Minusta ei ole äidiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huonoäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huonoäiti

Vieras
Olemme miehen kanssa eronneet, ja erossa lapset jäivät minulle. Koska niin on lasten kannalta parempi. Tai siis niin se periaatteessa on, käytäntö on jotain ihan muuta.
Mies pitää lapsia luonaan aika paljon. Hänellä on epäsäännöllinen vuorotyö, ja kaikki hänen vapaapäivänsä ovat arkisin. Eli viikonloppuvapaita minulla ei ole. Arkisin olen itse töissä, eli minulle jää omaa aikaa iltaisin muutama tunti kun lapset ovat isällään.
Olen hyvin väsynyt, ei tämän näin pitänyt mennä. Olisin halunnut että mies olisi ottanut lapset erossa. Minun henkinen jaksaminen on ihan kokonaan loppu. Tarvitsisin enemmän aikaa itselleni... Hävettää myöntää, että en vaan jaksa lapsiani, vaikka heitä syvästi rakastankin.
Ja ennen kuin kukaan tulee sanomaan että lapset pitäisi ottaa minulta pois, haluan sanoa että olen itse miettinyt sitäkin. Mutta uskon kuitenkin että lasten on parempi minun kanssani, kuin jonkun tuntemattoman.
Ja kun joku kuitenkin tulee sanomaan, ettei olisi pitänyt lapsia lainkaan tehdä, haluan sanoa että en silloin lapsia tehdessäni tiennyt että eroamme mieheni kanssa.
Tilanne nyt on tämä, enkä tiedä miten tästä jatkaisin eteenpäin. Mies on haluton ottamaan lapsia, sillä hän joutuisi vaihtamaan työpaikkaa ja tulot laskisivat roimasti.
Anteeksi valitus, mutta olen vain niin väsynyt. Ei ole ketään, joka voisi auttaa, olen yksin jaksamiseni kanssa...

Miksi hän joutuisi vaihtamaan työpaikkaa?

Sinä et ole yksin vastuussa lapsistasi. Jos et yksinkertaisesti jaksa, olisi isän otettava lapset, hänellä on velvollisuus hoitaa heitä jos sinä et jaksa.

Voi - voi sua.... Mahtaa olla tosi raskasta! Ei kukaan jaksa ellei saa apua välillä.
Missäpäin asut? Pakkohan sun on saada levätä ja ladata pattereitas - sitten jaksat taas ihan eri lailla!

No niin. Entäs jos miehesi olisi vaikka kuollut? Ei sitä elämää voi tuolla tavalla suunnitella, kun koskaan ei tiedä huomisesta... Ja sinulla on sentään välillä arki-iltoja "omaa aikaa"! On paljon äitejä (ehkä isiäkin) joilla ei ole edes sitä!

Entäs missä on tukiverkosto?

Hanki vaikka MLL:lta lastenhoitaja välillä. Väsymys johtaa masennukseen ja silloin sinusta ei oikeasti ole äitiksi. Varmaan et haaveillut päätyväsi yksinhuoltajaksi, mutta koska nyt olet siinä tilanteessa, muista arvostaa itseäsi ja löytää turvaverkosto. Sinusta on kyllä äidiksi, siinä missä meistä muistakin, vaikkei se aina ihan helppoa olekaan.

Voimia syksyyn ja toivottavasti löydät itsellesi vaikka jonkun kivan harrastuksen, josta saat voimaa pimeneviin syysiltoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei päänsilittelijä:
No niin. Entäs jos miehesi olisi vaikka kuollut? Ei sitä elämää voi tuolla tavalla suunnitella, kun koskaan ei tiedä huomisesta... Ja sinulla on sentään välillä arki-iltoja "omaa aikaa"! On paljon äitejä (ehkä isiäkin) joilla ei ole edes sitä!

Entäs missä on tukiverkosto?

En todellakaan tiedä miten selviäisin jos ex-mieheni olisin kuollut. Onneksi ei ole.
Arki-iltojen oma aika menee täysin siihen, kun siivoan ja teen rästitöitä.

Minulla ei ole tukiverkostoa lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sade:
Hanki vaikka MLL:lta lastenhoitaja välillä. Väsymys johtaa masennukseen ja silloin sinusta ei oikeasti ole äitiksi. Varmaan et haaveillut päätyväsi yksinhuoltajaksi, mutta koska nyt olet siinä tilanteessa, muista arvostaa itseäsi ja löytää turvaverkosto. Sinusta on kyllä äidiksi, siinä missä meistä muistakin, vaikkei se aina ihan helppoa olekaan.

Voimia syksyyn ja toivottavasti löydät itsellesi vaikka jonkun kivan harrastuksen, josta saat voimaa pimeneviin syysiltoihin.

Niin, ei vaan ole varaa mll:n hoitajiin. Ja on jo siitäkin huono omatunto kun lapset on pitkää päivää hoidossa... Mä luulen että mulla alkaa jo olla masennusta, mutta minkäs sillekään voi. Kun ei ole ketään, joka minua auttaisi.

Minä harrastan käsitöitä, nyt en ole jaksanut. Kodin ulkopuolista harrastusta on kovin vaikea järjestää, koska exmieheni ottaa lapsia luokseen kovin epäsäännöllisesti...

Kerro missä asut, meitä on varmaan monta kun haluaisi olla avuksi!!!!
Ei kukaan saa jäädä yksin tollasessa tilanteessa!
Minä olen jo lapseni kasvattanut ja voisin vaikka ihan käytännössä auttaa!

Yhteistyössä