Vähän silleen kaksipiippuinen juttu. Mitä jos henkilö on itse vaikka koomassa eikä enää herää. Omaisetko päättävät eutanasiasta?
Elämänhalu on monilla kova, enkä usko että kukaan kovin "heppoisin" perustein valitsisi eutanasiaa. Ystäväni sairasti parantumatonta syöpää, kirjoitti ylioppilaaksi kolme päivää ennen kuolemaansa (5 vuotta tänään hänen kuolemastaan) ja elämänhalu oli suuri vaikka hän tiesi kuolevansa muutaman viikon sisällä. Karmea kohtalo elämänsä alussa olevalle ihmiselle.
Kuinka vakavasti pitäisi olla sairas, että eutanasian saisi?
Itse olen sen verran uskonnollinen, että yleensä ajattelen että elämä ja kuolema ovat Jumalan käsissä.
Mutta eutanasiasta en todellakaan tiedä. Ei ole mielipidettä puolesta eikä vastaan. Odottelen siis hyviä perusteluja![]()
Ei, eutanasiasta ei voisi päättää omaiset. Ja luultavasti Suomeen tulisi todella tiukat kriteerit eli käytännössä eutanasian saisi ihminen, joka on kovissa kivuissa ja kuolee pian.
Lääketiede nyt puuttuu jo elämään ja kuolemaan aika tavalla tänäkin päivänä. Tuolle linjalle jos lähdetään niin eikö pitäisi lopettaa sairaiden hoitaminenkin?
Hyvät perustelut on ne, että ihmisellä pitäisi olla valinnanvapaus. Kenenkään ei pitäisi joutua kärsimään, jos hän ei itse niin halua.