Kyllä pensasmustikat siinä mustikoita on, missä tämä meidän kotoisa mustikkammekin (Vaccinium myrtillus). Tosin se, miltä ne maistuvat, riippuu paljon siitä, missä ne ovat kasvaneet.
Nämä vakikotimaiset, Aino ja Alvari, jotka ovat juolukka/mustikkaristeytyksiä, ovat melko mietoja. Kyllä nekin silti mustikaksi tunnistaa.
Aidot pensasmustikat, jos nyt niin voi sanoa, ovat paljon suurempimarjaisia kuin nämä kotimaiset jalosteet.
Makuhan on aina makuasia. Se, että pensasmustikoitakin ( vaccinium corymbosum) sanotaan mustikoiksi johtunee siitä, että nekin kuuluvat puolukoiden sukuun kuuluviin kanervakasveihin.
Mitä etelämmässä mustikat ovat kasvaneet, sitä vähemmän niissä on makua. Sama pätee monessa muussakin kasvissa ja johtuu pohjoisen pitkästä päivästä. Jos maistat saman lajikkeen marjaa, joka on kasvatettu Espanjassa, on maku paljon miedompi kuin vastaavassa pohjoismaissa tuotetussa marjassa.
Ja jos mustikkamaista puhutaan, ovat tuoreet kangasmetsät parhaita mustikkamaita.