotona eikä siitä makseta rahaa, niin sen toisen puolison on tehtävä se toinen puoli ja tuotava rahaa taloon. Onko se tasa-arvoa, että tehdään yhdessä lapsi, jonka kaikki menot joutuu maksamaan toinen, varsinkaan jos se toinen hoitaa lasta kotona ja säästää sillä lailla esim. hoitomaksut ja suo lapselle laadukkaamman kasvuympäristön. Vaikka lapsi olisi kuinka vahinko, niin vanhemmuus koskee niin miestä kuin naistakin. Kaikki ei ole aina kivaa ja hauskaa ja joskus sitä joutuu elättämään muita perheenjäseniä.

Musta on jotenkin järkyttävää, että moni mies on niin itsekäs että antaa vaimon säästellä omasta palkastaan rahaa, jotta voi hoitaa yhteistä lasta kotona ja mies saa edelelen tehdä omalla palkallaan mitä lystää. Onneksi mun oma mieheni on sitä mieltä, että kun kerran asutaan saman katon alla, ollaan naimisissa ja ollaan perhe yhdessä pidetty niin siitä perheestä pidetään myös yhdessä huolta, kumpikin parhaansa mukaan. Ja siihen perheeseen lasketaan myös se puoliso mukaan. Mä olen saanut olla lasten kanssa kotona kohta 4 vuotta ja vielä vuoden aion olla kunnes tuo pienempikin täyttää kolme. Paljon on jouduttu tinkimään kaikkien elintasosta eikä mies saa esim. rakastamiaan etanoita enää niin usein kuin ennen ja hänen moottoripyöränsäkin myytiin, mutta hänessä on miestä pistää lasten hyvinvointi oman napansa edelle. Hän on kanssani yhtä mieltä siitä, että lapset on pieniä vain hetken aikaa ja näitä hetkiä ei saa ostettua millään rahalla. Ja juu, siitä on todellakin keskusteltu. Mä olen hyvin onnellinen, että olen saanut miehen joka uskaltaa sanoa mielipiteensä rehellisesti minulle ja silti seisoa minun rinnallani niin hyvinä kuin huonoina aikoina.

Tuo Herra100 panee kyllä säälittämään. Miten joku antaakin itsensä vajota noin alas? En ymmärrä. Vaikka panisi lasten edun oman etunsa eteen, ei silti tarvitse ryhtyä marttyyriksi ja uhrata omaa hyvinvointiaan tai parisuhdettaan lasten eteen.

Vaikka tässä:

Olen osallistunut useampaan keskusteluun joissa on käsitelty tätä minulle "arkaa" aihetta eli perheen sisäistä tulonjakoa. Se ihmetyttää että yhä edelleen suurimmalla osalla on tuo "mies maksaa" ajattelu. Näinä tasa-arvon aikoina?

Koska onhan se niin, että jos toinen hoitaa lapsia kotona eikä siitä makseta rahaa, niin sen toisen puolison on tehtävä se toinen puoli ja tuotava rahaa taloon. Onko se tasa.................

Niin et ilmeisesti tutustunut tarkemmin tähän Herra100:n tapaukseen. Hänelle (kuten ei minullekkaan) tuota yhtään harmia se, että elättää perhettään. Kysymys on siitä Herra100:n tapauksessa, että hänen vaimollaan tuo rahankäyttö ei kertakaikkiaan pysy lapasessa, rouvan rahat ei riitä vaikka käy hänkin töissä. Kumpikaan heistä ei ole kotona hoitamassa lapsia - se EI ole nyt se pointti. Ei ollenkaan. Hän ei koe "perhettään suureksi taakaksi" vaan vaimonsa rahankäytön. Eroaisi saman tien, jos olisi varma siitä että lapset jäisivät hänelle eikä vaimolleen.

