Mitä ihmettä , rikoinko nyt jotain ystävyyskoodia muka ? En ymmärrä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sulle "höpö höpö"..

se on eri asia valikoida puolensa kun ystävästä on kyse, ja se on eri asia valita puolensa kun kysymyksessä on yksi tuttavuus.
eri asia on jos sama tilanne jatkuisi jokaisen pettäjän tuttavan kohdalla. ;)
ja tyystin eri asia on jos petetty jatkaa katkeroitumista vuosikaudet uusienkin tuttavuuksien kohdalla, kuten äisitis näin teki.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Mutta olen muuten huomannut että suurin osa ihmisitä on juuri kuten ap: he eivät välitä millaisen paskakasvan kanssa he ovat tekemisissä, niin kauan kuin tuo paskakasa on kiva heille.
Toisista saa juorutua, toisille saa tehdä inhottavia temppuja, toisille saa tehdä pahaa.

Minä kai haen universaalisti kaikille mukavaa ja iloista ihmistä. Siksi en ole löytänyt kovin montaa.
Ymmärrän siis Piiaa.

Kuten olen sanonut, niin ymmärrän jo nyt Piiaa ja annankin hänelle aikaa. Lähtöjohtani on ,että Piia on mun rakas ystävä ,mutta mulla ei ole mitään syytä myöskään varsinaisesti vihata tätä Marjaakaan - ja nyt olen häneen tutustunut ja mielestäni hänkin on ihan mukava ihminen.
Mikä oikeus periaatteessa Piialla olisi kontrolloida minun elämässäni olevia ihmisiä ? Kun hänen ei tarvitse olla kuitenkaan heidän kanssaan kaveria vaikka mun kansa olisikin .

Jos Piia olisi mun rakas ystävä, en varmaankaan edes yrittäisi ystävystyä Marjan kanssa. En välttämättä häntä varsinaisesti välttelisikään, enkä olisi tahallani inhottava ja käyttäytyisi loukkaavasti, mutta tosiaan, jos rakasta ystävääni loukattaisiin niin en haluaisi kaveerata niiden ihmisten kanssa jotka häntä ovat loukanneet. Luultavasti en enää haluaisi olla edes Antin ystävä enkä pahemmin hänenkään kanssa tekemisissä. Mieheni toki voisi edelleen olla Antin ystävä ja tavata Anttia.
Siis JOS Piia olisi mun RAKAS ja hyvä ystävä.

Älkää olko niin katkeria.

EI miehen uusi kumppani, jota hoidoksikin kutsutte, ole vastuullinen. Vastuussa on mies ja vaimo omasta parisuhteestaan. Eivät toiset naiset ole noituvia seireeneitä. Kyllä suhteesta lähtevä mies on aktiivinen subjekti.

Ja kun joku kirjoitteli, että esitän vain tyhmää, että en muka tajua toimineeni tosiaan tökerästi, niin siihen haluaisin sanoa, että kun erosta on kuitenkin jo aikaa se vajaa vuosi ja Piiankin elämässä on erilaisia asioita sen jälkeen tapahtunut,niin en vain osannut kuvitella, että siitä kasvaisi niin suuri härkänen, jos satunkin Marjan kanssa joskus samoissa pippaloissa tms olemaan.
Se ei ole Piiaa ikinä haitannut että ollaan Antin kanssa tekemisissä -minä ja mun mies - ja itseasiassa Piia itse puhui aikoinaan, että ei halua että kukaan joutuu valikoimaan tai että lopettaa kyläilyt sinne tai tänne eron takia.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Arvostan lojaaliutta ja moraalia sen verran paljon, että jättäisin pettäjät omaan arvoonsa.

Minä ihmettelen tosiaan miten hemmetin siveitä ihmiset ovat. On mielestäni vielä ihan ok sanoa, ettei koskaan pettäisi omaa puolisoaan, mutta se, että ollaan valmiita pistämään välit poikki, jos kaveri pettää, menee jo yli. Teidän logiikallanne kerran pettäneellä ihmisellä ei voi olla yhtään ystävää. Teidän logiikallanne kukaan ihminen ei voi ja saa tehdä yhtään virhettä elämässään.

