Mitä merkitystä sillä on onko lapsen nimi yleinen vai ei ja miksi se yleisyys tekee nimestä ärsyttävän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dippikastike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dippikastike

Vieras
Eikä yleinen nimi edes ole yleinen. Suomessa on noin 336 kuntaa ja suosituin tytön nimi oli lehden mukaan Sofia. Sofian sai nimekseen noin 450 tyttöä ja suosituimman pojan nimen Eliaksen noin 500 poikaa. Eli tämähän tarkoittaisi sitä, että jokaisessa kunnassa olisi alle kaksi tuon nimistä lasta? (tottakai tajuan, ettei se homma nyt ihan noin laskennallisesti oikeasti mene, mutta ymmärsitte pointtini).

Oma nimeni on harvinainen. Olen Filippa. Olen syntynyt ihan suomalaiseen perheeseen pieneen kuntaan. Voisi siis luulla, että kaimaan en olisi törmännyt. Silti sattui naapuriin muuttaman perhe, jonka tyttö oli myös Filippa. Olimme eskarista lukion loppuun asti samalla luokalla. Lukiossa rinnakkaisluokalle tuli toinenkin Filippa ja kuviksen opettajamme oli Filippa. Hyvän ystäväni isoveli alkoi seurustella Filippa nimisen tytön kanssa.

Toinen tyttäristäni on Aino ja toinen Aada. Eli yhdet suosituimmista nimistä. Eipä silti olla vielä IKINÄ tarhassa tai esikoisen koulussa törmätty toisiin kaimoihin. Edes tuttavapiirissä ei ole Ainoa, eikä Aadaa.

Lähinnä mietin, miksi sen nimen pitää väkisin olla niin erikoinen, ettei vaan kellään muulla ole samaa nimeä? Loppujen lopuksihan se on myös silkkaa tuuria sattuuko saman nimimiä lapsia samalle luokalle. Eikä mua ole koskaan haitannut yhtään, vaikka luokalla on ollut kaima
Olen vaan monen vanhemman kuullut jopa sanovan, miten on aina haaveillut laittavansa lapselleen maailman kauneimman nimen xxx, mutta siitä nimestä nyt on vaan pakko luopua, koska lehdessä se oli kolmanneksi yleisin nimi.
Myöskin nimet muuttuu heti junteiksi, ärsyttäviksi, typeriksi jne, jos ne sattuu olemaan suosituimpien joukossa ihan vain siksi, koska itse halutaan olla niiiiiin erilaisia ja vähän enemmän, kuin muut.

Tottakai ymmärrän ja on ok, jos erikseen nimenomaan haluaa erikoisen nimen ja varmasti on monia, jotka eivät oikeasti pidä suosikkinimistä, vaikka ne olisi harvinaisiakin.

Ei ihmiset osaa välttämättä suhteuttaa. Suosituin nimi ei tarkoita sitä, että 85% tytöistä olisi kastettu Sofiaksi. Jos jokainen syntyvä lapsi saisi eri nimen, paitsi kaksi saisi saman nimen ja silloihan se olisi yleisin nimi myös.
Eli vaikka on listalla yleisin nimi, niin ei se silti kovin yleinen ole, jos tosiaan Eliaksia on alle kaksi per paikkakunta.

Minä halusin nimen omaan tavalliset nimet meidän lapsille. Ei mitään erikoisia, joiden kirjoitusasua joutuu tavaamaan joka paikassa. Toisen lapsen nimisiä sattuu tässä pihapiirissä asumaan 2 muutakin. Lapsen luokalla ei ole samannimisiä.

Itselläni on suhteellisen harvinainen nimi, siltikin luokalle tuli kaima. Ei meitä sentään kolmea ollut, kuten oli sen ajan suosikkinimiä. Nykysisiä suosikkinimiä on kuitenkin aika vähän verrattuna siihen, mitä ennen oli suosituimpien niminen määrä. Tyttärelläni on aika yleinen nimi, kuitenkaan tuttavapiirissä ei samanikäisiä tunnu löytyvän, mutta yhdessä harrastusryhmässä heitä oli yhtenä vuonna neljä!

Mua ei miellytä yleiset nimet. Kun jotain nimeä kuulee kaikkialla, niin mä kyllästyn siihen äkkiä, enkä voisi kuvitellakaan antavani sellaista oman lapseni nimeksi. Ja haluan antaa nimen joka miellyttää, tottakai. Haluan myös että lastani kutsutaan esim. päiväkodissa ja koulussa hänen nimellään, eikä siten että hän on Sofia P erottuakseen Sofia K:sta, Sofia L:stä sekä pikku-Sofiasta.

Se ei mua haittaa, jos jonkun toisen lapsella on yleinen nimi :)

• Tykkää
Reactions: maitovara
Ei kai se nimen yleisyys tee siitä ärsyttävää, kenenkään järkevän ihmisen mielestä ainakaan. Mutta meneehän se vähän väistämättä niin, että jos satut tuntemaan ilkeän Sofian, ei Sofia-nimi enää tunnu niin kauniilta.

Mun nimeni on ikäluokassani todella harvinainen. Siksi vieläkin tuntuu oudolta, jos törmään ikäiseeni ihmiseen, jolla on "mun nimi". Haluan lapselleni hänen oman nimensä, siis erityisesti hänen. Ja siksi, että pikku-Sofia, keski-Sofia, iso-Sofia jne ole kauhean hauskoja tai kivoja lapselle.

Ei mun lapsesta tule mitään Tättähäärä-Vinttiliisaa ihan erikoisuuden tavoittelun takia, mutta minusta on tylsyyttä ja puskaan pakenemista jos lasten nimet ovat tyyliä "Eetu". Mun mielestäni olisi kauhean tylsää olla esimerkiksi Jenni tai Jenna, vaikka toki paljon ihania sen nimisiä tuttuja ja kavereita on. Mutta en olisi niin uniikki, miten tämän nyt selittää. Olisin Jenni Jennien joukossa.

Mutta jos ihan hirveästi tykkää jostain nimestä niin miksei antaa sitä lapselle. Toinen asia on se, jos antaa nimen vain sen takia, että se on niin yleinen ja massastapoikkeamaton.

Ap totesi ettei ole törmännyt lapsensa kaimaan eli Aadaan. No eiköhän se päivä tule pian vastaan, kun törmäät. 8 vuoden aikana olen törmännyt moneen Aadaan. Lisäksi lapsen puhuessa kavereistaan, on pakko usein kysyä kuka Jimi tai kuka Heta jne. Joitain aikuisia tämä ei tunnu häiritsevän, joten jatkossakin varmsti yleiset nimet ovat niitä kaikkein suositumpia.
Meillä oli yhtenä lähtökohtana nimiä annettaessa, ettei lapsille tulisi ihan heti kaimoja vastaan. Eikä ole vielä tullutkaan.

Ei mitään merkitystä. Tämä erikoisuudentavoittelu on mennyt niin pitkälle, että tavallinen nimi on nyt erikoinen vai montako alle kymmenvuotiasta Mattia, Tiinaa, Erkkiä tai esmes Liisaa tunnette?

Yhteistyössä