Mitä mieltä olette siitä, että päiväkodissa on pakko syödä puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yöks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaiken lisäks hoitajat ite syö leipää kunneivat tykkää puurosta.

hoitajat syövät aamiaisella omia eväitään. aamiainen ja välipala eivät kuulu henkilökunnalle, ainoastaan lounas josta maksamme.

ai omia eväitään syövät ryhmässä? eikö ne vois käydä vaikka vuorotellen kahvihuoneessa syömässä ne omat leipänsä?

Ai että ei mamman kullanmuruille tuu paha mieli jos eivät saa samaa kuin hoitajat? Ja ei meiän lasten pk:ssa hoitjat syö aamulla siinä mitään.

Siis joo, kyllähän puuro on ihan hyvää ja terveellistä, mutta ihan oikeesti, eikai kukaan jaksa joka ikinen aamu syödä sitä samaa puuroa? Onko päiväkodissa koskaan edes mehukeittoa puuron kanssa? Tai hedelmiä lisukkeena?

hoitajat syövät aamiaisella omia eväitään. aamiainen ja välipala eivät kuulu henkilökunnalle, ainoastaan lounas josta maksamme.

ai omia eväitään syövät ryhmässä? eikö ne vois käydä vaikka vuorotellen kahvihuoneessa syömässä ne omat leipänsä?

no nämä ovat ryhmien ja päiväkotien omia käytäntöjä, enkä puutu niihin enempää. itse kenties toimisin toisin. ennen kahdeksaa harvoin myöskään on enempää henkilökuntaa paikalla kuin 1/ryhmä, joten vuorotellen syöminen ei aina onnistu.

Itse olen päiväkodissa töissä ja syön joka kerta puuron jos olen aamuvuorossa. Meillä kaikkien on maistettava mutta onneksi meidän päiväkodissa kaikki syö puuron mukisematta. Yleensä puuro on vanhemmille suurempi ongelma mikä siirreyään sitten lapselle. Voivotetaan lasten kuullen miten kauheaa on kun joutuu syömään. Tarjotkaa aamiainen kotona ennen kun tuotte lapsenne päiväkotiin niin saa sitten syödä mitä huvittaa. Sanotte vaan että lapsenne on syönyt ja hyväksytte sitten sen että ei saa mitään aamiaista päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Maistamisen pitäisi kyllä mun mielestä onnistua jokaiselta.
Kurjaa on tietysti jos oikeasti pakotetaan syömään lautasellinen puuroa, mutta tuskin asia on ihan niin?
No, mä olenkni näissä ruokajutuissa aika tiukkis, ts. meillä ei lapsi päätä mitä syö ja mitä ei syö vaan sitä syödään mitä tarjolla on, kertaakaan ei ole muuten tarvinnut pakottaa.

No nyt Roope-setä on kyllä ihmeissään. Omat pojat oppivat maidon jälkeen syömään velliä ja sitten puuroa. Kohta 20v on aamuisin kaurapuuro kelvannut!
Eikä ole pakotettu!

Ja sitäpaitsi kun setä itse oli koulussa niin joskus sielläkin oli ruuaksi pelkkää puuroa. Parasta olisikin opettaa lapsille puuron syönnin jalo taito ennen kuin on myöhäistä. (Ja tietenkin setä on itse antanut malllia ...)

:kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja v:
kustannuskysymys tuo puuroaamiainen. mielellämme tarjoaisimme vaikka hotellitasoiset aamiaiset lapsille, mutta kun on kunta kilpailuttanut ruokapalvelut niin sen kanssa on elettävä. :(

niin mutta puuro on kumminkin hyvä aamiainen.
meilläkin syödään kotona vaikka ei se rahasta ole kiinni :)

olen samaa mieltä, puuro on kyllä hyvää. mutta sen kanssa pitäisi olla jotain muutakin tarjolla kuin voita tai sokeria. mutta näin kireälle on ainakin meidän kunnassa talous vedetty: lasten aamiainen on lautasellinen puuros voilla tai sokerilla, lasi maitoa ja lisäksi näkkäriä voilla.

Meillä on samoin, puuro voisilmän ja sokerin tai hillonsilmän kanssa. Joka aamu. Mutta meidän lapset tykkää :) Syövät isot annokset. Eikä se ole aina kaurapuuroa vaan vaihtelevasti 4-viljaa, ruista, mannaa, riisiä tai velliä. Kustannuskorvaus pph:lle on vielä pienempi eli aamupalan hinta on vajaa 50 senttiä/lapsi.

Tosiaankin niinkuin jo tuossa kirjoitin meillä on tätä jatkunut jo kaksi vuotta, että joka aamu pitää maistaa ja miksikään se ei vieläkään ole muuttunut. Ja meillä syödään usein puuroja, mutta poika ei niitä syö. Jos te inhoatte jotain ruokaa niin haluaisitteko maistaa sitä joka ikinen päivä väkisin?

