Mitä mieltä: työttömän äidin lapset koko kesän päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en voi enää kuin ihmetellä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos lapsilla on parempi olla päiväkodissa kuin kotona niin sitten siellä.
Mä en aina jaksa ymmärtää kaikkia, siellä pidetään lapset missä niillä on paras olla.

No jos koti on oikeasti huonompi vaihtoehto niille lapsille kuin päiväkoti, missä työntekijät vaihtuu jne. niin siinä tapauksessa varmasti huostaanotto olisi paras ratkaisu.

[/quote]
Jos vaikka pitäisi lapset aina maanantaisin hoidossa klo 9-15 niin siinä ajassa ehtisi kelaan, kauppaan ja kotona siivotakin hieman ja loppuviikon voisi "lomailla" omien lastensa kanssa. Varmasti lapsetkin nauttisivat tälläisestä, että saavat kotona touhuta vanhempiensa kanssa, käydä yhdessä lekkipuistossa ja jätskillä, ei sen kummempaa tarvitse lomalla olla.
[/quote]

Mut ehkä nämä nimenomaan eivät pääsisi vanhempien kanssa leikkipuistoon, jätskille jne.? On oikeasti olemassa melko ongelmallisia perheitä, joissa näitä asioita ei tehdä, vaikka ne meille muille yksinkertaisilta kuulostavatkin...

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos lapsilla on parempi olla päiväkodissa kuin kotona niin sitten siellä.
Mä en aina jaksa ymmärtää kaikkia, siellä pidetään lapset missä niillä on paras olla.

No jos koti on oikeasti huonompi vaihtoehto niille lapsille kuin päiväkoti, missä työntekijät vaihtuu jne. niin siinä tapauksessa varmasti huostaanotto olisi paras ratkaisu.

No eipäs liiotella, perheitä on erilaisia ja tilanteet muuttuvat perheissä. Ymmärrystä ihmisille!!! Toki laiskuutta en hyväksy

Aikaharva työtön hakee niitä töitä ja kirjoittaa hakemuksia 8h päivässä 5 päivää viikossa tai juoksee tuon ajan kelassa. Kyllä sitä voi lapsilleen suoda edes hieman lomaa sieltä päiväkodista, etenkin näin kesällä kun hoitajat vaihtuu siellä pk:ssa lomien takia ja kyse on ns varahoidosta eli lapsia on koottu yhteen eri päiväkodeista isommalta alueelta.

Alkuperäinen kirjoittaja OmaTunto:
Periaatteessa en hyväksy, mutta jollain voi olla sellaisia henkilökohtaisia syitä mitä emme tiedä...

Näin. Ei täällä saa kesäkuukausina kotona olevien vanhempien lapset hoitoa ollenkaan, paitsi jos sitä tarvitaan sosiaalisista syistä. Ap:n tarkoittamalla perheellä on hoidolle omat syynsä ja ne on selvitetty päivähoidonjohtajan ja luultavasti myös sosiaalitoimen kanssa. Ei siinä enää tarvita muita spekuloimaan ja levittelemään juoruja hoidon syistä.

no tottakai normaalitapauksissa lapsille kuuluu kesäloma, oli vanhemmat töissä tai työttömiä, mutta mä en ymmärrämikä ero siinä on viekö nimenomaa työtön lapsensa kesälläkin päiväkotiin, kun samalla tavalla voi halutessaan toimia myös työssäkäyvä.
Ja ottaen huomioon mielenterveysongelmien yleisyyden niin tuollaisessa tapauksessa epäilen kyllä että sellaisesta kyse, jos joku sanoo, että lapset on vietävä hoitoon, ettei pää hajoa

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen harmaana:
Periaatteessa en hyväksy, mutta jollain voi olla sellaisia henkilökohtaisia syitä mitä emme tiedä...

Näin. Ei täällä saa kesäkuukausina kotona olevien vanhempien lapset hoitoa ollenkaan, paitsi jos sitä tarvitaan sosiaalisista syistä. Ap:n tarkoittamalla perheellä on hoidolle omat syynsä ja ne on selvitetty päivähoidonjohtajan ja luultavasti myös sosiaalitoimen kanssa. Ei siinä enää tarvita muita spekuloimaan ja levittelemään juoruja hoidon syistä.

tähän vielä..meillä ainakin eräs äiti siis sanoin juuri tuolla aikaisemmin mainitsemani asiat..ei pää kestä ja täytyy ehtiä kelaan ja työkkäriin..noi oli siis syyt miksi tarvitsi lapsilleen hoitoa, ja myös sai..

