Mitä mun nyt pitäisi tehdä? (lastenhoitaja ja vegaaniruoka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Etsittiin meille kotiin lastenhoitajaa työpäiviemme ajaksi. Ilmoituksessa luvattiin, että hoitaja saa syödä meillä jokapäivä lounaan, jonka minä olen siis edellisenä iltana jo tehnyt. Tarkoitus oli tehdä sellaisia ruokia, joista voi syödä päivällä sekä hoitaja että lapsi, ja illalla sitten vielä minä, mies ja lapsi toisen aterian, eli esimerkiksi Lasagnea ja vastaavia.
Nyt tämä hoitaja ilmoitti että on vegaani. Pitääkö mun nyt tehdä hänelle vegaaniruoat vai mitä ihmettä? Koko perheelle en ainakaan mitään vegaaniruokaa tee, mutta olenko mä nyt velvollinen tekemään hänelle erikseen ruoan vai voinko sanoa että tätä on tarjolla, ota tai jätä? Allergian vielä ymmärtäisin, mutta vegaanius ei kuitenkaan ole mikään sairaus vaan oma valinta...

No...itse hoitajan en ajattele että perheen pitäs mulle erikseen tehdä. Eriasia toki allergioiden kohdalla. Se on jo hyvä etu että saa sen ruoan samalla kun hoidettavakin. Alkaa siinä äiti sitte vääntää tätä laatikkoa ja tota keittoa.

Itse työskentelin lastenhoitajana ja olin kasvissyöjä, enkä odellakaan odottanut että perhe minulle tekisi ruokaa. Söin ruokaa silloin kun se oli minulle sopivaa (kasvissosekeittoa, salaattia yms.) tai tein oman samalla kun lapsille (lapsille jauhelihakastiketta ja minulle viereisellä pannulla soijarouhekastiketta yms.). Perhe oli niin ihana, että olivat ostaneet minulle kaappiin soijarouhetta.

Olen itse kasvissyöjä, ja en tuollaisessa tilanteessa olettaisi saavani valmiiksi tehtyä ruokaa. Tosin minusta on vähän epäkorrektia huomioida vain allergiat, mutta ei vegaaniutta... Voisithan varata kaappiin jotain, mistä hän voi tehdä vaikka salaattia (jota lapsikin voi syödä) ja muuta sellaista, mikä ei vaadi sinulta ylimääräistä vaivaa. Lähinnä ehkä siksi, kun ilmoituksessa oli lupailtu ruokaa, niin korrektia olisi järjestää tarjolle edes jotain. Vähän samalla logiikalla, kuin jos lastenhoitaja saisi keitellä itselleen kahvia, niin teenjuojalle voisi ostaa pari teepakettia ja ottaa vedenkeittimen esiin.

Niin, ihan vitun sama vaikka ilmoituksessa lupasit että hoitaja saa teillä lounaan!

Lupasin joo, mutta en tiennyt tällaisesta erityisruokavaliosta. Mun mielestä menee vähän turhan vaikeaksi ja kalliiksi tehä täysin vegaanisia ruokia vain yhtä ihmistä varten, kun me muut syödään ihan perus kotiruokaa mikä tässä lounasjutussa oli ideanakin. Enkä mä edes osaa tehdä vegaanista ruokaa. Mä vaan sitä mietin, että onko mulla velvollisuus nyt sitä vegaaniruokaa vaan vääntää, vai mitä tässä pitäisi tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27036595:
Olen itse kasvissyöjä, ja en tuollaisessa tilanteessa olettaisi saavani valmiiksi tehtyä ruokaa. Tosin minusta on vähän epäkorrektia huomioida vain allergiat, mutta ei vegaaniutta... Voisithan varata kaappiin jotain, mistä hän voi tehdä vaikka salaattia (jota lapsikin voi syödä) ja muuta sellaista, mikä ei vaadi sinulta ylimääräistä vaivaa. Lähinnä ehkä siksi, kun ilmoituksessa oli lupailtu ruokaa, niin korrektia olisi järjestää tarjolle edes jotain. Vähän samalla logiikalla, kuin jos lastenhoitaja saisi keitellä itselleen kahvia, niin teenjuojalle voisi ostaa pari teepakettia ja ottaa vedenkeittimen esiin.

no mä nään allergian sillätavalla erilaisena, että allergialle ei mahda mitään ja jos allergikko saa oireita aiheuttavaa raaka-ainetta niin tilanne voi olla oikeasti hengen vaarallinen. Vegaanius on kuitenkin oma valinta, ei siis mikään sairaus. Ja idea oli se, että tekisin yhen ruoan josta me kaikki syötäisi se koko päivä, eli siis myös minä ja mies sitten kun tulemme töistä ja lapsi päivän molemmat ateriat, sekä hoitaja sen lounaan. Salaatti tms. ei kyllä millään riitä lapsen koko päivän ruoaksi, ja minä sekä mieheni teemme molemmat fyysistä työtä joten mekään ei kyllä salaatilla jakseta...

