Mitä mieltä olette siitä, että päiväkodissa on pakko syödä puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yöks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pakottaa ei saa.70ja 80 luvulla oli yleistä pakottaa,enää ei.eikös joku lakikin sen kiellä ,pakottaminen ,eli vasten tahtoa on rikos.turha väittää tämä ei muutu.juman minkä metelin nostaisin,minä olen sanonut että jos ei syö olkoon nälkäsenä kyllä varmaan sitten jo maistuukin.....

Itse lapsena en tykännyt puurosta ja minut pakotettiin se syömään.
En ole koskenut puuroon yli kahteenkymmeneen vuoteen, enkä suostukaan enää koskaan syömään.

Lapseni sen sijaan pitää puurosta. Keittelen hänelle usein puuron, ja hän pyytääkin monasti puuroa.
Pistän itse puuroon kunnon voisilmän, en mitään margariinilitkua, sekoitan sen puuroon ja tuoreita hedelmiä, marjoja, mehukeittoa tai joskus makeaa hilloa puuroon ja reilulla kädellä ;)
Lapsi tykkää niin että ahmii puuronsa, ja pyytää lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
En mä muiden päiväkodeista tiedä, mutta mun pojan pk:ssa on milloin kaurapuuroa, milloin neljää viljaa. On riisipuuroa ja mannapuuroa.
Maidolla, kanelisokerilla, hillolla, mehukeitolla. Voisilmällä, kiisselillä, marjoilla.

Ja puuron lisäksi on aina tarjolla myös jotain muuta: hedelmää, leipää missä tuoreita kasviksia päällä, jne.

Ei ole tullut mieleenkään valittaa siitä, että siellä on puuroa joka aamu :D.

Näin kun olisi täälläkin niin ei olisi mitään valittamista. Mutta puuro on aina veteen keitettyä, hiutaleet sentään vaihtelevat kaurasta neljään viljaan (jihuu!). Ja sekin pelkän maidon kanssa tarjottuna. Pala lanttua päälle. Nam nam.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minäkin olen siitä täällä joskus valitellut, että lapseni päiväkodissa ei ole kuin puuroa maidon kanssa aamupalalla. Nyt sitten kävi ilmi että on myös tuorepala, joka käsittää palan lanttua, kurkkua tai porkkanaa. Ryhmän lapset eivät niitä vain syö, kun henkilökunnalta asiasta kysyin.

Täällä on paikallislehdessä käyty keskustelua siitä onko pelkkä hiilihydraattipitoinen aamupala todella niin ravitseva kuin aamupalan pitäisi, ja itsekin olen sitä mieltä että aamupalan pitäisi olla monipuolisempi. Edes hedelmä puuron kanssa, tai sitten leipää päällisillä. Itsekin olen ruokahuollon päällikölle asiasta valittanut. Päivähoidonjohtajakin lehdessä valitteli kuinka on kaupungille nolo tilanne, kun kaupunki ostaa yksityisestä päiväkodista paikkoja, ja siellä aamupala on aivan toista luokkaa kuin kaupungin päiväkodeissa. Eli lapset ovat epätasa-arvossa sen mukaan, minne päiväkotiin ovat sattuneet pääsemään kunnalliseen päivähoitoon.

Nyt olen ryhtynyt tarjoamaan lapselleni aamupalaa ennen päiväkotiin lähtöä, koska puuro ei todellakaan hänelle maistu joka aamu. Eikä kyse on siitä etteikö kotona olisi puuroon tottunut, sillä esikoisen kohdalla annoin tunnollisesti aamu- ja iltapuuron, koska se "kuuluu asiaan". Vajaa parivuotiaana tuli lakko, jonka jälkeen puuroa on syöty noin joka toinen päivä aamulla ja pari kertaa viikossa maitopuuroa illalla. On ikävää että joka ikinen päivä päiväkotiin meneminen on lapselle ikävää sen puuron vuoksi! En minullakaan olisi itku kaukana jos joka päivä olisi lounaaksi kesäkeittoa, jos ei kelpaa niin ole nälissäsi.

