Mistähän mun pitäis hakea apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maja

Vieras
Mun isällä on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Se on aika usein myös periytyvää. Luulen saman sairauden olevan myös itselläni!
Asutaan todella pienenellä paikkakunnalla jossa kaikki melkein tuntevat toisensa. En halua mennä täällä lääkäriin kun sama lääkäri on lasten neuvolassa ja tk:ssa.
Samoin kaikki mielenterveyspuolenhoitajat ovat tavalla tai toisella yhteydessä myös muihin tahoihin.
Mihin mun pitää mennä lääkäriin? Eihän ne eri paikkakunnille ota. Yksityinen on todella kallis. Lähin yksityinen lääkäri on n 100 km päässä.
Tilaanko mä aikaa mielenterveyspuolelle, yksityiselle vai tk:hon? Mut en missään nimessä halua tähän oman tk:n lääkärille mennä.

Mulla on kolme lasta ja mies. Mielialat vaihtelevat todella rajusti. Ensin saatan olla kuin enkeli ja hetkeä myöhemmin kuin raivo härkä. En pysty mitenkään hallitsemaan suuttumustani/kiihtymistäni vaikka tiedän sen sydämmessäni olevan väärin. Raivon kohteeksi yleensä joutuu mies tai lapset, useimmiten ilman mitään syytä. Jälkeenpäin saatan katua tekimisiäni, mutta en kauan.
Tiedän raivon jälkeen että en ole ollut oma itseni, koska olen rauhaa rakastava ja ihmisistä pitävä. Saatan pyytää anteeksi käytöstäni. ( En yleensä)
Rahan kanssa on ollut jotain ongelmaa, op lainoja, ym kulutusluotto lainoja...nyt niistä selvillä, mut siitä huolimatta joskus tulee hirveä himo ostaa ties mitä, yleensä itselle tai lapsille vaatteita. Ja tietenkin netin kautta ja luotolla tai laskulla. Sit maksan niitä ostoksia seuraavan vuoden.
Usein tunnen olevani masentunut mutta kuitenkaan en ole koska viimeseen asti yritän lasten vuoksi. Joskus tuntuu että en jaksa enää mitään en ketään vaan haluaisin lähteä pois. Jos ei muualle niin muutamaksi päiväkski ihan omaan rauhaan.

Alkoholinkäyttö on lisääntynyt kun tuntuu että en jaksa muuten. Sit ku juon tulee olo että kukaan ei välitä musta ja olen mailman paskin ihminen. ( saattaa tulla muutenkin)
Mun mies on kyllä vaikea eikä halaa vaikka pyytäisin, häneltä en tukea saa yhtään mihinkään.
Luulen että mun olis parempi olla ilman miestä, ihan vaan lasten kans. Välillä tuntuu että tuo mies tekee musta hullun ja parempi olis elää ilman häntä.
Mutta kai se vika mussa itessä kuitenkin on...mä vaan kuvittelen miehen paskat jutut.
Välillä tuntus et mun olis kaikkein paras elää yksinäni ilman miestä ja lapsia. Välillä aattelen että parempi olis ku ite kuolis. Eihän musta kukaan voi välittää kun aina vaan huutaa, karjuu ja räyhää kaikille.
Mielialat vaihtelevat todella rajusti ihan hetkessä enkä voi itse yleensä hallita niitä. Pelkään että satutan jotain läheistäni joskus, vaikka en haluaisi sitä tehdä koskaan. Mistä uskallan hakea apua? Minuthan tuomitaan heti äitihirviöksi.

