Mitä ihmettä keksin 5-v. tytölle tekemiseksi? Aina valittaa ettei tiedä mitä tekee ja on tylsää, eikä mitään tekemistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Ollaan kotona joka päivä lasten kanssa. 2v tyytyy siihen mitä minä keksin, usein piirretään, väritetään, ulkoillaan, askarrellaan, tehdään legoja... mitä milloinkin ja usein hetki kerrallaan. 5v taas narisee aina kun ei mikään riitä. Tuntuu, ettei mikään tekeminen kiinnosta, tekee hetken jotain ja siirtyy saman tien toiseen juttuun tai alkaa valittaa, ettei oo mitään tekemistä.

Äsken otti värityskirjan, sanoi että värittää yhden kuvan, mutta saman tien alkoi narista että ei jaksa eikä kiinnosta. Ei mikään. Ei värityskirja, piirustus, eskaritehtävät (joita kyllä osaa), legot, nuket, askartelu... ulkoilemaankaan ei halunnut lähteä kun on tylsää. Sitten lopulta lähti, kun minä ja pienempi lapsi mentiin. Tylsää oli kuulemma kun ei ole ulkona tekemistä.

Hoitoon tuo 5v kaipaa, siellä on tekemistä kuulemma, ei vaan osaa sano että mitä sellaista mitä ei kotona ole... Mutta eipä ole hoitopaikkaa, eikä kunta myönnä kun minä olen kotona, kunta vetoaa siihen että ensi vuoden alusta muuttuu niin ettei välttämättä ole lain mukaan pakko tarjota paikkaa niin ei nytkään anna paikkaa.

Kertokaa mitä teidän 5v (ja 2v) tekee kotona? Millaisia juttuja?

Voishan se harrastaa jotain? Tai käydä kerhossa?

Toisaalta jotkut lapset vaan on tollasia. Meidän poikakin oli pienenä, ei saanut koskaan yksin leikkejä aikaiseksi, eikä osannut keskittyä yhtään mihinkään kotona. Se oli sellasta päämäärätöntä seilaamista. Nyt on jo 9v ja tilanne hieman muuttunut parisen vuotta sitten suunnilleen. Tekee jo jotakin kotona, mm.legoilla tai pelaa käsikonsolilla.

Tyttömme, pian 5v, on taas aina ollut erilainen. Saattaa useamman tunninkin olla leikkiensä maailmassa huoneessaan. Nytkin pölpöttää tuolla leikeissään. Ei tarvitse ohjata leikkiin tai muuhun, aloittaa itse.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";29152012]No laita se 5v hoitoon edes osa-aikaisesti. Minusta tämä meidän systeemi hyvä eli 15 päivää kuussa klo 9-15.[/QUOTE]

Laita? Miten kun kunta ei anna hoitopaikkaa.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";29152012]No laita se 5v hoitoon edes osa-aikaisesti. Minusta tämä meidän systeemi hyvä eli 15 päivää kuussa klo 9-15.[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta, te kenellä lapset ovat hoidossa noin 9-15.

Ettekö kuitenkin joudu maksamaan saman hinnan kuin että lapsi olisi hoidossa jo aamupalalla? Miksi syöttää lapsi kotona, kun samaan hintaan saisi päiväkotiaamiaisen?

Tämä 5v oli aikaisemmin hoidossa mutta kesäloman jälkeen ei kunnalla ollutkaan antaa hoitopaikkaa (entinen lopetettiin ja hoitosopimus loppui kesään). Nyt vedotaan siihen, että ensi vuoden alusta ei enää tarvitse antaa hoitopaikkaa kun äiti on kotona. Siksi eivät enää loppuvuodeksikaan anna ja toisena syynä on kuulemma se, että ne muutamat hoitopaikat varataan niille, joiden vanhemmat käy töissä.

Antaa. Ilmoitat sinne, että lapsella täytyy olla hoitopaikka esim. 1.1-14, niin kyllä järjestyy. Kaksi viikkoa ennen hoidon tarvetta pitää viimeistään ilmoittaa.