minusta ei ole velvolisuus. Kyllä varmasti hoitaja tajuaa, että hänen on helpompi ottaa väät mukaan kuin äidin alkaa väsäämään ruokia joita ei osaa edes tehdä. Syömättä ne sitten jää kuitenkin ja rahaa vaan menee. Anna joku ruokaraha. On varmaan helpompi toteuttaa?

Jos olet luvannut, niin kyllä sun aikuisena ihmisenä täytyy lupauksesi pitää. Olisit laittanut sitten ilmoitukseesi että "erityisruokavaliot ja vakaumukselliset ruokavaliot älkööt vaivautuko". Aika suppeakatseista ajatella että kaikki mussuttavat vaan niitä saarioisen eineslihapullia.

[QUOTE="aapee";27036598]Lupasin joo, mutta en tiennyt tällaisesta erityisruokavaliosta. Mun mielestä menee vähän turhan vaikeaksi ja kalliiksi tehä täysin vegaanisia ruokia vain yhtä ihmistä varten, kun me muut syödään ihan perus kotiruokaa mikä tässä lounasjutussa oli ideanakin. Enkä mä edes osaa tehdä vegaanista ruokaa. Mä vaan sitä mietin, että onko mulla velvollisuus nyt sitä vegaaniruokaa vaan vääntää, vai mitä tässä pitäisi tehdä?[/QUOTE]

No ei se ilmoitus sinänsä sua velvoita mihinkään jos ei oo työsopimusta tehty, missä lukee että saa lounaan. Sun pitää vaan kertoa että et pysty erikseen tekemään vegaaniruokaa, jos saatte sovittua että tulee silti niin sitten tulee, muuten saatbetsiä toisen hoitajan.

Meillä oli vegaani lastenhoitaja ja hänen kanssaan ei ollut mitään ongelmia. Hän teki herkullista ruokaa sekä itselleen että lapsille.Hän vain otti oman annoksensa erilleen ennen lihan lisäämistä. Neuvottele hoitajan kanssa. Pitäisihän tuosta päästä sopimukseen. Jos ei pääse, niin silloin voi tulla muutenkin hankalat ajat edessäpäin.

Minä neuvottelisin hoitajan kanssa jotakin kohtuullista. Hän voisi tuoda omat ruokansa, ja sinä voisit vaikka maksaa tästä sen verran, mitä ruokailu muutenkin teille olisi maksanut, n.3-4e päivältä lisää. Tai voit ehdottaa, josko hoitaja haluaisi itse kokata oman ja lapsen lounaan. On kohtuutonta vaatia teiltä moista, on kohtuutonta vaatia häntä syömään muuta ruokaa.

Jos olet luvannut, niin kyllä sun aikuisena ihmisenä täytyy lupauksesi pitää. Olisit laittanut sitten ilmoitukseesi että "erityisruokavaliot ja vakaumukselliset ruokavaliot älkööt vaivautuko". Aika suppeakatseista ajatella että kaikki mussuttavat vaan niitä saarioisen eineslihapullia.

mitä eineslihapullia? Mähän nimenomaan sanoin, että TEEN edellienä iltana ruoan...

Ja joo, ehkä mä yritän sopia että maksan vaikka 4-5e päivässä enemmän ja se extra olkoon "ruokarahaa", että saa sitten ostaa ja tehdä oman lounaansa.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Kannattaa nyt varmasti keskustella tämän hoitajaehdokkaan kanssa. Sanot, että vegaaniruokavalio on sinulle täysin vieras ja kysyt voisiko hän kuitenkin tehdä itse ruuan, ainakin aluksi, jos jätät raaka-aineita hänelle. Voit myös mainita, että olit ajatellut hoitajan syövän samaa ruokaa lapsen kanssa. Lapsi toki voi varmaan syödä jonain päivänä sitä vegeruokaa. Ei siitä pilalle mene. Mutta varmaan hänkin ymmärtää, että jos teidän ruokavalioon kuuluu liha, lapsi myös sitä tarvitsee. Siitäkin voit kysyä, etteihän asia hänelle ole mitenkään ongelmallinen??? Tiedän nimittäin kasvissyöjiäkin, jotka ovat tarkkoja siitä, ettei samalla paistinpannulla paisteta heti jauhelihan jälkeen kasvispihviä.

