missä asioissa teillä menevät perinteiset roolijaoit sekaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias ulla,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias ulla,

Vieras
Eli otsikkoa mukaillen, missä asiossa teillä menee perinteiset roolit miesten ja naisten asioissa/töissä sekaisin?

Meillä minä teen enemmän töitä ja pidempää päivää kuin mieheni. Meillä minä katson telkkarista kaiken urheilun (pääsääntöisesti jääkiekko, formulat, alppihiihto ja tärkeimmät olympialaiset ja mm-kisat). Minä olen myös se, joka lomareissuilla hyppää autonrattiin. Minulla vie liikuntaharrastukset viikossa aika paljon aikaa, mies ei harrasta mitään. Minä myös huolehdin autojen huoltoon viemiset ja huoltojen tilaamiset.

Mies taas meillä hoitaa aina pyykit ja keittiön siivouksen. Muuten minä siivoan enemmän. Mies myös laittaa enemmän ruokaa, koska hän on enemmän kotona. Muuten hän kyllä hoitaa miesten perinteiset kotityöt. Lasten hoito menee puoliksi. Mies hoitaa iltatoimet ja nukutuksen.

Jep, meilläkin minä seuraan urheilua, mies ei muuta kuin futista. Mä katson kiekkoa, yleisurheilua, hiihtoa jne. mielelläni! Meillä myös mies siivoaa enemmän, tosin tuskinpa omasta tahdostaan... ;)

Emme noudata niin kutsuttuja perinteitä, vaan teemme niin kuin asiat kullakin luonnistuvat. Kumpikaan meistä ei ole niin tyhmä, että naisen pitäisi tai että miehen pitäisi. Hei pliis!

Mies on innokkaampi pitämään keittiötä puhtaana. Toisaalta taas esim. wc:n puhtauden suhteen hän ei ole lainkaan nirso. Minä taas olen tasaisempi eri tilojen hygienian suhteen. Mies on innokkaampi kokeilemaan keittiössä kaikkea uutta, kun taas minä teen ruokalajeja, jotka valmistuvat nopeasti.

Minäkin katson enemmän urheilua tv:stä kuin mies. Minä myös teen meillä pääsääntöisesti remontit (tapetoinnit, maalaukset, laminaatin laittamiset), kun miehellä ei hermot kestä hommaa ja hän muutenkin vitkastelee niin kauan, että teen samassa ajassa remontit itse kuin jos pyytäisin häntä puoli vuotta tekemään.

Minä siedän likaisempia vaatteita, kun taas mies on herkemmin vaihtamassa lapsille puhdasta ylle. Tosin minä olen sitten se, joka pyykkikonetta pyöräyttää, koska mies kerää pyykkikorin kukkuroilleen täyteen (= kolme koneellista), kun taas minä laitan pyykkikoneen pyörimään sitä mukaa, kun saa täyden koneellisen kasaan.

Meillä minä harrastan metsästystä ja tuon enemmän rahaa talouteen (jopa näin äitiyslomalla). Huolehdin muutenkin perheen raha-asiat vaikka mies minua pihimpi. Minä teen myös ruuat, siivoan päivittäissiivoukset, pesen pyykit, pidän keittiön ja wc:n puhtaana. Mies imuroi ja pesee lattiat, huolehtii autosta, haravoinnista ja ruohon leikkuusta sekä vaihtaa lamput ja korjaa tarvittavat paikat. Mies katsoo urheilut minä katson muuten enemmän telkkaa. Lapsi hoidetaan yhdessä silloin kun kumpikin kotona. Miehen työpäivän ajan hoidan tietenkin itse.

Hoh hoijaa. Miten ihmeessä päästäis mihinkään tasa-arvoon, kun edelleen oletetaan että on perinteisiä miesten ja naisten töitä? Eikö ihan totta voitaisi puhua vaikka kotitöistä. Että mitä kotitöitä nainen tai mies tekee? Ei pitäisi olla olemassakaan enää mitään naisten tai miesten töitä. Niin tökeröä ja sovinistista puhua sellaisista.

Tässäkin taas huomataan, että ne pahimmat sovinistit on tietämättömiä naisia. Tietenkin tiedostamattaan ja tahtomattaan, mutta juuri se tulee hyvin ilmi tästä aloituksesta.

Edelliselle, Tämä viestiketju olikin huumorimielellä kirjoitettu. On siis muitakin kuin kotityöt, mitkä helpommin luonnistuvat jommalta kummalta sukupuolelta. Ei kaikkea kannata ottaa niiiiiiiin vakavasti :)
Esim tuo penkkiurheilu. Harvoin sitä naisporukassa/ työporukassa pystyy puhumaan suu vaahdossa edellisestä lätkäkierroksesta, mutta miesten päydästä tätä kuulee harvase päivä.

lisäystä vielä...
Kyllä sekin on yleistä, että mies tuo suuremman palkkapussin kotiin TAI nainen se, joka on koko vanhempain vapaan kotona. Nainen on myös useimmin se, joka jää hoitovapaalle. Nämä ovat niitä asioita, joita tällä viestiketjulla hain.
Esim. Leenulii kirjoitti harrastavansa metsästystä! Harvassa perheessä se nainen lähtee metsälle ja mies kotiin :), Loistavaa :)))

- Meillä minä tienaan miestäni reilusti enemmän eli olen perheen pääelättäjä
- Minä olen teknisellä miesvaltaisella alalla, mies naisvaltaisella alalla
- Mies käy ruokakaupassa ja kokkaa ruuan
- Minulla on auto, miehellä ei. Hän käyttää julkisia ja minulla kertyy ajokilometrejä tosi paljon vuodessa työreissuista.
- Mies on ollut pidempään hoitovapaalla kuin minä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
lisäystä vielä...
Kyllä sekin on yleistä, että mies tuo suuremman palkkapussin kotiin TAI nainen se, joka on koko vanhempain vapaan kotona. Nainen on myös useimmin se, joka jää hoitovapaalle. Nämä ovat niitä asioita, joita tällä viestiketjulla hain.
Esim. Leenulii kirjoitti harrastavansa metsästystä! Harvassa perheessä se nainen lähtee metsälle ja mies kotiin :), Loistavaa :)))

Tuollainen ajattelu on sovinismia ja epätasa-arvoa parhaimmillaan. Valitettavasti tällaisilla mukahuumorikirjoituksilla juuri viedään epätasa-arvoa eteen päin.

Ei ole mitään naisten tai miesten töitä. Ns Audimiehet jotka näin puhuvat, joutuvat täässä maassa jo eroamaan työstään. Eikö se kerro jotain?

Surullista on että huumorin varjolla tällaisia galluppeja on.

Yhteistyössä