Mitä mitä, rintatulehdusko??!! =O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Siis mä en tajua. Toista rintaa sattuu ihan sairaasti kun imettää, ja jomottelee pitkän aikaa sen jälkeen, välillä oikein särkee. Ihan niin kuin nänniä revittäisiin irti.. Mitä tää on? Normaalia maidonnousua se ei oo, ei oo koskaan tuntunut tältä aiemmin. Jotain muut.
Neiti puras mua jokin aika sitten, mutt näkyviä haavoja ei oo, jotain tuskin sitäkään..?? :o

se on..
lämpimässä vedessä kastele pyyhe, kiedo, vähän helpottaa..
ja jos on keräkaalta, sanovat että se helpottaa..
minä menisin päivystykseen ja hakisin lääkekuurin

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Siis mä en tajua. Toista rintaa sattuu ihan sairaasti kun imettää, ja jomottelee pitkän aikaa sen jälkeen, välillä oikein särkee. Ihan niin kuin nänniä revittäisiin irti.. Mitä tää on? Normaalia maidonnousua se ei oo, ei oo koskaan tuntunut tältä aiemmin. Jotain muut.
Neiti puras mua jokin aika sitten, mutt näkyviä haavoja ei oo, jotain tuskin sitäkään..?? :o

Näyttääkö rinta normaalilta? Onko punertava?
Näkyykö nännissä valkoisia "pisteitä" tai alueita.
Voisi olla tiehyttukos eli ei ole vielä edennyt tulehdukseksi. Silloin sattuu imettäessä, kun tiehyt on tukossa. Tukos pitää saada auki tai muuten rinta tulehtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
Voisi olla tiehyttukos eli ei ole vielä edennyt tulehdukseksi. Silloin sattuu imettäessä, kun tiehyt on tukossa. Tukos pitää saada auki tai muuten rinta tulehtuu.

Näyttää normaalilta, ja tuntuu normaalilta. Valkoisia pisteitä on, mutt niinhän niitä on aina...

Minulla on ollut jokaisen lapsen kohdalla monta kertaa rintatulehdus... :|
Se on tuon kipuilun ja jomotuksen lisäksi alkanut vähän punertaa (se rinnan iho)...

Osan olen saanut pois, kun olen paljon imettänyt siitä kipeästä rinnasta ja suihkussa kuumalla vedellä suihkutellut ja edelleen ahkeraan tyhjentänyt... Joskus olen joutunut antibiootinkin hakemaan (ja kuumetakin on ollut ja todella omituinen tokkurainen olo)...

Tsemppiä, jos se oliskin alkava rintatulehdus, mutta menee pois ahkeralla tyhjentämisellä ja kuumilla suihkuilla (myös kylmät kaalin lehdet on hyvä keino kuulemma)... =)

Alkuperäinen kirjoittaja catlady:
Minulla on ollut jokaisen lapsen kohdalla monta kertaa rintatulehdus... :|
Se on tuon kipuilun ja jomotuksen lisäksi alkanut vähän punertaa (se rinnan iho)...

Osan olen saanut pois, kun olen paljon imettänyt siitä kipeästä rinnasta ja suihkussa kuumalla vedellä suihkutellut ja edelleen ahkeraan tyhjentänyt... Joskus olen joutunut antibiootinkin hakemaan (ja kuumetakin on ollut ja todella omituinen tokkurainen olo)...

Tsemppiä, jos se oliskin alkava rintatulehdus, mutta menee pois ahkeralla tyhjentämisellä ja kuumilla suihkuilla (myös kylmät kaalin lehdet on hyvä keino kuulemma)... =)

Näissä ei oo kauheesti ylimäärästä tyjentämistä, meillä toimii kysynnän ja tarjonnan laki paremmin kuin hyvin.
Mä vähän ihmettelenkin, että näin myöhäisessä vaiheessa iski muutenkin..
Kuumetta ei oo, mutt heikohkoa oloa muuten. Hmm.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:

Näyttää normaalilta, ja tuntuu normaalilta. Valkoisia pisteitä on, mutt niinhän niitä on aina...

Tukos näkyy yleensä eli on selkeästi sellaista valkoista höttöä siinä nännissä. Mutat ei aina.
Jos on tukossa tunnet ainakin jonkun ajan kuluttua sen rinnassa, koska maito ei pääse tukkeutuneesta tiehyestä ulos eli joku rinnan alue alkaa tuntua kovalta.
Kannattaa tarkkailla. Jos sitten on tukos niin annat lapsen imeä eri asennoissa: makuulla niin, että lapsen jalat ovat pääsi kohdalla, suihkuttelet lämpimällä jne.

Myös sammas (voi olla tarttunut vaikka lapsen suusta) aiheuttaa kipua imettäessä. Sammakseen auttaa ensiavuksi puolukkamehu.

Yhteistyössä