Mitä mun nyt pitäisi tehdä? (lastenhoitaja ja vegaaniruoka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suostuisiko vegaani tähän viitenä arkipäivänä?

Paha sanoa, kun en ole vegaani.

Tuli mieleen vertaus absolutistista ja sitten tissuttelijasta.

Tissuttelija voi varmastikin pitää kotonansa absolutistille sopivia ruokajuomia, juohan hän itsekin välillä niitäkin.

Absolutistin kotona ei välttämättä löydy tissuttelijalle mieleisintä aperitiivia, epätodennäköisempää mielestäni jos absolutismi on vakaumuksellisista syistä. Silti tissuttelijakin saa vatsansa aterialla täyteen ja voi olla jopa maukastakin.

Sulta ihan pikkasen katosi jutun clue
Niputat selkeästi kaikki vegaanit samaan fanaattiseen laumaan, jolle ei käy yhtikäs mikään. Kyllä minäkin olen törmännyt fanaattisiin vegaaneihin, silti en sorru yleistämään kaikkien kuuluvan samaan "soijakermaperse"laumaan.
Ensiksi tuskin kovinkaan fanaattinen vegaani edes suostuisi lastenhoitajaksi sekasyöjäperheeseen, tulitko ajatelleeksi sitä lihasoosiperse?
Harvemmin enään tällä palstalla törmää NOIN ärsyttäviin kommentteihin kun mitä olet suoltanut läpi ketjun. Kannattaisko ehkä siirtyä palstailemaan perussuomalaisten keskustelupalstalle?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27044087:
Niputat selkeästi kaikki vegaanit samaan fanaattiseen laumaan, jolle ei käy yhtikäs mikään. Kyllä minäkin olen törmännyt fanaattisiin vegaaneihin, silti en sorru yleistämään kaikkien kuuluvan samaan "soijakermaperse"laumaan.
Ensiksi tuskin kovinkaan fanaattinen vegaani edes suostuisi lastenhoitajaksi sekasyöjäperheeseen, tulitko ajatelleeksi sitä lihasoosiperse?
Harvemmin enään tällä palstalla törmää NOIN ärsyttäviin kommentteihin kun mitä olet suoltanut läpi ketjun. Kannattaisko ehkä siirtyä palstailemaan perussuomalaisten keskustelupalstalle?

Pistä korkki kiinni...

Alkuperäinen kirjoittaja täh;27044055:
Missä näin on sanottu? Mä ainakin käsitin että ap oli luvannut ilmoituksessaan työntekijälle mahdollisuuden ruokailuun, ei ruuan sisältyvän palkkaan. Bonus siis, toisinsanoen.

Niin kirjotinkin JOS.
En ole nähnyt ap´n laittamaa työpaikkailmoitusta, voimme siis vain pohtia asiaa yleisemmin. Tilanne on tietenkin eri jos jotain on luvattu sisältyvän palkkaan kun se jos jotain on luvattu bonukseksi.

[QUOTE="vieras";27042956]Sivistynyt ja viisas vegaani ottaa itselleen sopivat eväät mukaan, eikä oleta äidin/isän näpräävän vegaanipöperöä erikseen työpäivän päälle.[/QUOTE]

Niin se hoitaja varmaan tekeekin. Mutta toisaalta myös olisi KOHTELIASTA huomioida tämä lastenhoitaja jotenkin. Hyviä vaihtoehtoja ovat pieni lisä palkkaukseen tai sitten esim. salaattitarpeet, papuja ja soijarouhetta yms pientä, josta hän voi kokata itselleen jotain ruokaa lounaaksi. En tarkoita, että hoitaja itse odottaisi tätä, mutta olisi kohteliasta järjestää tämä - ja kun ei se kovin paljon maksakaan. Esim. siitä salaatistahan saa sitten lapsikin syödä lämpimän ruuan lisäksi - sehän olisi ihan ravintosuositusten mukaistakin. Tuskin sekasyöjäkään pelkkää perunaa ja makkaraa syö koko ajan.