No... kun ei anna... Olen kyllä yrittäny saada lapsille edes osa-aikaista hoitopaikkaa, mutta sitten päivähoidon esimies kysyy, että onko mulla töitä. Ei ole ja kohta syntyy vauva, niin vetoavat siihen, että isommatkin lapset pysyy myös kotona. Ei auta vaikka sanon, että esikoinen tylsistyy kotona kun on tottunut päiväkodin touhuihin ja ikäkavereihin. Voi kuulemma olla kotona siihen asti kun eskari alkaa. Ja se paikka mitä joskus tarjosi, oli toiselta puolen kylää eikä mulla ole autoa. Pitäisi lasten kanssa kävellä lähes 10km, kun ei täällä pikkukylällä ole julkista liikennettä. Eikä toista autoa kannata ostaa muutaman kuukauden takia, varsinkaan kun muutenkin rahat on vähissä. Mutta nyt tuota kaukana olevaakaan paikkaa ei tarjota kun "ensi vuonna systeemi muuttuu, säästetään se paikka niille jotka oikeasti tarvii".

[QUOTE="vieras";29152116]Olisko jotain kerho / puistotoimintaa?[/QUOTE]

Ei täällä ole kuin yksi leikkipuisto, siellä on käyty muttei siellä ole mitään toimintaa. Kerhoja on vain seurakunnalla, torstaina klo 8-10, eikä siihen ehditä millään, sen verran rytmi myöhäisempi. Toisaalta samat askartelut voidaan tehdä kotona, vain kaverit puuttuu.

Onko kylällä kerhoja, uimahallia jne? Metsää luulisi ainakin olevan, joten metsäretkiä voi tehdä, talvella hiihtää, luistella, sulan maan aikaan pyöräillä, pelailla jalkapalloa, sählyä, potkulautailla jne. Onko lähistöllä suht saman ikäisiä lapsia joiden kanssa ulkoilla?

Ihan mielenkiinnosta, te kenellä lapset ovat hoidossa noin 9-15.

Ettekö kuitenkin joudu maksamaan saman hinnan kuin että lapsi olisi hoidossa jo aamupalalla? Miksi syöttää lapsi kotona, kun samaan hintaan saisi päiväkotiaamiaisen?

No, edelleen OT, mutta me itse asiassa maksetaan kokopäivähoidosta, mutta mä vien lapsen tyypillisesti 9:30-10 välillä (jos jokin toiminta alkaa ysiltä niin tietysti ysiksi) ja mies hakee vähän yli neljä. Näin ihan siksi, että haluamme viettää lapsen kanssa mahdollisimman paljon aikaa. Pitempi hoitoaika maksetaan kuitenkin poikkeustapausten varalta.

Mutta ap:lle: vaikea tilanne. Samanikäiset ovat pk:ssa. Mä olen aina leikkinyt paljon nyt 5v:n ainokaisen kanssa (toinen vasta tulossa), mutta en kyllä enää jaksaisi kokopäiväisesti leikkiä, varsinkin kun 2v vaatii tietysti paljon. Mutta

-jos jaksaa vaikka 20 minuuttia leikkiä intensiivisesti lapsen kanssa niin lapsi yleensä viihtyy sen jälkeen itsekseen jonkin aikaa. Jos jaksaa tällaisia 20 minuutin leikkituokioita vaikka 3 kertaa päivässä niin se vie jo aika lailla marinaa pois.

-tehkää retkiä. Luontoon, kasvitieteelliseen puutarhaan, kotieläintilalle, uimahalliin, mitä lähellänne nyt on.

-jos suinkin jollain kaverilla on edes lähes samanikäisiä, niin leikkitreffejä

-urheilupuistoon ja esim. pelatkaa sählyä, järjestäkää juoksukilpailuita radalla...

-askartelut, leipomiset, hamahelmet...

-joskus saa myös olla tylsää, äidin pitää vaan sitten jaksaa sitä mankumista

-samaa mieltä olen, että 5v:lle olisi hyvä päästä pk:n tai kerhoon. Siis tarkoitan, että sussa ei ole mitään vikaa, vaikka lapsi mankuu. Tuon ikäiselle on vaikea järjestää tarpeeksi toimintaa kotioloissa taaperon kanssa.

Ei täällä ole kuin yksi leikkipuisto, siellä on käyty muttei siellä ole mitään toimintaa. Kerhoja on vain seurakunnalla, torstaina klo 8-10, eikä siihen ehditä millään, sen verran rytmi myöhäisempi. Toisaalta samat askartelut voidaan tehdä kotona, vain kaverit puuttuu.

Kyllä kerran viikossa voi kellon laittaa soimaan et ehtii kerhoon, eihän 8.00 ees oo kovin aikasin, monet työssäkäyvien vanhempien lapset herää paljon aiemmin viitenä päivänä viikossa.

