Mitä mieltä olette siitä, että päiväkodissa on pakko syödä puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yöks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eikös meillä aikuisillakin ole inhokkiruokia eikä kukaan pakota maistamaan, miksi siis lapsen pitäisi maistaa kaikkea pakolla.
ystävällisesti voi pyytää ja rohkaista maistamaan mutta jos ei halua niin sitten ei.
En kannata pakkomaistamista, eikä meidän lapsien ole niin täytynyt tehdäkään

Meidän lasten päikkärissä onneksi välillä aamupalalla on muroja, leipää, sämpylöitä, jugurttia yms. Ja puuroaamuina on silti puuron lisäksi tarjolla näkkäriä, joten ei ole pakko syödä puuroa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Lasta ei saa pakottaa syömään ja maistamisenki pitäs olla vapaaehoista. Mun mielest järkevintä on antaa lapsen ite valita muutamasta terveellisestä vaihtoehdoista. Esim. puuro, täysjyväleipä + jotain terveellistä päälle, maustamaton jogurtti + marjoja, hedelmä/juures..

eiiiii missään tappauksesa ainakaan näin.

No tuota... Eemin äidillä ei ole paljoa käsitystä siitä mitä ruokailu saa maksaa päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Lasta ei saa pakottaa syömään ja maistamisenki pitäs olla vapaaehoista. Mun mielest järkevintä on antaa lapsen ite valita muutamasta terveellisestä vaihtoehdoista. Esim. puuro, täysjyväleipä + jotain terveellistä päälle, maustamaton jogurtti + marjoja, hedelmä/juures..

No tuota... Eemin äidillä ei ole paljoa käsitystä siitä mitä ruokailu saa maksaa päiväkodissa.

tunnet siis kyseisen henkilön. =)

monenko lapsen puuroinho lähtee äidin asenteista? Jos lapselle tosiaan on herkkua herkun perään aamupalalla ja kotonakin jääkaapilla arvotaan mikä kelpaisi niin tuo valinta ja valittaminen jää jotenkin päälle. Ja kun tosiaan ne päiväkodin ruokabudjetit on aika tiukat, ei sinne mitään maustettuja jugurtteja eri makuvaihtoehdoin mahdu tai muroja.
entäs jos alettaisiin periä ekstraa jos haluaisi lapselleen ekstraerilaisen aamupalan peruspuuron sijaan. Päivähoitomaksuihin oma lisärivi erilaisesta aamu- tai välipalasta jos perusjuttu ei kelpaa, mutta tässä toki allergiat erikseen?? ja se veteenkeitetty puuro, niin se sopii myös maitoallergikoille eikä tarvitse monta kattilaa hellalle.

En ole mitään mieltä. Voihan sitä kotona syöttää lapselleen mieluisensa aamupalan. En tekisi ongelmaa.

Näin minä olen tehnyt.

Jos ei päiväkodin ruuat kelpaa, niin näin voi tosiaan tehdä. Puuro on minusta perusruokaa ja eniten suhtautumiseen vaikuttaa vanhempien toiminta (syödäänkö puuroa kotona vai esim aina makeita muroja) ja asenne. Minusta voisi valittaa, jos joka aamu olisi vaikka kaurapuuroa ilman muita lisukkeita tai mausteita.

Useimmissa päiväkodeissa kuitenkin on vaihtelua vaikka puuroa onkin. Meidän päiväkodissa ainakin on välillä omenapuuroa, eri viljoista tehtyä, marjoilla maustettua jne. Ja lisäksi on sitten vielä leipää (juustoa, kinkkua ja kurkkua) ja maitoa.

No ei ainakaan meillä puuroinho tule äidin asenteista! Itse syön joka aamu puuron, ja kaikenlaisia puuroja on kotona tarjottu lapsillekin. Mutta meilläkään lapsi ei tykkään pk:n puuroista, koska ne ovat lapsen mielestä inhottavan löysiä.

minä kyllä syön puuroa mutta lapsi lopetti puuron syömisen 2v. Syö enimmäkseen weetabixia ja leipää. Murojen päälle ei ymmärrä.
En pakota lastani syömään puuroa, ilmankin selviää, en minäkään syö esim oliiveja.. Onneksi lapsemme on ypph ja siellä ei ole puuropakkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Ei onneksi kuulu minun tuttavapiiriin, mutta heitin lonkalta kun luin tekstin. Ehkä sinäkin voisit lukea?

Tosiaankin niinkuin jo tuossa kirjoitin meillä on tätä jatkunut jo kaksi vuotta, että joka aamu pitää maistaa ja miksikään se ei vieläkään ole muuttunut. Ja meillä syödään usein puuroja, mutta poika ei niitä syö. Jos te inhoatte jotain ruokaa niin haluaisitteko maistaa sitä joka ikinen päivä väkisin?

