mistä rahaa jos äiti kotona ja lapset tarhassa (hetkellisesti)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja awfvwerb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ihan vaan sen takia sossu voisi maksaa koska ei niitä mannejakaan tyhjän päälle jätetä saati töihin pakoteta. ja koska minulla on karenssi enkä voi saada työttömyysrahaa, oisko vaikka siksi?

mietin vaan että kyllä sitä typerimpiäkin tapauksia tämä yhteiskunta jollain lailla rahoittaa, miksei sitten minuakin? yritän ajatella lasteni parasta ja puolustaa itseäni teiltä surullisen kuuluisilta kaksplusmonstereilta ja sitten pyydetään myymään persettä eikä minulla kuulemma ole lisääntymisoikeutta. minä sentään voin sanoa kaiken tämän päin naamaa mutta sen päivän kun näkisi että sinäkin lisääntymisekspertti tai kuka vaan teistä "sinulla ei ole oikeutta mihinkään luuseri"-tyypeistä tulisitte minulle päin naamaa jotain sanomaan niin olisi mukavaa. huhhuh mitä kovanamoja taas täällä yeah. huhhuh

Mä olen ollut samassa tilanteessa, koulu alkoi tammikuussa ja syksyllä oli pakko laittaa muksut tarhaan kun ei muuten ois saanut paikkaa. Me vaan sinniteltiin vähillä rahoilla. Sain lapsilisän, en muuta.

haitteko sossusta rahaa ja siis tienasiko puolisosi normirahaa? meillähän tulee niin vähän rahaa että sossun pitäisi sen perusteella maksaa mutta he voivat juurikin sanoa että itsepä olen soppani keittänyt.

Ainoa vaihtoehto taitaa olla sossusta mahdollinen toimeentulotuki mutta voi olla ettet saisi sitäkään.
Jotkut paikat kyllä ottavat nimenomaan vain pätkätöihin ihmisiä, esim. kassalle. Mutta ilman minkäänlaista kokemusta tai koulutusta voi olla vaikea päästä, ei mahdotonta silti.
Tekstiäsi on muuten aika hankalaa lukea.

Mulla oli mies töissä. Ei haettu sossusta kun ajateltiin ettei saataisi. Voithan yrittää kysyä, mutta varaudu kieltävään päätökseen. Me vaan syötiin kaurapuuroa :). Lapset oli tarhassa osa-aikaisena ja söi usein tarhassa.

Mitäs jos meet kirjoille kouluun ja teet vaan vähän pinnoja? Ne kattoo kuitenkin opintotuen nostamisessa koko lukuvuoden pinnat ja jos keväällä teet tarpeeksi eli sen 45 op niin voit nostaa hyvillä mielin syksyn tuet ja lainat?

karenssini on hieman nolompi juttu mutta puoliksi vahinko. sain sen 19v josku ja nyt siitä on jälellä 3kk. sen saa kun ei hoida sovittuja asioita ja se poistuu vasta kun on yli 25v tai kun on ammatti. tähän asti se ei ole haitannut kun olen opiskellut.

ja tuhanenn kerran, vaikka kävisi niín hyvä tuuri että saisin pätkätoitä, olisi lasten päivät liian pitkiä kun halusin nimenomaan hitaan alun hoidolle.

ja yksinkertaiselle:
odotan jotain sen rahan tilalle joka tippuu pois kun en hoida lapsia kotona=kotihoidontuki! 400 pois on liikaa

Se kotihoidontuki tipahtaa joka tapauksessa pois siitä alkaen kun päivähoito alkaa, ei se raha siirry sinne päivähoitoon kelalta. Eli opiskelua niin että saat opintotuen tai sit täytyy hakea toimeentulotukea.

juu tiedän, mutta kun joku kysyi että mitä helvetin rahamäärää odotan saavani niin tuon tilalle jotain. ajattelin kysyä jos joku tietää paremmin mutta ihmiset tietävätkin kelpaavuuteni tähän maailmaan paremmin.