Alkuperäinen kirjoittaja Työttömän ystävä:
Mun ystävä on tällä hetkellä työtön ja hänen lapset hoidossa lähes koko kesän, yksittäisiä päiviä lukuunottamatta. Häneltä ainakin menee päivät töiden hakuun ; kirjoittaa työhakemuksia tietokoneella ja on kiertänyt eri työpaikkoja henkilökohtaisesti, työllistymishalu on suuri.

enpä oikein usko että JOKA päivä ja KOKO päivä menee työtä hakiessa...eikö tässä tapauksessa voisi olla pari päivää viikossa?

Mun ystävä on tällä hetkellä työtön ja hänen lapset hoidossa lähes koko kesän, yksittäisiä päiviä lukuunottamatta. Häneltä ainakin menee päivät töiden hakuun ; kirjoittaa työhakemuksia tietokoneella ja on kiertänyt eri työpaikkoja henkilökohtaisesti, työllistymishalu on suuri.

Mä olen nyt etsimässä uutta työpaikkaa syksyksi, kun kodinhoidontuki loppuu. Ei ole tarvetta pitää lasta hoidossa, en mä ainakaan saa tuhrattua kahdeksaa tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa työnhakuun :o

huostaanotto ei ole ikinä paras ratkaisu, jos perheessä vaan jotenkuten sinnitellään eikä ole päöihteiden käyttö lähtenyt käsistä. Parempi vaihtoehto on niissä tilanteissa tukitoimet, jo pelkästään taloudellisestikin ajateltuna, lapsen sijaishuolto maksaa yhteiskunalle niin paljon, että sillä rahalla käy perhetyöntekijä vaikka joka ikinenarkipäivä ja silti säästy verorahoja.

Päiväkodin lastenhoitajana en voi ymmärtää näitä perheitä, ellei siellä taustalla ole muutakin esim mielenterveys- tai päihdeongelmia. Aika harvinaistahan tuo onneksi on, ettei lapsille suoda ollenkaan lomaa edes kesällä.

Kesällä, etenkin heinäkuussa, suurin osa päiväkodeista on kiinni ja tarvitseville hoito järjestetään ns päivystävässä päiväkodissa varahoitona. Siellä ei välttämättä ole tuttuja hoitajia tai oman ryhmän lapsia muita hoidossa, joten hoidossa oleminen voi etenkin pienelle olla aika stressaavaa. Hoitajat myös vaihtuvat tiuhaan jonkun jäädessä lomalle ja toisten palatessa lomalta, joten lapsi joutuu jatkuvasti kiintymään uusiin aikuisiin saadakseen sitä henkistä huolenpitoa, jota pieni lapsi tarvitsee fyysisen huolenpidon lisäksi. Kyllä tälläisen varahoidossa olemisen rinnalle lapsikin kaipaa lomaa oman perheen kanssa, suurin osa vanhemmista sen ymmärtää sanomattakin ja sitä lomaa pyritään järjestämään edes viikko niissäkin perheissä joissa esim vanhemmat opiskelevat talven ja ovat kesätöissä kesän.

Työtön isä tai äiti saa kuitenkin sitä omaa aikaa järjestettyä lapsen ollessa hoidossa ja mahdollisuuden hoitaa juoksevia menoja, työhakemuksia tms, joten ihmettelen miksei lapsia pidetä edes muutamaa viikkoa lomalla kesällä? Surulliselta kuulostaa, vaikka toki jos siellä taustalla on muutakin niin lapsille hoidossa oleminen voi olla se turvallisin ratkaisu, etenkin jos perhe on jo valmiiksi lastensuojelun asiakas.

Alkuperäinen kirjoittaja mametsu:

enpä oikein usko että JOKA päivä ja KOKO päivä menee työtä hakiessa...eikö tässä tapauksessa voisi olla pari päivää viikossa?

Peesi!

Turha vedota mihinkään työnhakuun, on sitä muutkin hakeneet töitä jopa lasten ollessa kotona, saatikka jos on hoitopaikka jonne voisi viedä vaikka vaan muutamana päivänä viikossa pariksi tunniksi (=työhaastatteluiden ajaksi) kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja katalin:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen harmaana:

tähän vielä..meillä ainakin eräs äiti siis sanoin juuri tuolla aikaisemmin mainitsemani asiat..ei pää kestä ja täytyy ehtiä kelaan ja työkkäriin..noi oli siis syyt miksi tarvitsi lapsilleen hoitoa, ja myös sai..

