Mitä ajattelet aikuisesta naisesta, joka ei osaa englantia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siinäpä se.
Täällä kun saa lukea todella usein, että on tyhmä ja ummikko ja saapas ja ties mitä muuta, ellei haltsaa smalltalk enkkua.

Itse en hallitse, vaikka käytynä on peruskoulu ja ammattikoulututkinto =)

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
en mitään. tuskinpa moni britti daamikaan suomea puhuu...

Tää oli ehkä huonoin vertauskuva ikinä.

ihan miten vaan. mut oikeesti, harvapa lähtee jotain jenkkiä tai brittiä moittimaan jos eivät osaa äidinkielensä lisäksi muuta. :xmas:

Kyllä sielläkin yleensä vähän paremmin koulutetut opiskelevat espanjaa tai ranskaa.

No jos ei osaa ollenkaan, niin on musta outoa. Takeltelu on ymmärrettävää, jos joutuu yllättäen puhumaan englantia pitkästä aikaa. Mutta kyllä kirjoitettua ja puhuttua perusenkkua pitäisi osata kaikkien, sen verran paljon sitä kuitenkin opiskellaan ja kuullaan (telkkari, mainokset, lehdet...) päivittäin.

En mitaan. Miksi ajattelisin? Osa on hyvia kielissa, toiset jossain muussa. Kuulun itse jalkimmaisiin mutta silti olen Englannin kovalla tyolla oppinut, koska halusin. Joku toinen taas on panostanut eri asiaan ja hyva niin.
Mutta se kummastuttaa jos ihmiset joilla esim enkku hiponut kymppia koulussa, eivat silti osaa/ uskalla puhua koska eivat halua nolata itseaan...

Mun mielestä sukupuolella täs ei ole merkitystä.
Mutta aika kouluttamaton tollo täytynee olla, jollei ole ollut lyhyt enkku, ja saksa, ranska tai venäjä sen pitkän kolmannella luokalla alkavan sijaan.
Toisaalta, jos ei osaa, ei osaa, oma häpeä, Suomessa on kuitenkin hyvä koulutus kielissä jo ala-asteelta lähtien.

ihan miten vaan. mut oikeesti, harvapa lähtee jotain jenkkiä tai brittiä moittimaan jos eivät osaa äidinkielensä lisäksi muuta. :xmas:

No mä ainakin pidän aika moukkina niitä monia ranskalaisia, jotka eivät osaa/vaivaudu opettelemaan englantia. Jenkkien ja brittien ei tarvitse, sillä he pystyvät kommunikoimaan omalla kielellään useimpien muiden kansalaisuuksien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
No jos ei osaa ollenkaan, niin on musta outoa. Takeltelu on ymmärrettävää, jos joutuu yllättäen puhumaan englantia pitkästä aikaa. Mutta kyllä kirjoitettua ja puhuttua perusenkkua pitäisi osata kaikkien, sen verran paljon sitä kuitenkin opiskellaan ja kuullaan (telkkari, mainokset, lehdet...) päivittäin.

Mikä perustelu tämäkin on olevinaan???

Että telkkarissa, mainoksissa ja lehdissä on englantia??? :headwall:

Harvemmin niissä kuitenkaan on SEKÄ suomea, että englantia...No, elokuvissa on käännettynä suurinpiirtein suomeksi tekstit, mutta siitä nyt ei ole mitään hyötyä, kun englanninlausujaa on yhtämonta kuin puhujaakin ja toisekseen, monet varmasti haluavat ihan vaan seurata filmiä, ei opetelle siinä samalla ja kuunnella korva höröllä mitä tuo sanoin englanniksi ja mikäköhän se on noista ruudun sanoista suomeksi!

Minusta on typerää olettaa, että kaikki ihmiset olisivat kielellisesti lahjakkaita. Ja jos on ollut niissä huono, eikä ole niihin jaksanut koulujen jälkeen panostaa niin totta kai ne vähäisetkin rippeet ruostuu.

Kyllä sielläkin yleensä vähän paremmin koulutetut opiskelevat espanjaa tai ranskaa.

mitäs jos suomalainen panostaa ennemmin siihen espanjaan/ranskaan? moukka? :xmas:

oikeesti, mun äiti puhuu päivittäin espanjaa, taitaa lisäksi suht sujuvasti ranskan, portugalin, italian ja norjan ( joka siis tulee ruotsin kylkiäisenä ) , mutta ei kovin kummoisesti puhu englantia. en mä osaa häntä moukkana enkä amatöörinä kielien suhteen pitää.

Yhteistyössä