Mun mielestä ei kannata heti alkaa keskustelemaan mistään että annat hoitajalle ruokarahaa, vaan sanot että ite syötte sekaruokaa ja sitä hän saa syödä kanssa. Sanot että vegaaniruoka on liian vaivalloista alkaa tekemään kun et sellaista osaa tehdä. Voit vaikka kysellä että mitä voit valmiiksi ostella kaappiin että jos vaikka hoitaja tekee joskus itselleen ja lapselle lounaan :) Muina päivinä syö sitten omia eväitä.

No minusta ei kyllä kannata sanoa ainakaan noin. Antaa itsestään TODELLA nolon ja juntin vaikutelman, jos sanoo vegaanille, että "toki saat syödä meidän liharuokaa". Se on oikeasti tosi törkeää ja epäkohteliasta. Antaa myös itsestään vähän yksinkertaisen kuvan, jos sanoo vegaaniruuan olevan "liian vaivalloista". Mieluummin vaikka niin, että kertoo, mitä jääkaapista saa ottaa - tuskin se hoitaja kahta lämmintä ruokaa ehdottomasti tarvitsee (ja jos tarvitsee, voi ottaa jotain omia eväitä tai kokata itsekin). Mutta kohteliasta on esim. tarjota mahdollisuus salaatin tekemiseen, hedelmien ja leipien syömiseen, yms.

Tekisitkö itse minulle metaanille soveltuvaa ruokaa(lihaa, mielellään sisäfilettä), jos olisin pilttejäsi tulossa hoitamaan?

Et kysynyt multa mutta mä tekisin.

Mutta toisaalta en yhtään ihmettele miksei moni vegetaristi tekis liharuokaa, kun kaikenlaiset kasvisruokavaliot tunnutaan haukkuvan lyttyyn ja lastenhoitajille, kaverille, sukulaisille yms ei viitsitä kasvisvaihtoehtoja hankkia koska se on muka liian vaivalloista. Vaikka ihan samalla tavalla ja vaivalla vegeruokia tehdään kuin sekaruokiakin.

Mä luulen että se on kiinni siitä että omaan ruokavalioon kuuluu liha niin tiiviisti että ei "osata" tehdä kasvisruokia ja mielikuvitus loppuu kesken, ja se koetaan vaivalloisena.

Mun mielestä ap.n kannattaisi ensin kysyä siltä hoitajalta onko ok esim. saada joku ruokabouns ja ottaa omat eväät, tai että kokkailee itselleen ruokaa samalla kun syöttää lapsia. Yleensä erityisruokavalioiset ihmiset on ymmärtäväisiä sen suhteen ettei kaikki viitsi tai osaa panostaa heidän ruokavalioihin ja sopeutuvat eri ratkaisuihin. Mutta jos hoitajan ruokavalio tuntuu liian vaivalloiselta ap.lle niin voihan etsiä toisen hoitajan, jonka syömisestä tai syömättä jättämisestä ei tarvitse ottaa stressiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27044374:
No minusta ei kyllä kannata sanoa ainakaan noin. Antaa itsestään TODELLA nolon ja juntin vaikutelman, jos sanoo vegaanille, että "toki saat syödä meidän liharuokaa". Se on oikeasti tosi törkeää ja epäkohteliasta. Antaa myös itsestään vähän yksinkertaisen kuvan, jos sanoo vegaaniruuan olevan "liian vaivalloista". Mieluummin vaikka niin, että kertoo, mitä jääkaapista saa ottaa - tuskin se hoitaja kahta lämmintä ruokaa ehdottomasti tarvitsee (ja jos tarvitsee, voi ottaa jotain omia eväitä tai kokata itsekin). Mutta kohteliasta on esim. tarjota mahdollisuus salaatin tekemiseen, hedelmien ja leipien syömiseen, yms.

Tää on aivan totta. Ton juntimpaa on vaan sanoa että "meidän lapsethan ei niitä kasvispöperöitä syö" :headwall:

Sen mä kyllä ymmärrän että rehellisesti myöntää ettei osaa laittaa vegeruokia, ja ehdottaa jos itse kokkaisi itselleen sopivaa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27043128:
Itse en haluaisi lapsilleni hoitajaa joka julistaisi että syö lihaa koska ei kunnioita eläimiä tuon taivaallista.
Mutta onneksi on hoitajia joilla ei ole tarvetta julistaa miksi he syövät tai eivät syö lihaa lapsille.

