Mitä kautta määrität itsesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Joskus luin täältä, että äitiyden kautta ei pitäisi määrittää itseään ja hyvyyttään yhtään. Että sitä vain ollaan äitejä miten ollaan, ja jos kokee olevansa kaikinpuolin hyvä (koti)äiti, on säälittävä kun määrittelee itsensä siten. Vain siten.

Onko se sitten yhtään hyvä, että oma minäkuva rakentuu ammatin varaan?
Tai sen, mitä opiskelee sillä hetkellä?

Mä määritän itseni sen kautta miten mä katson maailmaa ja miten mä koen sen. Sen kautta miten määrittelen itse toiset ihmiset..

En määrittele toisia ihmisiä ulkoisten asioiden kautta vaan henkisten ominaisuuksien ja sen kautta kuinka he suhtautuvat ympäröivään maailmaan.

• Tykkää
Reactions: Nyynä ja Phoebsi
Määritän itseni arvomaailmani ja elämän/maailmankuvan mukaan pitkälti.
Arvostan nykyisin omaa henkistä hyvinvointiani hyvin korkealle, oikeastaan se on ykkönen.
Tietysti äitiys vaikuttaa myös noihin, ja juureni.
Taas tänään sain muistutuksen siitä, että se miten minut on kasvatettu ja missä yhteisössä vaikuttaa muhun vieläkin ja joudun vieläkin elämään tietyllätapaa siinä yhteisössä.

Itseasiassa nyt äitiyden myötä olen oppinut määrittämään enemmän itseäni ja muita henkisten ominaisuuksien perusteella.
Aikaisemmin ajattelin ehkä niinkuin on opetettu eli koulutus, työ, tulotaso, poliittinen kanta ja uskonto.
Hyi miten ällöttävää ja ahdistavaa.

Nojoo, menipä nyt avautumiseksi. Nää on näitä päiviä kun tää maailma taas haisee mulle niin lujaa ettei osaa pitää mölyjä mahassa. :D

yritän määrittää itse itseni, mutta ei se onnistu. Huomaan edelleen nelikymppisenä eläväni vanhempieni odotusten mukaan. Minun tapauksessani se menee niin, että en oikein uskalla olla jotain enemmän kuin he, koska he ovat aina kadehtineet minua ja kilpailleet kanssani. En saisi osata tehdä ristisanaa isääni paremmin, en tienata häntä enemmän, en viehättää miehiä enemmän kuin äitini enkä ainakaan pystyä pitämään miestä, koska hänkään ei pystynyt.

Viimeisessä asiassa olen onneksi pystynyt pistämään kampoihin. Jossain vaiheessa sain jopa äitini lopettamaan parisuhdeneuvojen jakeluautomaattina toimimisen. Tokaisin, että minun liittoni on nyt kestänyt kaksi kertaa sen kuin sinun kesti, että jospa pitäisit ohjeet omana tietonasi ellei niitä pyydetä.

Kun tunnen tarvetta määrittää itseäni jotenkin, palaan heti kertomaan siitä. :D

Se, että haluan tuntea itseni täysin, ei ole määrittämistä, vaan hyväksymistä ilman mitään kategorointia.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
[QUOTE="vieras";25688809]Entäs jos ei oo perhettä eikä työtä? Esim. yksin elävä eläkeläinen ei sun määritelmän mukaan oo just yhtään mitään![/QUOTE]

Vastasin tähän joo ehkä vähän miettimättä. Lähinnä tohon, että määrittääkö äitiyden kautta. Että ei se ole ainoa asia elämässä, joka on tärkeä. Ja en tosiaan ajattele, että jos ei ole perhettä/ystäviä ei olis mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25688812:
Mulla kesti aikansa luopua tuosta rooliajattelusta. En halua olla ihmissuhteissanikaan missään roolissa. Rooleihin liittyy aina odotuksia ja ne odotukset on yleensä määritellyt joku muu kuin minä.

Juu, kuten tossa laitoinkin, vastasin tähän vähän miettimättä....

Alkuperäinen kirjoittaja epäitsenäinen;25688920:
yritän määrittää itse itseni, mutta ei se onnistu. Huomaan edelleen nelikymppisenä eläväni vanhempieni odotusten mukaan. Minun tapauksessani se menee niin, että en oikein uskalla olla jotain enemmän kuin he, koska he ovat aina kadehtineet minua ja kilpailleet kanssani. En saisi osata tehdä ristisanaa isääni paremmin, en tienata häntä enemmän, en viehättää miehiä enemmän kuin äitini enkä ainakaan pystyä pitämään miestä, koska hänkään ei pystynyt.

