Mitä mieltä olette siitä, että päiväkodissa on pakko syödä puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yöks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yöks:
Meidän poika vihaa puuroa! siis oikeasti. Mieluummin söisi vaikka ruisleipää tai näkkäriä, mutta puuro saa hänet lähes yrjöämisen partaalle. Ja silti joka päivä päikkärissä on PAKKO syödä tai edes maistaa puuroa. Kun on kaiken syönyt saa näkkäriä, porkkanaa tai mitä milloinkin. Tosi harvoin on tarjolla esim. leipää. Miten muiden päikkäreissä ja mitä tälle ongelmalle voi tehdä? Annan kotona vähän leipää ennen tarhaan menoa, sillä muuten poika olis nälkäisenä lounaaseen asti eikä jaksaisi ulkoilla... Ikää poitsulla 3,5 vuotta.

meijän lasten tarhassa ei tartte syödä puuroa jos se ei maistu, vaan saa syödä vaikka leipää, juustoa ja omenaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuhan kysäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Lasta ei saa pakottaa syömään ja maistamisenki pitäs olla vapaaehoista. Mun mielest järkevintä on antaa lapsen ite valita muutamasta terveellisestä vaihtoehdoista. Esim. puuro, täysjyväleipä + jotain terveellistä päälle, maustamaton jogurtti + marjoja, hedelmä/juures..

eiiiii missään tappauksesa ainakaan näin.

No tuota... Eemin äidillä ei ole paljoa käsitystä siitä mitä ruokailu saa maksaa päiväkodissa.

tunnet siis kyseisen henkilön. =)

Ei onneksi kuulu minun tuttavapiiriin, mutta heitin lonkalta kun luin tekstin. Ehkä sinäkin voisit lukea?

Miksi ei onneksi? musta on asiallinen teksti.

No kun aamupala ja ruoka yleensäkään ei saa maksaa maltaita. Se on tarkka euromäärä joka siihen laitetaan.
Jos haluaa että lapsi syö maustamatonta jugurttia ja marjoja niin ne on sitten annettava kotona, päiväkodeilla siihen tuskin löytyy rahaa.

aika monessa tarhassa kuitenki on joskus jogurttia ja marjaa. erilaisia marja juttuja tarjotaan joskus puuronki lisukkeena, niin miksi ei jogurtin kanssa? marjat on usein survottuna.

No kyllä se vaan niin on, että kunnon puurosta saa kaiken mitä aamulla lapsi tarvitsee. Meillä on iso perhe ja alusta lähtien ollut selviö, että puuroa syödään aamulla. Jopa meidän yläasteikäiset syövät puuroa. Viikonloppuaamuina saatan antaa muroja. Eikä sen puuron tarvii olla aina kaurapuuroa, ei päiväkodissakaan ole.

Tässä puurokeskustelussa on nyt kauhat sellaisten mammojen käsissä, jotka itse vihaavat puuroa.

Alkuperäinen kirjoittaja jonsku:
Lasta ei saa pakottaa syömään ja maistamisenki pitäs olla vapaaehoista. Mun mielest järkevintä on antaa lapsen ite valita muutamasta terveellisestä vaihtoehdoista. Esim. puuro, täysjyväleipä + jotain terveellistä päälle, maustamaton jogurtti + marjoja, hedelmä/juures..

No tuota... Eemin äidillä ei ole paljoa käsitystä siitä mitä ruokailu saa maksaa päiväkodissa.

Ei onneksi kuulu minun tuttavapiiriin, mutta heitin lonkalta kun luin tekstin. Ehkä sinäkin voisit lukea?

No kun aamupala ja ruoka yleensäkään ei saa maksaa maltaita. Se on tarkka euromäärä joka siihen laitetaan.
Jos haluaa että lapsi syö maustamatonta jugurttia ja marjoja niin ne on sitten annettava kotona, päiväkodeilla siihen tuskin löytyy rahaa.

aika monessa tarhassa kuitenki on joskus jogurttia ja marjaa. erilaisia marja juttuja tarjotaan joskus puuronki lisukkeena, niin miksi ei jogurtin kanssa? marjat on usein survottuna.

Idea onkin siinä ettei kaikkea ole joka aamu tarjolla, eli et voi valita listalta aamiaista, joskus on jugurttia ja marjoja joskus on puuroa. Deal with it.
Tänään oli lapsilla muroja, ja sekin on kiva juttu.
En minä ainakaan ole niin pösilö että kuvittelisin että joka päiväkodissa on hotellitason aamiainen josta voi mieleiset valita.

Lukematta koko tekstiä vastaan kuitenkin näin.

Lapseni tarhassa ei ole pakko syödä puuroa, eikä edes maistaa. Leipää saa ja hedelmiä syödä kuitenkin. Lounaallakaan ei ole pakko syödä ruokaa tai edes maistaa ja jälkkäriä saa kuitenkin. Kyse on kuitenkin ihan pienistä lapsista, joten hyvä näin. Nälkäisenä ei niitä pikkuisia voi pitää.

Joku tähän varmaan jaksaa vastatakin, ettei lapset opi jos ei pinenenä aloita -sen tiedän, mutta näin mennään.