Alkuperäinen kirjoittaja no vuivui:
Katsoitko ollenkaan minkä ikäinen ap:n lapsi on? Ihme ruikuttaja olet. Olisko kannattanut puhua asiasta sen vaimon kanssa? Ettekö mitään ole sopineet lasten hoitoasioita? Jos ette, niin ihan oma syy, oma vika jne.

Ps. Oletko ihan valmistanutkin ruoat? Pelkkä rahan tuominen taloon ei ole osallistumista.

Katsoin. Omani onneksi jo vanhempia mutta tilanne on tuttu kyllä... Vaimon kanssa on puhuttu. Monta kertaa... Mutta tämä asenne täällä palstallakin juuri että jos nainen päättää jotakin joka koskettaa miestäkin niin mies sopeutuu ja maksaa. Ja mitä osallistumiseen tulee. Niin vaimon rahankäytön takia kahta työtä tekevän on tietysti jäänyt vähän vähemmälle... Mutta olen valmistanut ruokaakin, pyykit pitkälle minun vastuullani kahden työn lisäksi jne jne

No JSSAP :)

että maksaa puolisolle joka hoitaa yhteistä lasta kotona ELÄKETTÄ, koska jos lasta tai lapsia hoitaa esim. 6v kotona on se iso lovi eläkekertymästä! Meillä ei tulisi kuuloonkaan tuollainen "kimppakämppä" ajattelu parisuhteessa! Mun kaverilla oli "feministinä" heti kättelyyn muka selvää, että molemmilla on omat rahat ja menot ja tilit. Maksutti jopa pyykinpesusta puolisoaan, viimeiset vuodet otti rahaa jo seksistäkin.. Noh, ero tuli, niin arvatkaa ottiko erossa vastaan talosta puolet? Vaikka talo oli ostettu miehen rahoilla.. TADAA= Kyllä otti!
Tuollainen hemmetin moinen itsekkyys jota ajetaan jollain tasa-arvonäkemyksellä mukamas! vedetään kyllä vessasta alas ero vaiheessa viimeistään!

Kaikki sopimukset on purettavissa! En koskaan suostuisi moiseen riistoon!

Niin et ilmeisesti tutustunut tarkemmin tähän Herra100:n tapaukseen. Hänelle (kuten ei minullekkaan) tuota yhtään harmia se, että elättää perhettään. Kysymys on siitä Herra100:n tapauksessa, että hänen vaimollaan tuo rahankäyttö ei kertakaikkiaan pysy lapasessa, rouvan rahat ei riitä vaikka käy hänkin töissä. Kumpikaan heistä ei ole kotona hoitamassa lapsia - se EI ole nyt se pointti. Ei ollenkaan. Hän ei koe "perhettään suureksi taakaksi" vaan vaimonsa rahankäytön. Eroaisi saman tien, jos olisi varma siitä että lapset jäisivät hänelle eikä vaimolleen.

Juu, tää kitinä oli varmaan suunnattu minulle. Ja tuossa on joku itse asiassa aika hyvin osannut kiteyttää sen mikä on homman nimi. Yllättäen nimimerkistä päätellen mies? Olisiko tämä sitä miehen logiikkaa kun molemmilla sama. Tosin vaimo on edelleen minule rakas niin että ei se ero helppo olisi vaikka tietäisin lapset saavanikin.

Vaikka tässä:

Koska onhan se niin, että jos toinen hoitaa lapsia kotona eikä siitä makseta rahaa, niin sen toisen puolison on tehtävä se toinen puoli ja tuotava rahaa taloon. Onko se tasa-arvoa, että tehdään yhdessä lapsi, jonka kaikki menot joutuu maksamaan toinen, varsinkaan jos se toinen hoitaa lasta kotona ja säästää sillä lailla esim. hoitomaksut ja suo lapselle laadukkaamman kasvuympäristön. Vaikka lapsi olisi kuinka vahinko, niin vanhemmuus koskee niin miestä kuin naistakin. Kaikki ei ole aina kivaa ja hauskaa ja joskus sitä joutuu elättämään muita perheenjäseniä.

