Mitä koirasi pitää mielestäsi sietää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hophop
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hophop

Vieras
Jäin pohtimaan tätä, kun juttelin yhden koiranomistajan kanssa, joka kertoi pitkän liudan pikkutarkkoja sääntöjä, joita koiransa kanssa noudattaa. Esimerkkinä vaikka pannan kaulaan laittaminen: ensin varmistetaan, että koira on havainnut aikeen, sitten lähestytään koiraa etuviistosta päin ja viedään panta koiran leuan alle ja sitten kiinni. Tarkoituksena on, ettei koira pelästy ykskaks saapuvaa pannan laittajaa ja että koira näkee toimituksen koko ajan, siksi ei voi seistä koiran vieressä nenät samaan suuntaan ja laittaa pantaa takaviistosta. Panta pannaan kyykyssä seisten alakautta kaulaan, eikä kumarruta koiran ylle ja viedä pantaa pään yli, ettei koira koe tilannetta uhkaavana.

Kyseessä on sentään pelkkä pannan laittaminen, joten muita säääntöjä on tietty lisäksi satamäärin. Mä mietin lähinnä sitä, että jos koira tottuu pilkuntarkkoihin rutiineihin ja siihen, ettei sen ympärillä liikauteta kättäkään ns. poikkeavalla tavalla, niin mitä tällainen koira tekee vieraiden ihmisten ja vaikkapa lasten läsnäollessa? Eihän kukaan vieras voi arvata, ettei eläin ole tottunut "normaaliin" liikehdintään ympärillään.

Toisessa ääripäässä ovat ihmiset, joiden mielestä koiran on siedettävä kaikki mahdollinen korvista vetämisestä siihen, että keppi kourassa saapuva naapurin kakara härkkii sitä ja vie sen suusta luun. En mä käsitä oikein tätäkään. Jos koiralla on joku paikka kipeänä, joku menee taputtamaan sitä siitä kohdasta ja koira ärähtää, se juoksutetaan saman tien piikille ja väitetään sitä epäluotettavaksi.

- - - - -

Mun mielestä koiran on kestettävä se pannan laittaminen ilman kommervenkkejä. Jos mun aikuinen koirani nyt yhtäkkiä kokisi joutuvansa puolustamaan itseään sen takia, että seison sen vieressä ja laitan pannan sen niskan yli, jossakin olisi isosti vikaa.

Katson, että koiran peti on sen omaa aluetta, eivätkä lapset saa mennä riekkumaan sen makuupaikalle, kun se lepää. Mutta jos on tarpeen, sinne on voitava mennä. Siis jos koiran vaikka pitäisi ottaa lääke ja se pakenee patjalleen, niin katson, että mun on voitava mennä hakemaan eläin tai että voin antaa lääkkeen sille juuri siinä paikassa, ilman että koira puolustaa petiään.

Koira nukkuisi mielellään myös lastenhuoneessa, missä nuorin on siirtynyt jatkosänkyyn ja sängyn vieressä on patja siltä varalta, että lapsi putoaa. Olen kieltänyt patjalla makaamisen koiralta kokonaan, sillä en voi mennä takuuseen, ettei se säikähdä ja toimi harkitsemattomasti, jos sen päälle tömähtää lapsi keskellä yötä, kesken makeimpien unien. En mielestäni voi odottaa siltä, että se sietää mitä tahansa, vaikka toisaalta sillä ei ole oikeutta muuhun kuin omaan patjaansa, kun se lepää. Huoneessa käydään silti, jos sieltä jotain tarvitaan. En aio odottaa, että Musti kuudestoista Kustaa suvaitsee tulla huoneestaan ensin pois, ettei se vain närkästy.

Meillä ei myöskään mennä sorkkimaan koiran saamaa lihaisaa luuta ihan vain siksi, että se "tottuisi siihen" ja "tietäisi paikkansa", eli sille annetaan syömärauha. Koira tietää kyllä, että kukaan ei ole tulossa kiusaamaan ja testaamaan sitä ja sallii liikenteen luunsa läheisyydessä ihan noin vain. Tarpeen tullen minä tai mieheni saamme siltä luun pois ihan vain käskemällä pudottamaan sen. Sen sijaan en odota siltä, että naapurin Esko saisi välttämättä tehdä saman. Enkä pyydä lapsiakaan ottamaan siltä luuta, vaikka arvelen, että koira antaisi luunsa mukisematta heillekin.