Mä en tajua miksi sossu maksaisi sulle toimeentulotukea siksi, että sä haluat laittaa lapset hoitoon 4kk etuajassa? Jos näin on niin kerro ihmeessä missä sossussa on sellainen käsittelijä joka tuon hyväksyy, niin muutan sinne alueelle asumaan!

Ihan missä vaan -sossu ei voi päättää perheiden lasten hoitoon laittamisesta.

Muoks. Tosin joudut silti ilmoittautumaan joko opiskelijaksi tai työttömäksi työnhakijaksi ja toimittamaan niistä päätökset sinne sossuun.

Viimeksi muokattu:
no soitan sitten maanantaina sossun lisäksi kouluun =) mutta epäilen kovasti koska edelleenkin, teimme esim aiemmin todella pitkiä päiviä mutta silti sain minimi opintopistemäärän. ja harjoittelu mulla on 2vk koulun aloituksesta ja veikkaan että ne opinnto sitä ennen on aika intensiivisiä + itse harjoittelu tietenkin, joten tuo alku on kyllä rankkaa enkä usko saavani tuntiakaan vapautta eli vähän niinkun kaikki tunnit tai ei mitään.

Kuules ap. Ei sulla tässä muuta vaihtoehtoa ole kuin mennä syksyllä opiskelee tai töihin, jos ei opinnot maistu. Jos ei MITÄÄN töitä löydy niin kouluun. Ei ole muuta vaihtoehtoa, jos rahaa mielit saada. Niin yksinkertaista. Sulla oli hyvä visio siitä että saat lorvia kuukausikaupalla kotona, mutta ei tää maailma pyöri niin. Sossu ei satavarmasti maksa sun lorvimista. Mene vaikka kysymään, mutta saman vastauksen saat kuin täältäkin. Joskus ne rahat vaan täytyy tienata itse vaikka saisi saman verran kuin tukia. Suomi menis konkkaan jos kaikki alkais vaan nostelee tukia ja jäis himaan.

Mä luulen että jokainen äiti mielellään antaisi lapsilleen pehmeän laskun päivähoitoon mutta ei se vaan oo mahdollista. Sun pitää mennä töihin tai opiskelemaan jotta saat rahaa (palkkaa tai opintotukea), ei kukaan sun lorvailuja maksa eikä pidäkään!
Mikään koulu ei kuitenkaan taida 8-17 kestää, joten jos neljältä pääset niin hyvin ehdit lapset hakea jos päiväkoti vielä ihan kodin vieressäkin on (tai se pph). Ja jos mies saa niin vähän palkkaa niin tekee ehkä osittaista työaikaa ja voi varmaankin auttaa joko lasten viemisessä tai hakemisessa.

4kk luulis pääsevän ainakin puhelinmyyjäksi tm. Siinä voi luultavasti sovitella työaikansakin niin että lasten hoitopäivä ei ole mahdottoman pitkä. Kukaan ei kuitenkaan sulle kotona ollessa rahaa syydä, onneksi.

Oikeus kotihoidontukeen päättyy kun lapsi aloittaa päivähoidossa, joten sitä et enää saa. Lisäksi tulee maksettavaksi lasten hoitomaksut mikäli teidän tulorajat ylittyy. Ei ne kotihoidontukirahat mihinkään päivähoitoon siirry, en oikein edes ymmärtänyt mitä sillä tarkoitit.

Töitä hakemaan siis, vielä ehdit löytää jonkun sopivan osa-aikaisenkin! Pienikin palkka on parempi kuin ei mitään!

En usko että sossu tahtoo maksaa siitä, että aloitat koulun 4kk myöhemmin kuin voisit. Ei meidän muidenkaan "pehmeitä laskuja" kukaan muu ole kustantanut, valitettavasti.

Yhteistyössä