Onko samalla kylällä muita samaa ikäluokkaa olevia kotona. Perustatte äidit/ isät oman "kerhon" muutamalle lapselle, kerran viikossa vaikka ja vuorotellen keksitte askartelua, laululeikkejä tms. touhua.

Laita vaikka kaupan ilmoitustaululle ilmoitus, jos et entuudetaan tunne samassa tilanteessa olevia. Jokunen 3-6 -vuotias, niin saisitte jo kivan oman kerhon kokoon :)

[QUOTE="vieras";29152138]Onko kylällä kerhoja, uimahallia jne? Metsää luulisi ainakin olevan, joten metsäretkiä voi tehdä, talvella hiihtää, luistella, sulan maan aikaan pyöräillä, pelailla jalkapalloa, sählyä, potkulautailla jne. Onko lähistöllä suht saman ikäisiä lapsia joiden kanssa ulkoilla?[/QUOTE]

Uimahalliin on hankala mennä kahden uimataidottoman kanssa, mutta on siellä käyty viikonloppuisin ja iltaisin koko perheellä. Metsää on omassa pihassa, siellä on käyty kesällä ja syksylläkin. Omassa pihassa voi hiihtää, pyöräillä ja pelata jalkapalloa... 200m päässä on luistinrata, siellä on käyty... Lähistön lapsia en tunne, mutta luulisin ettei täällä asu lapsia kun ei koskaan ole sellaisiin törmätty. Hoitokavereiden kanssa tyttö tykkäisi touhuta, ne vaan asuu kaukana eikä tunneta niitä, varsinkaan nyt kun ei siellä hoidossa ole enää (ts. hoitoa ei ole enää).

Mutta siis, on uitu, pyöräilty, pelattu sählyä ja jalkapalloa pihassa, talvisin (ja jo tänä syksynäkin aiemmin) pulkkamäessä laskettu. On käyty leikkipuistossa.

Kotona on askarreltu, piirretty, vesiväreillä piirretty ja väritetty, värityskirjaa tehty, harjoiteltu numeroita ja kirjaimia, tehty muita eskaritehtäviä, palapelejä, lautapelejä, katsottu lastenohjelmia/-elokuvia, leikitty legoilla, nukeilla, keittiöjutuilla... tehty pullia ym. leivonnaisia ja ruokaa, luettu kirjoja, tanssittu... mitähän vielä.

Useimmiten siinä vaan käy niin, että tekeminen kiinnostaa hetken mutta sitten alkaa tylsyys eikä jaksa keskittyä ja homma loppuu siihen.

Uimahalliin on hankala mennä kahden uimataidottoman kanssa, mutta on siellä käyty viikonloppuisin ja iltaisin koko perheellä. Metsää on omassa pihassa, siellä on käyty kesällä ja syksylläkin. Omassa pihassa voi hiihtää, pyöräillä ja pelata jalkapalloa... 200m päässä on luistinrata, siellä on käyty... Lähistön lapsia en tunne, mutta luulisin ettei täällä asu lapsia kun ei koskaan ole sellaisiin törmätty. Hoitokavereiden kanssa tyttö tykkäisi touhuta, ne vaan asuu kaukana eikä tunneta niitä, varsinkaan nyt kun ei siellä hoidossa ole enää (ts. hoitoa ei ole enää).

Mutta siis, on uitu, pyöräilty, pelattu sählyä ja jalkapalloa pihassa, talvisin (ja jo tänä syksynäkin aiemmin) pulkkamäessä laskettu. On käyty leikkipuistossa.

Kotona on askarreltu, piirretty, vesiväreillä MAALATTU, SORMIVÄREILLÄ piirretty ja väritetty, värityskirjaa tehty, harjoiteltu numeroita ja kirjaimia, tehty muita eskaritehtäviä, palapelejä, lautapelejä, katsottu lastenohjelmia/-elokuvia, leikitty legoilla, nukeilla, keittiöjutuilla... tehty pullia ym. leivonnaisia ja ruokaa, luettu kirjoja, tanssittu... mitähän vielä.

Useimmiten siinä vaan käy niin, että tekeminen kiinnostaa hetken mutta sitten alkaa tylsyys eikä jaksa keskittyä ja homma loppuu siihen.

Jostain syystä jäi nuo kaksi sanaa pois edellisestä viestistä.