Musta on jotenkin järkyttävää, että moni mies on niin itsekäs että antaa vaimon säästellä omasta palkastaan rahaa, jotta voi hoitaa yhteistä lasta kotona ja mies saa edelelen tehdä omalla palkallaan mitä lystää. Onneksi mun oma mieheni on sitä mieltä, että kun kerran asutaan saman katon alla, ollaan naimisissa ja ollaan perhe yhdessä pidetty niin siitä perheestä pidetään myös yhdessä huolta, kumpikin parhaansa mukaan. Ja siihen perheeseen lasketaan myös se puoliso mukaan. Mä olen saanut olla lasten kanssa kotona kohta 4 vuotta ja vielä vuoden aion olla kunnes tuo pienempikin täyttää kolme. Paljon on jouduttu tinkimään kaikkien elintasosta eikä mies saa esim. rakastamiaan etanoita enää niin usein kuin ennen ja hänen moottoripyöränsäkin myytiin, mutta hänessä on miestä pistää lasten hyvinvointi oman napansa edelle. Hän on kanssani yhtä mieltä siitä, että lapset on pieniä vain hetken aikaa ja näitä hetkiä ei saa ostettua millään rahalla. Ja juu, siitä on todellakin keskusteltu. Mä olen hyvin onnellinen, että olen saanut miehen joka uskaltaa sanoa mielipiteensä rehellisesti minulle ja silti seisoa minun rinnallani niin hyvinä kuin huonoina aikoina.

Tuo Herra100 panee kyllä säälittämään. Miten joku antaakin itsensä vajota noin alas? En ymmärrä. Vaikka panisi lasten edun oman etunsa eteen, ei silti tarvitse ryhtyä marttyyriksi ja uhrata omaa hyvinvointiaan tai parisuhdettaan lasten eteen.

No, mutta rajansa kaikella kuitenkin, ja voihan se mieskin jäädä kotiin lasta katsomaan, jostain syystä naiset eivät vaan yleensä suostu tähän... Minä kyllä menin itse heti takaisin töihin kun äippäloma loppui koska meillä ei olisi ollut varaa siihen että jään kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
että maksaa puolisolle joka hoitaa yhteistä lasta kotona ELÄKETTÄ, koska jos lasta tai lapsia hoitaa esim. 6v kotona on se iso lovi eläkekertymästä! Meillä ei tulisi kuuloonkaan tuollainen "kimppakämppä" ajattelu parisuhteessa! Mun kaverilla oli "feministinä" heti kättelyyn muka selvää, että molemmilla on omat rahat ja menot ja tilit. Maksutti jopa pyykinpesusta puolisoaan, viimeiset vuodet otti rahaa jo seksistäkin.. Noh, ero tuli, niin arvatkaa ottiko erossa vastaan talosta puolet? Vaikka talo oli ostettu miehen rahoilla.. TADAA= Kyllä otti!
Tuollainen hemmetin moinen itsekkyys jota ajetaan jollain tasa-arvonäkemyksellä mukamas! vedetään kyllä vessasta alas ero vaiheessa viimeistään!

Kaikki sopimukset on purettavissa! En koskaan suostuisi moiseen riistoon!

Tämä jäi vähän epäselväksi minulle että mitä tässä ajettiin takaa? Vaikka olikin miehen logiikkaa? Kun eräässä keskustelussa jossa oli että omat rahat / yhteiset rahat? Niin siinä oli juurikin tuo että monesti naisella on tarve että on omat rahat mutta sitten edellytetään että mies maksaa isommat kuten talot ja muut ja silti osallistuu muuhunkin elättämiseen. Eron tullen kaikki on kuitenkin tasan. Tätäkö ajattelua tässä ajat takaa vai jotakin muuta? Itsekin kun tuota eroa ajatellut...