Minun paras ystäväni rikkoi yhden avioliiton ja paheksuin häntä siitä, mutta ei tulisi mieleenikään tämän takia laittaa välejä häneen poikki. Ei hän minulle ole tehnyt mitään pahaa ja ihminen on erehtyväinen. Ja tämä ystäväni on tällä hetkellä naimisissa tämän miehen kanssa, joten ei ollut kyse mistään pikkujutusta loppujen lopuksi. Minkä ihmeen takia minun olisi pitänyt katkaista läheinen ystävyys tuon asian takia, kun asia ei minulle mitenkään kuulunut.

Katkaisetteko ystävyytenne myös esimerkiksi, jos ystävänne tekee abortin tai ajaa punaisia liikennevaloja päin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä ihmettelen tosiaan miten hemmetin siveitä ihmiset ovat. On mielestäni vielä ihan ok sanoa, ettei koskaan pettäisi omaa puolisoaan, mutta se, että ollaan valmiita pistämään välit poikki, jos kaveri pettää, menee jo yli. Teidän logiikallanne kerran pettäneellä ihmisellä ei voi olla yhtään ystävää. Teidän logiikallanne kukaan ihminen ei voi ja saa tehdä yhtään virhettä elämässään.

Minun paras ystäväni rikkoi yhden avioliiton ja paheksuin häntä siitä, mutta ei tulisi mieleenikään tämän takia laittaa välejä häneen poikki. Ei hän minulle ole tehnyt mitään pahaa ja ihminen on erehtyväinen. Ja tämä ystäväni on tällä hetkellä naimisissa tämän miehen kanssa, joten ei ollut kyse mistään pikkujutusta loppujen lopuksi. Minkä ihmeen takia minun olisi pitänyt katkaista läheinen ystävyys tuon asian takia, kun asia ei minulle mitenkään kuulunut.

Katkaisetteko ystävyytenne myös esimerkiksi, jos ystävänne tekee abortin tai ajaa punaisia liikennevaloja päin?
Hyvin samoin miettein. Entä jos tätä pettämistä tapahtuu lähisuvussa? Vaikka sisko pettää miestään, välit poikka vaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:

Hyvin samoin miettein. Entä jos tätä pettämistä tapahtuu lähisuvussa? Vaikka sisko pettää miestään, välit poikka vaan?

Niin, no ap:n esimerkin mukaan pitäisi tuossa tilanteessa alkaa kaveerata siskon miehen uuden rouvan kanssa ja kovasti kauhistella jos sisko on näreissään. :)

Alkuperäinen kirjoittaja y:
Teidän petettyjen ja pettämistä pelkäävien oma elämä olisi paljon helpompaa, jos ettei katkeroituisi noin verisesti. Erot ovat aina ikäviä, mutta jos siitä ei vuodessa yli pääse, niin on kyllä jotakin pielessä.

Oikeasti jotkut katkeroituvat niin pahasti, että meinaavat loppuelämänsä vaikeuttaa omaa, muiden ja ennen kaikkea lastensa elämää noin paljon?

kyllä se on yksi ihmistä eniten musertava asia, josta ei todellakaan aina normisti päästä ihan vuodessa yli. Monia se kalvaa ihan normaalisti koko loppuelämän silloin tällöin, kun se ihminen, johon eniten uskoi ja luotti olikin vaan kasa paskaa. Varsinkin, jos on pienet lapset, kirpaisee viel heidänkin puolestaan, vaikkei muka pitäisi.

Ei oo tainnut vaan osua omalle kohdalles vielä, kun noin kärkkäästi diagnisoit.

Mä en arvostaisi tuollaista ystävää.

Ystävyydessä ratkaisevia hetkiä on juuri nuo vaikeat paikat. Oikea ystävä on lojaali. Oikea ystävä on tukena ja välillä tekee vaikka asiat itselleenkin hieman hankalammiksi, jotta helpottaisi huonosti voivan ystävänsä oloa. Sä et ole näin tehnyt.

