Mitä lapsi maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rölli Espoon metsistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rölli Espoon metsistä

Vieras
Siis... vauvakuumeilen! Ja raskaus ois tulevaisuuden toive.
Mutta, pienituloisena (ja pihinä!) ihmisenä en halua, että vaikka pieni ihminen ihana oiskin, joudun sen jälkeen miettiin joka penniä, eikä voi tehdä mitään omia juttujaan enää. Käykö näin, onko lapsi oikeasti niin kallis? (älkääkä nyt sotkeko niitä tunteita tähän, että on sen arvoista yms.)

Lapsilisäthän on siis satasen. Mitä muuta tulee? Äitiyspakkaus?

Tarkoitus ois ostaa KAIKKI käytettynä (vaunut, vaatteet...), jo ideologiankin vuoksi. Kestovaipat! Vanhempana ehkä joku harrastus. Autoa ei ole eikä tule, jos lapset haluaa harrastaa, he menee pyörällä tai julkisilla. Oman huoneen voi saada jossain vaiheessa, mutta ei heti vauvasta. Lelut ostan myös käytettynä, nykyajan lapsilla on aivan liikaa turhaa muovikrääsää. Satsaan kirjoihin.

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon? Päivähoito? oon luullut että se on Suomessa ilmaista kuten koulutuskin, muttei ilm. olekaan? Mitä lapsen kanssa kotona olevalle sitten maksetaan?

Tässäpä näitä ja kiitos jos joku viitsii vastata...

No voin sen sanoa suoraan, että jos on jo omankin toimeentulon kanssa ongelmia, niin ei se lapsi leipää pöytään tullessaan tuo. Enemmän siitä on menoja kuin tuloja, huomattavasti enemmän.

Tukimuodoista saat selvää kelan sivuilta. Päivähoito maksaa max. 200e/kk per lapsi, että voisi sanoa, että lähes ilmaista on siihen nähden mitä sillä saa.
Vaatteet ja ruoka eniten maksaa. harrastukset...
Markka-aikaan sanottiin, että lapsi maksaa miljoonan, oli olisko nyt sitten 200000e. sellanen keskiarvo. En tiedä.
Tolla asenteella ei ehkä kannata perhettä perustaa.

Jos oikein muistan niin yksi lapsi maksaa n. 20000 tuhatta euroa 0-18 vuoteen.. ei minusta paljon. :) Se on niin suhteellista ja itsekästä osaksi miten asiat ajattelee ja minkä laittaa etusijalle.. laittaako sen oman navan tuijottamisen ja oman hyvin voinnin.. vai laittaako jonku muun etusijalle, puoliso, työ, lapsi/lapset.

No kaikki raha menee mikä tulee. Kyllä se lapsi maksaa, siitä ei pääse mihinkään. Mitä isommaksi tulee sen enemmän maksaa. En ole kyllä koskaan laskenut ihan euroina, paljonko on lapsiin mennyt, en ole nähnyt tarpeelliseksi. Mutta kyllä me mietitään rahankäyttö melko tarkkaan kahden lapsen perheessä, eikä paljon omiin rientoihin ole varaa. Kun aina silloin kun itse haluaisi jotain, lapsi tarvitseekin uudet talvihaalarit, kengät, vaatteita tms. Ja itse on aina se, joka tinkii omista menoistaan jotta lapset saavat tarvitsemansa.

Meillä on pienet tulot, mutta kaikki saadaan mukuloille. En ole niitä jättänyt rahan takia tekemättä todellakaan. Hankin osan jutuista uutena ja osan mahd. edullisesti käytettynä ja silti jää rahaa muuhunkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voin sen sanoa suoraan, että jos on jo omankin toimeentulon kanssa ongelmia, niin ei se lapsi leipää pöytään tullessaan tuo. Enemmän siitä on menoja kuin tuloja, huomattavasti enemmän.

Tätä hyvä peesata. Nykyään joku ihmeellinen käsitys etenkin nuoremmilla ihmisillä (työn kautta tullut hyvin ilmeiseksi) että kyllä se sossu maksaa... :headwall: jos itse ei pysty.