täytyy myöntää, että vähän salaa toivon, että olisin tavanut Herra100 itse silloin 17 vuotta sitten. =)
Olen itse samanlaisessa tilanteessa tavallaan kuin Herra100. Minä hoidan lähes tulkoon kaikki miedän perheen yhteiset laskut sekä tietenkin omani, kun taas mies käyttää palkkansa milloin mihinkä omaan juttunsa.
Ihan pikkuinen esimerkki joka tahatui kassajonossa noin kuukausi sitten... oltiin sunnuntaina kaupassa ja hänellä oli jotain ostoksia, joku huppari, sukat tai jotain. Mulla oli pojalle sellainen pumppis kylpyvaahtopullo joka maksoi 4,5 ?. Arvaa pyysikö rahan multa kun laiton pumppiksen samalle liukuhihnalle ! että silleen.... ( siis selvennykseksi, niin hän ei ole poikani isä ).
Mutta kun minä olen maksumiehenä, niin kyllä kauppakärryyn voidaan laittaa ihan mitä vaan mieleen juolahtaa. Eikä varmasti anna mulle rahaa kassalla.
Juu, tyhmä olen kun elän moisen ihmisen kanssa.
Mutta ehköpä mulla jonain päivänä on vielä sen verran voimaa, että jätän hänet. Juuri nyt sitä ei muista syistä ole.

pointti oli siinä, että ihminen joka on tarkka omasta itsenäisyydestään, puolustaa "tasa-arvoa" henkeen ja vereen kuitenkin jossain vaiheessa (viimeistään erossa) vetää vessasta alas omat ylevät aatteensa. En luottaisi hetkekään ihmiseen, enkä perustaisi perhettä sellaisen kanssa joka pitää tuollaista etämatkaa tai takaporttia parisuhteessa!
Lasten hyvinvointia ei voi rahassa mitata, kotona hoitaminen on arvo. Jos puolisot ei jaa tätä arvoa niin ongelmia tulee. Perhe-elämä sopii todella huonosti itseänäisyyttä korostavan ihmisen kuvioon, koska perheessä monia asioita pitää voida mitata muulla kuin rahalla.

ÄÄÄÄÄRRRRH.
En yleensä vastaa tällä tavalla, mutta nyt meni yli rajan |O |O |O |O

AP, jätä jo tuo sika. Jos sinä olet kotona hoitamassa teidän yhteistä lasta, sinun ei todellakaan kuulu maksaa KAIKKEA.

Pyysitkö jo niitä elareita? http://www.eroperhe.net/?core=elatus eli tuolta klikkailemaan laskuria ja täyttämään tietoja. Jos ei suostu maksamaan lapsensa menoja ---> pihalle.

Miehesi kuulostaa narsistilta, käypä tämmösellä sivulla http://narsistienuhrientuki.info/keskustelu/index.php
Jos vaikka löytyy samanlaisia kokemuksia.

no jaa, minä olen sitten vissiin vähän erimieltä kuin muut...
mielestäni PÄÄTÖS JÄÄDÄ KOTIIN HOITAMAAN LASTA TÄYTYY OLLA YHTEINEN!!!

tuskinpa kukaan arvon rouvista mukisematta nielis jos mies ilmoittais että MÄ HALUAN JÄÄDÄ KOTIIN MUUTAMAKS VUODEKS MAKSA SÄ KAIKKI.

jos tekee yksipuolisen päätöksen jäädä kotiin (siis ilman puolison hyväksyntää) pitäisi sitten elää niillä rahoilla mitä saa (tai on saamatta). Ap kirjoitti että mies ei halunnut hänen jäävän kotiin mutta ap jäi kuitenkin. tehtiin sopimus kulujen jakamisesta, jonka ap hyväksyi ja nyt yksipuolisesti haluaisi muuttaa sopimusta niin että mies maksaisi...

itse olin kotona 4 vuotta putkeen koska sovimme miehen kanssa niin. vielä olisi ollut mahdollista olla reilu vuosi, mutta enää ei meidän talous sitä kestä. joten töihin lähdin YHTEISELLÄ PÄÄTÖKSELLÄ

Alkuperäinen kirjoittaja äiti pojalle:
täytyy myöntää, että vähän salaa toivon, että olisin tavanut Herra100 itse silloin 17 vuotta sitten. =)
Olen itse samanlaisessa tilanteessa tavallaan kuin Herra100. Minä hoidan lähes tulkoon kaikki miedän perheen yhteiset laskut sekä tietenkin omani, kun taas mies käyttää palkkansa milloin mihinkä omaan juttunsa.

