Mitä mieltä? Onko tämä jo heitteillejättö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuulin, että eräs tuttava suunnittelee viikon lomareissua Lappiin uuden miesystävänsä kanssa ja aikoo jättää kotiin keskenään 12v, 14v, 15v ja 16v lapset. Lapsia kävisi päivittäin katsomassa aikuinen siellä kotona, mutta siis ihan vain katsomassa, ei olemassa.

Ei ole heitteellejättö, jos lapsille jätetään ruokaa ja rahaa ja isommat katsoo vähän pienempien perään. Lisäksi heille on osoitettu aikuinen, joka vielä tarkistaa tilanteet kotona. Itse olen ollut 12 vuotiaana jo lapsenvahtina, en vahdittavana.

Ei ole heitteillejättö.

16 ja 15 vuotiaat osaavat kyllä pitää huolen nuoremmista sisaruksistaan ja jos päivittäin aikuinen käy vielä katsomassa miten siellä menee niin ihan hyvin on asiat.

Ajattele jos äiti olisi palkannut viikoksi Mll:stä hoitajan lapsilleen niin tämä hoitaja olisi ollut nuorempi kuin tämä vanhempi lapsi (Mll hoitajan ikäraja on 15v ylöspäin) ja kaikki olisi ollut sitten kaikkien mielestä hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Tsadaa, soita ihmeessä poliisi, palokunta ja kirkkoherra paikalle. ja muista mainita että lähti UUDEN miesystävänsä kanssa panolomalle.

Sori. Kysyin mielestäni ihan asiallisesti.Ikävää ettei saisi sinusta kysyä.

en jättäis! Ei heitteillejättökään mutta tuon ikäsille voi olla jo melkoset bileet. Kyllä pitäs olla aikusen vahtimassa. Tiukkapipo ehkä joo mutta vanhempien kuuluu suojella/vahtia alaikäisiä lapsiaan.

Hmmm.. riippuu vähän lapsista. Ei se ehkä olisi, mutta mielestäni äidin kannattaisi kertoa esim. kouluun, että tälläinen tilanne, ja jos jotain huomaavat pokkeavaa, niin soittavat äidille. Tuttavan lapset olivat kaksi viikkoa yksin kotona, 8v ja 16v ja jo parin päivän jälkeen tuli koulukuraattorilta puhelu, kun opettajat alkoivat ihmetellä ettei läksyjä oltu tehty ja lapsi säähän sopimattomissa vaatteissa. Muös isomman lapsen opet olivat ilmoitelleet läksyjen teosta.

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Ei ole heitteellejättö, jos lapsille jätetään ruokaa ja rahaa ja isommat katsoo vähän pienempien perään. Lisäksi heille on osoitettu aikuinen, joka vielä tarkistaa tilanteet kotona. Itse olen ollut 12 vuotiaana jo lapsenvahtina, en vahdittavana.

Niin minä itsekin 12 vuotiaana hoidin pikkusiskoani, joka oli ihan vauva. 12 vuotiaita on kuitenkin aika tavalla erilaisia ja itse en jättäisi omaa lastani tuon 12 vuotiaan vahdittavaksi edes 15 minuutiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:

Niin minä itsekin 12 vuotiaana hoidin pikkusiskoani, joka oli ihan vauva. 12 vuotiaita on kuitenkin aika tavalla erilaisia ja itse en jättäisi omaa lastani tuon 12 vuotiaan vahdittavaksi edes 15 minuutiksi.

no mutta eipä sen tarvitse ketään vahtiakkaan :)

Riippuu lapsista. Miekin oon ite jo ollu 12v:nä lapsia vahtimassa ja sen ikäsenä jo yksin kotonakin viikonlopun. Jos on luotettavat lapset, niin mikäs siinä ja kun aikuinen viel käy päivittäin ja puhelimetkin on...

Luin just jostain vauvalehdestä, joku äiti siellä kyseli että mites kun lapset ovat 13 ja 11 eivätkä ikinä ole olleet yökylässä, ja päivitteli että mahtaakohan johtua siitä että äiti on tehnyt hyvin selväksi ettei tarvitse mennä... ei kai siitä haittaakaan ole, mutta tuntuu vaan jotenkin omituiselta, itse olen omasta tahdosta rampannut yökylässä aina kun on ollut mahdollista :D

Vaikea on sanoa kun ei tunne lapsia. Aikanaan yhdet naapurit jättivät muistaakseni 12 vuotiaan 18 vuotiaan veljen vahdiksi viikoksi. Tässä tapauksessa täysikäinen vahti ei ollut luotettava, kun piti viikon aikana pirskeitä kavereilleen ja 12v:n "hoiti" siinä sivussa. Mutta jos lapset ovat tosiaan luotettavia ja heillä on aikuinen, johon voi tarvittaessa ottaa yhteyttä/saada apua, niin eiköhän he pärjää. Eli tämän pointti oli se, että joskus se 16v on paljon luotettavampikin lapsenlikka pienemmilleen kuin se 18v tai vanhempi.

Ei ole heitteillejättö, mutta kaikkea "kivaa" ne teinit kyllä pystyy siellä viikon aikana tekeen. Jos tuntee teininsä ja luottaa niin ok. Mutta enpä tiedä kuin esim poliisit suhtautuu jos yrittävät vaikkapa tuoda humalaista 14 vuotiasta kotiin kaupungilta hoipertelemasta tai joutuvat tuleen rauhotteleen liian kovaäänisiä kotibileitä ja vanhemmat jossain tuhannen kilsan päässä. voipi tulla ongelmia

No eiköhän se aikuinen ole siinä just se joka huolehtii päivittäisillä käynneillään että homma pelaa ja soittaa sitten sille äidille jos on tarve, ei siihen nyt koulua tarvi sotkea.

Yhteistyössä