Peesi tähän. En tykkäisi tai paremmin en TYKKÄÄ jos lasteni hoitajat alkavat kovasti paasaaamaan omista vakaumuksistaa ruuan tai uskonnon suhteen. Fiksusti voi kertoa omia näkemyksiään, mutta joillakin on tapana alkaa "paasaamaan" .

Peesi tähän. En tykkäisi tai paremmin en TYKKÄÄ jos lasteni hoitajat alkavat kovasti paasaaamaan omista vakaumuksistaa ruuan tai uskonnon suhteen. Fiksusti voi kertoa omia näkemyksiään, mutta joillakin on tapana alkaa "paasaamaan" .

Noh. Paasaamista tekee niin moni muukin, niin monesta muustakin asiasta, se ei liity millään tavalla veganismiin.

[QUOTE="vieras";27042308]Meinaakko notta ap:n pitää hävittää perheeltään kaikki eläinperäinen vai? Maassa maan tavalla ja jos menee perheeseen jossa eläinkunnan tuotteita käytetään, hän on sen varmaankin itselleen ja vakaumukselleen jo tehnyt selväksi.[/QUOTE]

Ei, vaan tarkoitin sitä että vegaaniruoka on vaikeampaa "järjestää" kuin kasvisruoka.

Et kysynyt multa mutta mä tekisin.

Mutta toisaalta en yhtään ihmettele miksei moni vegetaristi tekis liharuokaa, kun kaikenlaiset kasvisruokavaliot tunnutaan haukkuvan lyttyyn ja lastenhoitajille, kaverille, sukulaisille yms ei viitsitä kasvisvaihtoehtoja hankkia koska se on muka liian vaivalloista. Vaikka ihan samalla tavalla ja vaivalla vegeruokia tehdään kuin sekaruokiakin.

Mä luulen että se on kiinni siitä että omaan ruokavalioon kuuluu liha niin tiiviisti että ei "osata" tehdä kasvisruokia ja mielikuvitus loppuu kesken, ja se koetaan vaivalloisena.

Mun mielestä ap.n kannattaisi ensin kysyä siltä hoitajalta onko ok esim. saada joku ruokabouns ja ottaa omat eväät, tai että kokkailee itselleen ruokaa samalla kun syöttää lapsia. Yleensä erityisruokavalioiset ihmiset on ymmärtäväisiä sen suhteen ettei kaikki viitsi tai osaa panostaa heidän ruokavalioihin ja sopeutuvat eri ratkaisuihin. Mutta jos hoitajan ruokavalio tuntuu liian vaivalloiselta ap.lle niin voihan etsiä toisen hoitajan, jonka syömisestä tai syömättä jättämisestä ei tarvitse ottaa stressiä.

Sinäkään siis et tajua vegaaniuden pointtia. En puhunut kasvissyöjästä vaan vegaanista.

[QUOTE="...";27057868]Ohhoh! Vegaanitkin on verenhimoista sakkia...onkos se muuten sallittua? ;)[/QUOTE]
Jos piikki oli minulle tarkoitettu, niin tiedoksi: en ole vegaani saati kasvissyöjä.

Minä (kasvissyöjä) en odottaisi, että minulle laitetaan erikseen ruokaa. Mutta toivoisin, että tuollaisen lupauksen jälkeen annettaisiin joko ruokarahaa tai sitten ostettaisiin kaappiin aineksia, joista voin jotain kokata itselleni.

En usko, että voisin enää syödä lihaa, sillä ainakaan lapseni ei voinut. 2 vuotta kasvissyöntiä aiheutti sen, että lapsi oli todella kipeä, kun hoidossa söi sekaruokaa. Onneksi saatiin vaihdettua lapselle kasvisruoka ihan ongelmitta.

Ja kun joku kysyi, laittaisiko kasvissyöjä hoitolapsille liharuokaa, niin minä en laittaisi. Ihan siitä syystä, että raaka liha oksettaa minua. Tuskin kukaan nauttisi syödessään ruokaa, johon minä olen valmistusvaiheessa pari kertaa yökännyt. :D

Yhteistyössä