Missä kunnossa teidän lapsiperheiden kodit on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keida

Vieras
Mä en tajua mitä teen väärin, mutta tää asunto ei kestä kunnossa, niin ei kestä. En jaksa siivota koko ajan, joten se lienee se, mitä teen väärin. Meillä on 79 neliötä, kaksi aikuista, kaksi lasta ja koira. Lapset 2v ja ½v. Tällä hetkellä:

-olohuone on ihan siisti (tavarat paikoillaan), mutta koirankarvaa on julmetusti (ahistaa mua, en tykkää koirista) paitsi tässä tietokonepöydällä lähtevää postia (myyn ylimääräisiä tavaroita netissä)
-keittiö on ihan täynnä - tiskipöydällä likaisia astioita, ruokapöytä pyyhkimättä, leluja lattialla paljon.
-kylppärissä kaksi isoa pyykkitelinettä kuivamassa ja pyykit valuu lattialle kahdesta korista. Pesen aina kun voin (eli on tilaa kuivattaa), mutta meillä kuivaa pyykki kaksi päivää...
-eteinen on ihan ok, kuten tuulikaappikin
-lastenhuoneen lelut korjattu, mutta pieneksi jääneitä vaatteita lipaston päällä, pitäisi järjestellä varastoon
-varaston siivosin viime viikolla! :)
-aikuisten makkari muuten siisti, mutta toisia rattaita pitää säilyttää siellä... ja vaatehuone ihan karmeassa kunnossa kun on liian pieni
-vessa pölyinen, yäk

Miten te muut ehditte??

Kaikki on helpompaa, kun ei ole liikaa krääsää ympärillä. Oletko sinäkin näitä, jotka kyseli palstalla, etä onko 10kpl jokaiselle lapselle tarpeeksi lahjoja?

Mä en ehdi päivällä puoliakaan mitä pitäisi ja illalla oon taas usein liian väsynyt. Tällä hetkellä:
- Keittiössä tiskit tiskipöydällä, tasot pyyhkimättä, ruoantähteitä jne. edellisen ruokailun jäljiltä
- Olohuoneessa lattialla ja sohvalla leluja, kirjoja, palapelejä
- Työhuoneessa pöydät pursuilee papereita jotka pitäis järjestää, mappeja, kirjoja jne. siellä täällä ja lisäksi siellä on kauhean pölyistä kun ei pääse siivoamaan kun on niin paljon tavaraa pöydillä
- Lastenhuoneet suht ok nyt, vaikka lelut hujan hajan. Tuosta selviäis kuitenkin aika nopeasti kun ryhtyis toimeen.
- Makuuhuoneessa vaatekasoja tuoleilla, lattialla. Käärimätöntä puhdasta pyykkiä isoja kasoja.
- Pyykkihuoneessa märät pyykit pesukoneessa odottaa ripustamista, sielläkin puhdasta pyykkiä aika iso kasa ja narulla myös kuivaa puhdasta odottaa käärimistä. Siellä pitäisi myös järjestää ja imuroida.
- Pesuhuone suht. ok.
- Sauna pesty viimeksi yli vuosi sitten... :P
- Eteisessä liikaa vaatteita ja kenkiä. Koskaan ei löydä oikeita pareja. Pitäis karsia ja järjestää.
- Lakanat pitäis vaihtaa meidän sänkyyn, ollut aika kauan samat (en muista miten kauan)

On meilläkin vähän koirankarvaa, mutta huomenna oli tarkoitus imuroida. Lastenhuoneessa on legot levällään, leikki on kesken. Pöydän (ja tasot) pyyhin heti ruokailun jälkeen ja tiskit menee aina suoraan koneeseen ja kone heti täyttyessään päälle, joten keittiö on siisti. Tasoilla ei säilytetä mitään ylimääräistä, vain kahvinkeitin ja leipäkori on esillä. Meillä on kaksi pyykkikoria (tumma+vaalea), joihin mahtuu tasan koneellisen verran likapyykkiä - heti korin täyttyessä laitan koneeseen, koneesta kuivuriin ja kuivurista kaappiin. Olohuoneessa ei oikeastaan ole edes mahdollista sotkea, ellei sohvatyynyjä heitä lattialle tms. Aikuisten makuuhuone on siisti, koska vaatteet on kaapissa. Makuuhuoneen oveen olen kiinnittänyt naulakon, johon saa "puolikäytetyt" vaatteet. Jos se täyttyy, on osa vietävä pyykkiin. Ei tarvitse koko ajan olla siivoamassa, jos perusasiat on kunnossa ja opettelee tavan, että siivoaa heti jälkensä ja laittaa tavarat aina suoraan paikoilleen.