Puuro on paljon terveellisempää aamiaisruokaa kuin leipä ja murot, eli minusta on aivan perusteltua että lasten tulee sitä oppia syömään, jos ei kotona niin ainakin päiväkodissa. Lasten ennakkoluulot puuroa kohtaan ovat lähes aina perua kodin ruokakulttuurista. Jos isä tai äiti väheksyy puuroa ruokana, niin ei kai lapsikaan siitä ala pitää. Kumpa meidänkin oppilaat söisivät aamuisin kunnon puuroaamiaisen kotona, niin olisivat paljon rauhallisempia aamupäivän tunneilla.

Meillä kaikki muut syö puuroa paitsi tyttö. Puolitoistavuotiaana tuli stoppi ja jos joutuu puuroa maistaan, tullee yökkäys. Kovasti on yrittänyt nielaista, mutta ei vaan pysty! Siinäpä sitä asennetta sitten puuroja kohtaan muokkaat!

Alkuperäinen kirjoittaja luokanope:
Puuro on paljon terveellisempää aamiaisruokaa kuin leipä ja murot, eli minusta on aivan perusteltua että lasten tulee sitä oppia syömään, jos ei kotona niin ainakin päiväkodissa. Lasten ennakkoluulot puuroa kohtaan ovat lähes aina perua kodin ruokakulttuurista. Jos isä tai äiti väheksyy puuroa ruokana, niin ei kai lapsikaan siitä ala pitää. Kumpa meidänkin oppilaat söisivät aamuisin kunnon puuroaamiaisen kotona, niin olisivat paljon rauhallisempia aamupäivän tunneilla.

Toistan vielä, että meillä syö isä ja äiti joka ikinen aamu aamupuuron ja on tehty niin jo ennen lasta. Lapsi ei enää syö puuroa, puolivuotta sitten tuli stoppi. Kuulemma silloin tällöin hoidossa syö puuroa, mutta hyvin harvoin. Ei uppoa riisipuuro, ohrapuuro, kaurapuuro, ruispuuro, neljänviljanpuuro...

Ja olen täysin samaa mieltä siitä, että puuro on terveellistä, mutta jos lapsi EI SYÖ, niin se ei syö. Minusta on ihan turha jankuttaa niiden vanhempien, joiden lapset syövät puuron kiltisti. Kaikki eivät syö ja that's it.

Lisäyksenä vielä, että meidän poika söi 1.5-vuotiaaksi aamupuurot ja iltapuurot, mutta ei enää. Ehkä sitä syötiin liikaa.

Rasittaa tämmöset yleistykset, varsinkin ns. ammatti-ihmiset on niin sivistymättömiä, empatiakyvyttömiä ja yksinkertaistavat moniulotteista asiaa.

Mäkään en ole ikinä saanut puuroa alas yökkimättä, en edes aikuisella iällä.
Tarhassa en joutunut syömään kun tosiaan parikin kertaa tuli oksu kun väkisin yritettiin.

Mun mielestä pakko ei ole syödä, mutta sitä syödään mitä tarjotaan tai ollaan syömättä.

Juuri näin! Koulussahan se kuitenkin lopulta tulee eteen: Sitä on syötävä, mitä tarjotaan, vaihtoehtoja ei juuri ole. Ja jos ei kelpaa, niin voi voi, saattaapi pikkuiselle tulla nälkä päivän mittaan... Mie oon meidän juniorille yrittänyt parhaani mukaan opettaa, että kaikkea syödään, myös sellaista, mistä ei tykätä. Ei ruoan tarvitse olla hyvää, jotta sitä voi syödä!

Alkuperäinen kirjoittaja jonsku:

Idea onkin siinä ettei kaikkea ole joka aamu tarjolla, eli et voi valita listalta aamiaista, joskus on jugurttia ja marjoja joskus on puuroa. Deal with it.
Tänään oli lapsilla muroja, ja sekin on kiva juttu.
En minä ainakaan ole niin pösilö että kuvittelisin että joka päiväkodissa on hotellitason aamiainen josta voi mieleiset valita.

kuulehan riidanhaastaja! kukaan oo väittänykään että täytyy olla hotellitason aamiainen. yhellä aamupalalla voi olla esimerkiksi puuro, leipä ja hedelmä. eli useampi vaihtoehto, mutta ei mikään hotellitason aamiainen. edellä mainittu on yksi esimerkki meidän päiväkodin aamupalasta.

Oletko AP keskustellut hoitajien kanssa asiasta; kun kirjoitit että siellä on aina puurolautanen odottamassa niin onko puuro annosteltu kaikille jo valmiiksi vai annostelevatko hoitajat sen jokaiselle lapselle erikseen? Jos puurolautanen jostain syystä kaikille annetaan niin voisit pyytää että hoitajat laittavat lapsellesi vain ruoka- tai teelusikallisen puuroa maistettavaksi, jonka jälkeen saa leivän. Tai voisitte sopia että pidätte taukoa puuron syömisessä ja sitä kokeiltaisiin myöhemmin uudestaan, jos ikävät mielleyhtymät puuroon siinä välissä katkeaisivat.. Jos itsekin toivot että lapsi oppii syömään puuroa niin entäs joku tarravihko hoitoon johon lapsi saa maistamisen jälkeen laittaa tarran tms? Siis että itse veisit ne sinne..

Yhteistyössä