Siis joo, kyllähän puuro on ihan hyvää ja terveellistä, mutta ihan oikeesti, eikai kukaan jaksa joka ikinen aamu syödä sitä samaa puuroa? Onko päiväkodissa koskaan edes mehukeittoa puuron kanssa? Tai hedelmiä lisukkeena?

Toki, ja murojakin. Ja ppurot kyl vaihtuvat päivittäin, eli ei tod. oo pelkkää kaurapuuroa

Alkuperäinen kirjoittaja vsd:

Ai että ei mamman kullanmuruille tuu paha mieli jos eivät saa samaa kuin hoitajat? Ja ei meiän lasten pk:ssa hoitjat syö aamulla siinä mitään.

itse kyllä tunnustan syöneeni raskausaikana aamiaisella omia eväitäni. pakko oli jotain syödä että pysyi huono olo loitolla ja ryhmästä ei päässyt pois kun ei ollut henkilökuntaa vielä paikalla. en kyllä muista kenenkään koskaan kommentoineen asiaa pahalla, kun selitin tilannetta oma-alotteisesti vanhemmille ja lapsille.

ei koska niitä mammojen kullanmuruja ei voi jättää kerrallaan yhen hoitajan valvottavaksi

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
kustannuskysymys tuo puuroaamiainen. mielellämme tarjoaisimme vaikka hotellitasoiset aamiaiset lapsille, mutta kun on kunta kilpailuttanut ruokapalvelut niin sen kanssa on elettävä. :(

niin mutta puuro on kumminkin hyvä aamiainen.
meilläkin syödään kotona vaikka ei se rahasta ole kiinni :)

olen samaa mieltä, puuro on kyllä hyvää. mutta sen kanssa pitäisi olla jotain muutakin tarjolla kuin voita tai sokeria. mutta näin kireälle on ainakin meidän kunnassa talous vedetty: lasten aamiainen on lautasellinen puuros voilla tai sokerilla, lasi maitoa ja lisäksi näkkäriä voilla.

Meillä on samoin, puuro voisilmän ja sokerin tai hillonsilmän kanssa. Joka aamu. Mutta meidän lapset tykkää :) Syövät isot annokset. Eikä se ole aina kaurapuuroa vaan vaihtelevasti 4-viljaa, ruista, mannaa, riisiä tai velliä. Kustannuskorvaus pph:lle on vielä pienempi eli aamupalan hinta on vajaa 50 senttiä/lapsi.

Lisään vielä: meillä nämä lapset eivät suostu edes muroja syömään :/ Joskus ollaan kokeiltu, mutta ei nappaa. Ovat sen verran pieniä, että puuro täyttää masun paljon paremmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Roope-setä:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Maistamisen pitäisi kyllä mun mielestä onnistua jokaiselta.
Kurjaa on tietysti jos oikeasti pakotetaan syömään lautasellinen puuroa, mutta tuskin asia on ihan niin?
No, mä olenkni näissä ruokajutuissa aika tiukkis, ts. meillä ei lapsi päätä mitä syö ja mitä ei syö vaan sitä syödään mitä tarjolla on, kertaakaan ei ole muuten tarvinnut pakottaa.

No nyt Roope-setä on kyllä ihmeissään. Omat pojat oppivat maidon jälkeen syömään velliä ja sitten puuroa. Kohta 20v on aamuisin kaurapuuro kelvannut!
Eikä ole pakotettu!

:kieh:

Ja nyt meni kyllä Roope-sedän juttu vähän ohi? :saint:

Musta se puuroaamiainen on hyvä homma. Ei meilläkään ajoittain lapset puuroa halua syödä, mutta tietävät että pakko on ja siitä ei tapella hoidossa. (kotona sitten joskus)
Nuoremmalle hoitajat säästi jostain vähän hilloa niin että joka aamu oli puuroon extramakua, vissiin vähän hemmottelivat poikaa, kun hänestä niin tykkäsivät :D
Jos olet huolissasi lapsesi syömisestä, niin syötä hänet kotona valmiiksi ja voit sanoa hoidossa että lapsi on jo syönyt aamiaisen, etteivät turhaan kuuntele lapsen kiukuttelua aamupalalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja kokkiäiti:
Mä en tota pakottamista hyväksy. Meillä poika oksentaa puuron, mutta silti sitä on joka aamu maistettava se lusikallinen. Meillä on aamut täyttä tuskaa kun poika itkee ettei halua päiväkotiin kun on pakko syödä puuroa. Tätä on nyt jo jatkunu kaks vuotta ja mihinkä se ei ole muuttunu. Kaiken lisäks hoitajat ite syö leipää kunneivat tykkää puurosta.