Kotona on askarreltu, piirretty, vesiväreillä piirretty ja väritetty, värityskirjaa tehty, harjoiteltu numeroita ja kirjaimia, tehty muita eskaritehtäviä, palapelejä, lautapelejä, katsottu lastenohjelmia/-elokuvia, leikitty legoilla, nukeilla, keittiöjutuilla... tehty pullia ym. leivonnaisia ja ruokaa, luettu kirjoja, tanssittu... mitähän vielä.

Paljonhan te ootte tehtykin, eli ainoa ongelma kuulostaisi olevan kavereiden puute. Vaikea sitä äidin on 5-vuotiaaksi tytöksi muuttua... Onko kylällä jumppaa tms. harrastusryhmää missä voisi iltaisin käydä kun mies tulee kotiin? Siellä ois kavereita ja tekemistä.

Eikö lapsen isä voisi viedä kerhoon töihin mennessään, niin ei tarvitsisi taaperoa niin aikaisin herättää?

Kunnalla on velvollisuus hoitopaikka antaa, mutta vasta 4 kk päästä hakemisesta. Kaksi viikkoa koskee vaan tilannetta, jossa hoidon tarve johtuu työlllistymisestä tai opintojen alkamisesta.

[QUOTE="vieras";29152218]Paljonhan te ootte tehtykin, eli ainoa ongelma kuulostaisi olevan kavereiden puute. Vaikea sitä äidin on 5-vuotiaaksi tytöksi muuttua... Onko kylällä jumppaa tms. harrastusryhmää missä voisi iltaisin käydä kun mies tulee kotiin? Siellä ois kavereita ja tekemistä.[/QUOTE]

No kavereiden puute ja se että tytön mielestä hoidossa tekemiset on kivempia, vaikka ehkäpä samoja hommia tehdään sielläkin. Ei lapsi halua jumppaan, on aika ujo loppujen lopuksi. Olen ehdottanut paikallisen urheiluseuran liikuntaleikkikoulua, on kerran käyty katsomassa toimintaa muttei tyttö halunnu jäädä sinne. Tästä aikaa kuukausi ehkä.

hoidossa tekevät kivempia juttuja muttei kerro mitä. Siksi kyselen täältä, jos joku keksii mitähän vielä voisi tehdä kotona. Kun mikään mitä ehdotan ei kelpaa eikä kiinnosta.

Onko teillä lemmikkiä? Sitä hoitaessa ja sen puuhia seuratessa menee aika mukavasti, samalla se opettaa vastuun kantoa toisesta elävästä olennosta, saa hoivata ja opetella aina vaan lisää kyseisestä eläimestä esim. lukemalla koirakirjoja yhdessä, oppii etsimään tietoa uusista asioista.

Leikkiikö lapsi itsekseen paljon? Mun pojat tuonikäisinä leikkivät paljon omassa huoneessaan, dinoilla, ukkeleilla yms... Eivät paljon muuta toimintaa kaivanneet, teillä tietty tyttöjuttuja :D

Meillä on niin ihana pelastus kyllä ollut ton vajaa 4 vuotiaan tytön kanssa meijän kerhot (harmi jos teillä ei mahdollisuutta samaan oo). Meillä tosiaan lapsi käy kerran viikossa seurakunnan kerhossa ilman mua (ens kesän jälkeen pääsee jo isojen ryhmään, jolloin kerhoa on jo 3 kertaa viikossa) ja sitten tuon kerran lisäksi käy perhekerhossa 2 vuotiaan siskon kanssa ilman mua (meillä perhekerhossa on päivä jolloin lapset voi jäädä sinne ilman vanhempia eli käyvät kerran viikossa siellä ilman mua) ja sitten lisäks vielä mahdollisuus tuossa samaisessa perhekerhossa käydä vanhempien kanssa. Muuten meilläkin varmaan lapsi tylsistyis kotosalla. Eikö teillä oo naapurissa ketään kaveria? meillä myös ihana naapurintyttö ollut päivien pelastus.

Ootte kyllä niin kovasti tehneet kaikkea etten usko, että keksimällä lisää tekemistä saisit tytön kiinnostumaan, kun selvästi kaipaa kaveria. Harrastuksia määkin suosittelisin, vaikkei alkuun tuntuis tykkäävänkään niinkun käy useemman kerran niin alkaa varmasti viihtymään jos seurasta on lapsella puutetta.

Yhteistyössä