• Tykkää
Reactions: L@ur@
Lelut siivotaan 2,5v:n kanssa joka ilta (paitsi junarata jos se on koottu suurella vaivalla ja ylpeydellä), tiskit tiskaan aina kun ehdin eli voi olla 1-3krt päivässä. Vessan pyyhin joka ilta (2,5v käy itsekseen pöntöllä, tekee mieli pitää se puhtaana), siihen ei mene kuin muutama minuutti. Vanhat lastenvaatteet on meilläkin ongelma kun niitä kertyy nopeammin kuin ehtii myyntiin/kirpparille laittaa ja kaappitila on kortilla.

Lemmikkejä ei ole, imuroitua tulee... silloin tällöin, pölyt ja lattiat pestyä... aika harvoin, mutta kai meillä sellainen perussiisti koti on. Tähän auttaa kovasti se; että mies laittaa aina tavarat paikoilleen samantein, ja se on tarttunut minuunkin - eli mitään ei jää lojumaan mihinkään odottamaan parempaa hetkeä.

Meillä on kaksi aikuista ja kaksi lasta 2v9kk ja 1v2kk. Kyllähän tuota sotkua on ihan kauheesti, meilläkin kaksi kuivaustelinettä, mutta onneksi on kuivausrumpu, niin ei tarvi montaa päivää roikottaa. Asunto on kolmessa kerroksessa 130 neliöö, ylhäällä on makuuhuoneet, joten lasten lelut ja leikit on tässä olohuoneessa-keittiössä ja usein miten monta leikkiä kesken ja kaikki hujan hajan. Roskaa eikä likaa meillä pitäis juurikaan olla, tiskikoneen tyhjentelen usein viimeistää päivällistä tehdessä, illalla täys kone pistetään pyörimään, keittiönpöytä on helpompi siivota heti kuin muutaman tunnin päästä. Imuroin ruokailun päätteeksi keittiön ja ruokapöydän ympäristön, meillä ei oo siivouskaappia, joten imuri asustaa tuossa keittiön nurkassa, josta se on nopea ottaa käyttöön.

...ai niin ja vessa on ihan hirveä. Pöydät on pölyssä ja peili roiskeissa. Pönttö pitäis pestä ja lavuaari. Mutta vessan nyt siivoaa nopeasti, se on kaikkein pienin murhe.

Ihan perussiistiä. Vessan oven vieressä tosin pyykkiläjä odottamassa vuoroaan ja sängyn päiväpeitto ei ole paikoillaan. Muutoin on siistiä.
Meillä tosin vain yksi lapsi ja minä olen tällä hetkellä lomalla. Kiireisempinä aikoina tvtason pölyyn voi piirtää ja pyykkiä kuivuu ovienkin päällä kun ei ole aikaa joka päivä odotella että kone on pyörinyt tai lajitella tms.
Pidempinä päivinä mies hoitaa kotityöt ja ruuat, pakastimessa on valmiina ruoka-annoksia. Siivottavaa on lähinnä lapsen lelut, muu kulkeutuu itsestään paikoilleen, astiat suoraan koneeseen yms.
Kamat minimiin, kaikille oma paikka, totuttu tapa.. ne auttaa paljon.

mä oon tullut siihen tulokseen, että järjestyksen ylläpito vaatisi sen, että tekee joka päivä jotain pientä.. lisäksi hoitaa tiskit ja pyykit samantien eikä jätä niitä lojumaan.

mä vaan en yhtään tykkää siivota tai järjestellä, joten meillä on ihan samanmoinen kaaos. Sitä sitten selvitellään irvistellen parin viikon välein suursiivoustyylillä. Kaikesta ylimääräisestä tavarasta luopuminen auttaisi varmasti myös.

Mä en jotenkin vaan pysty päiväsaikaan siihen, että koko ajan siivoaisin ja järjestäisin. Kyllä yleensä just ehdin huiskaista keittiön kuntoon syömisen jälkeen jotenkuten. Mutta aika minimissä se siivoaminen päivällä kyllä on. Mitään pyykkiä en ehtisi millään laittaa päivällä. Koneen voin laittaa pyörimään ja ehkä hyvässä lykyssä ripustaa pyykit kuivumaan, mutta usein ripustaminen jää iltaan. Meillä on kaksi aika pientä lasta ja kyllä niiden kanssa se aika vaan menee. Ei voi jättää oikeastaan hetkeksikään pois silmistä tuota pienintä. Ja sitten on ulkoilut jokapäivä ja niissä menee kyllä aikaa jo pukemisesta lähtien. Ja tykkään myös, että lasten kanssa kun on niin kaikkea aikaa ei voi käyttää siihen että tekee vaan kotihommia koko ajan ja on vain puolittain läsnä. Eikä se oikein niin onnistukaan, ainakaa vielä.