Viimeisessä asiassa olen onneksi pystynyt pistämään kampoihin. Jossain vaiheessa sain jopa äitini lopettamaan parisuhdeneuvojen jakeluautomaattina toimimisen. Tokaisin, että minun liittoni on nyt kestänyt kaksi kertaa sen kuin sinun kesti, että jospa pitäisit ohjeet omana tietonasi ellei niitä pyydetä.
Jatka vaan sinnikkäästi :) 10 vuoden päästä huomaat jo selvän muutoksen. Hitsi, kun muistaisin sen kirjan nimen, jossa juuri tuosta asiasta kirjoitettiin ja annetiin ohjeita. Muutamia niistä ohjeista muistan nyt ulkoa ja niitä oli mm luovu tarpeettomista uskomuksista, luovu tarpeettomista tavoista, luovu tarpeettomista asenteista...niitä oli enemmänkin.

Tuskin kukaan määritteleekään itseään vain yhden asian kautta. Ihminen määrittelee itseään aina suhteessa toisiin, suhteessa tilanteisiin, suhteessa asioihin joita tarkastellaan, suhteessa maailmankuvaan ja arvoihin.

Viimeksi muokattu:
Kun tunnen tarvetta määrittää itseäni jotenkin, palaan heti kertomaan siitä. :D

Se, että haluan tuntea itseni täysin, ei ole määrittämistä, vaan hyväksymistä ilman mitään kategorointia.
Yllättävän monilla ihmisillä on vaikeuksia kertoa itsestään. He kyllä kertovat, mitä ovat tehneet, mitä heillä on, mitä he uskovat muiden heistä ajattelevan jne. Mutta kysymykseen "kuka minä olen" ei osatakaan vastata. Jos ajatusleikkinä kuvittelee itsensä alastomana tyhjään tilaan ja kaikki aiemmat tekemiset on poispyyhitty, kaikki mitä on omistanut on poissa, niin mitä jää jäljelle eli mitä silloin kertoisi itsestään? Sen tiedän, että sulle ei olisi ongelma kertoa itsestäsi tuossakin tilanteessa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25688991:
Yllättävän monilla ihmisillä on vaikeuksia kertoa itsestään. He kyllä kertovat, mitä ovat tehneet, mitä heillä on, mitä he uskovat muiden heistä ajattelevan jne. Mutta kysymykseen "kuka minä olen" ei osatakaan vastata. Jos ajatusleikkinä kuvittelee itsensä alastomana tyhjään tilaan ja kaikki aiemmat tekemiset on poispyyhitty, kaikki mitä on omistanut on poissa, niin mitä jää jäljelle eli mitä silloin kertoisi itsestään? Sen tiedän, että sulle ei olisi ongelma kertoa itsestäsi tuossakin tilanteessa :)

Minusta kysymys "kuka minä olen" ei ole aina oleellinen. Tärkeintä on se, että "minä OLEN". :D

Vasta kun todella on olemassa, myös itselleen, voi tutustua minäänsä. Eikä siihen tarvita määreitä.

Oho, taitaa lähteä turhan korkealentoiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25688762:
Pääni kautta. Oman hyvinvointini ja tyytyväisyyteni kautta. Vuosikymmeniä minäkin määritin itseäni ulkoapäin, kunnes opettelin määrittämään sisältäpäin.

Juuri näin.

Itse lisään tähän vielä sen että määritän itseni monen asian summana. Äitiys on vaan yksi osa minuutta. Olen paljon muutakin, ei elämä ole yhden narun varassa. Elämässä on monta seikkaa jotka tuottavat mielihyvää. Yksi osuus on naiseus. Olen nainen ja puoliso, mieheni rakastaja, aikuinen kontakti. Olen lasteni tuki ja turva, yhdessä mieheni kanssa. Olen uurastaja, monessa mukana ja osaan käsilläni paljon, voisin sanoa olevani monitaitaja. Olen utelias, opin jatkuvasti uutta. Olen ammattilainen työssäni. Olen maailman kansalainen joka on elänyt pitkän ajan muualla, ympäri maailmaa. Olen kokonaisuus kaikkea ja kaikella on paikka elämässäni. Ai niin ja olen alkoholistin lapsikin - sekin tuo vivahteensa, koen itseni selviytyjäksi.

Minusta kysymys "kuka minä olen" ei ole aina oleellinen. Tärkeintä on se, että "minä OLEN". :D

Vasta kun todella on olemassa, myös itselleen, voi tutustua minäänsä. Eikä siihen tarvita määreitä.

Oho, taitaa lähteä turhan korkealentoiseksi.
Aivan totta!!!! Mutta ennenkuin voi todeta, että minä OLEN, on kysyttävä OLENKO minä. Jos "oleminen" perustuu ulkopuolisiin asioihin, niin silloinhan lakkaisi olemasta, jos ne ulkopuoliset asiat katoaisivat.

• Tykkää
Reactions: Kerpele ja Nyynä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25689032:
Aivan totta!!!! Mutta ennenkuin voi todeta, että minä OLEN, on kysyttävä OLENKO minä. Jos "oleminen" perustuu ulkopuolisiin asioihin, niin silloinhan lakkaisi olemasta, jos ne ulkopuoliset asiat katoaisivat.

Täsmälleen. :D

Yhteistyössä