Mitä mieltä tämmöisestä kulujen jakamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä?

Vieras
Eli mä olen opiskelija + osa-aikatyöläinen (tulot n. 450 euroa kuussa, kun en miehen tulojen takia saa asumislisää) ja mies on vakitöissä (bruttopalkka 3000 euroa + yrityksestä saatavat tulot n. 10 000 e vuodessa). Mies on tosi pihi monissa asioissa, ja olen tästä toisaalle valittanut ennenkin. Vauvan LA on kohta ja miestä ei ole kiinnostanut yhtään edes vilkaista vauvatarvikkeita (sänkyä, hoitopöytää, vaunuja) ja olen sitten opintolainalla ostanut pinniksen, hoitopöydän ja käytetyt vaunut. Mies puhui aiemmin, että maksaa vauvan tarvikkeet, mutta ei sitten ollut yhtään kiinnostunut niistä ja suuttuu kun otin asian puheeksi. 500 euron vuokrasta maksan 200 euroa, eli käteen jää 250 euroa, josta maksan osan ruuasta, omat laskuni tietenkin ja kodin yhteisiä laskuja (esim. netti ja sähkölaskuja). Mies ei maksanut mulle noista vauvatavaroista, koska hänen mukaansa hän olisi saanut ne halvemmalla ostettua, joten olen maksanut "turhasta", eikä se ole hänen moka. Kuitenkin meillä minä teen kotityöt ja ruuan miehelle.

Haluaisin ostaa kotiin esimerkiksi jotain pientä ja piristävää sisustustavaraa (ihan vaikka edes uuden maton piristykseksi!), mutta miehen mielestä se on turhaa. ja samalla hän käyttää rahaa omiin harrastuksiin hirveästi (on moottoripyörä, vene ja 2 autoa). Onko muilla näin? En odota, että mies maksaisi kaiken, mutta missä se raja menee..?

Mulla ja miehellä on rahat ollut aina yhteisiä. Se oli vaan automaattista että näin mennään kun yhdessä asutaan. Tietty meillä on se ero et yhtä aikaa oltiin opskelijoita ja aina PA ja se kummalla sattu oleen rahaa makso tarvittavat. Nyt kun ollaan työssä niin yhteiset rahat meillä on edelleen.

Tilaa aika perheneuvontaan tai ihan sosiaalivirastoon johon otat miehen mukaan! Tuohan on törkeää käytöstä. Aviopuolisot ovat elatusvelvollisia myös toisiaan kohtaan! Ja lopeta se ruuan tekeminen heti.

alkuun ainakin vauvan kulut puoliksi ehdottomasti! muuten joudut pulaan jatkossa elättäessäsi pienillä tuloillasi itseäsi ja lasta.
sovi nuo "elarit" itsellesi, vaikka yhdessä olettekin, jos ette muuten pääse yksimielisyyteen!

Mietinpä vain ,kauanko jaksat moista elämän menoa? Lapsi kun syntyy, ni onkohan sinulta vailla senkin osuuden vuokrasta. Yleensä kun ollaan yhessä, niin se maksaa jolla on rahaa eli sinun tapauksessa mies maksaisi vuokran jne. En halua pelotella, mutta asiat pahenevat yleensä jatkossa........

en tiedä, kai ajattelin tän olevan normaalia. ja olen yrittänyt puhua tästä vakavasti, ja tuloksena on se, että mies kantaa ponnekkaasti seuraavat pari viikkoa ruokaa kaupasta, mutta siihen se jääkin. jään aina "velkaa" miehelle, jos hän maksaa yhteisen ison laskun. esim. mies maksoi vesilaskumme 145 euroa ja minä sitten maksoin hyvitykseksi seuraavan viikon kauppakulut. opintolainaa on mulla nyt 9000 euroa eli ei hyvä. olen kai "alistunut" ostamaan itse kun muuten jäisi kokonaan ilman (turha kuvitella että mies voisi ostaa edes uudet pussilakanat tms... enkä ole tuhlari tai materialisti mutta JOSKUS olisi kiva piristää kotia esimerkiksi).

jos yhteiselämä on tollasta niin eikö kannattis harkita eri talouksia kokonaan? toisin sanoen, pitäköön kitupiikki senttinsä.. |O
oikeasti, mistä tommosia palikoita löytyy? "oisin saanu halvemmalla, oma mokas ku maksoit" |O

Tulit sitten kokeileen saako täällä erilaisia vastauksia kuin av:lla...
Mä en ymmärrä tuollaista lainkaan. Parempi kun asuisit yksin niin saisit ainakin elarit mieheltä ja kumpikin voitte sitten hoitaa talouksianne haluamillanne tavoilla.

Sanoisin, että oletpa osannut valita inhottavan ja itsekkään miehen itsellesi elämänkumppaniksi ja lapsellesi isäksi. MinäKÄÄN en ymmärrä, että eletään perheenä ja omilla rahoilla.
Mä olisin lempannu tollasen miehen jo aikapäivää sitten...

Mun mies on myös aika pihi, siis kaupasta ostetaan halvinta mahdollista ja vaatteet mieluummin kirpparilta jne. Mutta ikinä se ei ole rahojaan laskenut tai miettinyt kumman rahat, kun on meidän perhe kyseessä. Mä nyt kotihoidon tuella (tulot samaa luokkaa kuin sulla), ja mies maksaa yksin asumisen, laskut ja lainat. Mä makselen lasten kamppeita ja ruokia. Kuulostaa todella itsekkäältä tuo miehesi.

juu av:lla oli alunperin tää aloitus, tosin erilaisena kun silloin nuo vauvahankinnat oli pitkälle edessä. en löytänyt haulla enää sitä niin kirjoitin tänne. miten voisin herätellä miestä tajuamaan että hän toimii itsekkäästi? puhuminen ei auta, miestä ärsyttää kun kysyn häneltä raha-asioista.

Ei prkl mikä miehenplanttu! Paat kuule uudet tuulet puhaltamaan. Ja NYT viimeistään! Et häviä (rahallisesti ainakaan) yhtään mitään, vaikka uhkaat pakkaavasti omat (ja ne NIIIIN kalliit) vauvan kamat ellei soitto muutu kellossa. Uskomaton saituri. Huhhuh. Kaikki symppikset ap:lle... Mitä esim. miehen vanhemmat tuosta käytöksestä sanoo?

Ei tuollainen ole reilua ollenkaan. Kuinka toinen voi hyvällä omallatunnolla pistää omiinsa harrastuksiinsa ym. menoihin rahaa eikä toinen saa "mitää" :/ En mä ainakaan hyväksyis. Meillä se tyhjätasku olen minä ja mies käy töissä. Silti meillä on rahat yhteisessä käytössä ja hommataan yhdessä mitä tarvitaan.

Minkä ihmeen takia sä menit ostamaan mitään vauvan tavaroita opintolainalla??? Olisit lyönyt nyrkin pöytään ja karjaissut, että nyt ne pitää ostaa ja sinä tulet mukaan ja maksat ne. Sillä sipuli.

Ei, siis tällaset ei mene mun jakeluun lainkaan. Tilanne menee tuosta vaan pahemmaksi.

Oletteko te naimisissa vai avoliitossa? Selitä miehellesi, että jos eroatte, tulet paremmin toimeen vauvan kanssa kuin jos olette yhdessä. Jos hän sitten tajuaisi edes JOTAIN.

Uusimmat

Yhteistyössä