Sinä olet ilmeisesti VAIN päiväkodin hoitaja? Vanhempien ei tarvitse sinulle selvitellä todellisia syitä hoitoon, taustalla voi olla diagnosoituja mt-ongelmia ym. Ne asiat selvitellään esimerkiksi sosiaalitoimen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja hel*etti sentään:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
On sellaisiakin perheitä joissa kolme lasta päivähoidossa AINA, ja molemmat vanhemmat pitkäaikaistyöttömiänä kotona. Kyllä päiväkodin pitäisi pistää työttömien lapset pakkolomalle"

Ja työttömien lapsien oikeuksiin ei kuulu ne oikeudet joita on työssäkäyvien lapsilla. Sosiaaliset kontaktit, ryhmätyöskentely, leikkikaverit, päivärytmi ja ne kaikki asiat joita päiväkoti valmentaa tulevaa koulutyöskentelyä varten. Ihmeellistä syyllistämistä ja kaksinaismoraalia.

Peesaan.Kaikilla lapsilla Suomessa on päivähoito-oikeus.Miksi lapsia pitäisi eriarvoistaa sen mukaan mikä on vanhempien tilanne työmarkkinoilla.Jokainen vähänkään elämää nähnyt ymmärtää että voi todellakin olla muitakin syitä laittaa lapsi päiväkotiin kuin se isän ja äidin laiskuus.

Ja taas tää keskustelu.

Jospa äiti on väsynyt, masentunut tms. ja lapsilla on kivaa päiväkodissa. Äidillä ei ole varaa lähteä minnekään lomailemaan, joten on päättänyt että lapset saa olla tarhassa kun kerran viihtyvät?

En tiedä eikä mun tarvitse. Jokainen tekee omat ratkaisut ja päätökset, mitkä tuntuu heille parhailta.

Taas tässä nähtiin, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...

Hups sinne vaan lapset päivähoitoon, mitä väliä vaikka hoitajat on ennestään vieraita, pääasia että äiti pääsee äkkiä kotiin palstailemaan vai kuinka?

Meillä taas tilanne se, ettei tällä paikkakunnalla ole yhtään tuttua. Ollaan niinkuin eristyksissä täällä - itsellä ei ystäviä eikä lapsellakaan. Kovasti yritetty etsiä mm. tämän palstankin kautta, mutta yhden viestin kirjoittelijoita vain löytynyt. Leikkipuistossa kerran peräti päässyt juttusille toisen äidin kanssa...

Eli jos ei lapsi saisi käydä 6h päiväkodissa, ei hänellä olisi lapsikavereita ollenkaan. Minä tosin työskentelen jonkin verran kotoa tällä hetkellä, eli en varsinaisesti ole työtön..mutta tuskin sitä tällä palstalla lasketaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hel*etti sentään:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
On sellaisiakin perheitä joissa kolme lasta päivähoidossa AINA, ja molemmat vanhemmat pitkäaikaistyöttömiänä kotona. Kyllä päiväkodin pitäisi pistää työttömien lapset pakkolomalle"

Ja työttömien lapsien oikeuksiin ei kuulu ne oikeudet joita on työssäkäyvien lapsilla. Sosiaaliset kontaktit, ryhmätyöskentely, leikkikaverit, päivärytmi ja ne kaikki asiat joita päiväkoti valmentaa tulevaa koulutyöskentelyä varten. Ihmeellistä syyllistämistä ja kaksinaismoraalia.

Peesaan.Kaikilla lapsilla Suomessa on päivähoito-oikeus.Miksi lapsia pitäisi eriarvoistaa sen mukaan mikä on vanhempien tilanne työmarkkinoilla.Jokainen vähänkään elämää nähnyt ymmärtää että voi todellakin olla muitakin syitä laittaa lapsi päiväkotiin kuin se isän ja äidin laiskuus.

Olisipa ihanaa jos kaikilla lapsilla olisi sen päivähoito-oikeuden lisäksi oikeus lomaan edes kesällä.

Aina nämä työttömät ja muut kotona olevat, jotka hoidattavat lapsensa yhteiskunnalla jaksavat olla vaatimassa niitä oikeuksia, jotka on työssäkäyvillä, mutta mitään velvollisuuksia eivät ole silti hinkumassa?

Voisiko sen lapsen edun edes kerran laittaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden edelle ja miettiä että jos lapsi on koko pitkän syksyn, talven ja kevään kokopäivähoidossa päiväkodissa, niin hän ehkä oikeasti kaipaisi myös lomaa sieltä?