Nyt sitten joudun herättämään lapsen että ehdin tarjota hänelle aamupalan kotona. Ennen hän heräsikin itse juuri sopivasti ja nyt on tilalle jouduttu ottamaan kesken unien herättäminen. Mutta pienempi paha sekin kuin jäädä ilman aamupalaa.

Hahaa, tiedän mistä kunnasta on kyse!

tytön päiväkodissa pitää maistella ja tarjolla on muutakin kuin puuroa. Olen monesti kysyny miten tyttö syö hoidossa aamupuuron, kun kotona ei siitä "tykkää", eikä juo kotona maitoakaan. Aina ovat sanoneet että syö lähestulkoon kaikkea mitä tarjotaan (juustoa ei syö hoidossakaan). siitä olen saanut sen käsityksen, että ketään ei pakoteta syömään jos ei vaan mene alas

Mä kuulun pakkosyötettyyn sukupolveen enkä näe siinä pakottamisessa kyllä yhtään ainoota hyvää asiaa. Mä opin kammoamaan ruokailua ja lapsena mua alkoi usein pyörryttää jo ajatuskin siitä, että pitäisi syödä jotain. Koko ruokailutilanne muuttui vastenmieliseksi. Meni useampi vuosikymmen ennenkuin näin ruokailussa mitään positiivista.

En kannata myöskään pakkomaistattamista. Jos jokin ruokalaji oksettaa, on huomaavaisempaa muita ruokailijoita kohtaan olla maistamatta kuin heittää laatat lautaselle.

Päiväkodit ja koulut eivät kuitenkaan ole ravintoloita, joista voisi tilata mieleistänsä ruokaa. On syötävä sitä, mitä tarjolla on, tai oltava ilman. Antaa lapselle sitten vaikka kotona aamiaisen ja sanoo päiväkodissa, että lapsi on aamiaisensa jo syönyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Mutta mitäs sitten jos lapselle ei aina lounaskaan maistu?
Sitten lapsi on ilman. Eli jos lounaalla on vaikkapa 3 lihapullaa, 1 peruna ja salaattia, niin lapsi syö siitä sen minkä syö. Jos ei syö mitään, niin sitten ei syö mitään.

Lasta ei saa pakottaa syömään ja maistamisenki pitäs olla vapaaehoista. Mun mielest järkevintä on antaa lapsen ite valita muutamasta terveellisestä vaihtoehdoista. Esim. puuro, täysjyväleipä + jotain terveellistä päälle, maustamaton jogurtti + marjoja, hedelmä/juures..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Sitten lapsi on ilman. Eli jos lounaalla on vaikkapa 3 lihapullaa, 1 peruna ja salaattia, niin lapsi syö siitä sen minkä syö. Jos ei syö mitään, niin sitten ei syö mitään.

Juuri näin eli en hyväksy pakottamista missään muodossa, maistaminen on kyllä aika Ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Kyllä se nälkä laittaa jossain vaiheessa syömään. Pakottaahan ne eivät voi päiväkodissa, joten sitten niiden pitää vain kertoa vanhemmille huonosta syömisestä, jotta vanhemmat osaavat sitten tuputtaa lapselle ruokaa enemmän kotona.

Kyllä musta lapsen pitää oppia syömään ihan tavallisia ruokia. Ei lapsen mielen mukaan voi alkaa koko perheen tai päiväkotiryhmän ruokavaliota muuttamaan. Monet uhmaiässä olevat lapset varmasti yrittää sitäkin, koska kaikki pitäisi saada pyörimään heidän pillinsä mukaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Kyllä musta lapsen pitää oppia syömään ihan tavallisia ruokia. Ei lapsen mielen mukaan voi alkaa koko perheen tai päiväkotiryhmän ruokavaliota muuttamaan. Monet uhmaiässä olevat lapset varmasti yrittää sitäkin, koska kaikki pitäisi saada pyörimään heidän pillinsä mukaan ;)