Mutta minkäs teet? Luulen, että nämä puuroa inhoavat ovat niitä lapsia, joiden vanhemmat inhoavat puuroa... Eli kotona ei ole syöty puuroa. Meillä lapset syövät puuron aina tarhassa, ilomielin :)

Täällä ainakin poikkeus vahvistaa säännön, mä tykkään puurosta mutta tyttö ei oo sitä koskaan syönyt kunnolla. Maistelee vähän mutta ei syö. Sitkeesti varmaan pari vuotta keittelin molemmille aamulla puurot, se kun ois ollu niin hyvä aamupala mutta luovutin nyt ku tyttö alotti pk:ssa. Pakko saada tytölle aamupalaa menemään kotona aamulla kun ei pk:ssa oo aamupalaa, tyttö puolpäiväryhmässä.

Yleensäkin, mä en tykkää että mitään ruokaa pakotetaan syömään. Maistaa täytyy pikkusen mutta ei saa pakottaa. Mun mummu on pakkosyöttäny mulle kaalikääryleitä ku olin penska ja mä herkkäkurkkusena laattasin ihan tajuttomasti. Siitä jäi niin hirvee kammo että vasta aikuisena suostuin niitä maistamaan seuraavan kerran. Nyt nekin on kyllä mun suurinta herkkua.. :D

Joka päivä on eri hiutaleita voit tarkistaa ruokalistasta. Mitä muuta sitten tarjotaan näkyy myös siitä listasta ja jos tämä ei kelpaa niin ruoki miksus kotona tai valita kunnalle. Ei ne päiväkodissa päätä mitä siellä tarjotaan!!!!!

Ei yksi lusikallinen puuroa tapa lasta eikä aikuistakaan. Sen ymmärräs jos ei esimerkiksi kaurapuurosta tykkää, mutta ei sitä joka aamu pk:ssa olekaan. Mutta jokainen puuro? Vähän kummalta tuntuu.

Kyllä aikuisenakin joutuu maistamaan ruokia joista ei tykkää, paitsi jos haluaa olla erityisen epäkohtelias moukka. Inhoan yli kaiken aurajuustoa, mutta on niitäkin ruokia tullut syötyä, kun vaihtoehtoa ei ole ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja viers:
Meillä ei onnistu ees toi, että antaa aamupalan kotona koska kaikki ketkä on tullu seitsemään mennessä joutuu sen aamupalan syömään.

Ei kai sitä aamupalaa pakko oo syödä, jos on kotona syöny??
Meilläkin lapset inhosi äpiväunia hoitopaikassa, ja nukuttava/levättävä vaan oli. Kun ei ne siellä päiväkodissa tosiaan pysty kullannuppusten jokaista toivetta täyttämään..
Sympatiat päiväkodin tädeille ja sedille :)

Alkuperäinen kirjoittaja hilma:
puuro on hyvä perusruoka. jos ei päiväkodin aamiainen kelpaa voisko ottaa omat eväät/ syödä aamulla kotona

omia eväitä ei päiväkotiin oikein käytännön syistä voi ottaa mukaan. mutta jos aamuherätys on edes kutakuinkin inhimillinen niin tokihan sen aamiaisen voisi syödä myös kotona. mikään pakko sitä tarhan aamupalaa kun ei ole syödä, vaan aamulla voi lasta tuodessaan mainita että syöty on. jos ei oman ryhmän henkilökuntaa ole paikalla, niin pyytäkää toista aikuista laittamaan lapulle viesti omaan ryhmään, että liisa ei tänään syö aamupalaa. näin menee viesti varmasti perille.

Mä en tota pakottamista hyväksy. Meillä poika oksentaa puuron, mutta silti sitä on joka aamu maistettava se lusikallinen. Meillä on aamut täyttä tuskaa kun poika itkee ettei halua päiväkotiin kun on pakko syödä puuroa. Tätä on nyt jo jatkunu kaks vuotta ja mihinkä se ei ole muuttunu. Kaiken lisäks hoitajat ite syö leipää kunneivat tykkää puurosta.

Syökää aamupala kotona, ja kerrotte sen päiväkodissa. Ei tarvitse silloin EDES MAISTAA, VAAN VOI MENNÄ SUORAAN LEIKKIMÄÄN!

Alkuperäinen kirjoittaja hups:

Syökää aamupala kotona, ja kerrotte sen päiväkodissa. Ei tarvitse silloin EDES MAISTAA, VAAN VOI MENNÄ SUORAAN LEIKKIMÄÄN!

Pitää silti syödä koska menevät hoitoon ennen seitsemää. Ja meillä molemmat pojat samassa päiväkodissa ja toinen syö erittäin mielellään puuroa, itse asiassa on ihan herkkuruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tämä on niin, että siellä on oikeasti joka ikinen päivä odottamassa puurolautanen. Poika aloittaa itkun jo lautasen nähdessään....

Meilläkään poika ei syö puuroa, ei sitten millään. Ja onneksi pk:ssa ei pakoteta syömäänkään. Aina saa jotain muuta, esim leipää, muroja tms.

Mitä pakottamisella saavutetaan? Alkaako lapsi yhtäkkiä rakastaa puuroa, vai onko tavoitteena vain lapsen tahdon nujertaminen?

Yhteistyössä