Mistä hoitoapua kun isä ei auta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minna

Jäsen
18.03.2004
674
0
16
Tietääkö kukaan mistä saisi hoitoapua joka toinen viikonloppu kun isä ei ota lapsia eikä anna omankaan äitinsä auttaa? Olen ihan pulassa ja lopussa jos en saa välillä omaakin aikaa. Jos joku tietää varamummoista jotain länsi-vantaan alueella niin olisin onnellinen tiedoista.Kiitos teille jo etukäteen.

Ota yhteyttä sosiaalitoimistoon ja kysele tukiperhettä itsellesi ja lapselle.Niitä voi olla vaikea saada vähyyden takia,mutta kannattaa yrittää...
Monesti tukiperhe ottaa lapsen 1 tai 2 kertaa/kk viikonlopuksi luokseen.Hyvää toimintaa ja luotettavia perheitä :)

Mioksi pitäisi saada hoitoapua "joka toinen viikonloppu". Eikö oma aika esim iltaisin olisi oukei vai baariinko haluat ?
Ei meilläkään isä ota KOSKAAN viikonloppuisin luokseen. Arkisin joskus harvoin lasta jonnekin vie.
3-vuotiaani yökyläilyt pystyy laskemaan kahden käden sormilla, joten aika tiivistä on yhteiselomme ollut...
Toisaalta en baarittelua kaipaa yhtään. Oma aika arkisin tuntuu ylelliseltä. Vapaasta viikonlopusta en osaa edes haaveilla...
Tukiperhe kuulostaa minusta oudolta. Itse en halua mitään sossujuttuja ja leimautumista .
Ehkä ajattelen väärin, mutta olen onnellinen ja vahva ihminen ja minusta on upeaa olla lapseni kanssa. Miksi tutustuttaisin lapseni uppo-outoihin ( ja luoja tietää millaisiin ihmisiin ) jotta itse voisin bilettää. Ajatuskin puistattaa.En voisi relata ollenkaan kun murehtisin koko ajan miten nuppuseni voi.
Toki äidin aika on tärkeää, mutta ainakin itse haluaisin mieluummin ammentaa vaikka lapsenvahdin palkkaamisesta luksusta ( aikaa ! ) arkeeni.

KOO:lle -> kirjoitit aivan puuta heinää pas...aa! Ei ap ole kirjoituksessaan viitannut biletyksen suuntaan ollenkaan. Ainut joka viittaa siihen on sinä Koo omassa kirjoituksessasi. Et todellakaan tunnu olevan edes vahva, kuten itse itsestäsi luulet, kun joudut olematonta itsetuntoasi pönkittämään kehuilla ja muiden mollaamisella.

AP:lle -> ota rohkeasti vain yhteyttä sosiaalitoimisoon / neuvolaan ja nosta kissa pöydälle. Jokaisella yh:lla on oikeus välillä pieneen omaan aikaan. Oma aika ei tarkoita sitä, että muksu on nukkumassa.
Toiset muksut nukkuvat 10h / yö, toiset valvottavat vuositolkulla vanhempiaan. Kampaajallakin on kiva käydä ilman että joutuu juoksemaan kaapu päällä lapsen perässä.

Itse kaipaa ns. omaa aikaa vähän ja kerran viikkoon käyn omassa harrastuksessa ilman muksua. Se on sitä terapiaa. voin keskittyä vain ja ainoastaan itseeni & kavereihini, ilman että joudun kokoajan olemaan vähän varpeillani, että mitäpä pieni lapseneni nyt tekee. Lapseni on usein mukana koiratapahtumissa, mutta välillä on aivan ihanaa mennä näyttelyyn yksin. tämä on sitä Omaa Aikaa, joka on erittäin tärkeää jokaiselle vanhemmalle oli sitten yh tai ei. Itse en ole yh, mutta olemme mieheni kanssa sopineet, että viikossa saa olla kummallakin muutama tunti sitä ihan omaa aikaa.

Biletys? Jokainen ottaa silloni tällöin muutaman saunaoluen tai käy tapaamassa ystäviään. Miksi ei myös yh:t? Tukiperheistä olen kuullut vain hyvää, ja eihän sinne heti tarvitse lasta työntää viikonlopuksi. Muutama tuntikin silloin tällöin auttaa asiaa. Kun äiti jaksaa ja voi hyvin, se heijastuu myös lasten käytökseen, joten AP olet mielestäni ihan oikealla asialla.

Tukiperheistä länsi-vantaalaisena kirjottelen: ajatukseni oli olla kesällä ns. lomaperhe, mutta lähdimme kait liian myöhään liikkeelle, ei löytynyt ketään. Vika oli myös varmaan siinä, että toivoin max 2 lasta (omakin jaksaminen) ja pieniä lapsia, ei mitään varhais-esi-murkkuja. Leikki-ikäinen, alle kouluikäinen reilusti.

Viikonlopputuki-perheistä oli PeLan (pelastakaa lapset) mukaan puutetta.

Me asumme länsi-vantaalla. Leikki-ikäinen lapsi on ainoa eikä minulla ole kavereita, lapsi kaipaisi selkeästi kaveria myös kotiin. Tai siis olisi kiva että lapsella olisi leikkikavereita.

Minulla olisi voimavaroja muillekin lapsille, mutta en tiedä olenko ns. oikeanlainen henkilö toisten lapsille.