Mulla on vain hyvin harvoja tosiystäviä (joista moni EI ole nainen) juuri tästä syystä; suurin osa naisista on takinkääntäjiä, tuollaisia seliseli-tyyppejä joilta kyllä löytyy mukapätevä syy joka lähtöön mutta sitä selkä suorana toisen tukemista ei irtoa. Kun rakkaana ja luotettavana pidetty ystävä kääntääkin hädän hetkellä selkänsä tylysti, siinä jää tosi tyhjän päälle. Sinun kaltaisiin ihmisiin olen törmännyt ja kerrasta aina oppinut.

Jos olisit toiminut oikein, olisit näistä Anteista, Penteistä ja ukoistasi huolimatta a) jättänyt menemättä niihin kekkereihin b) poistunut kotoa kun A tulee akkoineen kylään tai pyytänyt miestäsi käskemään A:n teille yksin ja c) pitänyt Marjaan tarkasti etäisyyttä vielä hyvän aikaa, eron ollessa noinkin tuore.

Niin se vaan menee. Puistattaa se, jos et nyt oikeasti ymmärrä mikä mättää.

Alkuperäinen kirjoittaja petetty:
Alkuperäinen kirjoittaja eronnut ja väleissä:
Alkuperäinen kirjoittaja petetty:
Lasteni takia olenkin yhteydessä exään mutta uutta"naista" en aio tavata tai osallistua mihinkään kekkereihin samaan aikaan. Myös mieheni ns. omat ystävät olen poistanut fb listalta ja jatkan elämääni nyt luoden uusia suhteita ja tapaamalla vanhoja ystäviäni.

Entäs kun lapsesi kasvavat ja tulee rippijuhlia, hvalmistujaisia, häitä, ristiäisiä. Etkö meinaa tavata tätä 'uutta naista'? Kurja tulevaisuus yhteisillä lapsillanne jos näin erotellaan.

Isä tietenkin kutsutaan mutta "ilman tätä uutta naista" Ihan helppoa. isä voi halutessaan osallistua mutta pakko ei tietenkään ole. Häissä yms saavat lapset valita kumman kutuvat äitinsä vai äitipuolen. Molemmat eivät samoihin juhliin mahdu.

Mutta jospa lapsi haluaa molemmat? Kyllä aikuisten ihmisten pitää osata käyttäytyä yksien juhlien ajan lapsen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:

Niin, no ap:n esimerkin mukaan pitäisi tuossa tilanteessa alkaa kaveerata siskon miehen uuden rouvan kanssa ja kovasti kauhistella jos sisko on näreissään. :)

Eikun siskon uuden miehen kanssa. Jos ihan tarkkoja ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Mutta olen muuten huomannut että suurin osa ihmisitä on juuri kuten ap: he eivät välitä millaisen paskakasvan kanssa he ovat tekemisissä, niin kauan kuin tuo paskakasa on kiva heille.
Toisista saa juorutua, toisille saa tehdä inhottavia temppuja, toisille saa tehdä pahaa.

Minä kai haen universaalisti kaikille mukavaa ja iloista ihmistä. Siksi en ole löytänyt kovin montaa.
Ymmärrän siis Piiaa.

Kuten olen sanonut, niin ymmärrän jo nyt Piiaa ja annankin hänelle aikaa. Lähtöjohtani on ,että Piia on mun rakas ystävä ,mutta mulla ei ole mitään syytä myöskään varsinaisesti vihata tätä Marjaakaan - ja nyt olen häneen tutustunut ja mielestäni hänkin on ihan mukava ihminen.
Mikä oikeus periaatteessa Piialla olisi kontrolloida minun elämässäni olevia ihmisiä ? Kun hänen ei tarvitse olla kuitenkaan heidän kanssaan kaveria vaikka mun kansa olisikin .