Koiran pitää sietää normaalia elämää, jos on lapsia, koiran pitää sietää lapsien arvaamattomuutta, sekä muuttuvia tilanteita. Koiran eikä minkään muunkaan elukan tarvitse sietää tahallista kiusaamista.

Minä totutin aikanaan suht voimakasreaktioisen koiran sietämään kaikenlaista, mm. sen että sen yli kävellään kun se makaa. Sitä saa halata ja se sietää sen. Pannan saa todellakin laittaa miten haluaa ja koiraa saa lähestyä takaapäin ja vaikka seisottaa sitä jalkojen välissä kiinnipitomielessä. Se sietää kaikenlaista ja hyvä niin, ei säikähdä lasten tekosia, toisin kuin muut saman rodun edustajat usein tekevät.
Mutta kiusaamista ei tarvitse sietää, ei yhtään. Korvista repimistä tai ruualla härnäämistä tms. Ehdottomasti ei.

Mun mielestä opetusvaiheessa ja kun totutellaan ensimmäistä kertaa koiraa joihinkin asioihin kannattaa miettiä melko tarkastikin miten sen tekee.

Myöhemmin en tuollaiseen pelleilyyn lähde, asiat vain tehdään.

Esim. itse olisin säästynyt monelta surulta ja murheelta ensimmäisen koirani kanssa, jos en vain olisi laittanut hihnaa sen kaulaan ja lähtenyt lenkille.
Jos olisin osannut opettaa koiran pikkuhiljaa lenkkeilyyn olisi lenkkimme nykyään huomattavasti mukavampaa hommaa.

Meillä laitetaan panta vaikka päällään seisoen mutta toki koira tietää mitä tapahtuu kun sille sanoo että mennään ulos. Luut ja ruoat täytyy saada koiralta halutessaan pois ilman murinaa. Kukaan tässä "laumassa" ei saa rähistä keskenään eikä kiusata toisia. Myös yllättäviä ääniä jne tulee sietää puolustautumatta. Koiralla on oma paikka missä saa nukkua rauhassa mutta esim. sohvalla sitä täytyy saada häiritä.

Meilläkin koiran tulee sietää se että sen syödessä lähellä voidaan oleskella. Samoiten juuri konttaamaan oppineen vauva pitää saada kontata rauhassa ja tulla räpläämään koiraa (koiran panta oli kiinnostava). Minä valvon että vauva ei rupia tunkemaan sormiaan sen silmiin tai korviin. Koiran pitää sietää sulkemista portin toiselle puolelle taikka oven taakse. Koiran pitää sietää komentamista ja kieltämistä.

Meidän hurtalle nyt taitaa olla aivan sama miten valjaat heilauttaa kaulaan.

Ja se että sillä käytännössä ei ole rauhallista makuupaikkaa olkkarissa (pääsee muualle jos pyytäisi), on varmaankin juuri se syy miksi se myös sietää lapsia niin erinomaisesti. joku voi joskus dyykata sen päälle, mutta koira tietää että aina joku tulee poistamaan riiviön pahanteosta ihan hetken kuluttua. Mitä pienempi lapsi, sen lehmänhermoisempi koira. Isommalle muksulle se voi jo huomauttaa jos ei tykkää jostakin. ei mitenkään muristen, vaan hän on keksinyt äärettömän hyvän patenttiratkaisun miten riekkuvat kakarat karkoitetaan: nuolemalla naamaa! Ihan heti loppuu härkkiminen!