Mutta eikö tavallisessakin ruoassa pitäisi olla hiukan vaihtelua? Eikö aikuistakin alkaisi tökkiä jos joka ikinen päivä olisi lounaaksi maksa-/makaroni-/lihaperunasoselaatikkoa, näitä vuoropäivinä jokaikinen arkipäivä? Eikä mitään lisukkeita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei muuta puuron tilalle.ehottomasti vähintään maistamispakko.lällyilyllä ja periksi antamisella lapsista tulee syömishäiriöisiä.
Mä olen eri mieltä tuosta maistamispakosta. Siitä kun syntyy vain entistä suurempi inho koko ruokalajia kohtaan ja pidemmän päälle saattaa syntyä inho koko ruokailutilannetta kohtaan.

meidän pk:ssa on usein jotain puuroa välipalalla, ja jos ei maistu (kuten mun pojalle ei enää kaura ym.puurot maistu) niin ei maistu.
maistuupa kotona sit ruoka.
kyllä laps syö kun sillä on nälkä, eis e pakottamalla kummene.

Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Lasta ei saa pakottaa syömään ja maistamisenki pitäs olla vapaaehoista. Mun mielest järkevintä on antaa lapsen ite valita muutamasta terveellisestä vaihtoehdoista. Esim. puuro, täysjyväleipä + jotain terveellistä päälle, maustamaton jogurtti + marjoja, hedelmä/juures..

eiiiii missään tappauksesa ainakaan näin.

Maistamaan kyllä, muuten tämä menis käytännössä siihen että lapset söis huonosti ja olis nälkäisiä. Eli mitään ei tarvii syödä mitä ei huvita. Sama kun siirrytään samantien siihen ettei tarjota enää ruokaa päiväkodissa, maksetaan sama ruokakorvaus kuin vaikka pph:t saa, vanhemmille ja voivat laittaa eväät muksuille mukaan.

Jokaisel on oikeus omaan mielipiteeseen. :)

Miks ei?

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tämä on niin, että siellä on oikeasti joka ikinen päivä odottamassa puurolautanen. Poika aloittaa itkun jo lautasen nähdessään....

Meilläkään poika ei syö puuroa, ei sitten millään. Ja onneksi pk:ssa ei pakoteta syömäänkään. Aina saa jotain muuta, esim leipää, muroja tms.

Mitä pakottamisella saavutetaan? Alkaako lapsi yhtäkkiä rakastaa puuroa, vai onko tavoitteena vain lapsen tahdon nujertaminen?

Ei ala rakastamaan puuroa vaan siinä pahimmassa tapauksessa syntyy lapselle mahdollisesti pitkä syömisongelma, niinkun minun vanhemmalle tyttärelle alkoi, kun päiväkodissa oli hoitajatäti joka suoraan sanoen pakotti syömään ruuan kuin ruuan.
Siis sekö on sen päiväkodin hoitajan vika että lapses on kehittäny syömisongelman? Käyppä kattoon peilistä ittiäs.

Alkuperäinen kirjoittaja Sonica:

Miks ei?

lue klo 16.10 kirjotettu vastaus.

Saanen kysyä, että jos ei lapsi söisi ollenkaan puuroa niin mitä sitten aamuisin? Joka aamu voileipääkö? Eiköhän ala se voileipä tökkimään jossain vaiheessa. Sillä tuolla vajaalla 50 centillä ei kovin kummoista aamupalaa lapselle saa. Puuro on siksi se edullisin ja käytetyin aamupala. Meidän lapsi onneksi syö puuroa mielellään ja syö sen joka aamu päiväkodissa mukisematta. Kotonakin syö viikonloppuisin aamupuuron.

Mun mielestä pakottaa ei saa, ja että joka aamu :o
Meillä keskimmäinen ei voi sietää puuroa ja päiväkoti aamu alkoi jo 6.30. Sovittiin sitten, että neiti saa syödä leipää ennen aamupala-aikaa. Muuten olisi tullut ihan liian pitkä ruokaväli

Yhteistyössä