Joskus, monta montavuotta sitten kun olin yh, ja lapseni olivat pieniä, olin juuri tuolla tavalla loppu kuin ap. Yritin saada apua , tukiperheyritys lapsille epäonnistui, uuvuin. Ei ajatukseni ollut päästä bilettämään, vaan välillä edes vetää henkeä, olla hetki itsekseen ja yksin , että sitten taas jaksaa yksin sitä arkea lasten kanssa paremmin.
En siis saanut apua vaikka etsin, uupuminen kostautui myöhemmin.. ajattelin silloin, että vielä minä olen niin vahva ja elämä tasapainossa, että voin auttaa muita äitejä ja ottaa lapsia viikonloppuisi tai kesäisin.

Tuttavan lapsen voisinkin ottaa kerran kuussa / vkl, tukiperheeksi (tuntematon) en ole nyt valmis, kesälapsia ajattelin, mutta se meni siis ohi. :(

Siispä ap:lle
Ota yhteys Pelastakaa Lapset ry:n tai VAntaan kaup. sosiaalitoimeen = kaupungin nettisivustolta löytyy yhteyshenkilöt, en muista nyt tarkemmin mitä ja ketä ovat ja tiedustele tukiperettä. Yleensä ne siis ovat kerran kuukaudessa, ja usko pois, sekin auttaa jaksamaan aivan tavattomasti. :heart: :flower:

Ota tosiaan netin kautta selvää henkilöistä kehen ottaa yhteytää...sossu kautta varmaan yhdistävät tai antavat yhteystietoja?
Ikävää miten täällä yleistetään yms ilman että tiedetään taustoja...Itse ainakin olisin kaivannut apua koska lapsemme nukkui TODELLA huonosti 2-vuotiaaksi asti ja olin todella uupunut, koska mies ei osallistunut arjenpyöritykseen.
On myös perheitä, joissa kehitysvammaisia tai muita hankalia lapsosia eli elekeepä tuomitseko ennekuin tiedätte taustoja, jos sittenkään!
Itse en myöskään voi konkreettisesti auttaa kun molemmat mieheni sekä minä ollaan paljon töissä, mutta haaveena olisi tulevaisuudessa tarjota apua pienten lasten vanhemmille ILMAN moralisointeja...Elämme uusperhe-elämää ja sen jos minkä uskon kasvattavan/kehittävän ihmisluonnetta!:)

Itse olen yrittänyt saada tuota tukiperhettä mutta näyttää lähes mahdottomalta koska perheen ja varsinkin lapsen asiat ovat täysin kunnossa. Ainut vain ettei aina meinaa oma jaksaminen olla parhaimmillaan ja se ei täällä päin riitä syyksi saada perhettä. Noh, jospa se tästä joskus. Olen myös yrittänyt etsiä vuorohoitokaveria toisesta yh:sta mutta ei ole kohdalle vielä osunut ketään joka tarvitsisi apua ja jaksaisi sitä vastavuoroisesti antaa minullekin.

ihan vaan heitän että mitä pahaa on jos joku haluaa käydä silloin tällöin baareissa bilettämässä??? itse ainakin kaipaan kunnon vapaata säännöllisin väliajoin ja usein silloin tulee lähdettyä baariin...enkä näe siinä mitään pahaa... :whistle: tosiaan kannattaa kysellä hoitoapua sos.toimesta tai mll... ymmärrän hyvin oman ajan tarpeen!!

Ei kai yh-äiti missään nimessä saa baarissa käydä ja vielä bilettämässä?? Eikös se nyt jo melkein laissakin kielletä :))

Hauska huomata, että loppujen lopuksi moralisoijia ei löytynyt kuin yksi. Vaikka kai niitäkin lisää vielä tulee. Yleensä nää moralisoijat on juuri niitä, jotka pönkittävät omaa itsetuntoaan ja kertoo kuinka ollaan hyviä äitejä. Miten ei voi edes ajatella olevansa erossa lapsesta vkl.
Kyllä lapsenkin on hyvä tutustua muihin ihmisiin ja hyvä kun osaa olla muuallakin kuin kotonaan.

Kannattaa miettiä sitäkin, että mitä jos itselle jotain sattuu. Lapsi ollut kolme vuotta pelkästään kotona. Äiti joutuukin sairaalaan esim. onnettomuuden seurauksena. Silloin se pikku nuppunen itkee siellä vieraassa paikassa, kun ei osaa nukkua, kun kaikki on niin kovin outoa. Vaan eipä sitä pikku nuppusta kannata tälläisiä tilanteita varten valmistella, kun nää äidit on kuitenkin niitä teräsäitejä.

Suosittelen ap:lle lämpöoisesti juuri niinkuin muutkin, että ota reippaasti yhteytta sosiaalitoimeen ja mannerheiminlastensuojeluunkin kannattaa soittaa, sieltä saa ainakin yleensä yhden illan apuja. Kyllähän sekin jonkin verran varmasti jo helpottaa, kun pikkasen saa hengähtää. Toki joku tukiperhe olisi sellainen säännöllinen juttu. Lapselle säännöllisyyskin monesti on aika tärkeää.

Voimia kaikille yh:lle :))

Elviira+ Pikku-ukko 3v+ Tyyne 4vrk

Yhteistyössä