Mitä mä teen 25000:lla vai teenkö mitään?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Namiskuukkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Namiskuukkeli"

Vieras
Eli saan tuon verran rahaa (kaksikymmentäviisituhatta) euroa. Summa ei nyt oikeasta ole mikään kovin suuri, joten oletteko sitä mieltä, että tuollainen summa pitäisi jokaisella olla sukan varressa?

Jos joku osaisi valaista ajatuksiani. Kerron nyt siis tilanteestani tarkemmin siksi, että se voi siis vaikuttaa lopputulokseen.
Olen 24-vuotias (pian 25). Opiskelen ja valmistun viimeistään keväällä 2013. En halua luottaa siihen, että saan heti vakituisen työn, vaikka ala onkin sellainen, missä saa hyvin töitä. Sosiaalialalla vaan ei palkat koskaan ole huimia.
Mulla on omistusasunto, joka on remontoitu viime kesänä ja tästä ei ole siis velkaa mihinkään suuntaan. Auto on uudehko (2009). Ei ei tarvitse uusia vielä hetkeen.
Mulla on tilillä tällä hetkellä noin 5000e, josta menee pian tonni muutamaan ylimääräiseen kuuluun, eli jää noin 4000e. Yksi eskari-ikäinen lapsi. Metsää ja osakkeita noin 80.000euron edestä.
En ole kovin säästäväinen, vaan pikemminkin tuhlaavainen.


Saan ennakkoperintönä summan, josta käteen jää noin 25.000. Jätänkö tilille vai sijoittaisinko? mihin? Olen myös ajatellut siirtää lapseni tilille rahaa?
 
Kateellinen ja omalle elämälleen katkera kysyy että mistä olet saanut kaikki rahasi ja omaisuutesi? jos on kerran velaton asuntokin..

Sinuna säästäisin osan ja osaa voisi sitten tuhlatakin.
 
voi, itse maksaisin sillä asuntolainaa, mutta sinullahan on ihan mahtava tilanne kun asunnosta ei ole lainaa ja autokin on uusi.. Itse ostaisin ehkä tontin tuolla rahalla (siis jos ei olisi asuntolainaa)
 
Viimeksi muokattu:
Mä en metsää halua myydä pois. Koen itse (ja sen perusteella mitä olen selvittänyt), että metsä on aikamoinen kultakaivos ja ehkä järkevämpi paljon, kuin sijoitusasunto?
Tontti mulla on jo, jos joskus aiomme rakentaa.

Olen saanut rahat ja omaisuuteni perintönä.

Mä olen tosi huono säästämään ja mua aina polttelee ne rahat tilillä. Olen aivan jumalattoman summan tuhlannut sisustukseen, vaatteisiin ja matkusteluun ja pelkään, että tälle summalle käy samoin. Matkustelu tosin ei ole "tuhlailua" ja reissuun lähdetään kyllä syksyllä..

Mietin, että 10.000 laittaisin lapsen tilille..
 
Metsä on tällä hetkellä kaikkein paras sijoitusvaihtoehto. Sulla on jo metsää, joten elä myy pois. Se puustokin sielä metsässä on arvokas ja joskus pahan päivän tullen myyt vaikka puuta. Metsä on paljon parempi sijoitus, kuin asunto. Siksi mäkin ostin perintörahoillani metsää, enkä sijoituskämppää.

No 10t on hyvä summa pistää muksulle. Ompahan sitten tenavallakin pesämunaa ja jos oot kerta tuhluri, niin ei tarvi ressata siitä, saatko lapselle opiskelurahoja.
 
[QUOTE="vieras";26240997]Laitat ne kaikki säästöön nyt vaan etkä ostele jotakin olematonta paskaa. Kyllä niitä rahareikiä jossakin vaiheessa kuitenkin tulee.[/QUOTE]

Tuo oli niinku justiin mulle sanottu. Tuli ihan hymy huulille. Ihan kun tuntisit henk.koht mut. :D Juuri näin!
 
Eikös pankeilla ole jotain sijoituskohteita, joihin voi useammaksi vuodeksi sitoa varallisuuttaan ja saada niistä mahdollisesti jotain tuottoa. Jotain sanktioita ilmeisesti, jos aiemmin päättää nostaa. Olisivatko rahat näin "paremmassa turvassa" tulevaa tarvetta ajatellen?
 
No pidä duoda noin doi fyrkka niigu lompakos ja jos nääd niigu jodain kliffaa ni osta ja jos fyrkka loppuu, ni mee vaik myymään Amsterdamiin peseddä!

Tämä on mukaelma suuren suomalaisen taiteilijan neuvosta.
 
Eikös pankeilla ole jotain sijoituskohteita, joihin voi useammaksi vuodeksi sitoa varallisuuttaan ja saada niistä mahdollisesti jotain tuottoa. Jotain sanktioita ilmeisesti, jos aiemmin päättää nostaa. Olisivatko rahat näin "paremmassa turvassa" tulevaa tarvetta ajatellen?

On niillä. Kokemuksen mukaan ehdottovat lähinnä omia rahastoja ja niitä vaihtoehtoja, jotka ovat pankille kannattavia. No luonnollisestikin tottakai näin, mutta ei aina välttämättä asiakkaan paras.. Miehellä on aika paljon rahaa kiinni jossain pankin härpäkkeessä ja osakkeissa kymmeniä tuhansia. Mua ahdistaa hirveästi se, että omat rahat ovat liikaa kiinni muista tekijöistä.


Ehkä paras sitten olisi laittaa lapselle vaan reilusti rahaa. Lapsen tililtä en ikinä pystyisi niitä ottamaan. Se on ihan eri asia laittaan ne muksun tilille, kuin johonkin omalle säästötilille, jossa ne polttelis kuitenkin.
 

Yhteistyössä