Sitä joskus miettii että "mitäs jos"? Elämä voi olla joskus aika pienestä kiinni? En usko itsekään olevani mikään ainutlaatuinen tapaus. Meitä on varmasti paljon muitakin. Sekä miehiä että naisia. Näistä vain ei julkisesti monestikaan paljon huudella, kulissit kunnossa ja kukaan kysele että miten perheen sisäinen rahankäyttö?

Alkuperäinen kirjoittaja paska säkä:
no jaa, minä olen sitten vissiin vähän erimieltä kuin muut...
mielestäni PÄÄTÖS JÄÄDÄ KOTIIN HOITAMAAN LASTA TÄYTYY OLLA YHTEINEN!!!

tuskinpa kukaan arvon rouvista mukisematta nielis jos mies ilmoittais että MÄ HALUAN JÄÄDÄ KOTIIN MUUTAMAKS VUODEKS MAKSA SÄ KAIKKI.

jos tekee yksipuolisen päätöksen jäädä kotiin (siis ilman puolison hyväksyntää) pitäisi sitten elää niillä rahoilla mitä saa (tai on saamatta). Ap kirjoitti että mies ei halunnut hänen jäävän kotiin mutta ap jäi kuitenkin. tehtiin sopimus kulujen jakamisesta, jonka ap hyväksyi ja nyt yksipuolisesti haluaisi muuttaa sopimusta niin että mies maksaisi...

itse olin kotona 4 vuotta putkeen koska sovimme miehen kanssa niin. vielä olisi ollut mahdollista olla reilu vuosi, mutta enää ei meidän talous sitä kestä. joten töihin lähdin YHTEISELLÄ PÄÄTÖKSELLÄ

Kuten olen jo aikaisemmin sanonutkin, miehen ei pidä maksaa kaikkea! Enkä sitä häneltä edes odota! Toivoisin vain pientä panostusta ruokaan, ettei tarvitsisi aina miettiä että ostanko makaronia vaiko perunaa, vaan voisi joskus hurjastella ja ostaa molempia. Ja mies on kyllä itsekin myöntänyt, ettei meidän lapsemme paikka vielä ihan ole hoidossa.

Tuskin kyllä tilanne mitenkään ihmeemmästi tulee muuttumaan töihin menon jälkeen... Minä maksan edelleen omat ja lapsen menot, myös hoitomaksun, ruuat sekä osallistun puoliksi yhteisiin menoihin. Päättelyä vain ajasta ennen lasta.

Vaikka onkin itseaiheutettu tilanne, niin kyllä se kirpaisi kun mies osti itselleen uuden kitaran, vaikka edellinenkin on jäänyt käyttämättä ja minä mietin, miten saan rahat riittämään loppukuukaudeksi.

jos tekee yksipuolisen päätöksen jäädä kotiin (siis ilman puolison hyväksyntää) pitäisi sitten elää niillä rahoilla mitä saa (tai on saamatta).

Peesi tälle. Monta kertaa vaan omalle toiminnalle haetaan oikeutus tavalla tai toisella. Tasa-arvo, lapsen etu, mikä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja parempi säkä:

jos tekee yksipuolisen päätöksen jäädä kotiin (siis ilman puolison hyväksyntää) pitäisi sitten elää niillä rahoilla mitä saa (tai on saamatta).

Peesi tälle. Monta kertaa vaan omalle toiminnalle haetaan oikeutus tavalla tai toisella. Tasa-arvo, lapsen etu, mikä vaan.

Peesi kanssa.

Yhteistyössä