Meillä koirien pitää totella aikuisten käskyjä ja sietää tiettyyn rajaan asti hiukan rajuksi käyvää muksua, eipä juuri muuta. Just opetetaan reilu vuosikkaalle, miten koiria kohdellaan ja paijataan nätisti, joskin lapsi joskus jahtaa koiria ympäri kämppää ja mätkii esim. kauhalla :rolleyes: Heti kielletään ja näytetään, miten asia tehdään nätimmin ja ohjataan toisiin hommiin. Koirilla on oma huone, jossa saavat olla rauhassa lepäämässä portin takana ja sinne ei ole lapsella asiaa. Koirilla on myös lepo- ja ruokarauha, aina. Minä saan mennä koirien kupeille, mutta lapsella ei ole moiseen vielä vuosiin asiaa eikä ole tarviskaan. Mäkään en ymmärrä ollenkaan sitä pelleilyä, että koira ei saisi syödä rauhassa tai järsiä luutaan ilman, että sen kupin tai luun joku "koulutusmielessä" vie sen seitsemäntoista kertaa. Koirilta saa luut ja lelut pois käskemällä ja tarpeen vaatiessa, mutta en koe sitä millään muotoa tarpeelliseksi.

Ja remmit ja muut härpäkkeet on pennusta asti vain laitettu päälle ja sitten menty ja tehty mitä on tekemään lähdetty, ilman sen kummempia kommervinkkejä. Tuo kodinvaihtajakiertolaismummeli on lukunsa erikseen, sen kanssa tehdään asiat vähän eri tavalla, mutta samat säännöt pätee normielämässä silti.

Meillä koirien pitää totella aikuisten käskyjä ja sietää tiettyyn rajaan asti hiukan rajuksi käyvää muksua, eipä juuri muuta. Just opetetaan reilu vuosikkaalle, miten koiria kohdellaan ja paijataan nätisti, joskin lapsi joskus jahtaa koiria ympäri kämppää ja mätkii esim. kauhalla :rolleyes: Heti kielletään ja näytetään, miten asia tehdään nätimmin ja ohjataan toisiin hommiin. Koirilla on oma huone, jossa saavat olla rauhassa lepäämässä portin takana ja sinne ei ole lapsella asiaa. Koirilla on myös lepo- ja ruokarauha, aina. Minä saan mennä koirien kupeille, mutta lapsella ei ole moiseen vielä vuosiin asiaa eikä ole tarviskaan. Mäkään en ymmärrä ollenkaan sitä pelleilyä, että koira ei saisi syödä rauhassa tai järsiä luutaan ilman, että sen kupin tai luun joku "koulutusmielessä" vie sen seitsemäntoista kertaa. Koirilta saa luut ja lelut pois käskemällä ja tarpeen vaatiessa, mutta en koe sitä millään muotoa tarpeelliseksi.

Ja remmit ja muut härpäkkeet on pennusta asti vain laitettu päälle ja sitten menty ja tehty mitä on tekemään lähdetty, ilman sen kummempia kommervinkkejä. Tuo kodinvaihtajakiertolaismummeli on lukunsa erikseen, sen kanssa tehdään asiat vähän eri tavalla, mutta samat säännöt pätee normielämässä silti.

Itse asiassa tuosta kuppiin koskemisesta tuli mieleeni että meidän poika on reilusti alle 2-vuotiaasta asti ollut se joka koiran ruokkii. Ja sekös on omiaan justeeraamaan "arvojärjestystä" hieman. Se ei kyllä muuten ota lasten käskyjä kuuleviin korviinsakaan mutta "ole hyvä", mikä antaa luvan syödä, toimii. Kannattaa kokeilla. Hauskaa lapsellekin. Ja tietty 1-v ja koira on solmineet YYA-sopimuksen juustonheiton osalta, eli pienempikin tavallaan sitä tietoisesti ruokkii...

[QUOTE="jep";26701419]Meidän koiran pitää sietää mua, totella käskyjä eikä saa murista kenellekään koskaan. Ei se mun mielestä sen monimutkasempaa ole.[/QUOTE]

Kuulostaa pelottavalta koiralta, joka ei saa murista, se kun on kuitenkin se koiran lähes ainoa ilmaisukeino varoitta ja ilmaista, ettei tykkää jostain asiasta tai kokee jonkun asian/henkilön/tilanteen uhkaavana.

Normaalia elämää meidän perheessä, sen monimutkaisemmin en osaa ajatella.

Käännettynä myös meidän muiden eläjien tässä huushollissa on siedettävä koiraa.
Eli sitä että siitä lähtee karvaa, ääntä ja hajua ja että se kastelee keittiön lattian juodessaan.

Yhteistyössä