Jos Piia olisi mun rakas ystävä, en varmaankaan edes yrittäisi ystävystyä Marjan kanssa. En välttämättä häntä varsinaisesti välttelisikään, enkä olisi tahallani inhottava ja käyttäytyisi loukkaavasti, mutta tosiaan, jos rakasta ystävääni loukattaisiin niin en haluaisi kaveerata niiden ihmisten kanssa jotka häntä ovat loukanneet. Luultavasti en enää haluaisi olla edes Antin ystävä enkä pahemmin hänenkään kanssa tekemisissä. Mieheni toki voisi edelleen olla Antin ystävä ja tavata Anttia.
Siis JOS Piia olisi mun RAKAS ja hyvä ystävä.

Minulla on aikalailla samanlaisia ajatuksia. Näin siis jos kyseessä oikeasti on hyvä ja rakas ystävä joka on minulle ensiarvoisen tärkeä.

Jos taas kyseessä on vain hyvä kaveri, miehen ystävän ex-puoliso jonka kanssa on ollut mukava viettää aikaa yhdessä jne, muttei mikään sydänystävä niin ymmärtäisin että hän kipeän eron jälkeen haluaa tehdä hajurakoa ex-miehen ja tämän uuden puoliskon läheisiin. Joskus elämäntilanteet vaan ajavat ihmisiä erilleen.

Mä en voi kuin kuvitella tilannetta, koska mulla ja miehellä ei ole yhteisiä rakkaita ystäviä. Mutta jos siis mun rakasystäväni alkaisi seurustelemaan mieheni kaverin kanssa ja heille joskus tulisi ero, niin en mä voisi kieltää miestäni ainakaan olla tapaamasta kaveriani ja mun mielestä mun rakas ystäväkään ei voisi kieltää minua tapaamasta tätä miestä. Musta tuskin koskaan tulisi rakasta ystävää tälle toiselle naiselle, mutta mielestäni mun ei kohteliaisuus syistä tarvitse olla kutsumatta tätä uutta paria meille kylään yms. Samoin itsekään en kahlitse omia ystäviäni vaan he voivat elää omaa elämäänsä ja tykätä kenestä vain ihmisistä, vaikka minä en heistä pitäisikään.... Toisaalta mun ystävät on samaa itsenäistä sorttia kuin itsekin, joten uskon heidänkin ajattelevan samoin.

Minusta vaikuttaa, että ap on turhaan ystävä Antin kanssa. Olkoon miehet keskenään kavereita, helpompaa ja yksinkertaisempaa se niille onkin. Ei siinä ap:n tarvitse pyöriä mukana. Eihän ole enää sellaista ystäväparia olemassakaan kuin Antti ja Piia, nyt Ana on enää miehen ystävä. Forget him, ap.

Alkuperäiselle ystävälle voisi olla lojaali niin kauan kuin hänen elämänsä on haavainen. Jos se petturiantti nyt Marjaansa enää pitkään pitää, ei kukaan edes oleta, että petetyn vaimon ystävän pitäisi tämä Marja ottaa lähipiiriinsä.

Noissa pettämis- ja erokuvioissa tuskin on kenelläkään ulkopuolisella pätevyyttä mennä sanomaan, kuka on tehnyt väärin ja kenen on syy; elämä ei oikeasti ole niin mustavalkoista. Piiasta varmasti tuntuu pahalta, mutta ei se ap:sta pahaa tee, vaikka ystävystyisi Marjankin kanssa, eihän se kuitenkaan tarkoita että lakkaisi olemasta Piian ystävä tai tukisi Piiaa vaikeassa tilanteessa yhtään vähempää. Kyllä se Piia siitä rauhoittuu kun huomaa, ettei ystävä ole häntä kuitenkaan jättänyt. Ja jos ei, no, se on suoraan sanottuna Piian murhe.

Tilanteen kai tekee vaikeaksi se, että itse asiassa vanhimmat ystävykset ovat ap:n mies ja Antti, joiden ystävyyssuhteen lojaalisuus on näin ollen oletetusti vahvin?

Entä jos asia olisikin niin, että AP ja Piia olisivat alkuperäiset ystävykset, ja Antti olisi ollut "se puoliso", jonka kanssa tultiin kavereiksi Piian myötä. Olisiko tilanne ja suhtautuminen Anttiin ja Marjaan silloin toisin.

Yhteistyössä