Kuulostaa ihan samalta ku meillä.
Tai no, meillä on työhuone järjettömän sotkuinen nyt kun lapset ivat siellä askarrelleet niin on täynnä paperisilppua pöydät ja lattiat.
Meillä on toistaiseksi tarpeeksi säilytystilaa muttanloppuuhannse kun rojua koko ajan kertyy kaappeihin(vuosi sitten muutettiin isompaan ja nyt alkaa tän paikan kaapit olla täynnä..)

Keittiö on nyt siisti kun siivosin sen ruoan jälkeen, mutta aina en ruoan jälkeen jaksa ja jää joko iltaan tai joskus seuraavaan aamuun..

Sen verran tuosta sinun systeemistä että jos pyykkien kestää kaks päivää kuivaa niin kylpyhuoneen ilmanvaihto ei ole riittävä pyylkien kuivaamiseen=> kylppäri homehtuu jos jatkuvasti siellä kuivaat. Kuivaa siis jossain muualla. Meillä on pyykkiteline työhuoneessa melkolailla aina täynnä, tyhjään sen kun laitan uusia mutta kun jokapäivä pesee niin koskaan sitä ei ehdi laittamaan pois.

Ei niin siistissä kuin toivoisin. Meillä mies sotkee yhtä paljon kuin lapset, jättää siis kaiken levälleen. Myös syö ja murustaa olohuoneessa. Nuoremman lapsen leikit leviävät aina ihan järkyllä tavalla ja ovat täynnä pientä sälää. Ei valitettavasti aina kerätä illalla pois, koska en jaksa. Siihen menee aina tunti, että saadaan kaikki paikoilleen. Pyykkiteline ei mahdu kylpyhuoneeseen, joten on meidän makuuhuoneessa. Eniten inhoan ehkä sitä, että mies jättää aina kaikki työjuttunsa olohuoneeseen pianon päälle, ikkunalaudalle jne.

Minä vihaan ja inhoan siivoamista. Laistan siitä parhaani mukaan koko aika. Oksennan sanasta suursiivous, joulusiivous ja kevätsiivous.
Kamat minimiin, kaikille omat paikat ja jokainen laittaa käyttämänsä tavaran paikoilleen. Lasten lelut voi illalla vaikka lapioida lelulaatikon kannella lastenhuoneeseen päin, niin ei tarvitse sitäkään paria minuuttia niitä siivoilla.
Meillä on aina siistiä, lukuunottamatta juuri sitä päiväpeittoa ja pyykkikasaa lattialla. Myös kun tiskikone pyörii niin altaaseen kertyy se mitä käytetään. Pöly tv-tasolla tai villakoira nurkassa ei paljon haittaa ja lisäksi kun on ylimääräiset poistettu, on enemmän tilaa ja helpompi imuroida pikaisesti joku eteisen nurkka.
Meillä ei ole edes imuria yök. Meillä on varrellinen rikkaimuri verhon takana piilossa, sekin on siis tehty mahdollisimman helpoksi.
Siivoaminen on pois muusta elämästä, sen lisäksi että opiskelen ja teen kotona paljon kouluhommia, harrastan viitisen tuntia viikossa liikuntaa ja teen muitakin juttuja harrastusmielessä, haluan myös rentoutua. Sitä en voi sotkuisessa kodissa tehdä.

Ap, laita ilmanvaihtoa kovemmalle jos pyykki kestää 2 päivää kuivua (jos säädettävä kone). Oothan muistanut putsata liesituulettimen ritilän (mikäsenniminyton), meillä se pitää pestä kerran viikossa tai kahdessa kun laitan ruokaa kerran pari päivässä. Ja toinen pyykkiteline muualle ettei ala pyykki haistakin.