Mua kiinnostais kans tähän vastaukset, ja samalla systeemillä menisin mäkin, että kaikki käytettynä... Niin että mikä siinä muksussa sitten maksaa, jos suht vaatimattomasti elelee ja elämäntapansa lapselle opettaa :)?? (mahtaa olla tyhmä kysymys...) Ainoa isompi menoerä minkä yhtäkkiä keksin, on meillä se että joutuisimme vaihtamaan asunnon kaksioon. Ja ruoka tietty.

Alkuperäinen kirjoittaja Schmetterling82:
Mua kiinnostais kans tähän vastaukset, ja samalla systeemillä menisin mäkin, että kaikki käytettynä... Niin että mikä siinä muksussa sitten maksaa, jos suht vaatimattomasti elelee ja elämäntapansa lapselle opettaa :)?? (mahtaa olla tyhmä kysymys...) Ainoa isompi menoerä minkä yhtäkkiä keksin, on meillä se että joutuisimme vaihtamaan asunnon kaksioon. Ja ruoka tietty.

kaksioon? monenko lapsen kanssa asuisitte kaksiossa?
Harrastukset, jo sen lapsen kanssa haluaa tehdäkkin jotain eikä vaan istua kotona. Vaatteet/kengät kaikkea ei voi kierrättää.

Ja ruoka on se pienin...

En oo kyllä ikinä laskenyt. Mutta viisivuotiaan ja vauvan kanssa, jos oikein pihisti pyrkisi elämään niin kyllä se pitkälle olisi mahdollista: leluja ollaan saatu käytettynä tosi paljon, niitä on niin että uusia ei hetkeen tarvii hankkia. Tosi paljon oon ostanut käytettynä vaatetta, mutta välillä sorrun uusiin, jos ne jättäisi pois, niin säästäisi pitkän pennin siinäkin. Ruoka on kohtuu edullista kun valmistaa itse, käyttää tarjouksia, tekee enemmän kerralla..

Maksullisia harrastuksia ei ole, saa nähdä, jonkun halvan jutun voisin neitille kohta kustantaa. Mutta jätkä ei tarvii vielä vuosiin...

Ja sitten vuosien päästä on meillä varmaan jo ihan erilaiset tulotkin kuin nyt.

Asuminen tietty maksaa. Mutta jaksettaisiinko me kaksiossa elää ilman lapsiakaan, epäilen todella hyvin vahvasti että ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Harrastukset, jo sen lapsen kanssa haluaa tehdäkkin jotain eikä vaan istua kotona. Vaatteet/kengät kaikkea ei voi kierrättää.

Ja ruoka on se pienin...
No kai yhden lapsen kanssa varmasti ainakin muutaman vuoden pärjäisi kaksiossa...? Ei kai lapsi heti tarvitse omaa huonetta. En mä edes halua kuin yhden lapsen, jos sitäkään :)

Ja kyllä suurimman osan ainakin vaatteista pystyy kierrättämään (alusvaatteita tms. lukuunottamatta). Harrastusvälineetkin voi ostaa käytettynä. Ja jos käy kerran viikossa uimassa, lukee paljon lapselle, ulkoilee yms., niin ei kai sekään älyttömiä maksa, ellei sitten vanhempana halua alkaa harrastaa jotain kalliimpaa lajia. Mä harrastan matkustamista, mutta siihen tämä ei vaikuta koska reissaisin jatkossakin yksin.

Musta tuo ruoka tuntuu vaan itsestä että se ois aika iso meno, ruoka on Suomessa aivan tolkuttoman hintaista!

Asuminen, ruoka, vakuutukset, sairaudet, harrastukset, vaatteet (käytetytkin), liikkuminen, lomat, leirit, päivähoito, joulut, synttärit, sähkö, puhelin, silmälasit, lemmikit..... loputon lista.

