Mitä ajattelet aikuisesta naisesta, joka ei osaa englantia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos puhutaan omanikäisistäni naisista, niin on se outoa jos ei edes perussanastoa osaa.

Jos puhutaan anoppini ikäpolvesta, niin siellä taitaa olla ihme että joku osaa englantia.

En mitään.

Paitsi jos se aikuinen nainen on täällä (=Englannissa) asuva maahanmuuttaja, joka ei ole vaivautunut opiskelemaan kieltä, vaikka maahanmuutosta olisi tyyliin seitsemän vuotta aikaa. Sitten ihmettelen ja paljon.

En ole ollut mitenkään erinomainen koulussa mutta enkkua osaan ilmeisimmin kohtuuhyvin kun olen kommunikoinut silloin tällöin muutaman ulkomaalaisen tutun kanssa ja katsonut ymmärrettävästi mm. enkuksi puhuttuja ja tekstitettyjä leffoja. Harvoin kun löytää suomeksi tekstitettyjä versioita kaikista leffoista millaisista tykkään...

Niin, kyllä välillä vähän ihmettelen jos joku (lähinnä oman ikäiseni) ei edes jotain perussanoja enkusta osaa. Ei nyt tarvii mikään kieliopin supertaituri olla mutta jonkunlainen käsitys kielen perusasioista.

Itsestäni voin sanoa että osaan kirjoittaa paremmin englantia kuin puhua. Sama juttu kai on ihan oman äidinkielenkin kohdalla että on ollut aina luontevampaa kirjoittaa kuin puhua. Jännitän aina enemmän tai vähemmän ulosantia, oli kieli kumpi tahansa.

kuulun tähän ryhmään, en osaa enkkua juurikaan. peruskoulussa ei kiinnostanut pätkääkään, ammattitutkinnon suoritin, tarvetta olis ollut enkunkielisiin teksteihin, mut selvisin ilman niitä. työssä pärjään ihan suomenkiellellä.

Ihmettelisin tosiaan. Englanninopetus alkaa 3-luokalta, eikohan siina ole tarpeeksi monta vuotta aikaa se oppia. Toisekseen Suomessa ohjelmat eivat ole dubattuja, joten koko ajan kielta kuuleen kaytannossakin, kylla kai jokainen osaa lukea ja kuunnella samanaikaisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Jos puhutaan omanikäisistäni naisista, niin on se outoa jos ei edes perussanastoa osaa.

Jos puhutaan anoppini ikäpolvesta, niin siellä taitaa olla ihme että joku osaa englantia.

Ei minunkaan äitini osaa englantia, ikää 60 vuotta. Anoppi taas joutuu töissä käyttämään ja matkustelee paljon, osaa suht hyvin. On 53 v.

Kyllä minäkin nyt jonkun dog ja cat osaan, mutta tarkoitan siis jotain ihan yksinkertaista keskustelua...Kun jossain jauhettiin, että esim BB Kätlin ei osaa englantia...Olin ihan että :o, sitähän se sopotti kuin vanha tekijä...Itse olisin ollut samassa tilanteessa tuppisuu. En kertakaikkiaan osaa muodostaa järjellisiä lauseita englanniksi, niin noloa kuin se onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja me:
kuulun tähän ryhmään, en osaa enkkua juurikaan. peruskoulussa ei kiinnostanut pätkääkään, ammattitutkinnon suoritin, tarvetta olis ollut enkunkielisiin teksteihin, mut selvisin ilman niitä. työssä pärjään ihan suomenkiellellä.

Miten parjaat ulkomailla?

Riippuu iästä.
Keski-ikäisestä ihmisestä ajattelen ensimmäisenä, ettei kukaan ole opettanut.
Esim. mun isäni aikana koulussa ei kertakaikkiaan opetettu englantia. Mistä muualta se olis sen siihen aikaan oppinut? Ei mistään.

Omasta ikäluokasta ajattelen, että vähäsen on hassua, jossei yhtään osaa. Sitä kuitenkin aika antaumuksella peruskoulussakin opetetaan.
Mutta kyllä mulla on ystävä, joka ei koskaan oppinut englantia. Osaa vain alkeellisimmat jutut, kiitokset ja hyvänpäiväntoivottelut mutta siihen jää.
En tiedä mistä se on kiinni, samat opettajat meillä on ollut ja kova oli yritys oppia.

Jos ei osaa niin ei osaa, koulussa sitä ei opi. Tai oppii perustiedon mut puhumalla ite oppinut. Serkuilla oli mun yläaste aikaan vaihto-oppilas ja sen kans sit hirveä hinku puhua ja siitä se lähti. Sit haalin englanninkielisiä kirjekavereita ja sit kaveri alkoi seurustella englantilaisen miehen kanssa. Mulla kieli sujuu ja se on helppoa mutta en sitä osaisi ellei olisi ollut "pakko" puhua. Mut tykkään siitä kielestä ja oon ilonen et osaan puhua ja kirjottaa sitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Riippuu iästä.
Esim. mun isäni aikana koulussa ei kertakaikkiaan opetettu englantia. Mistä muualta se olis sen siihen aikaan oppinut? Ei mistään.

Omasta ikäluokasta ajattelen, että vähäsen on hassua, jossei yhtään osaa. Sitä kuitenkin aika antaumuksella peruskoulussakin opetetaan.
Mutta kyllä mulla on ystävä, joka ei koskaan oppinut englantia. Osaa vain alkeellisimmat jutut, kiitokset ja hyvänpäiväntoivottelut mutta siihen jää.
En tiedä mistä se on kiinni, samat opettajat meillä on ollut ja kova oli yritys oppia.