Mitä jos ottaisit selvää nettipsykologeista? Ovat ihan yhtä "oikeita" kuin vastaanottoa pitävät. Ja hei, ei käytöksesi kuulosta kaksisuuntaiselta. Sen sijaan se kuulostaa ihan normaalilta oirehdinnalta kun on elänyt lapsuutensa epävakaan ihmisen kanssa. Itsekin kuvittelin itsestäni pitkään vaikka mitä, vaikka oirehdin vaan... Nykyään ymmärrän itseäni ja tunteitani niitä työstettyäni, ja oirehdinta on lieventynyt sitä mukaa kun olen oppinut ilmaisemaan tunteitani. Päiväkirja on myös loistava apuväline tutkailla tunteitaan. Lisänä itsetuntemusta käsittelevä kirjallisuus. Nykyään olen jo huippu näillä alueilla ;) Ja hei, aika moni "räjähtelevä" luonnehtii itseään korkeintaan tempperamenttiseksi, joten älä ole liian kriittinen itseäsi kohtaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä jos ottaisit selvää nettipsykologeista? Ovat ihan yhtä "oikeita" kuin vastaanottoa pitävät. Ja hei, ei käytöksesi kuulosta kaksisuuntaiselta. Sen sijaan se kuulostaa ihan normaalilta oirehdinnalta kun on elänyt lapsuutensa epävakaan ihmisen kanssa. Itsekin kuvittelin itsestäni pitkään vaikka mitä, vaikka oirehdin vaan... Nykyään ymmärrän itseäni ja tunteitani niitä työstettyäni, ja oirehdinta on lieventynyt sitä mukaa kun olen oppinut ilmaisemaan tunteitani. Päiväkirja on myös loistava apuväline tutkailla tunteitaan. Lisänä itsetuntemusta käsittelevä kirjallisuus. Nykyään olen jo huippu näillä alueilla ;) Ja hei, aika moni "räjähtelevä" luonnehtii itseään korkeintaan tempperamenttiseksi, joten älä ole liian kriittinen itseäsi kohtaan!

Kiitos sulle vastauksesta.
Maksaako nettipsykologit?
Mä varmaan olen kyllä tempperamenttinen ihminen, mutta liika on liikaa. Ei tämä ole normaalia tempperamenttia jos päivittäin huudan kaikille ja räyhään ja kuitenkin tuntuu että miks noin tein.
Mutta isoin asia on kun mieheni hermoilee ihan kaikista asioista kaikille eikä varmasti tukea saa missään. Mä joudun pelestamaan jopa sen omilta lapsiltamme ku hää ei saa uskomaan niitä.
Mulla on täysin väärä mies mulle ja mun lapsille.
Ehkä kaikki johtuu musta itestä tai mun miehestä, tai äitistä ja isästä...mut tuntuu vaan et johonkin mun pitäs hakee itelle apua.
Mut hankalaa on asua näin pienellä paikallakin.

En tarkoittanut että käytöksesi on "tempperamentista johtuvaa", vaan että moni kuittaa räjähtämisensä sillä. On hyvä huomata ettei sellainen ole hyväksyttävää - terveyden merkki muuten, että tiedostat ja välität muiden tunteista!

Näet myös ettei miehen läsnäolo ole suhteelle / lapsille hyväksi. Edes väliaikainen erilleenmuutto voisi rauhoittaa tilanteen. Saisit tilanteen vakaammaksi kotona jolloin pystyisit keskittymään itsesi hoitamiseen.

Nettipsykologi maksaa, mutta ei välttämättä vaadi montaa kertaa. Suosittelen ratkaisukeskeistä suuntausta edustavaa terapeuttia joka miettii kanssasi mistä saat voimavaroja itsellesi - pohditte arjen ratkaisuja yhdessä. Ne saattavat löytyä yllättävän helposti, tai edes oikean suunnan löytyminen. Saat niin sanottuja työkaluja joilla voit itsekin selviytyä.

Alkoholi ei ole lääke, se vain mutkistaa asioita ja viivästyttää ratkaisujen löytymistä.

Paikkakunnan hoitoa antavat tahot käy ihan hyvin =)

Eihän sen pitäisi liittyä mihinkään, että on kytköksissä jne eikä pidä vaikuttaa muuten hoitoon jne!

Mulla esim tuttu lanssikuski, jonka kanssa on törmäilly sekä siviilissä, että töissä ja se on aina yhtä asiallinen :D