[QUOTE="aapee";27036598]Lupasin joo, mutta en tiennyt tällaisesta erityisruokavaliosta. Mun mielestä menee vähän turhan vaikeaksi ja kalliiksi tehä täysin vegaanisia ruokia vain yhtä ihmistä varten, kun me muut syödään ihan perus kotiruokaa mikä tässä lounasjutussa oli ideanakin. Enkä mä edes osaa tehdä vegaanista ruokaa. Mä vaan sitä mietin, että onko mulla velvollisuus nyt sitä vegaaniruokaa vaan vääntää, vai mitä tässä pitäisi tehdä?[/QUOTE]
Siis etsitte lapselle kotiin hoitajaa ja tämä vegaaniruoka tekee ratkaisusta liian kalliin? Aika yllättävää minulle.

Vaihda hoitajaa, jos alkaa vaatimaan vegaaniruokaa. Hyvä hoitaja olisi sanonut, että minulla on sen verran erikoinen ruokavalio, että järjestän itse ruokailuni. Eli olisi ymmärtänyt ettei tuota lupausta lounaasta ole pakko pitää.

Voithan ehdottaa että maksatte muutaman euron ruokarahaa tai että voit ostaa kaupasta valmiiksi niitä aineksia.

(Ja jollekkin keskustelijalle: lapsi voi todellakin syödä kasvisruokaa päivisin, Saahan sitä liharuokaa sitten illalla. Varmaan tekisi jopa ihan hyvää syödä lihatonta lounasta)

Toki kannattaisi ajatella etukäteen, että on olemassa paljon ihmisiä joiden ruokavalio poikkeaa siitä suomalaisesta peruskotiruuasta. Ristiriitahan muodostuu nyt siitä, että olet ilmoituksessa luvannut lastenhoitajalle kuuluvaksi ruuan. Et ole siis eritellyt ilmoituksessa kyseessä olevan pelkästään sekaruokaa.

[QUOTE="vieras";27036701]Lapsi toki voi varmaan syödä jonain päivänä sitä vegeruokaa. Ei siitä pilalle mene.[/QUOTE]

Anteeksi? Hyvähän se on vain, jos lapsi saa kasvispitoista ruokaa mahdollisimman paljon. Ihmiset syövät muutenkin nykyisin aivan liian vähän kasvisruokia.

Lapset voivat syödä sinun tekemääsi ruokaa, kuten suunnittelit. Hoitaja taas voi olla syömättä ja tehdä vaikka itselleen ruoan, jos teillä sattuu jääkaapissa siihen aineksia olemaan, tai ottaa omat eväät. Varmasti hoitaja itsekin ymmärtää, ettei hän voi odottaa sinun siirtyvän vegaaniruoan tekemiseen.

Tuota en kyllä ymmärrä, että miksi ette söisi sitä ruokaa samana iltana kun laitat sen, vaan vasta seuraavana päivänä? Silloin saisitte syödä vastatehtyä eikä tarvitsisi kahdesti päivässä syödä samaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27040523:
Toki kannattaisi ajatella etukäteen, että on olemassa paljon ihmisiä joiden ruokavalio poikkeaa siitä suomalaisesta peruskotiruuasta. Ristiriitahan muodostuu nyt siitä, että olet ilmoituksessa luvannut lastenhoitajalle kuuluvaksi ruuan. Et ole siis eritellyt ilmoituksessa kyseessä olevan pelkästään sekaruokaa.
Mielestäni lupaus ruuasta tarkoittaa nimenomaan normaalia tavallista sekaruokaa. Sekaruuan tarjoaminen täyttää siis lupauksen. Erikoisruuan saaminen ei ole mikään itsestään selvyys. Meillä työpaikkaruokailussa (palvelun tuottaja on iso yritys) oli esimerkiksi vähälaktoosisen ruuan saaminen vaivalloista. Jos tarjolla oli esimerkiksi perunamuusia, niin se ei sopinut laktoosi-intolerikoille. Vaihtoehdoksi oli keitettyjä perunoita. Samaan tyyliin jos menee ja haluaa tarjota hoitajalle kasvisruokaa, niin riittää, että hänelle varaa jonkun kasvissosekeittopurkin.

Parempi kuitenkin, että asia keskustellaan selväksi ja sovitaan molempia osapuolia tyydyttävästi, miten toimitaan.

[QUOTE="vieras";27040618]Mielestäni lupaus ruuasta tarkoittaa nimenomaan normaalia tavallista sekaruokaa. .[/QUOTE]

Näin munkin mielestä. En olettaisi mitään muuta, vaikka olisin karppaaja, vegetaristi, vegaani tai raakaravintoa syövä.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus

Yhteistyössä