Vauvahan tulee aika vielä halvaksi, mutta esim. noin 10v silkas silmälasipäinen, liikuntaa ja musiikkia harrastava poika, jolla on oma huone, ei.

Mulla on kolme lasta +mies ja kyllä 2000e kuussa menee helposti ruokaa ja muuhun juoksevaan ilman mitään luksusta tai asumista. Mies hoitaa asumiskulut.

Voisin kuvitella, että asumiskuluineen lapset verottais kuussa 600/700 per lurjus. Vuodessa se tekee pyöreesti 7200-8500e/lapsi. Eli kustannus ajokortteineen täysi-ikäisyyteen mennessä olisi olis sit n. 142000 euroa. Eikä se siihen lopu.

En ole koskaan laskenut lasteni hintaa! He kun ovat korvaamattoman arvokkaita. Raha on väline, ei itseisarvo.

Ja tähän aiheeseen on pakko kommentoida vanha viisaus: jos pitää kysyä hintaa, siihen ei ole varaa.

Ja ruoka on se pienin...
No kai yhden lapsen kanssa varmasti ainakin muutaman vuoden pärjäisi kaksiossa...? Ei kai lapsi heti tarvitse omaa huonetta. En mä edes halua kuin yhden lapsen, jos sitäkään :)

Ja kyllä suurimman osan ainakin vaatteista pystyy kierrättämään (alusvaatteita tms. lukuunottamatta). Harrastusvälineetkin voi ostaa käytettynä. Ja jos käy kerran viikossa uimassa, lukee paljon lapselle, ulkoilee yms., niin ei kai sekään älyttömiä maksa, ellei sitten vanhempana halua alkaa harrastaa jotain kalliimpaa lajia. Mä harrastan matkustamista, mutta siihen tämä ei vaikuta koska reissaisin jatkossakin yksin.

Musta tuo ruoka tuntuu vaan itsestä että se ois aika iso meno, ruoka on Suomessa aivan tolkuttoman hintaista!

Mun esikoinen sai oman huoneen vasta nelivuotiaana, ja periaatteessa oltaisiin pärjätty vielä vuosi siitäkin eteenpäin ilman toista makuuhuonetta, ellei muutoin olisi ollut muutto siinä vaiheessa ajankohtainen. Eli kyllä pärjää kaksiossa, helposti.

Me ollaan ostettu melkein kaikki hygieniatuotteita lukuunottamatta käytettynä tai saatu eikä tuo 7 kk ole kovin paljoa vielä kuluttanut. Vakuutus on ollut kallein juttu. Meillä pojan maailmaan tulo ei ole pahemmin taloutta muuttanut kun mies muutenkin opiskelija. Kotihoidontuki on enemmän kuin opintotuki kun mies jää kotiin hoitaan lasta kohta. Kylhän ne menot tulevaisuudessa kasvaa mut niin se on kun kaikessa muussakin että just niin paljon menee rahaa lapseen kuin on varaa ;)

Niin ja omat harrastukset ja baareilu ei oo kuluttanut nyt y7htään meidän varoja kun on tarpeeksi puuhaa ja ila kotonakin :)

Meillä on pihin elämäntapa ja se, mikä maksaa, on ruoka. Kun lapset kasvavat ja alkavat pyytää kalliimpia muroja ja yksittäispakattuja jogurtteja ym. ei jaksaisi aina olla tylsä ja ostaa puurohiutaleita ja litran jugurtteja. Harrastukset maksavat mielettömästi. Sinne usein kuljetetaan koska kaupungeissa ne harrastukset yleensä kaukana, ei lähiöissä vaan keskustassa. Isompana tarvitsevat oman huoneen, yksi lisähuone on kaupungeissa usein pari sataa lisää asumiseen.

Ensimmäiset 3 vuotta voi pihi ihminen elättää lapsensa lähes sillä lapsilisällä, paitsi jos lapset hoidossa, niin silloinhan se jo vie 2 kertaa enemmän kuin lapsilisä.

