Missä vaiheessa vauvanne/lapsenne on alkanut opetella itse syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ja miten se on sujunut. Meillä pian 10 kk tyttö ja tunkee lähinnä käden ruokaan jota lautasella ja mössää ne käteensä... lusikalla taasen paukuttaa pöytää.

Ei kait tässä mitään kiirettä ole, mutta kunhan kyselen.

yksilöllistä on... meillä varman just noihin aikoihin alettiin antaa oma lusikka käteen ja se oli just tommota menoa.. 1v 2kk jälkeen en juurikaan enää ole saanut syöttää.. joskus jos oli kipee tai tosi väsyny.. eli niihin aikoihin söi itse..

No tuo meidän 8 kk kyl söis kovasti ite jos annettais. Äsken ehti koirankupille ennen mua ja johan oli kourallinen raksuja suussa :headwall: :D

Mut oikeesti, sormiruokaa nyt syö mielellään, siinä se käden koordinaatio kehittyy vähitellen.

Kiitos vastauksistanne, kuulen toki mielelläni lisää. Meillä tosiaankin typy vie käden lautaselle ja sotkee sitä kovasti nyrkkeihin, mutta ei vie kyllä suuhun. Maissinaksuja ja esim. keitettyä maissia napsii kyllä sormin suuhunsa, mutta muutenkaan ei ole koskaan kauheasti vienyt mitään suuhunsa.

Miten saatte pysymään lautasen pöydällä...? Kröhm, vähän tyhmä kysymys, mutta meillä ei meinaa tuokaan onnata jos laitan lautasen tytön eteen, taitaa olla äiti vaan tumpelommasta päästä...

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Kiitos vastauksistanne, kuulen toki mielelläni lisää. Meillä tosiaankin typy vie käden lautaselle ja sotkee sitä kovasti nyrkkeihin, mutta ei vie kyllä suuhun. Maissinaksuja ja esim. keitettyä maissia napsii kyllä sormin suuhunsa, mutta muutenkaan ei ole koskaan kauheasti vienyt mitään suuhunsa.

Miten saatte pysymään lautasen pöydällä...? Kröhm, vähän tyhmä kysymys, mutta meillä ei meinaa tuokaan onnata jos laitan lautasen tytön eteen, taitaa olla äiti vaan tumpelommasta päästä...

kyllä meillä ainakin jossain vaiheessa sai pitää lautasesta aika kovaa kaksin käsin kiinni.. :D

Taaperomme on 1v2kk. En ole vielä antanut lusikkaa käteen. Mieheni tuumasi, kun mietin alkaako antaa syödä itse, että kyllä se vielä kerkiää monta kymmentä vuotta syödä itse. Ei olla kiirehditty, ehtii motoriikka hioutua lisää.

Meidän poitsu ei osoittanut minkäänlaista mielenkiintoa itse syömiseen ennen kun meni päiväkotiin. Sitten oppikin kolmessa viikossa itse syömään ja ikää oli 1v4kk. Nyt jätkä on 1v11kk ja osaa jo melko hyvin itse syödä, mutta vieläkin kyllä osin autellaan

Siinä vaiheessa kun kiinteät aloiteltiin. Sai oman lusikan käteensä, ettei roikkunut syöttäjän lusikassa. Väliin kippasin ruokaa siihen omaankin lusikkaan. Söi täysin itsenäisesti vuoden täyttäessään. Esikoisella oli pitkä palvelu, niinpä halusi olla syötettävänä kauan.