Miksi et syötä aamupalaa jo kotona niin lapsen ei tarvitse pakolla pistellä sitä puuroa???

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
ja tuosta puurosta ja vaihtoehdoista. Niin jos ei puuro niin sitten pari voileipää ilman kummempia päällyksiä ja lasi juotavaa. sillä varmaan pärjää hyvin vai kuinka?

Hei haloo sulle!!! Älä laita omia miten teillä sujuu niin että muillakin näin olisi. Pätemisen tarve osaa ärsyttää!

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
En ole mitään mieltä. Voihan sitä kotona syöttää lapselleen mieluisensa aamupalan. En tekisi ongelmaa.

Näin minä olen tehnyt.

Jos ei päiväkodin ruuat kelpaa, niin näin voi tosiaan tehdä. Puuro on minusta perusruokaa ja eniten suhtautumiseen vaikuttaa vanhempien toiminta (syödäänkö puuroa kotona vai esim aina makeita muroja) ja asenne. Minusta voisi valittaa, jos joka aamu olisi vaikka kaurapuuroa ilman muita lisukkeita tai mausteita.

Useimmissa päiväkodeissa kuitenkin on vaihtelua vaikka puuroa onkin. Meidän päiväkodissa ainakin on välillä omenapuuroa, eri viljoista tehtyä, marjoilla maustettua jne. Ja lisäksi on sitten vielä leipää (juustoa, kinkkua ja kurkkua) ja maitoa.
No meillä ei kelpaa puurot, makeat murot tai ylipäätään mitkään murot, ei weetabikset ym muut. Se on leipä joka kelpaa ja jugurtti! Söi kyllä pienenä puuroja monenlaisia sitten tuli stoppi!

Ei onneksi kuulu minun tuttavapiiriin, mutta heitin lonkalta kun luin tekstin. Ehkä sinäkin voisit lukea?

Miksi ei onneksi? musta on asiallinen teksti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuhan kysäsen:

No kun aamupala ja ruoka yleensäkään ei saa maksaa maltaita. Se on tarkka euromäärä joka siihen laitetaan.
Jos haluaa että lapsi syö maustamatonta jugurttia ja marjoja niin ne on sitten annettava kotona, päiväkodeilla siihen tuskin löytyy rahaa.

Meillä on ollut nyt tulut sama juttu kaksi vuotta söi mukisematta aamupuuron päiväkodissa ja välillä myös kotona, mutta nyt ei kelpaa.
Aamut olivat yhtä tuskaa ja tappelua.
Olen antanut kotona aamupalan joka on aika minimaalinen koska tyttö ei pysty heti herättyään syömään mitään, mutta syö pitkin hampain leivän ja jugurtin.
Päiväkodissa on sitten henkilökunnasta ihan kiinni miten toimivat. Osa henkilökunnasta ottaa likan aamupalalle ja saa sit leivän tai tuorepalan osa taas ei ota ruokailutilaan olenkaan vaan jää toiseen tilaan lukemaan kirjaa tai piirtämään, jotkut kysyvät haluaako jotain.
me ollaan nyt sovittu henkilökunnan kanssa jos ei erikseen mainita on tyttö syönyt aamupalan.
Nyt on sitten isovelikin aloittanut saman haluaa aamupalan kotona koska ei tykkää puurosta, mutta kun otin henkilökunnan kanssa asian puheeksi niin hämmästelivät kovasti, koska joka aamu syö ison annoksen puuroa ja välillä pyytää jopa lisää.
Kotona on usein erilaisia puuroja tarjolla ja me molemmat mies että minä tykätään puuroista joten mallia ei kotona ole saanut.

Sitä paitsi itse olen ollut koulussa töissä missä erityislapsille tarjotaan aamupala niin ihan oikeasti se puuro on usein aivan kauheeta enkä yhtään ihmettele ettei se kelpaa en kyllä itsekään sitä söisi.
Puuro on hvää, mutta sekin voi valmistamalla pilata.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuhan kysäsen:

No kun aamupala ja ruoka yleensäkään ei saa maksaa maltaita. Se on tarkka euromäärä joka siihen laitetaan.
Jos haluaa että lapsi syö maustamatonta jugurttia ja marjoja niin ne on sitten annettava kotona, päiväkodeilla siihen tuskin löytyy rahaa.

Meillä on päiväkodissa tuon tyylistä aamupalalla. On puuroa, velliä, leipää, hedelmiä, juureksia, jogurttia, kiisseliä, juustoa, sulatejuustoa, kurkkua, tomaattia, normaalia jogurttia, mysliä, maustamatonta jogurttia ja ja jotaki sen kans ym. mutta ei tietenkään kaikkia kerralla.

Yhteistyössä