Mitä mieltä olet tästä suurperheitä koskevasta kirjoituksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyssä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en täytä mitään noista kriteereistä. Saanko jotakin anteeksi sillä että nuorimmaiseni ovat kaksoset? Ja ihan vahingossa tuli kaksi yhden sijaan.

Mainittakoon vielä että minulla ja miehelläni on molemmilla korkeakoulututkinto sekä vuositulomme ylittävät molemmilla 70 000 €.

Mua kiinnostaisi miten yleisesti ollaan sitä mieltä, että jos vanhemmat toivovat ison perheen, he ovat todennäköisesti lestadiolaisia tms? Tai työttömiä vain etuuksien perässä?

Mitä mielessä liikkuu jos kyse ei olekaan kummastakaan tapauksesta? Jos kumpikin vanhemmista on vakituisessa, hyväpalkkaisessa työssä eikä kumpikaan ole uskossa?

Pariskunnalla tulee olla aina oikeus itse päättää perhekoosta, se on jo YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa.

Yksi ystävistäni on seitsemän lapsen äiti, fiksu nainen. hän ja hänen miehensä rakstavat lapsia ja haluavat lastensa kasvvan suuressa perheessä.

Ongelma on lähinnä vain lestadiolaisuudessa, jossa naiselta (pariskunnalta) kielletään ehkäisy kokonaan. Jos ehkäisee, menettää taivaspaikan. naisella (pariskunnalla) ei ole ihmisoikeuksia, koska he joutuvat usein painostetuksi heidän omassa seurakunnassa. (Ei siis tavallisessa evl-seurkaunnassa johon he myös kuuluvat.)

Tutkija Johanna Hurtigin mukaan suurperhe saattaa jopa altistaa seksuaaliselle hyväksikäytölle.

Hän kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa 17.4.2011

"Uhrien kokemuksista nousevat esiin anteeksiantamuksen vääristymät ja isojen perheiden väsymys. Lasten voi olla vaikea saada riittävästi aikuisen huomiota ja tulla tietoisiksi oikeuksistaan, kun he kasvavat isossa joukossa. Uupuneet vanhemmat eivät aina jaksa aistia lasten tarpeita ja vointia."

Tunnen työni puolesta ja muutenkin suurperheitä, joissa siis lapsia 6-11 kpl. Suurimmassa osassa äidit eivät käy töissä, jaksamisongelmia on useimmissa perheissä, vakaviakin. Lasten hoito ylimalkaista ja välinpitämätöntä.Osalla mene hyvin, suurimmlla osalla hyvin huonosti.

Yhteistyössä