Meillä on kans lasten leluja joka puolella, vaikka niille korit onkin mutta jotenkin vaan on liikaa. Ja tiskipöytä ei kauaa pysy puhtaana vaikka useamman kerran päivässä sitäkin pyyhin. Pienten lasten kanssa vaan on muutakin puuhaa kuin siivoaminen, ulkoilu on mun mielestä tärkeämpää kuin rätti kädessä kotona kulkeminen. :)

Meitä on kaksi aikuista (molemmat 23v) 1,5v taapero ja kissa :) ja minä olen rv 30 raskaana. Olen kolmivuorotyössä hoitoalalla ja mieheni tehtaalla töissä. Silti ehdimme pitää kodin siistinä ja puhtaana :O lapsen kanssa siivotaan joka ilta yhdessä lelut pois , aina ruoan jälkeen laitan tiskit sekä pyyhin pöydän, aamulla pyykkikone päälle ja petaan sängyt.. Kaupassa käydään yhdessä ja ruokaa ehdin laittaa joka päivä. Sen lisäksi mulla ei ole ajokorttia joten menen lapsen kanssa kävellen kauppaan. En käsitä miten sitä ei ehtisi/jaksaisi pitää huolta kodista ja perheestä :)

Tuo tavaroiden vähentäminen on kyllä hyvä keino varmasti. Mulle se oliskin helppoa, mutta kun täällä on noita miehenkin rakkaita tavaroita ja sälää aika paljon... hänelle poisheittäminen taas on paljon vaikeampaa. Pitäis alkaa vaan käydä järjestelmällisesti huoneita ja kaappeja läpi pikkuhiljaa... mutta ehkä sitten joskus kun ei ole muuta tekemistä. Tuntuu että päivisin pystyy tekemään vain sen mikä on tärkeintä.

Mä en jotenkin vaan pysty päiväsaikaan siihen, että koko ajan siivoaisin ja järjestäisin. Kyllä yleensä just ehdin huiskaista keittiön kuntoon syömisen jälkeen jotenkuten. Mutta aika minimissä se siivoaminen päivällä kyllä on. Mitään pyykkiä en ehtisi millään laittaa päivällä. Koneen voin laittaa pyörimään ja ehkä hyvässä lykyssä ripustaa pyykit kuivumaan, mutta usein ripustaminen jää iltaan. Meillä on kaksi aika pientä lasta ja kyllä niiden kanssa se aika vaan menee. Ei voi jättää oikeastaan hetkeksikään pois silmistä tuota pienintä. Ja sitten on ulkoilut jokapäivä ja niissä menee kyllä aikaa jo pukemisesta lähtien. Ja tykkään myös, että lasten kanssa kun on niin kaikkea aikaa ei voi käyttää siihen että tekee vaan kotihommia koko ajan ja on vain puolittain läsnä. Eikä se oikein niin onnistukaan, ainakaa vielä.

Meinaatko, että lapsia ei voisi ottaa kotitöihin mukaan? Meillä on muksut olleet vastasyntyneestä asti koko ajan mukana, ensin kantoliinassa ja heti kun istumassa pysyivät, saivat tulla mukaan touhuihin. Nyt ikää 4 ja 5v.

Meinaatko, että lapsia ei voisi ottaa kotitöihin mukaan? Meillä on muksut olleet vastasyntyneestä asti koko ajan mukana, ensin kantoliinassa ja heti kun istumassa pysyivät, saivat tulla mukaan touhuihin. Nyt ikää 4 ja 5v.

Kyllä voi ottaa ja kyllä tuo isompi jo vähän jotain pikkujuttuja tekeekin, huiskii pölyjä rätillä tms. Mutta onhan se nyt lasten kanssa vähän niin ja näin. Pikkuisen hankalaa ja keskeytyksiä tulee koko ajan, koko ajan pitää valvoa ja katsoa, tehdä hoitojuttuja. Että kyllä ne välttämättömimmät kotityöt tosiaan saa jotenkuten tehtyä että pystytään elämään täällä kodissa. Mutta jotta täällä olis siistiä, niin se vaatis kyllä ihan toisenlaista keskittymistä tähän kodinhoitoon. Mutta tärkeämpää on mun mielestä kuitenkin muut asiat tällä hetkellä.

Yhden lapsen kanssa oli helppia kuin heinänteko, tuo siistinä pitäminen. Ihmettelin mielessäni, mikä siinä siivoamisessa on niin vaikeaa, kun jotkut äidit siitä valittivat. Olen luonteeltani sellainen, että tykkään tavaroiden olevan paikoillaan ja rentoudun vadta siistissä kodissa. Toisen lapsen myötä oli ihan pakko muokata ajatusmaailmaa. Tuntuu että tunnit vuorokaudessa riittäisi jos samaa siisteystasoa pitäisin. Nyt huomiota vie toinen pikkumyy, jonka huomionhalu vie mehut ja ajan ja esikollekin on aikaa tietysti annettava aina kun mahdollista. Teen lasten kanssa kotitöitä hitaadti mutta varmasti. Tykkäävät niistä yllättävän paljon.