Miten niin ei koulussa opetettu? Aitini seka hanen ystavansa kaikki puhuvat englantia ja ovat 60 v.+.

mä ymmärrän englantia varsin hyvin, kirjoitankin kohtalaisesti, mutta puhuminen on järjettömän vaikeaa, kaikki sanat häipyvät mielestä, ääntäminen mitä sattuu, hyvä kun kehtaa suunsa aukaista, mutta pakkohan se on vaan kun matkailee Englannissa. Ja hyvä sikäläinen ystäväni sanookin aina kun pää punaisena häpeilen tankeroenglantiani: Your English is far better than my Finnish!
Mutta itse kysymykseen vastaan, etten ajattelisi mitään erityistä...yksi parhaimmista ystävistäni ei osaa englantia enempää kuin "thank you" vaikka samaa ikääluokkaa ollaan ja samaa kouluakin käyty.

Osalle meista vain kielet on oikeasti hankalia eika niita syysta tai toisesta opi koulun penkilla. Itsellani enkku oli aina 5 tai 6 koulussa kuin lukiossakin, enka esim koskaan ymmartanyt englannin kielisten laulujen sanoja vaikka kuinka kuuntelin.
Opin englannin vasta muuttaessani britteihin.

en osannut/oppinut enkkua ala- enkä yläasteella..oli niin pirun vaikeeta :snotty: ammattikoulussa olin luokan paras..kotikielenä oli englanti 13 v..ja edelleen käytän lähes päivittäin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmettelisin tosiaan. Englanninopetus alkaa 3-luokalta, eikohan siina ole tarpeeksi monta vuotta aikaa se oppia. Toisekseen Suomessa ohjelmat eivat ole dubattuja, joten koko ajan kielta kuuleen kaytannossakin, kylla kai jokainen osaa lukea ja kuunnella samanaikaisesti?

Käsitätkö sinä, että joku haluaa keskittyä siihen ohjelman juoneen, ei kuuntelemaan korvat höröllä jotain lauseita ja arpomaan, että mitäköhän tuokin sana tarkoittaa noista ruudun teksteistä suomeksi :headwall:.

Plus että on niin monta englannin erilaisesti lausujaa, kuin puhujaakin, että moisella tavalla kuuntelemalla en ainakaan itse koskaan oppisi englantia.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja me:

Miten parjaat ulkomailla?

toistaiseksi hyvin , sanakirja matkassa

Miten niin ei koulussa opetettu? Aitini seka hanen ystavansa kaikki puhuvat englantia ja ovat 60 v.+.
Varmaan riippuu siitä missä on koulunsa käynyt, ennenhän oli erikseen kansakoulut ja oppikoulut vai miten nuo nyt menikään... Minun vanhempani ovat 56- ja 64-vuotiaita, eikä kumpikaan ole opiskellut koulussa englantia.

Minä en oikein osaa. Minun yläasteen kieltenopettaja ei huolinut mua tunneilleen enää sen jälkeen, kun haistatin paskat sille. Ja sitten en suostunut menemään "klinikalle" opiskelemaan. Lintsasin muutenkin lähes koko yläasteen.
Mutta olen minä kaksi ammattia kuitenkin lukenut, vaikka olen näin tyhmä :)

Käsitätkö sinä, että joku haluaa keskittyä siihen ohjelman juoneen, ei kuuntelemaan korvat höröllä jotain lauseita ja arpomaan, että mitäköhän tuokin sana tarkoittaa noista ruudun teksteistä suomeksi :headwall:.

Plus että on niin monta englannin erilaisesti lausujaa, kuin puhujaakin, että moisella tavalla kuuntelemalla en ainakaan itse koskaan oppisi englantia.

Tässähän se ero kielitaidossa just tulee esiin. Mä en usein edes huomaa, jos tekstitys puuttuu, koska seuraan juonta kuuntelemalla, mitä näyttelijöillä on sanottavaa. Vasta anopin tuhinasta sen yleensä huomaa, että kappas, nyt lähti tekstit.

En kasita sitten ollenkaan. Itse olen oppinut taman maan kielen vuodessa pelkastaan televisiota kuuntelemalla. En siis aktiivisesti kuuntele, mutta kyllahan se alitajuntaan iskostuu. Ei siina tarvitse korvat horolla kuunnella.

Ja Suomalaiset kuuntelevat englantia pienesta pitaen!

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Riippuu iästä.

No kun EI OLE OPETETTU. Siten niin.
Vaikea mun on 50-luvun kouluista mitään puhua, kun en niistä mitään tiedä. Mutta sen tiedän, ettei mun isälle ole sen koulussa englantia opetettu.

Mun isä on 62-vuotias, ja osaa sähköpuolen sanaston jonka on itse opetellut. Äitini on 7 vuotta nuorempi ja ymmärtää ja puhuu hyvin englantia, hänelle sitä on koulussa opetettu.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ajattelen että se varmaan rajoittaa hänen elämäänsä.

Näin mäkin olisin luullut mutta olen itse joutunut yhellä reissulla yhelle parikymppiselle nuorelle miehelle tulkiks Amsterdamin lentokentällä.
Jenkkeihin olin menossa niinko tää kundikin.
Poika ei osannu englantia edes auttavasti ja eihän ne siellä Amsterdamissakaan suomea osannu.

Yhteistyössä