Harva aikuinenkaan jaksaisi puurtaa ympärivuoden töissä ilman edes lyhyttä taukoa. Ja päiväkodissa oleminen on lapselle kuin työ, vaikka kuinka siellä viihtyisi.

Meillä taas tilanne se, ettei tällä paikkakunnalla ole yhtään tuttua. Ollaan niinkuin eristyksissä täällä - itsellä ei ystäviä eikä lapsellakaan. Kovasti yritetty etsiä mm. tämän palstankin kautta, mutta yhden viestin kirjoittelijoita vain löytynyt. Leikkipuistossa kerran peräti päässyt juttusille toisen äidin kanssa...

Eli jos ei lapsi saisi käydä 6h päiväkodissa, ei hänellä olisi lapsikavereita ollenkaan. Minä tosin työskentelen jonkin verran kotoa tällä hetkellä, eli en varsinaisesti ole työtön..mutta tuskin sitä tällä palstalla lasketaan :D

Mutta nyt kyse ei ollut päivähoidosta yleensä vaan siitä, miksi työttömän vanhemman lapset ovat päivähoidossa koko kesän... kannattaa lukea ihan ajatuksella ennenkuin vastaa mitään...

kukin tyylillään mutta se todella otti päähän kun minä hain lapselle hoitopaikkaa ja olisin halunnut päiväkotiin mutta paikkoja ei ollut. siellä kun esim. ne äidit ketkä jäi äitiyslomalle niin jätti lapsensä hoitoon. me sitten jouduttiin viemään perhepäivähoitajalle mikä om siinä mielessä huono kun hoitaja on kipeä niin täytyy viedä varahoitajalle. ja meidän hoitaja oli jatkuvasti kipeenä =( onneksi ei lapsi ole enään siellä eikä mene (minä nyt äitiyslomalla)
tuossa hoitopaikassakin tarvitsisi mielestäni olla sellainen juttu että jos sellainen kuka tarvitsee hoitopaikkaa koska vanhemmat töissä niin ne kenen vanhemmat kotona eikä tarve ole välttämätön niin menköön muualle hoitoon.
nyt olen järkevämpi ja pistän haun todella ajoissa että varmasti pääsee päiväkotiin.

Itselläni on 5v osapäivähoidossa vaikka olen vauvan kanssa kotona. Tällä alueella ei ole tarjolla kerhoja tms jossa tämän ikäinen saisi niitä sosiaalisia kontakteja ja oppisi ryhmässä toimimista.

Ei tulisi silti mieleenkään pitää häntä ympäri vuoden hoidossa ilman lomia. Nyt hän on kesä- ja heinäkuun kokonaan lomalla ja elokuussa aloittaa taas päivähoidossa kun koulutkin alkavat. Olen pitänyt myös talvella lasta kotona koulujen loma-aikaan kun isovelikin (8v) on kotona. Vaikka lapseni viihtyy hyvin päivähoidossa, hän nauttii myös lomasta kotona, vaikka me emme matkustele tai tee mitään lomareissuja, ihan vaan lähialueella liikutaan, käydään uimassa ja muuta sellaista pientä.

Mutta nyt kyse ei ollut päivähoidosta yleensä vaan siitä, miksi työttömän vanhemman lapset ovat päivähoidossa koko kesän... kannattaa lukea ihan ajatuksella ennenkuin vastaa mitään...

Niin, enhän minäkään ole virallisesti työtön ja kuitenkin käytännössä olen. Ja lapsi hoidossa kesän mainitsemistani syistä. Luin kyllä ja ymmärsin, miten lie sinun laitasi...

No, tämä mun tuttuni ei ainakaan niitä työhakemuksia kirjoittele, kehuskeli että on hakenut nyt kevään aikana vaan kahta paikkaa, koska työkkäri velvoittaa hakemaan. Suurimmaksi osaksi näyttää roikkuvan netissä (nytkin oli fb:ssä sopimassa treffejä kavereiden kanssa kun on niin ihana aurinkoinen sää). Onhan se helpompi liikkua tuolla rannalla ja muualla kun ei tarvitse vahtia kahta alle kouluikäistä lasta.

No, kukin perhe tavallaan, me lähdemme nyt lasten kanssa luontoon nauttimaan tästä kesästä ja toistemme seurasta, jaksetaan taas talvella paremmin töissä ja hoidossa :)

Yhteistyössä