Kyllä lapsi sen 500 euroa kk maksaa, asuminen ja ruoka ja harrastukset ja isompana ei jaksa olla aina tylsä ja ostaa vain kirpparivaatetta.

eli sen 100 000 saa varata kunnes on täysi-ikäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Ja ruoka on se pienin...

Mun esikoinen sai oman huoneen vasta nelivuotiaana, ja periaatteessa oltaisiin pärjätty vielä vuosi siitäkin eteenpäin ilman toista makuuhuonetta, ellei muutoin olisi ollut muutto siinä vaiheessa ajankohtainen. Eli kyllä pärjää kaksiossa, helposti.

Vasta 4v? Aha. Meillä on koulussa eikä ole vielä omaa huonetta.

Ja ruoka on se pienin...

Juu ja ekat 6 kk lapsi ei maksa mitään kun voi käyttää äitiyspakkauksen vaateit ja ruokkia rintamaidolla.

Juu hyvin voi muutaman vuoden asua mutta entäs sen jäkeen?

Juu hyvin voi ostaa vauvalle vaatteita kirpparilta,mutta ei nekään ilmasia ole.. vauva kasvaa aika nopeesti.

Juu ja hyvin voi ostaa käytettynä harrastevälineet jos löytyy oikeaa kokoa ja edelleen lapsi kasvaa nopeasti

Juu ja kiva että voit matkusta itse yksin... niin ja voit olla HERNETÄTI2.

Lapsen kanssa pärjää ja rahat luultavsti riittää, pakkohan niitten on. Mutta turha kuvitella ettei lapsi maksa mitään, kun käytettynä ostaa. Ois aika ankeaa elämää lapsella.... ostatko sinäkin kaiken itsellsi käytettynä...?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Ja ruoka on se pienin...

Vasta 4v? Aha. Meillä on koulussa eikä ole vielä omaa huonetta.

Minkä kokoinen asunto teillä on? Kaksio?

Mä nimittäin luen sitten lapsen omaksi tilaksi/huoneeksi myös huoneen, joka on tarkoitettu leikeille/omalle rauhalle, vaikka lapsi ei siellä nukkuisikaan...

No ajokorttiin saa jo kyllä itse hommata rahansa, jos niin pitkälle ajattelee;)

Minkälaisissa lukaaleissa te ihmiset oikein asutte?! Helsingistä ei kiinnostais muuttaa pois ainakaan ihan heti, ja täällä on kuitenkin kolmioiden vuokra varmaan n. tonnin luokkaa, mukavilla alueilla varmasti paljon enemmänkin (tällä hetkellä maksamme yksiöstä 570e) ja niin paljon mua ei edes kiinnosta asumiseen satsata!

Ja synttärit, joulu jne... eihän nekään tee isoa lovea, ellei välttämättä halua itse törsätä.
1-2 lahjaa per lapsi meiltä, ja jos tulee muilta niin tulee. Eikä siksi, että en haluaisi lapseen laittaa rahaa, vaan siksi että en tajua turhaa kulutusta muutenkaan.

No ajokorttiin saa jo kyllä itse hommata rahansa, jos niin pitkälle ajattelee;)

Minkälaisissa lukaaleissa te ihmiset oikein asutte?! Helsingistä ei kiinnostais muuttaa pois ainakaan ihan heti, ja täällä on kuitenkin kolmioiden vuokra varmaan n. tonnin luokkaa, mukavilla alueilla varmasti paljon enemmänkin (tällä hetkellä maksamme yksiöstä 570e) ja niin paljon mua ei edes kiinnosta asumiseen satsata!

Ja synttärit, joulu jne... eihän nekään tee isoa lovea, ellei välttämättä halua itse törsätä.
1-2 lahjaa per lapsi meiltä, ja jos tulee muilta niin tulee. Eikä siksi, että en haluaisi lapseen laittaa rahaa, vaan siksi että en tajua turhaa kulutusta muutenkaan.

Meillä on kolmio, mutta ei tosiaankaan helsingissä, eikä tule ikinä olemaan. =)

Yhteistyössä